hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva synes dere om at folk lærer hestene å steìle?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 hva synes dere om at folk lærer hestene å steìle?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  00:19:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
"Du er faktisk veldig lite kompetabel til å bestemme om det er farlig eller dumt å lære hesten å steile "

Hva var det da? jaja, nokk et eksempel på at noen kaller noe for NH som ikke har noe med saken å gjøre. Trist trist. Kan ikke si jeg har hørt om steiling i samspill med NH. Er denne jenta stokke dom eller? Altså hun snakker jo rundt seg selv og faller i sine egene feller. Må si jeg ble sjokkert over hennes raseri, er det mulig å oppføre seg slik? Ville ikke ha uttalt meg om Nh hvis jeg var henne.

Jeg syns steiling er naturlig på beite med andre hester, men hadde hesten min steilet sammen med meg så hadde jeg tolket det som et tillits brudd og mangel på respekt eller frykt for noe. Men er de jo trent opp til det,så er det jo rytter som øddelegger hestens måte å forsvare seg på. Dette er noe hester gjør sammen med andre hester for å fortelle noe, eller av frykt. Dette er bare kluss med det naturlige å har overhodet ingenting med NH å gjøre. Blir frustert av små jenter som er så uærfaren. Å ta en titt på bildet i galleriet på side 6 der jenta henger i tøylene å ørene til hesten er vendt bakover med et ganske så ulykkelig uttrykk. Så ingen kan overbevise meg om at det er naturlig med ei jente hengende slik. Æsj, det der så fryktelig ut.

"jeg og purter hoppet 80" Var ikke det så fryktelig unaturlig da? *kremt* lol..

edit: leif

Redigert av - missy_ den 08/12/2005 00:26:45 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  08:13:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men de har jo vært flinke med å lære dem andre ting, som f.eks spansk skritt, det er jo kjempebra gjort!

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Spansk skritt er ikke vanskelig å lære hesten sin.
Men det de viser på bildene er ikke spansk skritt.. De står jo iro

Og det er sååå fint når man steiler med en hest og rytteren henger i tøylene.. jaaaaa

Er ikke Natrual horsemanship disse triksene i allefall, men hva de driver med ellers vet jeg ikke.

Therese
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  08:19:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis dere ser på galleriet til vedkommende 1 side, er det en jente som rir barback hvor hesten steiler.. greit, hvis det er det hun vil, jeg mener stadig det er feil selvom hun har vært flink og lære hesten alt mulig. Men se nermere på blikket til hesten. For det første hvis man absolut MÅ lære hesten å steile, så kunne hun i det minste holde balansen i manen istedet for tøylene. Hesten må jo gaaaape fordi hun drar sånn. Sikkert ikke behagelig for hesten. Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  09:31:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
hehe
ja, dere spør hvorfor jeg ikke sletter innlegget, jeg klarer det faktisk ikke! har slettet mange andre innlegg, men det der vil absolutt ikke fjerne seg! typisk Er veldig glad for å se at folk er enige med meg!!

hilsen madelen og tristan
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  10:14:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har akkurat vært inne på vipen til den meget omdiskuterte og sinna personen, kikket på alle bildene og fikk vel egentlig latteren litt i vrangstrupen.
Farlige triks dette med steilingen men dog en utrolig flink og kreativ hesteeier må jeg innrømme.
Ser i alle fall ut som både hun og hestene koser seg.

Opprinnelig postet av Renegate

Som jeg skulle skrevet det selv...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  11:24:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
men se her da, på en annen side, på bildeteksten der hvor hesten steiler så høyt: http://vip.hestemarked.no/galleri.asp?ID=10594&galleri=show&side=32

hun skriver noe sånt: "det ble litt for høyt her, nesten så vi datt bakover" (eller noe) DA bør de jo kanskje begynne å tenke litt da! Tenk om de detter bakover! synes de iallefall bør tenke litt sikkerhet når de først skal drive på.

Men uansett hva vi sier til dem, så tror jeg ikke at de kommer til å stoppe, så det er vel ikke noe vits...
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  11:41:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
forresten hvordan er de der reglene for MIX? ang debatt om personer? Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  14:54:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Klipp fra forumreglene:

Kopi av melding:
- Dine innlegg skal ikke være av en slik art, at de kan oppfattes som støtende for andre. Dette gjelder også med hensyn på bildebruk, og linker det lenkes opp til i debattinnleggene.

