hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

bittelit1

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  13:53:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå må folk snart skjønne at kårede hingster og premierte hopper kun er kåret/premiert for sitt avlsområde.

Blir helt oppgitt jeg over å lese at det faktisk finnes folk som tror de kan bedekke norsk varmblods travhest med norsk varmblods ridehest, eller å bedekke fjording med araber, hallo, snakk om å ødelegge avlsarbeidet her i landet!!

Skjerpings folkens!! Det er faktisk ULOVLIG å drive avl på denne måten. Ulovlig som i å kjøre me promille, oppbevare ureg.våpen, naske i butikker osv. osv.... vet dere det eller???

Nå vet dere det iallefall:) Sjekk ut siden til Vigdis H. Aarestrup her på hestemarked, mange gode svar ang avl.

Christin

Christin og Riko

linki

Skrevet - 13/10/2005 :  14:23:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste hopper trenger ikke å være premiert for å brukes i avl........................... Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  14:35:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Nei hopper trenger som regel ikkje være premierte, men som regel må dei være registrerte for sin rase, hingstane må være kåra/premierte eventuelt godkjent for avl.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  14:40:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Uansett hva som blir sagt og gjordt tror jeg at der alltid vil finnes masse " uren " avl, på lik linje som i hundeverdenen. Kommer nok aldri til og få det bort...
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 13/10/2005 :  15:50:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
De fleste vet det, men jeg synes det er litt dumt...

Min egen mening er at de flotteste hestene er blandingene.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  15:57:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Å blande hesteraser er ikke bra, men det dummeste jeg hører er folk som argumenterer med at det ødlegger en hesterase. En hest blir ikke "uren" selv om den har født en blanding. Ikke blir en rase ødlagt heller, siden blandingshesten absolutt ikke får noe forhold til den aktuelle rasen. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/10/2005 :  16:40:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å blande hesteraser er ut ! Det er dummeste folk kan gjøre..
Mange som blander for og få den perfekte hest.
Synes egentlig ikke noe særlig om bandingshestene heller, billige, det kan de være. Liksom, kjøpe en billig hest som ikke er renraset. men det er mange som slettes ikke er billige heller ! Verdi lik null er min mening !

Jeg ble skikkelig fornermet når jeg var på ridesenteret og ble spurt om Rosita var blandingshest. Den personen han også søkt og forska på dette i tider etter på. Like før jeg sprakk når jeg fikk servert det i trynet. Om det var positivt eller negativt ment, det driter jeg i.

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  18:00:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg er heller ikke no for å avle ulovlig, enten det er å bruke ukåret hingst eller å blande raser som ikke "hører sammen".
Selv har jeg eid flere blandingshester, å det har vært fine hester det, men jeg har med de seinere år blitt litt mer sånn at jeg vil ha papirer på hestene mine.

Kristine og Rosita:Verdi lik null? Tenker du da på at du ikke ville gitt en stor sum med penger for en blandingshest? Eller at hesten i seg selv ikke er verdt noe siden den er blanding?
Jeg er ihvertfall av den oppfattningen at når "uhellet" allerede er skjedd, fortjener disse hestene like mye kos og stell osv som en hvilken som helst annen hest.
Man kan jo nesten ikke dømme hesten.

Har hørt litt for mye "Æsj, blanding! Ekke verdt et rødt øre!"!

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  18:08:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg er ihvertfall av den oppfattningen at når "uhellet" allerede er skjedd, fortjener disse hestene like mye kos og stell osv som en hvilken som helst annen hest.

Opprinnelig postet av Jack/Casana/Franklin

Helt enig! De har jo ikke bedt om og bli til ;o)
Har en som jeg ikke har papirer på, vet ikke hva rase han er ( om han er ren eller blanding ) og en ren araber. I mine øyne er han uten papirer like mye verdt for meg, men såklart ikke i kr. og øre.

Jeg støtter ikke det og blande raser men syntes at til tider kan det være litt for lett og si " det var nok sikkert ikke uhell, men meningen at det skulle skje ".

