hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva synes dere om at folk lærer hestene å steìle?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 hva synes dere om at folk lærer hestene å steìle?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

Eikdokka

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  17:46:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Må bare legge til Lene, hester som blir trent triks med mat som belønning ofte blir hissige. (La godt merke til kraftfòr bøttene på noen av bildene) Snakker av erfaring, derfor trener vi opp igjen nå uten godis . Og synes en av hestene ser ganske så lei ut på bildene..

Men de har de sikkert rå gøy, både hestene og menneskene

Therese
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  17:48:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
trist.. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 12/12/2005 :  19:33:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Mulig disse jentene ikke klarer å begrense treningen før hesten blir lei, isåfall får de nok en smell tilbake en gang.
Men jeg må si at jeg synes ikke det ser så ille ut. Den ene hesten sitter jo like fint som hos hvilken som helst "proff" trener, og jeg ser ingen form for tvang.
Så jeg tar av meg hatten for disse jentene, tror de har jobbet mye med hestene sine, eneste jeg har å utsette på treningen er egentlig steilinga, som de tydeligvis ikke har så mye kontroll på (ref. bildetekst om at de nesten falt bakover). Har drevet med hest i masse år, og jeg må si det at steiling er langt fra det stiligste og mest imponerende trixet som fins. Steiling er vel lettere å få til ved tvang enn å ligge ved tvang (sier ikke at noen her bruker tvang altså)

Mange andre trix som legge seg ned, og sitte er vanskeligere å få til pga at da må hesten finne seg i å gjøre seg sårbar....

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  21:23:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
har sett litt på bildene... noen ødelagde hester...

spansk skritt= piske på beinet til hesten bli så irritert at han sparker foten frem.

steiling= opp med begge armene.. og pisken er der å. er klart hesten steiler når det er eneste mulighet til å ta igjen mot pisken. og det er ikke en dressurøvelse når hesten er tydelig sint og slår med frambeina. (eller p å ryggen - dra i tøylene)

og å stå pent på kommando, er ikke akkurat naturlig å stå slik.. og sparking på kommando, utrolig gjennomtenkt å lære hesten sin det

stakkars hester, som mister tilliten til mennesker fordi noen ungjenter har lyst til å "vise" fram hestene sine.

Opprinnelig postet av stjarna

Forstod jeg deg helt rett her? siden du skriver at spansk skritt=piske hesten til den blir så irritert at den sparker foten frem?
Det er nemlig ikke slik det foregår, vertfall hvis det foregår under premissene fra boken "gi hesten nye utfordringer". Nå vet jeg ikke hvordan disse jentene trener sine hester.. Men jeg har satt meg godt inn i dette nå, og har tidligere påbegynnt litt spansk skritt med den ene hesten min. Og her er det ingenting som heter å piske hesten til den blir så irritert at den gir etter for smerte/ubehag. Da gjør en jo uten tvil helt feil, og dersom det er slik en får hesten til å gjøre triks/kunstner, er en så absolutt ikke kompentent til å drive med slikt.

Saken er den at pisken skal kun berøre hestens skulder, og etterhvert ned til bogen, senere skal hesten kunne gå bare ved at en peker på skulder, til slutt skal man bare ha pisken som et liten hjelper, og for det meste bruke tøyler.

Så tror kanskje du har misforstått her, følte nesten at du mente at slike triks var plgasomt og ikke bra for hesten. Noe de langt i fra er, dersom man gjør lærer dem hesten riktig, og kan det GODT selv, er det utrolig nyttig og hjelpsomt når det kommer til å få f.eks et bedre forhold til hesten, en smidigere hest, og variasjon i trening! Men jeg kan si meg enig i det du skrev ang. steilingen her :)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  21:16:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Må bare legge til Lene, hester som blir trent triks med mat som belønning ofte blir hissige. (La godt merke til kraftfòr bøttene på noen av bildene)
Opprinnelig postet av Eikdokka

bare jeg som ikke har orket å se gjennom alle bildene?
uansett, hvis de trener med kraftforbøtte så gjør jo hesten triks kun for å få mat. syns ikke det blir en riktig belønning da.
og får den ikke bøtta etter en liten stund så blir vel hesten litt lei vil jeg tro...?

poenget under trening er, iallfall for min del, at hesten skal yte fordi den vil og syns det er gøy. og selvsagt masse ros når den gjør det riktig. men ikke MAT!
kan hende hun får en go'bit nå og da men den ser hun aldri før etter hun har gjort en øvelse riktig, og hun får den etter hun har fått ros.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  17:55:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg har observert bilder der ei jente sitter på ryggen til hesten å trener løfting av fot med et ganske så stor litersmål e.l. i handa.
Vet ikke om det er på akkurat den vipen, hvis ikke er det på den andre.

Mat er helt greit når man starter innlæringa av et triks, helt til hesten skjønner hva man vil.
Poenget er vel å kunne gjøre triks uten å tvinge/lokke hesten, men at hesten ønsker å gjøre trikset for deg.

