hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - For oss "oldiser"...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 For oss "oldiser"...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  23:02:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
...
Husker at vi syntes de store ungdommene var litt skumle, og tenkte at hvis vi ikke var veldig snille og usynlige, så kom de til å ta oss (lol). Men slik er det ikke nå lenger, nei. Snakk om frampå unger...

Opprinnelig postet av batta

Slik var jeg og. Respekten var helt utrolig.
Gledet meg til jeg ble så gammel og kunne nyte den samme "statusen", men at var tidene forandret gitt.. Nedtur!

Opprinnelig postet av Ullsokken

jepp! husker veldig godt på ungdomskolen og videregående... om jeg skulle gjennom døra samtidig som noen som var eldre, stoppa jeg og venta til vedkommende hadde gått gjennom... men når jeg ble blandt de eldste kom di yngre og gikk oss rett ned om vi ikke flyttet oss...
jeg reiser meg også for eldre på buss o.l, er ikke mange yngre som gjør d!!

Opprinnelig postet av Dr_ag_on_86

Kjenner meg igjen i mye her ;)
Når jeg var mindre så så jeg opp på di store. Og vi gledet oss til å bli like stor selv. Nå har jeg blitt like gammel i alder, men stadig vekk så kommenterer vi at vi er så små i forhold til de som var 10.klassinger for 5 år siden. Litt rart og tenke på !

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Hehe...jeg er 20 nå, og som liten tenkte jeg at når man var 20, da var man voksne...Jeg, voksen? Nei, tror ikke det... Føles egentlig fortsatt som om jeg passer inn på vgs.

Mamma var 20 når hun og pappa gifta seg...i april neste år er jeg like gammel som mamma var da. Jeg har ikke akkurat de stor planene om å gifte meg med det første. Tidene har nok forandret seg litt, ja, for verken jeg eller mamma er egentlig noe "utenom det vanlige". Den gang var det ikke så uvanlig å gifte seg når man var på den alderen, men det er vel ikke så veldig mange som gifter seg i en alder av 20 nå til dags.
Gå til toppen av siden

siljemarie
» VIP

Skrevet - 16/10/2005 :  20:39:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig med dere i det at ungene har blitt svært frampå og respektløse. Husker når jeg gikk på barneskolen at jeg hadde stor respekt for de eldre, men nå spør og graver de små ungene og de er innpåslitne og frekke. Eier ikke respekt! Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  09:53:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
...
Husker at vi syntes de store ungdommene var litt skumle, og tenkte at hvis vi ikke var veldig snille og usynlige, så kom de til å ta oss (lol). Men slik er det ikke nå lenger, nei. Snakk om frampå unger...

Gledet meg til jeg ble så gammel og kunne nyte den samme "statusen", men at var tidene forandret gitt.. Nedtur!

jepp! husker veldig godt på ungdomskolen og videregående... om jeg skulle gjennom døra samtidig som noen som var eldre, stoppa jeg og venta til vedkommende hadde gått gjennom... men når jeg ble blandt de eldste kom di yngre og gikk oss rett ned om vi ikke flyttet oss...

Når jeg var mindre så så jeg opp på di store. Og vi gledet oss til å bli like stor selv. Nå har jeg blitt like gammel i alder, men stadig vekk så kommenterer vi at vi er så små i forhold til de som var 10.klassinger for 5 år siden. Litt rart og tenke på !

Hehe...jeg er 20 nå, og som liten tenkte jeg at når man var 20, da var man voksne...Jeg, voksen? Nei, tror ikke det... Føles egentlig fortsatt som om jeg passer inn på vgs.

Mamma var 20 når hun og pappa gifta seg...i april neste år er jeg like gammel som mamma var da. Jeg har ikke akkurat de stor planene om å gifte meg med det første. Tidene har nok forandret seg litt, ja, for verken jeg eller mamma er egentlig noe "utenom det vanlige". Den gang var det ikke så uvanlig å gifte seg når man var på den alderen, men det er vel ikke så veldig mange som gifter seg i en alder av 20 nå til dags.

Jeg er 21 år. Gift og har barn

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  14:39:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
...

