hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oslo Horse Show deltager hadde traver som mor!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Oslo Horse Show deltager hadde traver som mor!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  14:42:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
En traver er en traver som kan trenes om til å bli "ridehest", men er avlet for trav. En ridehest er en ridehest som er avlet for ridning. Sånn er det. :-) Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  15:38:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vurderer forresten å krysse traveren min med en liten varmblodsridehest og håpe på et ponniavkom. Eller er det teit av meg?

Det er ikke lov....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 20/10/2005 :  15:51:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Vurderer forresten å krysse traveren min med en liten varmblodsridehest og håpe på et ponniavkom. Eller er det teit av meg?

Det er ikke lov....

Opprinnelig postet av Renegate

Kan du fortelle meg hvorfor ikke dette skulle være lov? Folk krysser da hester i alle mulige former og fasonger...
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  15:54:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Det er ikke lov selv om folk gjør som de vil. Det er bare lov å bruke kåra hingst innenfor rasene, eller tillatte raser for sportsponni. Er det ikke så?
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 20/10/2005 :  15:56:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvilke raser er tillat for sportsponniavl? Men stakkars små beiteuhell da...:( men da blir det ingen bebis på hesten min... Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  15:57:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan bedekke hoppen din med en kåret varmblodstraverhingst

Du kan jo ta en titt her på en debatt ang. avl:

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=7905

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 20/10/2005 15:58:38 Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 20/10/2005 :  16:00:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste deler av den der i sta. Men hadde vært gøy å se hva det hadde blitt av den krysningen, men får vel droppe det. Syns bare hesten min funker så bra som ridehest og da hadde det vært gøy å kryssa henne med en ridehest. Kommer nok ikke til å krysse henne med en traver siden jeg ikke har noen interesse for det selv, så da får hun heller bli beby-løs;) Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 20/10/2005 :  16:02:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvorfor er det mer lov til å krysse med en varmblodstraver? Får jo ikke registrert det avkommet i DNT (?). Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 20/10/2005 :  16:21:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
De trodde nok du hadde en varmblodstraver. Ikke kaldblod Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  16:22:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Siden når ble det lov å krysse norsk varmblostraver med norsk kaldblodstraver...? Eller er jeg helt på jordet nå...? Det er da vitterlig like lite lov det vel,som med noen annen kryssning?

Takker for meg. Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 20/10/2005 :  16:22:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.travsport.no/pdf/kald_05.pdf Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  16:44:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Siden når ble det lov å krysse norsk varmblostraver med norsk kaldblodstraver...? Eller er jeg helt på jordet nå...? Det er da vitterlig like lite lov det vel,som med noen annen kryssning?

Opprinnelig postet av Lene.

Det er nok bare en liten missforståelse...

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  20:16:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Lene.

Eehhh....siden...aldri
Av en eller annen grunn fikk jeg det for meg at hun hadde varmblodstraver....

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  23:59:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men hvilke raser er tillat for sportsponniavl? Men stakkars små beiteuhell da...:( men da blir det ingen bebis på hesten min...

Opprinnelig postet av CamillaS

Klippet fra http://home.online.no/~ponniavl/ :

SPORTSPONNIEN

Historikk:

Sportsponni er den felles norske betegnelsen for foredlede ponnier avlet for konkurransebruk. Slike rideponnier (eller "Riding ponies) har i Storbritannia blitt utviklet i mange år. Gjennom flere generasjoner har de beste egenskaper blitt befestet og resultatet er en vakker,edel ponni,med et godt funksjonellt eksteriør , gode bevegelser og et godt lynne.
Grunnlaget i Sportsponniavlen er stort sett Welsh krysset med Engelsk fullblod (xx) og Araber (ox). Dartmoor har også vært brukt. Det var Bwlk Valentino (Welsh sec.B og Araber) som kan sies å være selveste stamfaren til Sportsponnien.
Organisert Sportsponniavl er offentlig godkjent i Norge.
Sportsponni kan omfatte avkom etter Welsh ,Dartmoor, Exmoor,New Forest og Connemara samt hesterasene Araber, Shagya Araber og Engelsk fullblod. Avkom etter Gotlandsruss, Shetland eller de norske rasene kan ikke godkjennes i Sportsponniavl.

Bruksområde:

Disse ponnier er i Storbritannia avlet spesiellt for "Showing" - en spesiell form for visning, hvor ponnien bedømmes for eleganse,eksteriør,bevegelser og oppførsel. Den vises både under rytter og for hånd , og i enkelte klasser også over hinder. Vi har ikke slike klasser i Norge, så våre mål er å avle gode Sportsponnier, som hevder seg godt i dressur og/eller sprang.

Vet også om en Lusitano hingst på 160 som er kåret for sportsponni avl..

Her er det en liste over alle kårede Sportsponni hingster i norge: http://home.online.no/~ponniavl/Bilder/Sportsponnihingster.htm

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Redigert av - Roxira den 21/10/2005 00:01:28 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 21/10/2005 :  12:24:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Legger merke til at mange bruker ordet "omskolering" når de skal få en traver til å bli "ridbar". For mange gjelder nok det, (dette blant annet for de traverne som aldri har blitt ridd noe særlig). Men for en god del er heller "bredskolering" det rette ordet. Hesten min blir "bredskolert", ikke "omskolert". Den er nemlig både aktiv løpshet, og blir brukt i dressur. For et par uker siden gikk den travløp, neste helg skal vi på kurs i barokkridning. (Gleder meg veldig til det!!)

Mange travere blir brukt til flere ting samtidig, de trenger nødvendigvis ikke å brukes til kun en ting omgangen, (enten trav eller ridning). Den omdiskuterte Norne er på sin mest løpsaktive periode samtidig som eieren drar den med til Danmark på barokktrening/stevner. I artikkelen fra TGN hevder eieren av dressurridninngen fremmer en myk, smidig og positiv hest på løpsbanen, og at han trener sin aktive traver 2-3 dg i uka i dressur. Så "omskolering" trenger ikke å gjelde for alle travere.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.