Edit for å si at jeg kikket gjennom bilder på et par viper på nytt nå.
Og jeg synes synd på hestene.. De er ikke så fantastiske trenere tror jeg , hvem som helst kan lokke hesten sin til å gjøre det samme. Også kan vel hvem som helst skremme en hest til å steile. De treningsmetodene noen bruker ut fra hva jeg kan se på enkelte bilder er treningsmetoder jeg ikke liker. Og jeg synes ikke det er pent når jeg ser en rytter bokstavelig talt henge i munne på en hest..
Ikke la dere lure for lett, og jeg håper ikke noen synes det "ser så kult ut" at de også prøver disse triksene.

Skulle gjerne sett disse hestene og menneskene i aksjon, for jeg er ikke så overbevisst om at alt er "rosenrødt".

Therese

Redigert av - Eikdokka den 14/12/2005 18:18:31 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  20:11:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
ser uansett ikke poenget med å lære hester den type triks. og hvis man bruker mat i begynnelsen når man skal lære hesten å steile, vil jeg tro det er lett at hesten bruker dette til egen fordel senre. steile=mat...

hesten min steila med meg en gang på tur og det var langt fra kult. tror ikke de som så det syns det heller for de ble ganske redde. jeg ble faktisk litt flau, for det er iallfall ikke på den måten jeg vil vise fram hesten min.
vil heller vise at vi har et godt samarbeid når vi rir og gjensidig tillitt og respekt.

Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 14/12/2005 :  23:40:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
....så gjør jo hesten triks kun for å få mat. syns ikke det blir en riktig belønning da.
....

Hva med klikkertrening da - motivasjonen som ofte blir brukt er jo nettopp mat..?
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 15/12/2005 :  06:01:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Det var da fælt så negative alle var til dette da.
JA steilebildene, spes når de sitter på barbak, er ille...

OT:
Men alle de andre bildene, som hesten som står helt avslappet oppå "podiet" hest som ligger, hest som står på en eng, løs, mens eierne øver til spansk skritt (løfte benet)
disse bildene synes jeg vitner om masse trening, og positiv trening.
Hva om de bruker mat for å lokke? Hvordan vet dere at det brukes hele tiden?
Som "Dikselen" sier, de bruker jo mat i klikker-trening, er dere imot dette også??

Nå får jeg nok høre det, men "here goes":
det er vel ikke en aldri så liten skygge av misunnelse ute å går her?

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  08:34:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Opprinnelig postet av carambee

misunnelse av....?
kan ikke si jeg er så misunnelig, hadde jeg villet så hadde jeg nok fått til div med hestene mine jeg å
og jeg har ikke sagt noe nagativt om noen spesielle, kun det med bøtta.

bruker de en kraftforbøtte under klikkertrening?
har aldri drevet med klikkertrening på hest, kun med hund og da står vi ikke med matskåla i hånda for at den skal eks komme på plass.

syns det er ok med mat som belønning men jeg mener hesten skal utføre en øvelse fordi den vil, ikke fordi noen står og lokker med en kraftforbøtte.
dvs at når hesten utfører så får den ros først. så kan den evt få mat, men det skal komme som en "overraskelse"
hesten vil jo huske til neste gang at den har fått noe.

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/12/2005 :  12:16:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ingenting annerledes med klikker på hund enn på hest, prinsippet er det samme. Ergo, ingen trener klikker med en bøtte med fôr.
Belønningen trenger ikke være mat, det kan likegodt være kløing på favorittplassen. Har man en hest som brenner for en liten sukkerbit så hvorfor ikke bruke dette når motivasjonen er så høy?
Jeg har to hester, den ene er mat(gulrotbit-sukkerbit) det beste på, på den andre har jeg kommet til at kløing er det beste da han er ung og hingst og blir en smule opphengt når je bruker mat.
Under lastetrening brukte jeg også mat. For å få hun fortrolig og trygg etter en ulykke startet jeg med å ¨lokke¨hun innover med mat. Konsekvent fikk hun en liten smak for hvert steg hun tok. Da hun etter mange ganger og mange timer endelig kom seg helt inn fikk hun hele bøtta og vi startet med å spise middag på hengeren, vi tok det daglige stellet og til slutt slappet hun slik av at jeg forsøkte å lukke lemmen. Det gikk bra, vi tok den ned igjen og lot hun få middagen. Slik holdt vi på lenge, kos og mat. Til slutt ble det en tur rundt låven, så en liten tur på 5 min osv. I dag går hun på uten å blunke med meg på utsiden. Aldri svett eller urolig etter turene vi har hatt. Nå vet jeg at hun kan og vil så i dag er belønningen en gulrot i da hun er på hengeren og resten får hun spise høy. Dette er en innlæring. (Man belønner ikke hesten med godbit i all fremtid for å eks stå rolig under oppstigning, i dag er det en selvfølge og hun forventer ingen godbit)
Under lastetrening med hingsten bruker jeg kun kløing, da dette er det beste han vet, så blir motivasjonen minst like høy som hos hoppa.

