hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva synes dere om at folk lærer hestene å steìle?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 hva synes dere om at folk lærer hestene å steìle?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

Lopke

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  18:15:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var det jeg mente eikdokka.. du skrev det litt bedre.. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 15/12/2005 :  20:02:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Er helt enig i det du sier Therese/eikdokka. Når det gjelder bruk av mat o.l.
Men det jeg ikke forstår er hvordan dere er så sikre på hvilke metoder disse jentene bruker...
Derfor synes jeg dere er litt vel kritiske..
Menmen, har nok ikke så mye jeg skulle sagt. Har aldri kommet så langt at jeg har prøvd meg på innlæring av triks. Kanskje det er jeg som er misunnelig?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/12/2005 :  21:00:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Glem den kraftfor bøtta, det har lite med saken å gjøre. Og dersom hesten blir napette så har man trolig ikke vært konsekvent nok, men en kan og se på slik at dersom en hest tigger, hva er den da? motivert!!
Det er ikke vanskeligere å kontrollere en hest enn en katt på 5 kg. Det kommer helt an på hvordan du har trent hesten din fra starten av.
Siden dere er så opptatt å være hestens leder, og at den skal nyte samværet med deg uten at det skal være maten... Forklar hvordan dere
da trener? Intresant.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 16/12/2005 00:49:32 Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 15/12/2005 :  21:16:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Oleo!
Klikker er en måte å trene på - i tillegg til/eller med den vanlige treningen. Og nei, man bruker ikke en kraftforbøtte under klikkertrening - men små godbiter som man vet hesten liker godt.
Om hesten blir nafsete har man enten utført treningen feil - eller i få tilfeller - har en hest som en annen belønning, som f.eks kløing, kanskje vil fungere bedre med.
At en hest går deg ned/tråkker deg på tærne/nafser ser jeg på som "dårlig lederskap" fra eierens side, uavhengig av klikker eller ikke.
Jeg har brukt mye klikker på hesten min - og har en supermotivert hest som faktisk synes det er gøy å jobbe på banen(og som forøvrig også synes det er veldig ok å tilbringe tid med meg). Han elsker det når jeg jobber med klikker, han blir også en mer "tenkende" hest fordi det er han selv som må finne løsningen.
Han tråkker meg aldri på tærne, jeg kan leie han med lillefingeren, ikke nafser han heller(det samme gjelder forøvrig den andre hesten min). Men ja - han kan innimellom tilby atferd som vi nylig har trent på - så derfor ville jeg aldri ha lært han å f.eks steile...
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  21:20:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror ingen her har sagt at det ikke skal brukes mat i det hele tatt, men JEG ville ikke lokket med mat, altså, jeg ville ikke vist fram maten.
uansett hund el hest, så er rekkefølgen den samme. jeg ber om en ting, dyret utfører det jeg vil, får ros, også får den kanskje en godbit, som fram til nå har vært gjemt.
og jeg syns ikke jeg har ulydige hester el hund.
de gjør som de får beskjed om, er ivrige og virker iallfall på meg og andre som drever med de, motivert. og når de får ros forventer de ikke å få noe etterpå.
men innerst inne, kanskje det er det at de ikke vet når de får godbit og ikke som holder motivasjonen oppe?
så sånn trener vi;)

og kraftforbøtta har litt med saken å gjøre hvis det er sånn at den har vært med hele veien for å LÆRE hesten å steile. sier ikke at den har det, men HVIS.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  22:56:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Nå tenker jeg mer generelt, jeg ønsker ikke å diskutere enkeltpersoner. Men heller treningsmetoder, og det er faktisk noen som trener med mat som lokking hele tiden. Noe som fort kan skape farlige situasjoner hvis hesten plutselig steiler fordi den pleier å få godis når den steiler, eller at hesten plutselig legger seg ned hvis man tar hovene på den siden den fikk masse godis hver gang den gjorde det hos forrige eier.

Slik som Oleo skriver,med hengertreninga. Det er en annen ting igjen, fordi hesten har hatt dårlige opplevelser med en situasjon før kan mat og ro hjelpe mye på i treninga.

Men jeg trener ikke bare på å utføre trikset, men også å avslutte det når jeg ber om det.
Og at Eikdokka gjerne utfører triks uten min kommando får hun ros for. Fordi hun skal vite at det er en bra ting at hun prøver litt på egenhånd, så jeg er helt enig med deg Dikselen.
Det hadde vært upraktisk om hesten plutselig steiler, og det kan jo skje uansett om man bruker mat eller ikke. Det er også en negativ ting med steiling i mine øyne, jeg ønsker at Eikdokka tilbyr seg å gjøre triks, men steiling hadde vært direkte skummelt.

Jeg trener slik som lucky june, og jeg har ingen ulydig eller umotivert hest.
Eikdokka får alltid belønning når hun gjør noe riktig, men det er ikke alltid mat. Eikdokka kommer bort til meg i gjerdet/på beite og følger etter meg over alt, og jeg tror hun liker å være sammen med meg. Hun er alltid glad og veldig ivrig på å gjøre ting, men hun bryter aldri grensen min. Hun tråkker ikke på meg og lyder godt på stemmekommandoer også, slik som "bak" hvis jeg må forbi henne med trillebåra osv.
Jeg er fornøyd med mitt forhold med Eikdokka, og vår trening går bare fremover.
Hesten er livsglad,motivert og lærer fort, og ikke minst så liker hun å gjøre triks.