Jeg er 21 år. Gift og har barn

Opprinnelig postet av beat

Hehe. Kjenner også endel som er gift (som er på min alder). Men dette gjelder ikke flertallet. Derimot er foreldrene til de fleste vennene mine på mine foreldres alder...de var gift og hadde opptil flere barn i en alder av 20-25 år.

(begynner å bli veldig mange quotinger etter hverandre nå...)
Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  06:31:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oj, dette var en festlig tråd gitt! ;o)

Husker da jeg gikk på barneskolen; da var vi redde for "storungene". Hihi.. Og vi kunne ofre mye for å dra i stallen. Det å "få" fli boksen til stor og flink hest var stas ja! Og når vi ble hestepassere...! *dåne* Og at barna nå til dags er frekke og "skal-ha", det kan jeg skrive under på! Jeg har ei halv-søster på 9 år, og jeg lurte på om hun og mamma ville bli med i stallen en tur for å hilse på hesten jeg hadde på fôr. Vi hadde nesten ikke før kommet oss inn i stallen før ungen oppgitt lurte på "ja, når skal jeg få ri?"

-Madeira- Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 04/12/2005 :  09:27:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Våre dagers unge elsker luksus. De har dårlige manerer, forakter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, og prater i stedet for å arbeide. De reiser seg ikke lenger opp når eldre kommer inn i et værelse. De motsier sine foreldre, skryter i selskaper, sluker desserten ved spisebordet, legger bena over kors, og tyranniserer lærerne.
(Sokrates)

....Og de blir bare verre....

Renate
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  12:20:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vel, nå kan jeg ikke akkurat kalle meg en "oldis" når jeg er 17. MEN jeg skjønner veeeeldig godt hva dere mener.

Det er veldig mange unger nå til dags (nå høres jeg ut som ei gammel dame.. men) som er utrolig bortskjemte og frekke. Vet ikke om det var bedre før, men jeg føler kanskje miljøet på stallene var bedre før. Vet ikke helt, men nå føler jeg at man i stallen kan bli baksnakka for alt mulig.

Opprinnelig postet av siljemarie

Kan vel ikke akkurat kalles oldies jeg heller, hehe(selv om jeg av og til føler meg fryktelig gammel, hehe. Påvirket av arb.pllassen??), men er helt enig i at miljøene på stallene virker som var bedre før...

Jeg også kunne møkka masse bokser, og rydde og sånn bare for å få lov til å stelle en hest. Og hvis jeg fikkk lov til å ta meg av en hest etter den var ferdig på ridetimene for dagen, da var jeg helt i himmelen, hehe =)
Nå om dagen gidder nesten ikke ungdommen å møkke for å ri... Helst vil de bare komme å ri, og så dra igjen med en gang etterpå. det finnes jo unntak da selfølgelig

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 04/12/2005 :  12:46:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg husker at jeg måtte slite livet av meg for å få ri en time på en rideskoleponni...En såkalt krysstime. Et kryss tilsvarte 1t jobbing også måtte du ha 5 kryss for å få ri 45 min...Snakk om dårlig timebetaling.. Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  13:16:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
jeg er bare 15, men jeg kjenner meg fortsatt igjen i mye av det dere sier!=P
sånt som å få holde hesten til noen synes jeg er helt greit! jeg liker å holde på med hester og bare å få klappe og kose med dem er egentlig nok for meg!
og den yngre generasjonen som er nå..sånne 3 klassinger osv..hvis vi var ydmyke når vi var små og folk ser på oss som ille nå..hvordan kommer det da til å bli når disse ungene vokser opp?*grøss*

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  15:10:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Det jeg husker som største forskjellen var vel at folk var mere vennlige til å møte hest da jeg var ung enn de er i dag. Greit nok var det mindre trafikk da, men folk tok faktisk mere hensyn til hest i trafikken. En møtte heller aldri "offroadsyklister" i skogen, og det var sjelden joggere å treffe på. Endel søndagstuslere kunne en møte i helgene, men ellers møtte jeg aldri annet enn skogeiere og folk med "ærend" der da jeg red rundt i skog og mark.
Nå må en være våken og forberedt uansett når en er i skogen, for hvem vet om det kommer en syklist i full fart rundt neste sving...

