hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva synes dere om at folk lærer hestene å steìle?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 hva synes dere om at folk lærer hestene å steìle?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 13

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  20:00:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

- Jeg har egentlig ingen interesse å lese alle dine innlegg. føler meg uvel når jeg leser hvor selvgod du er, og hvor mye du rakker på andre.

Opprinnelig postet av kebbe

Hvorfor gidder du å skrive inn innlegg da?
Jeg tror faktisk ikke det er noen andre her som har sett på mine innlegg som arrogante og selvgode.
Nei, det er ikke latterlig å bli forstått. Synes bare det er litt merkelig at du er den eneste som ikke forstår.
Og det er fullt mulig å være "fjortis" selv om man er 22 år, heldigvis er det mange på både 14 og 12 år som kan oppføre seg mer voksen enn enkelte voksne.

Hvorfor du ikke klarer å holde en seriøs tone eller saklige innlegg dine vet jeg ikke, jeg gidder ikke diskutere med deg i allefall.

Therese
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  21:37:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]

- Jeg har egentlig ingen interesse å lese alle dine innlegg. føler meg uvel når jeg leser hvor selvgod du er, og hvor mye du rakker på andre.

Tror de fleste her på Mix har et noe annet syn enn deg på den...
Eikdokka skriver flere bra innlegg,og har mye fornuftig og bra på hjertet.
Før du kommer med dumme utsagn,(som kun forteller oss andre mer om deg enn det som gjerne var meningen fra din side),så bør du sette deg litt bedre inn i emnet,og lære å kjenne de enkelte deltakerene her på Mix...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

BabyAnubis

» VIP

Skrevet - 31/12/2005 :  21:50:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kan være farlig med steiling ja, men når man kan ri og lærer hesten til at det skal ALDRI gjøres uten beskjed er det en litt annen sak! man er ingen idiot selv om man gjør det! der er det samme som å si at rytterne på filmstjerne hester er idioter! det finnes alltid 2 sider av en sak! det kan være veldig farlig je, men vet du hva du driver med er ikke det moe mer farlig enn å ri et tur i galopp! Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  01:35:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Det er klart at de som vet hva de driver med ikke skal la vær å lære hestene sine å steile (de som driver med show e.l..), men det er svært få som faktisk kan gjøre dette på en trygg of fronuftig måte. Det er ikke bare erfaring med hest som må til, også mye erfaring med akkurat dette med triks trening

Og tusen takk for støtten Lene

Therese
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  14:32:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
kebbe, tror ikke jeg har vært borti mer useriøst innlegg før. på hvilket grunnlag kaller du eikdokka selvgod?
hun mener det samme som de fleste andre i denne debatten har gjort.
og jeg syns eikdokka har et meget godt syn i forhold til hest og trening, og jeg støtter henne fullt ut på hennes metoder.
de fleste her inne er ikke det som går under kategori proffe, det kan man se ved å se på vipen deres og på innlegg som de skriver. og jeg har heller ikke opplevd at noen har utgitt seg for å være det.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  16:44:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kebbe: blir litt dumt å kommentere grammatiske feil hos Eikdokka når du ikke selv kan forskjellen på å/og..
Synes forresten også innlegget ditt var litt dumt og unødvendig.
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  16:56:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er helt uenig med deg i det. Eikdokka skriver mye bra, er seriøs og ordentlig. Hun har et fornuftig og godt syn på hest og trening, noe jeg deler med henne.

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  17:09:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Det er greit nokk at du sier det du mener Kebbe,men da har du ingen rett til å hakke ned på andre som gjør det heller. Hvis du mener at steiling er positivt så må du regene med at det er 2 sider av samme sak,å at folk kan være uenige.

Å hvis du i det heletatt vil bli tatt særiøst må du ordlegge deg på en annen måte. Du kritiserer Eikdokka på en uansvarlig og umoden måte.
Jeg er selv helt ening med henne, å det tror jeg vi fleste er.

Men hvis ditt mål er å få oss til å skjønne at steiling kan ha positive sider, så må du ordlegge deg på en annen måte og prøve å komme med fornuftige innspill å ikke hettsing av enkelte brukere. Det vil du kun tape respekt på,å ingen vil i det heletatt bry seg om å skjønne ditt budskap.

Så prøv å forstå at det faktisk ikke er en skam å være uenig å derfor ingen grunn til å skape slik drittkasting og krenkende kommentarer for å nå igjennom til oss her inne.

Så omformuler deg litt,så kanskje vi bryr oss om å høre på deg neste gang. Prøv å oppfører deg så gammel som du er.

Lykke til.

Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  18:54:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Enig i at mye av det som er blitt sagt her..

Hvis man lærer hesten å "steile på kommando",vil jeg tro at hestene mener det er ok å steile,og derfor løser problemer med å steile,som selvfølgelig kan være svært farlig!

Syns ikke noe om detta,egentlig

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 03/01/2006 :  12:54:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Eikdokka: Misforstå meg rett her,vi er jo enige ang å lære hesten å steile.
men.. når det gjelder at hesten steiler for å"tilby" trix den har lært. Så sier du at da kan man ikke straffe den for det (mulig jeg ordlegger meg litt feil her). Også hvis hestn tilbyr,å knele o.l. (ETTER at den har lært dette skikkelig), vil ikke en korrigering (ikke straff, men:nei jeg ba ikke om det)
være på sin plass...?

