hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva synes dere om at folk lærer hestene å steìle?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 hva synes dere om at folk lærer hestene å steìle?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

carambee

Skrevet - 29/12/2005 :  07:49:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
folk som lærer hestene å steile uten å være i den showe buisnisen er i mine øyne bare idioter.. ! men seffølgeligt, folk som klarer å lære hesten det ved rikti bruk. er jo ikke idioter ! hehe...
tenkte bare eg sko skriva ein liden ting om to eg kjenne....

to stykk som jeg kjenner, skulle lær hestene deres å steile, å di klarte det. eg var på et privat arengemang med dem som di to og var invitert. sefolgeligt ville di to jentene brife med steilinga. disse jentene er egentli noen nåkså erfarne ryttere.. men det er synli at de ikke er så open får va hesten føler å hvordan den har det. siden når dei skal steile med hestene, klemmer di med bein og hæler og derretter rive i tøylene, da steiler hesten ! men i løp av det arengemange jeg var på , så jeg at di hestene steilte utalligt mange ganger uten om komando. å jett va rytteren jor ?! PISKA hestene. men grunnen til at hestene steila, var jo fårdi hestene trudde at rytteren jedde steile komandoen. rytterene straffet hestene fordi hestene trodde di jor rett ! .. det er helt sykt, synst jeg..

Opprinnelig postet av lovise_felex

Ser at du skriver "erfaren rytter". Jeg har selv vært en erfaren rytter i mange år. Men det er først nå i de siste årene jeg kan kalle meg selv et erfarent hestemenneske. (som enda har myyye å lære) å være flink å ri betyr ikke alltid at man forstår hestene...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  17:32:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har selv vært en erfaren rytter i mange år. Men det er først nå i de siste årene jeg kan kalle meg selv et erfarent hestemenneske.

godt sagt

selv skal jeg aldri lære hesten å steile da jeg ikke har noe bruk for det, uansett hvor erfaren jeg skulle bli...
har mistet en hest på den måten. ingen hadde lært han å steile, men heller ikke satt han på plass når han gjorde det. det resulterte i at min venninne falt bakover når han gikk opp, og hesten falt etter og brakk beinet.
og det kan skje selv den snilleste hesten...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  18:03:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Har ikke tenkt å lære noen hest å steile, vil heller jobbe for at hestene jeg har rundt meg ikke skal gjøre det, og korrigere dem når de gjør det.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Signe-Malin

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  20:51:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSigne-Malin  Svar med kopi av melding
Hva andre lærer hestene sine bryr egentlig ikke meg, så lenge det ikke går utover meg selv eller noe(n) jeg bryr meg om...
Signe-Malin
Gi en hest det den trenger,
og den vil gi deg hjertet sitt til gjengjeld!

http://www.tutteliten.piczo.com
Gå til toppen av siden

BabyCat

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  22:56:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei jenter, jeg er en idiot.. jeg har lyst til å lære den ene hesten min til å steile!! men det blir fra bakken, aldri når jeg sitter på. den ene hesten min elsker å gjøre triks, han lærer det meste ganske fort.. men det er en ting jeg reagerte på her inne.. trodde det her var en diskusjon om det å lære hesten sin å steie, men fler av sidene var om "de jentene". greit, steiling kan være farlig, men ikke hvis man har kontroll og gjør ting på en "riktig måte". for å gjøre ting "riktig" er det VELDIG viktig at hest og rytter stoler 100% på hverandre. man bør hvertfall ikke bruke harde metoder på å få lært hesten ting, da ødelegger man alt. er man tydelig nok mot hesten når det gjelder tegn så skal det ikke skape problemer.. men det aller viktigste er vel om hesten trives med det, det å steile.... men hester steiler av seg selv når som helst. sann som hun ene skrev om den hesten som hadde steila så den datt bakover og brakk beinet. det kan skje på jordet sammen med de andre hestene, eller at hesten blir skremt på en tur. jeg har ingen grund til å lære min å steile, er bare noe jeg har lyst til å lære han.. så hvis dere syns jeg er en idiot får dere lov til å syns det og. men det er veldig unødvenig å henge ut andre på en måten dere har gjort. greit med deres syn, er faktisk glad for at mennesker har forskjelige syn på ting... menmen..
ha et godt nyttår jenter..

