hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oslo Horse Show deltager hadde traver som mor!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Oslo Horse Show deltager hadde traver som mor!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

BirgitteG

Skrevet - 21/10/2005 :  16:58:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Royal Volo er i allefall ikke traver...
den er DV med Royal z til far
Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 22/10/2005 :  00:41:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Volo er ikke en traverslekt, men stallnavn. Navnet viser til ET Royal Volos tidligere eier... Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 30/10/2005 :  20:54:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Edit for å få med at det hadde vært en ennå mer spektakuler nyhet om en tobent deltager av OHS hadde en traver som mor....

Opprinnelig postet av Renegate

*LOL*

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 18/11/2005 :  01:25:13  Vis profil  Svar med kopi av melding

Sitter å leser litt her og der... Så kom jeg da innom denne debatten om denne spranghesten med en traver som mor.. Er det virkelig så utenkelig at en hest med en slik mor kan gjøre det bra? Jeg stusser ikke et sekund over dette. Jeg syns bare synd på alle som er så fordomsfulle, trangsynte, gammeldagse og wanna be at de aldri vil få muligheten til å oppdage at det faktisk ikke er de ihjelavlede og masseproduserte halvblodshestene som har fin galopp, som har spenst, som har holdning og styrke, helse og hode... To bad.

Ser man på en gjennomsnittlig kalblods og man har en smule peilig på eksteriør og anatomi, så vil man strax se at denne kroppen egner seg betydelig bedre til eks avansert klassisk dressur... enn en diger halvblodshest som ofte er så store at rytteren ikke engang klarer å få bena ¨rundt¨hesten, og å få opp ryggen..

Ser man på helsen og gemytt til en gjennomsnittelig kalblods og man er erfaren nok til å se på verdier som i det lange løp er viktigst så har jeg ingen problemer med å forstå at en hest med sprang talent kan få et avkom av ypperste klasse sammen med en mor med de riktige verdier.

Ser man på tempramentet og effektiviteten til en gjennomsnittlig kalblods og man har litt antenner om hvordan man håndterer slikt til en fordelaktig og sunn måte, både for folk og dyr... så er jeg rimelig sikker på at man kan få en selvgående, motorisert, klok, sunn, vakker og snill konkuranse hest som kan banke møkka ut av hva som helst.....

Nå sier ikke jeg at den aktuelle hesten er en kalblods, dette aner jeg ingenting om...
Det eneste jeg vet er at dette landet er så lang etter i alt, også med hest... Hadde det norske hestfolk blitt flinkere til å se på hva som faktisk er gode verdier og man hadde blitt belønnet for det så ville ikke noen sittet å vært så fordomsfulle mot enklete raser... Hadde det for eksempel blitt godtatt og man hadde blitt dømt for riktig og god ridning, samspillet mellom hest og rytter, sunnheten til hesten og dens harmoni og glede( eller ikke glede i de aller fleste tilfeller)... så ville det faktisk vært langt flere andre raser som ville kunne prestere enda mer enn hva vi ser i dag... Problemet er bare at det er blitt satt en standard av noen som hender de har peilig, alt etter egen smak, samt at det er blitt så mye konkurranse fokus at det som er viktig blir glemt... Nemlig hesten....

Hadde man gitt alle hester sjansen til å vise oss hva de faktisk egentlig er best til så ville det vært lang flere gode hester i sin sport...helt uavhengig av rase og størrelse.

Hvem vet...
En travhest som sparker bakut i vogna så kusken omtrent fyker kunne kanskje gjort det veldig bra i western hest... En travhest som steiler har kanskje en super sprang teknikk, eller en som bukker kunne nok gjort det bra som dressur hest med øvelser over marken som levader og caprioler..
He he...

Husk at sunne hester som har det godt, som blir belønnet og som har de fysiske forutsettninger tilstede kan gjøre det best til det den er best til... som da faktisk kan være sprang, selv med en traver som mor
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  08:14:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ser man på en gjennomsnittlig kalblods og man har en smule peilig på eksteriør og anatomi, så vil man strax se at denne kroppen egner seg betydelig bedre til eks avansert klassisk dressur... enn en diger halvblodshest som ofte er så store at rytteren ikke engang klarer å få bena ¨rundt¨hesten, og å få opp ryggen..