Jeg tenker slik, når man helt klart ser at feks. steilinga ikke er gjennomtenkt. Og steile uten sal, og rytteren henger i munnen på hesten. Og hesten blir "jaget" opp på to med hjelp av en pisk i hver hånd, for så å få masse godis. Jeg tror det kan få negative effekter, om ikke nå kanskje senere.

Men jeg er helt enig, man kan ikke si sikkert hvordan trening de holder på med. Og de har det sikkert kjempe flott med hestene sine, og de jentene har det sikkert også kjempe gøy.
Men jeg har fått interessen av å klare dette uten å lokke hesten på noen måte, men nettopp få til ting fordi hesten stoler på meg og ønsker å gjøre ting.

Therese
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  23:13:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.. rart at denne personen som hele tråden starta med ikke har noe å si.. Altså hun som får hestene til å steile. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 16/12/2005 :  00:10:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Lopke: hun som startet tråden var ikke den som får hesten til å steile, hun hadde spurt hvorfor de får hestene til å steile, og fikk et noe ampert svar tilbake i sin gjestebok.

Alle dere andre: av oss som er engasjert nok til å diskutere dette tror jeg vi egentlig er ganske enige om dette temaet, men det blir litt misforståelser når vi skriver innlegg..
Tror de fleste er enige om at man må være konsekvente og vite hva man gjør med eller uten mat...
Og at kanskje ikke alle som driver med hest er klar over konsekvensene av hva man gjør, desverre

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  00:14:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hmm.. rart at denne personen som hele tråden starta med ikke har noe å si.. Altså hun som får hestene til å steile.
Opprinnelig postet av Lopke

Tror du missforstod meg.. Les igjen
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 16/12/2005 :  03:50:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
ups, ja.. lese ordene i riktig rekkefølge er en fin ting

kanskje de ikke har vært inne å lest...?

Eikdokka

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  06:52:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tror også vi egentlig er ganske så enig
Therese
Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  12:23:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
Ja, det som er litt rart her er jo at alle som har skrevet er mer eller mindre ENIGE.. så det er jo egentlig ikke en diskusjon for eller imot steiling.. er litt rart at ingen har skrevet noe imot oss, spesielt hun i gjesteboka mi. Men det kan jo hende de er litt "redde" for å gjøre det siden de ser at så mange er mot steilingen?? Er iallefall glad for å se at det ikke bare var jeg som ikke syntes noe om det:) Virket som "alle andre" var imot meg.

Gå til toppen av siden

lovise_felex

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  00:31:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelovise_felex  Send %s1% en ICQ meldinglovise_felex  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselovise_felex  Svar med kopi av melding
folk som lærer hestene å steile uten å være i den showe buisnisen er i mine øyne bare idioter.. ! men seffølgeligt, folk som klarer å lære hesten det ved rikti bruk. er jo ikke idioter ! hehe...
tenkte bare eg sko skriva ein liden ting om to eg kjenne....

to stykk som jeg kjenner, skulle lær hestene deres å steile, å di klarte det. eg var på et privat arengemang med dem som di to og var invitert. sefolgeligt ville di to jentene brife med steilinga. disse jentene er egentli noen nåkså erfarne ryttere.. men det er synli at de ikke er så open får va hesten føler å hvordan den har det. siden når dei skal steile med hestene, klemmer di med bein og hæler og derretter rive i tøylene, da steiler hesten ! men i løp av det arengemange jeg var på , så jeg at di hestene steilte utalligt mange ganger uten om komando. å jett va rytteren jor ?! PISKA hestene. men grunnen til at hestene steila, var jo fårdi hestene trudde at rytteren jedde steile komandoen. rytterene straffet hestene fordi hestene trodde di jor rett ! .. det er helt sykt, synst jeg..

<3 Vetle Felex <3 min lille klomp =D Gå til toppen av siden

Spinnvill=)

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  01:05:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er så utrolig glad for at jeg får bevist at det finnes mange vettuge hestefolk her! Steiling er og blir idioti, helt enig, for det er rett og slett livsfarlig! Men de som vil absolutt vil lære hestene sine å steile skal jeg ikke stoppe, for da regner jeg med at de har en god grunn til det, selv om jeg ikke kan komme på en eneste god grunn for innlæring av steiling.. Men dette er bare min mening, for jeg liker IKKE steiling av noe slag!
Kenzo - diamanten<3
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  03:31:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Steilig, som mye annet man kan lære hesten, er farlig når man ikke har kontroll over atferden. Har man kontroll tror jeg ikke steiling er noe farligere enn alt annet vi driver med sammen med hesten.

Har man kontroll, et godt forhold til hesten osv, ser jeg ikke hvorfor steilig skulle være så farlig å lære den. Ikke særlig nyttig, men sikkert er artig triks for noen.

Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.