Myla, Glæsir og Odin, dere er alt for meg ;) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  04:53:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvorfor vil du lære hesten din å steile?? jeg mener hva vil du bruke det til?? Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 31/12/2005 :  05:41:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hvorfor vil du lære hesten din å steile?? jeg mener hva vil du bruke det til??

Opprinnelig postet av Lopke

Stiller det samma spm.

Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

BabyCat

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  10:31:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmmm, skrev jeg ikke det? jo, skrev :
(jeg har ingen grund til å lære min å steile, er bare noe jeg har lyst til å lære han..)
men, hvis han ikke liker det, så klart jeg ikke skal tvinge han å gjøre det heller!
men hva jeg skal bruke det til? si det.. er vel bare fasinert. vil se om jeg får det til..
han er heller ikke typen til å begynnne å steile helt uten videre, er en grunn til at jeg IKKE vil prøve å lære merra mi det. hun er typen til det. så jeg kan ikke si jeg ser at jeg kommer til å gjøre noe farlig. er jeg teit? jaja, det får være med det. jeg er vel på fjortis stadiet enda :)

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  13:05:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke lære hesten andre triks som faktisk er "kulere" og er mye mer gøy heller?
Triks man kan bygge vidre på, og som faktisk ikke kan få motsatt effekt.

Du har ingen garanti for at hesten ikke vil bruke steilinga mot deg, eller kanskje når hesten blir stresset/ikke skjønner hva du vil. Å trene på en ting på steiling er idioti i mine øyne, man belønner faktisk en hest for en adferd som er negativ hos de fleste hesteeiere/mennesker.

Ja, jeg synes faktisk det er ufattelig "fjortis" å lære hestene å steile. Hvis man er så trangsynt at man tror at "hesten vil aldri gjøre det uten min kommando noen gang fordi jeg og hesten har så godt forhold" da burde man kanskje lære seg hvordan en hest tenker og reagerer på ting.
Jeg har et meget godt forhold til hestene mine, men fordi jeg ønsker å ha hestene på bakken lærer jeg dem ikke å steile. Jeg ønsker også at hesten skal like å gjøre triks, altså at hesten skal tilby å gjøre triks på egenhånd. Men jeg kan ikke si at jeg ønsker at hesten min skal begynne å steile når jeg trener på andre ting., det er også en veldig god grunn til at steiling på kommando ikke er så praktisk.

Vi har brukt noen jenter som eksempel, et godt eksempel faktisk. Men vi diskuterer da alle her inne "lære hesten å steile på kommando", ikke enkeltpersoner som gjør det. Har venninner som lærer hestene sine å steile.

Men for all del, lær hesten din å steile. Husk å opplys alle som er rundt deg at hesten kan steile på kommando, og hvilken kommando. Samme med nye eiere hvis du selger hesten. Og nei, vi kan ikke hindre andre i å lære hesten å steile, men bare for å ha det sagt så ville ikke jeg har kjøpt en hest som steiler på kommando med mindre det var proffe folk som hadde lært den det.

De få privatpersoner som faktisk er dyktig nok til å lære hester å steile på en trygg og fornuftig måte, lærer ikke hestene sine å steile. Og det er en grunn til det.

Therese
Gå til toppen av siden

BabyCat

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  13:46:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
heldigvis forskjellige syn på alt her i verden :)
godt nyttår...