Da tror jeg kanskje du har oppdaget noe resten av "dressurverdenen" har vært så ignorante, på bakgrunn av egeninteresse, trangsynthet og lite kunnskap om eksteriør, at de ikke har oppdaget.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  09:28:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Tror nok kanskje du har sett de som er slik at det er om å gjøre å ha størst mulig hest! Disse har jeg sett at sliter en del med å ri hestene sine. Men med mye trening lærer også disse å ri hestene riktig og dette vil man se etterhvert på resultatene dems på stevner.
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 18/11/2005 :  12:51:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei...

Dette var en kort-utgave av en generell oppfattning. Men ja...har vært der selv og vet at det går med riktig ridning og for all del, de er jo flotte men må samtidig si at det er betydelig flere ekvipasjer man aldri hører om som utstråler både mer harmoni og gelde, samtidig som man kan ser at hesten er ikke spent og tvunget i sammen pga rytterens elendige sits......enn hva man for eksempel ser under Oslo horse show...som er et begredelig syn. Jeg har holdt på mange år nå, blitt en voksen dame og jeg må innrømme at jo eldre jeg blir jo høyere blir kjærligheten og respekten til hesten min....
Man kan faktisk si at det finnes riktig og galt i dressur sporten, i alle grener for å si det slik, men da dressuren er meg nærmest. Dette går på hva som da er fysisk mulig, logikk og fortsåelse.
Ofte er det uvitenhet men i mange tilfeller er det også å leve opp til en forventing. Hadde alle jobbet på det stedet man er, det stedet hesten er, fysisk og psykisk , bli en tenkende rytter og unngått å hoppe over de viktigste grunnstenene men jobbe med det som til syvende og sist er det en erfaren dommer vil legge vekt på, nemlig utstrålingen og hvorvidt hesten faktisk gjør arbeidet med letthet uten spenninger og protester.
Problemet er bare at det er våre dommere i Norge som legger listen for hva som er viktig å legge vekt på. Hadde man fått en åtter på en øvelse i et programm her, så kan man være ganske sikker på at samme øvelsen ville fått en 4 i utlandet.
Hvorfor er det så få raser av type barocke hester på offentlige stevner? Jo, fordi de som eier slike hester og som er interisert i den slags langsom og iherdig jobbing vet at det finnes ingen dommere der ute som kunne dømt de rettferdig. Jo, det finnes en..:-)men hun kan nødig være til alle steder på samme tid. Man kan lære å ri vakker dressur (eller sprang i dette tilfellet)på den hesten man har.....så lenge den er frisk og har de fysiske forutsettningene, er glad og blir behandlet rettferdig.....

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  23:12:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oleo:
Det ligger en debatt ang avl og diskusjon rundt dette her:

Kopi av melding:
http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=7905

Du må gjerne kopiere innlegget ditt herfra og legge det inn i den andre debatten da jeg gjerne tar en diskusjon med deg ang dette temaet, men ikke føler for å lage en liknende debatt her da den allerede finnes.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 19/11/2005 :  01:46:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror vel at grunnen til å "lovprise" traverens egenskaper som ridehest(i dette tilfelle i starten av diskusjonen - en blanding - men hvor det ble fremhevet at moren var traver og at derfor moren også ville ha betydning for forutsetningene til føllet) er vel kanskje fordi så mange travere blir dømt "nedenom og hjem". Det finnes utallige tilfeller hvor traveren - etter endt løpskarriere - blir pølser og lim. Dette skjer selvfølgelig innenfor galoppverdenen også, ofte på en kynisk måte.
En omskolering av en tidligere løpshest krever mye. Hestene blir ofte solgt billig(om de i det hele tatt får en ny sjanse) - og endel ender opp hos mennesker uten nok kunnskap fordi det finnes nok av folk på jakt etter en billig hest.
Jeg synes derfor at det er veldig fint at noen får det til - de greier å få en hest som løper med hodet i været etter utallige løp til å faktisk kunne prestere også ridemessig, enten det er sprang/dressur eller lignende. Og det bøyer jeg meg i støvet for!
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 19/11/2005 :  10:30:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
oleo...

