hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hesten min beit, men hvorfor??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 hesten min beit, men hvorfor??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  18:12:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
min gamle hest (vallak, 7 år) var litt av en skrue, men en unote fikk jeg aldri vekk. han bet, men aldri sånn hardt heller litt mer sånn leking.

når han bet la han aldri på ørene eller ga noen slags tegn for ubehag. han ble sjekket av dyreleger ettersmerter osv, men ingen fant noe så detle utelukker. Han ble aldri gitt mye mat rett fra hånden så dette ble også utelukket. han gikk mye ute og hadde leker inne i boksen så tviler på at han kjedet seg slikt.

men skjønner ikke hva grunnen kan være, kanskje han ville leke, men ga streng og klar beskjed om at dette var ikke snilt å gjøre.

noen som har ide på hva grunnen bak det hele kan være? han er solgt nå, men lurer fortsatt på hva grunnen kan være....

gla for alle svar
med vennlug hilsen Eva

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2006 :  20:59:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
kan hende at han har lært seg at det er helt greit og en fin måte og få oppmerksomhet på. det som ofte nytter er å overse hesten når den gjør det, bare gå vekk. da skjønner den at det ikke nytter å tilkalle seg opmerksomhet på den måten..
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  08:29:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja vi prøvde det også, men uten å lykkes. glemte å skrive det på....
vet at de som hadde han før lot han bite, men jeg hadde han i nesten 2år og det var noe av det jeg jobbet med først. det var ikke bare meg som jobbet med det, det var alle i stallen så det kan heller ikke ha vært slik at bare jeg prøvde, det var alle liksom. hehe.. litt vanskelig å forklare, men skjønner meg bare ikke på hesten. hehe
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  08:41:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk han godbiter fra hånden?

Edit fordi jeg så at du hadde skrevet at han aldri ble gitt mye godbiter/ mat fra hånden, men for enkelte hester kan litt godbiter innimellom være nok til å begynne å mase/ bite/ nappe om de ikke skulle få noe.
Hesten husker godt de få gangene den får noe fra hånden selv om det er hvert jubelår

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 06/01/2006 08:47:00 Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  17:18:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja skrev vel bare litt feil da. nei han gjorde liksom ikke det, hvis vi skulle gi han noe som feks gulerøtter la vi det bare i måtskålen. noen andre ideer? Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 06/01/2006 :  18:04:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
du sier at hestens forrige eiere lot han få lov i 2 år. da kan det ta lang tid å avvenne.

men hester leker jo på den måten i flokken, å hvis det ikke er gjort klart for hesten siden den var ung at mennesker ikke tåler den samme behandlingen som de andre hestekameratene gjør, så kan det hende hesten rett og slett ville leke, eller klø deg/dere.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Arik

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  22:10:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, det er en av mine teorier, men å starte så tidlig med avvendingen, og alle i stallen gjorde det. det burde ikke ta Så lang tid. har avvent mange andre hester (forhester) til å slutte å bite uten problemer. Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  23:18:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
ja, men alle hester er forskjellige! noen skjønner ting fort, noen tar det lang tid med.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Jenny&Quine

» VIP

Skrevet - 19/01/2006 :  16:13:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester som biter er slettes ikke uvanlig. Men selv om det bare er litt "lekebiting" må det ikke tolereres, med mindre du inviterete til det og det virker ikke sånn.

Det er ofte man over ser det hvis det bare er litt, eller at hesten glefser etter deg uten å bite. Min hoppe på 8 år gjorde akkurat dette. Jeg sa fy med litt mørk stemme for å advare henne og det funka bra en stund. Men så en dag tok hun skikkelig tak i låret mitt! Helt jævlig vondt (sorry språket) men det var det. Det høres slemt ut men jeg tuppa henne tilbake så hardt jeg kunne. (ikke så hardt som en annen hest ville gjordt, men allikevel)

Derfor mener jeg at hver gang hesten prøver seg på noe sånt tar du igjen. Jeg tok igjen da min hoppe gjorde det og det gjentok seg aldri. Hvis du observerer hvordan hester er med hverandre vil du se at de tar igjen med hverandre og de hevder seg. Vi som mennesker er nødt til å være flokkleder og sjef. Absolutt sjef, ellers kan det gå veldig galt.

Trikset er klyp tilbake! Hester tåler mer enn vi tror.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  18:37:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Derfor mener jeg at hver gang hesten prøver seg på noe sånt tar du igjen. Jeg tok igjen da min hoppe gjorde det og det gjentok seg aldri. Hvis du observerer hvordan hester er med hverandre vil du se at de tar igjen med hverandre og de hevder seg. Vi som mennesker er nødt til å være flokkleder og sjef. Absolutt sjef, ellers kan det gå veldig galt.

Trikset er klyp tilbake! Hester tåler mer enn vi tror.

Opprinnelig postet av JennyMarie

Hm... dette kan nok fungere for noen hester, men jeg tror ikke alltid vold er veien å gå. Klart man må markere seg som leder, men jeg tror også at det går an å få det til på midlere måter, en må hvertfall prøve det først, og deretter se an hvor mye "trøkk" man skal legge inn. Hester har ulik psyke og for noen kan kun et blikk eller en hevet arm være nok til at de trekker seg unna og tar hintet. Forhesten min har en lei uvane, han er rett og slett møkksur på boksen. Særlig når man går foran han, eller det er mye ståk i stallen. Han er dog meget var for signaler og jeg bruker for det meste bare å overse surheten og glefsingen hans, og han slutter med det. Hvis han er ekstra sur og fysisk biter etter meg (han glefser i luften, kunne truffet meg hvis han ville) så holder jeg opp en arm eller noe så han treffer den med hodet sitt, eller rett og sletter bruker stemmen. Jeg har fysisk slått han EN gang, da løftet han en bakfot mot meg. Men jeg syntes det er viktig at man først forsøker med små signaler før man tar i. Hvis ikke risikerer man rett og slett at hesten lystrer, ikke fordi den ser på deg som en leder, men rett og slett fordi den er redd.
Forhesten min er nå blitt bedre å holde på med, og jeg tror ikke det har noe med min fysiske maktbruk, men rett og slett fordi jeg har vært følsom i min omgang med han. Jeg sier ikke at dette fungerer for alle, men jeg tror ikke han hadde blitt så avslappet om jeg hadde slått. Rett og slett.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 19/01/2006 :  21:19:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
bare vær obs på at noen hester kan ta igjen...
vi har ei sånn på stallen, og det er grunnet henne at jeg har vondt i hofta...
men noen hester fungerer det på...

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.