hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 14/10/2005 :  13:43:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I all verden Maxi&Mathilde, hvor ser du noe negativt om nordlandshesten i posten til Vinga? Nordlandshester er små. Det er da ingenting å hisse seg opp over. Er det ikke like ille at Kristine ville latt det gått hardt utover hingsteeieren?

Mente ingen ting negativt nei (takk Formosissima), norlandshester er fine hester det.
Det jeg mente var at hingsteeier som sannsynligvis bruker mye tid og ikke minst penger på hingsten sin, ønsker like lite at den skal løpe rundt å bedekke andre hester som eieren til Rosita ønsker at hennes hoppe skal bli tyvparret.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 14/10/2005 :  14:42:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
I all verden Maxi&Mathilde, hvor ser du noe negativt om nordlandshesten i posten til Vinga? Nordlandshester er små. Det er da ingenting å hisse seg opp over. Er det ikke like ille at Kristine ville latt det gått hardt utover hingsteeieren?

Mente ingen ting negativt nei (takk Formosissima), norlandshester er fine hester det.
Det jeg mente var at hingsteeier som sannsynligvis bruker mye tid og ikke minst penger på hingsten sin, ønsker like lite at den skal løpe rundt å bedekke andre hester som eieren til Rosita ønsker at hennes hoppe skal bli tyvparret.

Opprinnelig postet av Vinga

Misforståelse da... Når du sier at de sikkert hadde blitt kjempesure om en liten nordlandshest hadde brytt seg inn og blitt parret av hingsten så er det lett å misforstå

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  15:18:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hjelpe meg.....

Når skal folk starte å passe sine egne saker, idealister er det mange nok av, bare synd det ikke hjelper i den virkelige verden.

Syns nordmen er utrolig flinke til å henge seg opp i hva andre har lov til og ikke, særlig når det gjelder fille saker som verken skader eller dreper noen (flau av å være født i Norge av og til, glad moren min er amerikaner).

Kopi av melding:
Rosita, tyvparret .. Da har det godt hardt utover den som eier hinsten skal jeg si deg..

Hva om det Rosita som bryter seg inn til hingsten? Hva om hingsten er en verdifull varmblods ridehest avlshingst? Tror nok neppe hingste eier hadde likt at den bedekket en liten norlandshest....

Selv er to av hestene mine blandinger og jeg er stolt av dem, den ene har jeg "blandet" med vilje (ja tenk jeg er "kriminell", hva blir det neste bankran?), den andre er et rent uhell, eller hell i uhell som jeg mener.
Men vil påpeke at når "den med vilje" ble født kjente jeg ikke til reglene, og hadde aldri trodd det faktisk fantes noen regler om dette, selv om det ikke er mange årene siden.

Syntes du ikke folk skal bry seg når noe ulovlig skjer? Og hvor langt trekkes denne linjen? Hva er filleting og hva er ikke?
Jeg vil da tro at vi har lover og regler for at det skal følges.

Kanskje du burde sette deg inn i reglene før du begynner med avl?

Jeg skjønner at du er stolte over hestene dine, og glad i dem. Men jeg syntes det blir useriøst og 'oppfordre' andre til kryss avl. Og med det mener jeg at du sier:

Syns nordmen er utrolig flinke til å henge seg opp i hva andre har lov til og ikke, særlig når det gjelder fille saker som verken skader eller dreper noen (flau av å være født i Norge av og til, glad moren min er amerikaner).

How strange, that so often, it all seems worth it.

Redigert av - beat den 14/10/2005 15:20:54 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  15:38:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Redigert vekk, fordi jeg så at jeg svarte helt feil. ;-)
Redigert av - Silje-og-Tindra den 14/10/2005 15:44:05 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/10/2005 :  16:35:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:
Rosita, tyvparret .. Da har det godt hardt utover den som eier hinsten skal jeg si deg..

Hva om det Rosita som bryter seg inn til hingsten? Hva om hingsten er en verdifull varmblods ridehest avlshingst? Tror nok neppe hingste eier hadde likt at den bedekket en liten norlandshest....

Jeg skal passe på Rosita såpass at hun ikke gjørd det. Har heller ingen hingster i nærheten !

