hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Bustetrollet

Skrevet - 13/10/2005 :  20:54:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kristine og Rosita:Verdi lik null? Tenker du da på at du ikke ville gitt en stor sum med penger for en blandingshest? Eller at hesten i seg selv ikke er verdt noe siden den er blanding?
Jeg er ihvertfall av den oppfattningen at når "uhellet" allerede er skjedd, fortjener disse hestene like mye kos og stell osv som en hvilken som helst annen hest.
Man kan jo nesten ikke dømme hesten.

Opprinnelig postet av Jack/Casana/Franklin

Verdi lik null Mente at jeg hadde ALDRI kjøpt en blandingshest ja. Hadde ikke likt om noen hadde gjort det i mitt miljø heller. men det er jo opp til vær enkelt person. Synes man skal holde de få rasene man har i norge rene ;)

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Snakk om snobb vil jeg svare deg da! Hva er en Norsk Varmblods? Jo egentlig en blanding!!! Men hadde du kjøpt noe slikt da? Eller er det papirer som er viktigest? Jeg hadde uten å nøle betalt en god slump penger for en god blandingshest, om jeg likte den på banen og utenom. Hva om Rosita hadde blitt tyvparret, hadde du ikke blitt glad i føllet da? Det viktigeste er at man liker hesten, ikke fordi at den har slik eller slik stamtavle. Og om du ikke skal avle likevel, så hva er vitsen med et papir? Altså, vallak eller blanding, egentlig det samme da. Om du ikke skal ha noe å skryte av da.....

Opprinnelig postet av TORHILD

nei, jeg har aldri kjøpt en Norsk varmblods, det legger jeg hånden på hjertet mitt på !
Rosita, tyvparret .. Da har det godt hardt utover den som eier hinsten skal jeg si deg..

Redigert av - Bustetrollet den 13/10/2005 20:57:09 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  20:56:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er 100 % for å holde rasene rene jeg også altså, men mener at en godt ridd blanding kan både være snillere og ha mye høyere verdi enn en renraset hest ellers. Derfor er det snobbeskap å rakke ned på blandingshester, blandingshunder, og kanskje på "blandingsmennesker"???? (nordmann + afrikaner/pakistaner/brasilianer osv) Alle er like mye verd om det indre er bra!

Opprinnelig postet av TORHILD

Helt enig!

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/10/2005 :  20:57:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sitat: Verdi lik null Mente at jeg hadde ALDRI kjøpt en blandingshest ja. Hadde ikke likt om noen hadde gjort det i mitt miljø heller, skriver hun. Dermed tolker jeg det slik at det er selve blandingshesten som har null verdi, ikke om den kan avles på osv! Og det at hun ikke hadde likt det om noen i hennes miljø hadde gjort det, det kaller jeg også snobbeskap, -for vi skal alle ha "perfekte" hester.....
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/10/2005 :  20:59:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sorry for at jeg har mine egene meninger da !

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/10/2005 :  21:00:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du ikke kunne kjøpt en norsk varmblods fordi den er blandet, er det kun fjording, nordlandshest og døl som er gode nok hester da, fordi disse er "rene norske"? Alt annet er "utlendinger"?
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  21:06:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Helt enig med Torhild! Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/10/2005 :  21:08:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det fins da rene "utlendinger" å..

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/10/2005 :  21:14:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men egentlig så er jo nesten ingen hesteraser 100% rene, nesten alle er jo blitt foredlet eller innblandet av en eller annen grunn en gang i tiden. Men over tid, så er rasene blitt rene. Norsk Varmblods er jo også en rase som blir blandet, men du får papirer, stamtavle osv. og kan bli kåret osv på lik linje med alle andre raser. Altså en ren rase.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/10/2005 :  21:26:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, ingen er helt rene. Men de fleste raser har jo blitt litt innblanda for og få rasen bedre en den er. Det er helt greit for meg. Ingenting er jo som en sterk flott rase. Men det er når to raser bli parra på måfå, det er det jeg ikke liker..

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/10/2005 :  21:29:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neida, der er jeg helt enig. Du skal ikke gjøres på og lage blandingshester, men når først føllet er født, så kan det så absolutt bli en kanongod hest, som kan nå langt både innen sprang og dressur.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/10/2005 :  22:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det kan bli en god hest. Men det aller beste er jo å ha en renraset OG god hest!

Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 13/10/2005 :  23:12:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hester er like gode selv om den har papirer el ikke!
Redigert av - linki den 13/10/2005 23:13:50 Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 14/10/2005 :  10:24:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelpe meg.....

Når skal folk starte å passe sine egne saker, idealister er det mange nok av, bare synd det ikke hjelper i den virkelige verden.

Syns nordmen er utrolig flinke til å henge seg opp i hva andre har lov til og ikke, særlig når det gjelder fille saker som verken skader eller dreper noen (flau av å være født i Norge av og til, glad moren min er amerikaner).

Kopi av melding:
Rosita, tyvparret .. Da har det godt hardt utover den som eier hinsten skal jeg si deg..

Hva om det Rosita som bryter seg inn til hingsten? Hva om hingsten er en verdifull varmblods ridehest avlshingst? Tror nok neppe hingste eier hadde likt at den bedekket en liten norlandshest....

Selv er to av hestene mine blandinger og jeg er stolt av dem, den ene har jeg "blandet" med vilje (ja tenk jeg er "kriminell", hva blir det neste bankran?), den andre er et rent uhell, eller hell i uhell som jeg mener.
Men vil påpeke at når "den med vilje" ble født kjente jeg ikke til reglene, og hadde aldri trodd det faktisk fantes noen regler om dette, selv om det ikke er mange årene siden.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 14/10/2005 :  13:01:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:

Hva om det Rosita som bryter seg inn til hingsten? Hva om hingsten er en verdifull varmblods ridehest avlshingst? Tror nok neppe hingste eier hadde likt at den bedekket en liten norlandshest....

Opprinnelig postet av Vinga

Der gikk du litt for langt spør du meg. En liten nordlandshest tåler hvertfall en klatretur uten å brekke hvert ben i kroppen! I motsetning til visse andre pyseraser!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  13:11:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
I all verden Maxi&Mathilde, hvor ser du noe negativt om nordlandshesten i posten til Vinga? Nordlandshester er små. Det er da ingenting å hisse seg opp over. Er det ikke like ille at Kristine ville latt det gått hardt utover hingsteeieren?

Og nok en gang, jeg støtter ikke blanding - men en rase blir -ikke- ødlagt av det. En hoppe kan fortsatt avle raserene avkom selv om ett tilfeldigvis har vært en blanding - en hingst kan fortsatt avle raserene avkom, selv om den har bedekket en hoppe av annen rase. Man skitner ikke til hele rasen ved å avle blandinger, men man metter markedet med hester, slik at det blir vanskeligere å få dem solgt, bl.a. (Dette har skjedd i Sverige..).

Dølehesten er forresten ikke ren den heller. Det er engelsk fullblods i den. :-)
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 3.78 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.