- Debattinnlegg som dreier seg om en navngitt person, eller om en person man ut fra debatten lett kan gjette hvem er, er ikke lov. Heller ikke andre former for debatter som fører eller kan føre til direkte personangrep, reklame eller diskusjon av negativ art er lovlig.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 08/12/2005 14:55:30 Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  15:11:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
vet mange som har lært hestene sine å steile. etterhvert får hestene det som uvane å finner ut det er en måte de kan komme seg unna med.
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  21:26:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvis dere ser på galleriet til vedkommende 1 side, er det en jente som rir barback hvor hesten steiler.. greit, hvis det er det hun vil, jeg mener stadig det er feil selvom hun har vært flink og lære hesten alt mulig. Men se nermere på blikket til hesten. For det første hvis man absolut MÅ lære hesten å steile, så kunne hun i det minste holde balansen i manen istedet for tøylene. Hesten må jo gaaaape fordi hun drar sånn. Sikkert ikke behagelig for hesten.

Opprinnelig postet av Lopke

Reagerte også på det, men tror ikke de brukte bitt på alle steile-bildene.
Litt i ubalanse der når de ligger å holder seg fast i tøylene, og begge to detter bakover og skamslår seg..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  11:19:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
oi, visste ikke det med forumreglene! beklager
skal ikke si no mer om de personene!
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 12/12/2005 :  04:52:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Må bare legge inn en komentar jeg og.
Helt enig med alle her! Også spansk skritt er en dominerende (hesten er dominerende) øvelse, sånn som steiling. Dette kan utarte seg mot farlige situasjoner hvis man lærer hesten dette før man har rette tillitsforholdet.
Trix som kneling og legge seg ned er bedre å lære hesten, selv om det ikke ser like "tøft" ut.

Og "steilingen" hestene på Rideskolen i Wien foretar seg er vel heller Levade og andre øvelser innen Akademisk Ridning.

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  16:20:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
har sett litt på bildene... noen ødelagde hester...

spansk skritt= piske på beinet til hesten bli så irritert at han sparker foten frem.

steiling= opp med begge armene.. og pisken er der å. er klart hesten steiler når det er eneste mulighet til å ta igjen mot pisken. og det er ikke en dressurøvelse når hesten er tydelig sint og slår med frambeina. (eller p å ryggen - dra i tøylene)

og å stå pent på kommando, er ikke akkurat naturlig å stå slik.. og sparking på kommando, utrolig gjennomtenkt å lære hesten sin det

stakkars hester, som mister tilliten til mennesker fordi noen ungjenter har lyst til å "vise" fram hestene sine.

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  16:33:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

spansk skritt= piske på beinet til hesten bli så irritert at han sparker foten frem.

steiling= opp med begge armene.. og pisken er der å. er klart hesten steiler når det er eneste mulighet til å ta igjen mot pisken. og det er ikke en dressurøvelse når hesten er tydelig sint og slår med frambeina. (eller p å ryggen - dra i tøylene)

og å stå pent på kommando, er ikke akkurat naturlig å stå slik.. og sparking på kommando, utrolig gjennomtenkt å lære hesten sin det

stakkars hester, som mister tilliten til mennesker fordi noen ungjenter har lyst til å "vise" fram hestene sine.

Opprinnelig postet av stjarna

selv er jeg ikke noen fan av å lære hesten å steile. (hvis det gjør at jeg er ukul og har kjipe hester så får jeg nok leve med det)
men hender seg jeg har med pisk under trening.
dette er jo bare bilder, så vi vet jo ikke hvordan pisken blir brukt.
med mindre du har vært med å trent da.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  16:34:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av stjarna

Tror muligens du har misforstått litt ang fremgangsmåten,her...

Står for det jeg skrev i første innlegg,mener det er tåpelig og lite gjennomtenkt å lære hesten enkelte "triks",da bla å steile...men ellers må jeg legge til at disse hestene ikke ser ut til å ha mistet noen tillitt,heller tvert imot... Og mener eierene skal ha ros for resten av treningen,ser ut som om de har det morro med hestene iallefall...

Takker for meg. Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.