Nå snakker du hovedsaklig om kaldblodstraveren ut i fra det jeg kan se, og jo da, den kan bli en finfin ridehest relativt enkelt, med tanke på at den er generelt kortere i ryggen enn f.eks varmblodstraveren. Tar man varmblodstraveren er den ofte lengre i ryggen enn en 'vanlig' ridehest, her halvblods. Ergo trenger den mye mer riktig trening og mye mer muskler i det hele tatt for å kunne løfte ryggen og sette makbeina under seg i forhold til halvblodsen. Jeg sier ikke at traveren er uegnet som ridehest, og det har vel heller ingen andre her egentlig sagt, og jeg skjønner heller ikke helt hva om så stas med 'jøss, den er halvt traver jo!!!'-utsagnet til å begynne med. Klart traveren kan om den får riktig trening.

Men får å gå tilbake til egenskapene igjen.. Særlig varmblodstraveren er avlet for å være en kjørehest, og da nettopp en travhest. Den er ikke avlet for å samle seg noe særlig, den er ikke avlet med tanke på andre gangarter enn så rask trav som mulig, og den er ikke avlet med tanke på schwung og rytme. Den er avlet for å springe forb****t fort i trav foran vogn, og det går ut over blandt annet galoppen. Mange travere kan ha en god og tretaktsgalopp, men de aller fleste går firtakt. Det blir ofte en kantete og hakkete galopp, og også gjerne uten luft i steget. Så teknisk, har ikke varmblodstraveren det som skal til for å bli en super ridehest som hevnder seg langt oppe i klassene.

Nå er det jo også en del forskjell på sprang og dressur. I dressur vil jeg påstå at en traver må gi opp relativt fort i forhold til ridehestene, nettopp på grunn av at den mangler det som jeg har nevnt tidligere. I sprang blir ikke gangartene og alt det bedømt så pirkete, så om du har en hest du kan kontrollere steglengde og fart på, som også hopper det du styrer mot, så vil jeg påstå at traveren kan gjøre det like godt. Har selv sett og erfart at varmblodstraveren er en god hopper.

Så ikke noe gæli om traveren i det hele tatt, men den er så avlet til sitt bruk at den har mistet mye av de kvalitetene som andre raser har blitt avlet spesielt mot. Klart traveren kan hevde seg med riktig trening. Og jeg snakker hovedsaklig om varmblodstraver her fordi jeg har så og si ingen erfaringer med kaldblodstraveren. Men jeg vet at kaldblodsen har et mye bedre grunnlag som ridehest med tanke på bygningen enn varmblodsen, så det er enklere med den.

Og vi må jo ikke glemme, at den første varmblodstraveren faktisk var en engeksk fullbods ;)

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 24/11/2005 :  12:22:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skrev at jeg snakket hovedsakelig om Kalblodshesten, fordi jeg vet ikke hva slags rase moren til den aktuelle hesten er....

Noen av traverhestene har litt lang rygg men har man en med kortere rygg så er allsidigheten enorm.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

bittelit1

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  12:39:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og jeg kan ikke annet enn å le av hele denne debatten...