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/10/2005 :  17:33:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra skrevet, beat.

Jeg syns det er bra at folk bryr seg, og gir beskjed når folk legger opp til å blande hesteraser. Det med at en skal "passe sine egne saker" står som en motpol etikkmessig her, mot å informere folk om at det er ulovlig, samt fremme en ryddig fremtidig avl i Norge.

Tenk hvis alle skulle drevet og blandet rasene!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  19:52:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å blande hesteraser er ut ! Det er dummeste folk kan gjøre..
Mange som blander for og få den perfekte hest.
Synes egentlig ikke noe særlig om bandingshestene heller, billige, det kan de være. Liksom, kjøpe en billig hest som ikke er renraset. men det er mange som slettes ikke er billige heller ! Verdi lik null er min mening !
Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Minner litt om Hitlers ideologi om "den ariske rase, den rene rase" det der.

-Kunne ikke dy meg.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  20:09:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, det kan bli en god hest. Men det aller beste er jo å ha en renraset OG god hest!

Så en blanding som gjør det skarpt i dressur på LA-nivå, er mindre verdt enn en renraset hest på akkurat det samme nivået?

Kopi av melding:

Kopi av melding:

Kopi av melding:

Der gikk du litt for langt spør du meg. En liten nordlandshest tåler hvertfall en klatretur uten å brekke hvert ben i kroppen! I motsetning til visse andre pyseraser!
Opprinnelig postet av Maxi&Mathilde

Hvilken som helst rase klarer seg utmerket i tøft terreng dersom den er vant til det. Du må ikke tro at en nordlandshest som har levd hele livet sitt på en ridebane som er helt i vater hadde klart seg så bra på klatretur heller.

Kopi av melding:

Dølehesten er forresten ikke ren den heller. Det er engelsk fullblods i den. :-)
Opprinnelig postet av Formosissima

For ikke å snakke om den svenske hingsten av rasen Nordsvensk hest(?) som ble brukt for å bremse innavlen.
_____
"Ikke klag på ting du ikke trenger lide under"

Håper det ikke blir kaos med denne grisequotingen jeg gjør.

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  20:13:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
_____

Da må jeg nesten bare spørre. Hvorfor tror du kryss alv er ulovlig? Er det fordi noen uten peiling bestemte seg for den regelen?

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  20:20:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
_____

Da må jeg nesten bare spørre. Hvorfor tror du kryss alv er ulovlig? Er det fordi noen uten peiling bestemte seg for den regelen?

Opprinnelig postet av beat

WTF? Jeg har ikke sagt noe om kryssavling og ulovlig her?

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  20:25:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi... Da misforsto jeg bare siste setningen. Den, ikke klag på ting du ikke trenger å lide under.

Sorry

Edit: for å legge til en blomst

Redigert av - beat den 14/10/2005 20:29:03 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  20:29:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
I denne anledning så betyr setningen rett og slett at om du er imot kryssavling så du ikke kjøpe en krysningshest eller ponni. Mao så behøver du ikke lide under det.

Ëdit: Übertøff blomst. Hvor finner man slike smilies?

Redigert av - Ullsokken den 14/10/2005 20:30:13 Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  20:32:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehm... Jeg vet ikke... Jeg "lånte" den fra ellenofstad.com sitt Forum...
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  20:33:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok. I denne debatten så klager jeg ikke på å kjøpe en krysning. Det jeg reagerer på er at folk driver med "him snekra" avel, fordi de har lyst!

... Men den setningen var kanskje ikke ment til meg?

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 14/10/2005 :  20:56:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Ja, det kan bli en god hest. Men det aller beste er jo å ha en renraset OG god hest!

Så en blanding som gjør det skarpt i dressur på LA-nivå, er mindre verdt enn en renraset hest på akkurat det samme nivået?

Opprinnelig postet av Ullsokken

Like mye verdt ja, men den er fortsatt ikke renraset. Den kan ikke gi fra seg noen brae føll om den skal bli avlet på senere .
Mange som sier " Vi drar da til nabohingsten, så blir det føll !" Det er DET jeg er imot !

Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.