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/10/2005 :  18:56:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kristine og Rosita:Verdi lik null? Tenker du da på at du ikke ville gitt en stor sum med penger for en blandingshest? Eller at hesten i seg selv ikke er verdt noe siden den er blanding?

Verdi lik null Mente at jeg hadde ALDRI kjøpt en blandingshest ja. Hadde ikke likt om noen hadde gjort det i mitt miljø heller. men det er jo opp til vær enkelt person. Synes man skal holde de få rasene man har i norge rene ;)

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  19:29:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Joda, er enig i at man skal holde rasene rene, å ikke bidra til at det blir ulovlige blandinger. Men når det nå er blitt sånn at det har kommet en blandingshest til verden, må jo noen eie denne også.

Jeg synes det er så leit at det er så lett å skaffe seg dyr, og at det er så lett å avle på disse igjen.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/10/2005 :  19:31:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp, noen må eie de, og noen må ikke avle vidre på de

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/10/2005 :  20:07:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Verdi lik null Mente at jeg hadde ALDRI kjøpt en blandingshest ja. Hadde ikke likt om noen hadde gjort det i mitt miljø heller. men det er jo opp til vær enkelt person. Synes man skal holde de få rasene man har i norge rene ;)

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Snakk om snobb vil jeg svare deg da! Hva er en Norsk Varmblods? Jo egentlig en blanding!!! Men hadde du kjøpt noe slikt da? Eller er det papirer som er viktigest? Jeg hadde uten å nøle betalt en god slump penger for en god blandingshest, om jeg likte den på banen og utenom. Hva om Rosita hadde blitt tyvparret, hadde du ikke blitt glad i føllet da? Det viktigeste er at man liker hesten, ikke fordi at den har slik eller slik stamtavle. Og om du ikke skal avle likevel, så hva er vitsen med et papir? Altså, vallak eller blanding, egentlig det samme da. Om du ikke skal ha noe å skryte av da.....

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/10/2005 :  20:11:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er 100 % for å holde rasene rene jeg også altså, men mener at en godt ridd blanding kan både være snillere og ha mye høyere verdi enn en renraset hest ellers. Derfor er det snobbeskap å rakke ned på blandingshester, blandingshunder, og kanskje på "blandingsmennesker"???? (nordmann + afrikaner/pakistaner/brasilianer osv) Alle er like mye verd om det indre er bra!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  20:36:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er 100 % for å holde rasene rene jeg også altså, men mener at en godt ridd blanding kan både være snillere og ha mye høyere verdi enn en renraset hest ellers. Derfor er det snobbeskap å rakke ned på blandingshester, blandingshunder, og kanskje på "blandingsmennesker"???? (nordmann + afrikaner/pakistaner/brasilianer osv) Alle er like mye verd om det indre er bra!

Opprinnelig postet av TORHILD

Godt sagt!!

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 13/10/2005 :  20:48:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Derfor er det snobbeskap å rakke ned på blandingshester, blandingshunder, og kanskje på "blandingsmennesker"???? (nordmann + afrikaner/pakistaner/brasilianer osv) Alle er like mye verd om det indre er bra!

Ehh...nå begynner du det å gå litt for langt her!

Jeg vet godt at det ikke var dette Kristine og Rosita mente når hun skrev at verdien var lik null. Selvfølgelig kan blandingsraser ha en bruksverdi som hobbyhest, samt en verdi sett i lys av å være glad i hesten. Men blandingshester har ingen verdi stammemessig, avlsmessig, og er totalt uten verdipapir. Blandingsraser av traver+ridehestrase eller de to travertypene er også verdiløs på travbanen. Dette har ingenting med snobberi å gjøre, det er kun harde fakta.

Jeg mener at det er useriøst av hingsteholdere å ta imot hopper av andre raser enn det hingsten er/evt. er kåret for. Hoppeeiere har også en plikt å finne en kåret hingst av samme rase som hoppen, mener jeg. Alt annet blir useriøst.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.