BabyCat

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  14:19:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
vent litt.. hehe, forhørte meg litt her. for å få hesten til å steile bruker man som regel pisk.. veeeeeel, denne gutten tåler ikke pisk.. så dropper det tror jeg.. får fortsette på de andre triksene.. kose dere neste året som kommer..

kebbe

Skrevet - 31/12/2005 :  15:16:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke lære hesten andre triks som faktisk er "kulere" og er mye mer gøy heller?
Triks man kan bygge vidre på, og som faktisk ikke kan få motsatt effekt.

Hva du syntes er "kulere" er ikke sikkert andre syntes er "kult".

Å trene på en ting på steiling er idioti i mine øyne.

som du sier her, så er det dine øyne, din mening og din gramatiske feil.

Ja, jeg synes faktisk det er ufattelig "fjortis" å lære hestene å steile.

Jeg syntes DU er fjortis som ditcher de som virkelig vil lære hestene å steile.

Vi har brukt noen jenter som eksempel, et godt eksempel faktisk. Men vi diskuterer da alle her inne "lære hesten å steile på kommando", ikke enkeltpersoner som gjør det. Har venninner som lærer hestene sine å steile.

Så la de få lov til det uten at du skal være arrogant.

Men for all del, lær hesten din å steile. Husk å opplys alle som er rundt deg at hesten kan steile på kommando, og hvilken kommando. Samme med nye eiere hvis du selger hesten. Og nei, vi kan ikke hindre andre i å lære hesten å steile, men bare for å ha det sagt så ville ikke jeg har kjøpt en hest som steiler på kommando med mindre det var proffe folk som hadde lært den det.

Så, hva vet du om noen her inne er proffe?

De få privatpersoner som faktisk er dyktig nok til å lære hester å steile på en trygg og fornuftig måte, lærer ikke hestene sine å steile. Og det er en grunn til det.

Og den grunnen er? Du forklarer deg dårlig, men la meg gjette.
Det er fordi de er redde for at hesten KAN gjøre trikset når du ikke vil?
Alle andre triks kan også skje om og når du ikke vil.

Ps:

Skal du være arrogant så:
1. Les litt mer om gramatikk, siden du ikke helt har forstått helt det å ordsette deg.
2. Finn ut hva "de der" egentlig betyr. ("ord" får en motsatt mening når du får på de der "")

Ignorante forum-nerd
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  17:21:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

som du sier her, så er det dine øyne, din mening og din gramatiske feil.

Du trenger ikke fortelle meg at dette kun er min mening, for det er jeg fullstendig klar over. Der for skriver jeg med vilje at dette er noe jeg mener, og ikke at slik er det.

Kopi av melding:
Jeg syntes DU er fjortis som ditcher de som virkelig vil lære hestene å steile.

De fleste blir litt mer voksen i hodet med tiden og skjønner at det er flere ulemper med steiling enn fordeler. Noen som følte seg truffet når jeg skrev fjortis eller

Kopi av melding:

Så la de få lov til det uten at du skal være arrogant.

Jeg skriver mine mening hvorfor jeg ikke ønsker å lære mine hester å steile, og hvorfor jeg mener at andre ikke burde lære sine hester det. Du må nok desverre bare godta min mening, lik som jeg godtar din.
Meningen har i allefall aldri vært å være arrogant.

Kopi av melding:
Så, hva vet du om noen her inne er proffe?

Nei det vet jeg ikke, men nå snakker jeg om helt vanlige folk som lærer hestene sine å steile. Og det var det debatten startet med hvis du leser litt.

Kopi av melding:
Og den grunnen er? Du forklarer deg dårlig, men la meg gjette.
Det er fordi de er redde for at hesten KAN gjøre trikset når du ikke vil?
Alle andre triks kan også skje om og når du ikke vil.

Hvis du leser innleggene mine kan du få mange gode forklaringer på det.
At en hest gjør triks uten min kommado er en BRA ting, dette får den ros for. Det vil da blir veldig lite praktisk at en hest kan steile på kommando, skal du straffe hesten hvis den tilbyr seg å steile uten din kommando? Jeg trener i allefall ikke på den måten.