Det er selvfølgelig verre hvis hesten plutselig steiler enn kneler..
men mitt spørsmål til deg, etter masse kronglete babbel her oppe er:
Du skrev tidligere i et innlegg at hvis hesten din,helt av seg selv, tilbyr triks så vil du rose henne selv om du ikke ba om fx kneling.

Blir ikke det som å rose hesten for å plutselig galoppere?
galoppfatning er jo et slags trix, men hvis ikke vi ber om det får jo ikke hesten ros for å fatte galopp.

hm ja... si ifra hvis du trenger en liten omformulering av spørsmålet... *rødmer*
har lyst å begynne litt med ålære hestene litt småting,men vil ikke gjøre så mye før jeg vet hva jeg gjør..

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 03/01/2006 :  13:07:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Kom på noe ang steiling...
Dette skulle vel vært rettet mot de som trener steiling, men de vil jo ikke delta i diskusjonen.

Da jeg var yngre hadde jeg ei veninne med ei storesøster som var hjerneskadet.
Hun red barbak uten hjelm. så skulle hun tøffe seg litt, å vise at hesten steila på kommando.
Hun fikk ikke hesten til å steile, så hun la seg bakover på rumpa til hesten, og lukket øynene.
Da fikk en av smartingene som sto på bakken hesten til å steile. Jenta skled av og slo hodet i en stein, lå i koma lenge, og ble aldri helt frisk igjen fra hodeskaden hun pådro seg...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

BabyCat

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  14:46:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, der kan man se hvor viktig det er å bruke hjelm..
når man er så dum å ikke tenker på sikkerihet så skal man ikke gjøre sånne ting heller..
hjelm er viktig uansett!

men kom til å tenke på noe.
så noen har skrevet at erfarene hestefolk som vet hva dem driver med og lærer hester til å steile med en grunn (som sirkus, show) at de kan lære hester å steile..
men..... tror dere ikke at de har vært uerfarene*? et sted må man jo begynne for å bli flinke, uansett hva det er forno! eller hva?
de har sikkert vært privat personer som har lekt seg med kunstner, også funnet ut av at det her vil dem gjøre og... er ikke så flink til å forklare meg, håper dere forstår hva jeg mener!?

Myla, Glæsir og Odin, dere er alt for meg ;) Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  14:49:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kebbe: blir litt dumt å kommentere grammatiske feil hos Eikdokka når du ikke selv kan forskjellen på å/og..

Opprinnelig postet av Lopke

Slutter meg til de andre.
Man har lov til å ha forskjellige meninger,men dårlig skrevne personangrep kan du vel holde deg for god til.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  15:40:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Lopke

Slutter meg til de andre.
Man har lov til å ha forskjellige meninger,men dårlig skrevne personangrep kan du vel holde deg for god til.

Opprinnelig postet av Kurre

Og her mener du vel Kebbe?
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  18:06:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Carambee:
Joda, det blir noe annet når hesten kan trikset godt. Derfor (som jeg har nevnt før et sted) trener jeg også på å avlsutte et triks. Holde foten oppe feks., Eikdokka har akkurat lært seg dette på kommando for at jeg skal vidreføre dette til å bli kneling på egenhånd. Siden hun er ganske så stolt av sitt siste triks tilbyr hun seg å gjøre det svært ofte, spesielt hvis jeg holder på i området rundt forbeina. Hvis jeg da ønsker å avslutte trikset hun startet sier jeg bestemt "sett (ned)" og gir fysisk kommando (tuch på et bestemt sted) på å sette ned foten, hun får da ros når hun avslutter. Derfor er det veldig lett å kontrollere denne tilbyingen hennes, og i tillegg få dette til å bli en positiv korrigering. Om du forstår? Så ja, jeg korrigerer vel egentlig, men jeg gjør det om til en kommando. Jeg trener også på avslutting av triks ellers når jeg trener triks, ikke bare når hun tilbyr seg.

Hvis jeg ikke trenger at hun avslutter trikset, overser jeg bare og hun skjønner fort at jeg bare strigler henne og ikke er ute etter noe annet enn at hun står i ro.

Når det kommer til kneling, så er det strengt forbudt å knele inne. For min og hestens del,så blir dette er en fin regel. Siden hun kan missforstå kneling/rense høver i teorien, men har aldri opplevd at hun har knelt uten lov. Men hun har tilbydd seg kneling mange ganger, hvis jeg ikke ønsker trikset akkurat da bruker jeg bare avslutte kommandoen for dette trikset hun tilbyr før hun faktisk gjør det. Men de fleste ganger lar jeg henne knele og hun får ros for dette, men ikke inne.

Vet ikke helt om man kan kalle det korrigering, hun utfører jo en ting jeg ber om og hun får jo ros for denne tingen (avslutte). Bruker altså ikke "nei" som er det jeg bruker til korrigering med Eikdokka til vanlige ting.

Du var forresten flink å forklare Carambee Håper du skjønner noe av dette innlegget mitt..
Og så spennende at du skal starte med triks! Er desverre ikke så mange som har interesse for det, virker det som.

Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 13 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.