hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hygiene ved bedekning?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hygiene ved bedekning?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/01/2006 :  13:27:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Lærte på skolen i dag om hygiene på stutteri ved bedekning, og fant ut mye jeg aldri hadde hørt om før. Her i England må alle hopper (som skal til seriøse stutterier/hingsteeiere) som skal bedekkes sjekkes for bakterieinfeksjoner i genitaliene/livmora før de i det hele tatt får komme på stutteriet, og langt mindre bedekkes før det er sjekka. En veterinær skal ta celleprøver og dyrke dem i en kultur for å se etter bakterier, og hoppa må erklæres smittefri for Equine Herpes Virus (kverke/abortvirus), Contagious Equine Metritis og Equine Venerial Artitis (bakterieinfeksjoner som jeg ikke vet de norske navnene på). Det er vanlig praksis i all avl av sportshester, og påbudt i all avl av fullblodshester, i avl av fritidshester, ponnier og krysninger er det litt så som så, men de som er seriøse krever det også i denne avlen. Dette vet kanskje Renegate mer om..?

Hvordan er det med dette i Norge? For fullblodshester (veddeløpshester) fikk vi vite at dette var en internasjonal greie som alle land fulgte, da hestene ofte ble solgt og avla på kryss av landegrenser, men dette gjelder jo også sportshester? Vi importerer jo hester fra alle land, og i Frankrike, Italia, England, Irland, USA og Canada er en slik celleprøve vanligvis påbudt også på sportshester.

Jeg har iallfall aldri vært borti at slike tiltak er blitt satt igang før en bedekning. Holdt til litt på en travstall med kaldblodshester før, og der sendte de bare merrene til bedekning, hørte aldri noe om cellerprøver og bakteriedyrkning. Skal likevel ikke påstå at det ikke er sånn, noen som har erfaring fra trav-avl?

Føler vi oss så trygge på at vi ikke kan få disse sykdommene i Norge at vi ikke gjør det? Eller er det fordi avlen i Norge fortsatt stort sett er på "amatørbasis", og man ikke føler at det er stort nok til at det er nødvendig? Hva med importerte hester?

Bør det også bli vanlig i Norge?

Edit; leif..

Redigert av - Anniken B. den 11/01/2006 13:28:34

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  13:48:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der hvor jeg jobbet foregikk det kun inseminasjon, aldri naturlig bedekning. Hvorvidt det ble krevet sjekk av hopper før de fikk lov til å komme er jeg helt ærlig litt usikker på men jeg vil tro at det også er i hoppeeiers interesse at hoppen er fri for sykdommer når man tross alt bruker en betydelig sum på inseminering.

Er usikker på hvordan det er i Norge ifht. naturlig bedekning/ sjekk av bakterieinfeksjoner, men det jeg vet er at veterinærer her i Norge som har inseminert ikke har spurt hoppeeier om dette og hingsteeiere som bruker naturlig bedekning heller ikke har brydd seg om dette.

Etter min mening burde hopper som skal bedekkes naturlig bli sjekket for evt. smitsomme bakterieinfeksjoner, om jeg selv var hingsteeier ville jeg krevd dette før en evt. bedekning.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/01/2006 :  13:57:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Man skulle egentlig tro det var i alles interesse å få det sjekka, da et utbrudd av en av disse infeksjonene kan forårsake abort, at hoppa ikke tar seg gjeldende sesong, eller at hoppa i verste fall blir steril..

En annen ting er at hestene kan være bærere av sykdommen uten å bli syk selv. Så hvis en hingst blir smitta av ei hoppe, og det ikke oppdages, kan hingsten spre det til et stort antall hopper ved bedekning, som igjen tar det med seg til sine staller igjen og kan smitte flere der ved sykdom.

Skumle greier synes nå jeg, og jeg hadde nok også krevd at alle hopper som kom til meg dersom jeg var hingste-/stutterieier var sjekka og konstatert fri for infeksjon.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 11/01/2006 :  14:18:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig..
men må nok bruke inseminering jeg..
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/01/2006 :  14:41:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Man kan jo ikke garantere noen ting ved inseminering heller, med mindre spermen er sjekka for smittestoffer. Hvis hingsten er bærer, og sæd fra denne hingsten brukes uten test, kan det like godt smittes ved inseminasjon.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 15/01/2006 :  05:20:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Der jeg jobba var det også mest aktuellt med inseminasjon. De fleste hingsteeiere foretrekker også inseminasjon (tapping av hingst, dyrlegen legger det inn i hoppa) for hingstens del. Det gir mindre sjansje for spark og slag skader, smitte, samt at hver "dose" hesten leverer oftest kandeles på minst to, dvs mindre slitasje/ påkjenning på hingsten som står i avl.

Ellers tror jeg faktisk det er vanlig å sjekke at hoppene er friske. HVis ikke burde det være det.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.