Kopi av melding:
Skal du være arrogant så:
1. Les litt mer om gramatikk, siden du ikke helt har forstått helt det å ordsette deg.

Har jeg sagt at jeg er flink å forklare meg?
Hvis det er noe du ikke skjønner får du bare si ifra, så skal jeg prøve å forklare bedre.

Kopi av melding:
2. Finn ut hva "de der" egentlig betyr. ("ord" får en motsatt mening når du får på de der "")

Fjortis satte jeg i gåseøyne fordi jeg mener ikke folk som er fjorten år, men folk som er i tilstanden "fjortis".
Litt latterlig at du ikke har noe bedre å argumentere med enn mine skrivefeil og hvor dårlig jeg er til å forklare meg.

BabyCat:
Tror nok ikke du trenger pisk for å lære hesten å steile

Therese
Gå til toppen av siden

kebbe

Skrevet - 31/12/2005 :  19:17:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du trenger ikke fortelle meg at dette kun er min mening, for det er jeg fullstendig klar over. Der for skriver jeg med vilje at dette er noe jeg mener, og ikke at slik er det.

- Så bra, da har du forstått.

De fleste blir litt mer voksen i hodet med tiden og skjønner at det er flere ulemper med steiling enn fordeler. Noen som følte seg truffet når jeg skrev fjortis eller

- Ja, jeg følte meg truffet siden du skrev "fjortis" og da jeg er 22 så tok jeg det til meg.

Jeg skriver mine mening hvorfor jeg ikke ønsker å lære mine hester å steile, og hvorfor jeg mener at andre ikke burde lære sine hester det. Du må nok desverre bare godta min mening, lik som jeg godtar din.
Meningen har i allefall aldri vært å være arrogant.

- Greit at du skriver din mening, men du er da fortsatt arrogant.

Nei det vet jeg ikke, men nå snakker jeg om helt vanlige folk som lærer hestene sine å steile. Og det var det debatten startet med hvis du leser litt.

- Allrighty Then

Hvis du leser innleggene mine kan du få mange gode forklaringer på det.
At en hest gjør triks uten min kommado er en BRA ting, dette får den ros for. Det vil da blir veldig lite praktisk at en hest kan steile på kommando, skal du straffe hesten hvis den tilbyr seg å steile uten din kommando? Jeg trener i allefall ikke på den måten.

- Jeg har egentlig ingen interesse å lese alle dine innlegg. føler meg uvel når jeg leser hvor selvgod du er, og hvor mye du rakker på andre.

Har jeg sagt at jeg er flink å forklare meg?

- Nei, å det er bra :)

Hvis det er noe du ikke skjønner får du bare si ifra, så skal jeg prøve å forklare bedre.

- Tror neppe du klarer det, siden jeg ikke holder på med hest. Jeg joinet egentlig bare forumet for å si at du er "fjortis" (lol)

Fjortis satte jeg i gåseøyne fordi jeg mener ikke folk som er fjorten år, men folk som er i tilstanden "fjortis".
Litt latterlig at du ikke har noe bedre å argumentere med enn mine skrivefeil og hvor dårlig jeg er til å forklare meg.

- Er det lattelig å bli forstått? Ikke som jeg husker..

BabyCat:
Tror nok ikke du trenger pisk for å lære hesten å steile

- Det tror ikke jeg heller :P
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  19:27:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke helt hvorfor du var så skarp mot Eikdokka, kebbe, da jeg faktisk har akkurat samme syn som henne.

Mener at det ikke er vits i å lære hesten det med mindre man utøver noe showgreie f.eks. sirkus. Klarer man ikke å håndtere situasjonen, noe som de aller fleste ikke klarer når hesten steiler vilt, kan man skade seg selv og hesten. Og kanskje finner hesten ut at det er en smart måte å bli kvitt rytteren på.

www.hestene.no Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.