Jeg er ganske sikker på at for henne så var den belønningen så mye verdt at det å ikke bli med på treningen var mindre verdt.
Jeg bruker sukkerbiter o.l under ridnigen og. Motivasjonen er høy og koblingen når hun gjør det rette og det jeg ønsker, er lett for hun å forstå.

Så lenge en hest eller en hund må jobbe for å få det de ønsker så ser ikke jeg på dette som bestikkelser. Man må være konsekvent. De som mener ettergift er det beste(som jeg mener uansett er en del av all trening eller ridning)så er min erfaring at motivasjonen ikke er like høy under konsentrert trening, som eks lasting. Under all håndtering bruker jeg ettergift og det er fordi at det hele tiden dukker opp situasjoner som hesten må få tilbakemelding på selv om det ikke er klikke situasjon. Dette går i automatikk.

De bruker mat i trening av alle andre dyr...hvorfor ikke hest?!

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  12:59:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av oleo

Min erfaring er at hester kan bli nappete og pågående om de ikke får godbiten sin, hvis for er belønning..
Greit med en katt på 2 kg som maser, men ikke et dyr på 500kg som lett kan skade et menneske.
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  15:45:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av oleo

Min erfaring er at hester kan bli nappete og pågående om de ikke får godbiten sin, hvis for er belønning..
Greit med en katt på 2 kg som maser, men ikke et dyr på 500kg som lett kan skade et menneske.

Opprinnelig postet av Lopke

enig der, greit med en hund eller katt som du sier. men når et stort dyr på 500kg tråkker deg på tåa, løper på deg eller biter, så er det ikke BARE-bare.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  16:38:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det var da fælt så negative alle var til dette da.

Jeg er negativ, eller heller kanskje litt skeptisk til dette fordi jeg vet hvordan effekt triks kan ha på hesten. Noen kan bli hissige (også antydning til agressive) med trening med mat , da tenker jeg på lokking og -for- mye fokusering på maten (feil av trener). Belønning synes jeg en hest skal få uansett når den utfører en øvelse riktig, men hesten skal ikke få mat hver gang. Heller annen belønning, slik som oleo skrev. Jeg har ikke møtt en hest som ikke blir overivrig med mat-belønning hver gang. Og jeg gjentar meg selv, ut fra hva jeg kan se på bildene er det for mye mat etter min mening.

Jeg er skeptisk til disse treningsmetodene og triksene det omtales fordi jeg selv driver med triks, og derfor har funnet ut de negative sidene også.

Kopi av melding:

OT:
Men alle de andre bildene, som hesten som står helt avslappet oppå "podiet" hest som ligger, hest som står på en eng, løs, mens eierne øver til spansk skritt (løfte benet)
disse bildene synes jeg vitner om masse trening, og positiv trening.
Hva om de bruker mat for å lokke? Hvordan vet dere at det brukes hele tiden?

Igjen, ut fra bildene ser jeg mye mat, og etter tekstene å dømme kan hestene disse triksene. Kjempeflott om de bruker overdoser med belønning når de lærer inn et triks, eller viser hesten hva man vil.

Med bruk av mye belønning i form av mat, kan hesten også bli fort lei og umotiver hvis man for sent slutter med overdriving av mat som belønning.

Og som Lopke sa, hester som blir trent med godis som belønning for ofte blir nappete, og noen ganger veldig pågående. Ikke like greit med en hest på 500 kg som kanskje en hund.

Kopi av melding:
Nå får jeg nok høre det, men "here goes":

Hvorfor skulle jeg være misunnelig?

Eikdokka kneler minst like bra som de hestene på bildene, hun løfter også foten ganske bra enda til vi fortsatt holder på med innlæringa av "spansk skritt". Og holde foten oppe hvis jeg ber om det gjør hun også, noe som er ganske praktisk. Dette skal vi vidreføre til knelinga når hun er frisk i foten igjen. Og det viktigste av alt: Eikdokka elsker å knele, løfte fot og andre triks. Like mye som hun elsker å dra ut på tur.

Kopi av melding:
Dette er en innlæring. (Man belønner ikke hesten med godbit i all fremtid for å eks stå rolig under oppstigning, i dag er det en selvfølge og hun forventer ingen godbit)

Enig.

Kopi av melding:
Man må være konsekvent.

Enda mer enig. Men hvis du står med ei kraftfòr bøtte og ber hesten gjøre noe den kan for så å gi litt kraftfòr når den utfører det du ber om. Synes du det er riktig?

Er ikke målet at hesten skal ønske å gjøre en ting for deg som leder og venn? Jeg har i allefall ikke som mål at hesten skal gjøre ting for maten, da ender det som regel med at du blir "glemt".
Jeg er helt klart for belønning av hesten, det er ikke det. Og jeg bruker belønning i form av mat selv også, men det er en belønning hesten ikke skal forvente seg hver gang den gjør noe riktig.

Dette er da kun min mening. Og triks trening, som all annen trening med hest.. Variasjon, motivasjon og fremgang er tingen Men selvfølgelig er det opp til hver enkelt hvordan man ønsker å trene.

Therese
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 15/12/2005 :  16:58:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
therese, kunne ikke blitt mer enig!
Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.