Har selv traver, og kjøpte den nettopp derfor...fordi jeg intresserer meg for trav,og gjerne vil ha en hest som faktisk kan gå løp!
Hvorfor denne voldsomme fokuseringen på hva traveren kan utenom å løpe...? Traverne er avlet for dette...og kan ikke på mitt bare liv se hvorfor ikke det skal være godt nok?
Joda,det lar seg godt gjøre å omskolere traveren,og det lar seg også gjøre å kombinere en løpskarriere med annen type rindning(Som Norne)...men det går da an innen andre raser også?
Ikke misforstå meg...jeg vet godt at traveren blir sett ned på i enkelte miljøer...men det blir da andre raser også i andre miljøer? Må jo helt ærlig innrømme at jeg hadde vel flirt litt om det plutselig hadde stått en "stor brun" i trening på stallen jeg hører til på travbanen...Ikke pga av selve rasen...men "hva har den her å gjøre?"
Er klar over at travere kan egne seg til mye,og at traveren i seg selv er en allsidig hest...men,i fare for å gjennta meg selv,det er da andre raser også?
Hvorfor fokusere på at traveren skal være så forbaska allsidig...er det ikke mulig å sette pris på den for det den er? Og vil man omskolere traveren sin innen dressur,eller sprang eller hva det nå måtte være...så gjør det da,men uten å fortelle "gud-og-hvermann" at "Seeeeee! Det er en traver!!! Er det ikke uuutrolig?!?" Klart folk da tenker med seg selv,at denne traver-hesten må jo være litt av et "dyr",siden det plutselig blir en så stor prestasjon at den faktisk klarer det samme som så mange andre...både fjordinger,shettiser(OHS),"store brune",osv,osv
Poenget er jo at en traver blir trent for å løpe fort,og når den ikke skal det lengre,så må den omskoleres fra bunnen...noe som tar tid,men er fullt ut mulig. Mens de "store brune" blir trent fra begynnelsen av til dressur/sprang.
For det er da nettopp det som er problemet her...alle skal på død og liv presse traveren inn i en ramme som passer dem,istdet for å heller sette pris på det den er...en forbasket flott løpshest,som kan fungere bra innen andre grener også...som så mange andre raser...

Opprinnelig postet av Lene.

Hehe! Så enig så enig!! Tror noe av grunnen til at folk vil omskolere travere er fordi en traver er billig (5-20tusen) å kjøpe, men trenger mye arbeid for å bli god ridehest, og dersom man har lite penger og har tid og ork til det så er jo det er grei løsning. Men derfor setter de nok mer pris på, og snakker høyere om fremskrittene også, fordi det har kosta mye hard jobbing å få hesten til å gå en sprangbane på 60cm, eller et LC program. Iforhold til en ridehest (30-50tusen) som presterer det samme? Jeg vil tro at det er mye av grunnen til at hun med ridehesten ikke snakker like mye om hesten sin, som hun med traveren. Kan det være noe i det? Bare en tanke

Christin og Riko Gå til toppen av siden

Crianza

» VIP

Skrevet - 30/11/2005 :  22:01:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg skrev at jeg snakket hovedsakelig om Kalblodshesten, fordi jeg vet ikke hva slags rase moren til den aktuelle hesten er....

Noen av traverhestene har litt lang rygg men har man en med kortere rygg så er allsidigheten enorm.

Opprinnelig postet av oleo

Moren til den aktuelle hesten er vel sannsynligvis en varmblods. Kaldblodstravere er vel ikke akkurat mest utbredt nedover Europa heller. Det har vært flere spranghester med traverblod (varmblod) i årene i de høye klassene i sprang.

Ang. Baloubet som alltid trekkes frem i slike debatter så var hans farmor traver - fra linjer som angivelig har fullblod noen få generasjoner bak.

Gå til toppen av siden

Linn_1902

» VIP

Skrevet - 02/12/2005 :  15:05:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvem Royal Z er Royal volo etter?? 1 el 2?? Finnes det flere? Finnes det en side der jeg kan søke etter stamtavler på ridehester?

Hvis hun er etter Royal Z1 så eier jeg halvbroren
Gøy
Gå til toppen av siden

Micha

Skrevet - 05/12/2005 :  11:12:30  Vis profil  Svar med kopi av melding

Tror faktisk det var den hesten som Tomas Velin (Danmark) startet i en av de klassene som ble vist på tv som har fransk varmblodstraver i stamtavlen sin.

Hilde
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.