Jeg var sjeleglad for å pusse og stelle hesten på nabogården da jeg var 12. Gikk turer med henne før jeg fikk lov å ri. Og da endelig jeg fikk ri, så ble det ridning hver dag. Hesten hadde aldri vært i så god form før, sa bonden som eide henne.
Kommer det jenter hit med innstillingen at de SKAL ha "betalt" i en eller annen form for å gjøre litt, kjenner jeg at jeg blir hard og avvisende. De har ikke noe her å gjøre med den innstillingen, for samvær med hest er i seg sjøl en belønning! Jeg husker jeg sydde dekken på skolen i håndarbeidstimene. Ullpledd og oppsprettede striesekker ble dekken med gjorder og pyntekanter og brodert navn... Vil ikke uttale meg om resultatet, men var stolt da jeg kunne legge det på hesten. Hun hadde aldri hatt dekken før, sa bonden. Og dermed syntes jeg at jeg virkelig hadde gitt henne en nyttig gave. Om hun trengte det kan jo diskuteres. ;-)

Generelt vil jeg si jeg klarte meg med mye mindre før. Nå er det kjekt å ha all verden av utstyr liggende til tusenvis av kroner. Slik jeg husker det klarte jeg meg bra med det jeg hadde den gangen... Husker også det med førstehjelpsskrinet som Nancy nevner. Ikke store utstyrsvalget der heller...

Line.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/12/2005 :  15:26:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Denne tråden fikk meg til å tenke på noe jeg hørte på P3 her om dagen, da ville de vite om hva som var lytternes mest påfallende "gamlis" trekk, dvs hva de gjorde som man egentlig bare syns gamle mennesker gjør. Der kan blant annet nevnes ting som å ville ha matro, at man liker mokkabønner, at man bruker sånne ispigger når man er ute og går osv.

Jeg liker mokkabønner, så jeg føler jeg kvalifiserer for å svare i en "oldis" tråd som denne :-)
Selv husker jeg best hvordan vi med stor frykt "tok sjansen" på å møkke ut av boksen til none , og var livredde for at de skulle bli sinna. Stortsett ble alle veldig glad for det da :-)

En annen ting, som jeg ikke kanskje tror har så masse med tiden å gjøre, mer med hvor jeg kommer fra kanksje, og det er at alle hadde hestepassere før. Små mennesker som ble oppdratt i ånden til å bli gode hestemennesker. I dag har alle bare fôrryttere, og det virker også som om alle småjenter vil være det framfor å være hestepasser. Kan jo skjønne det i forhold til at man ofte får gjøre mer når man er fôrrytter, men den læringsinstitusjonen det å være hestepasser er syns jeg faktisk det godt skal la seg gjøre å overse.

~Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/12/2005 :  15:42:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg husker at jeg måtte slite livet av meg for å få ri en time på en rideskoleponni...En såkalt krysstime. Et kryss tilsvarte 1t jobbing også måtte du ha 5 kryss for å få ri 45 min...Snakk om dårlig timebetaling..
Opprinnelig postet av xasup3

Ja.. Men tror du at timebetalingen for "slaving på rideskole" har gått opp noe særlig? Neppe ;)
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 04/12/2005 :  16:01:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg er bare 16 år, men jeg forstår hva du mener..
--------------------------------------------------------------------------------

Noen mennesker er født "gamle" vettu

Opprinnelig postet av Renegate

Jeg tror av og til jeg er født gammel. Men likevel føler jeg det som om jeg aldri blir voksen likevel. Merkelig

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  16:22:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
*jeg har lyst på en liten tidsmaskin* ;)

har litt lyst til å være 12-13 år igjen og hestepasser... når jeg fikk lov til å stelle de store flotte privathestene... dengang var alt så "stort" å få lov til å pusse utstyret til noen dagen før et stevne, eller å skritte hesten rundt på stevnedagen! *dåne* det var stort det!!! husker at når jeg skrittet en av disse store konkurransehestene, satte jeg meg godt ned i salen, og blåste opp brystkassa og var stålt som en hane (evt. en høne da;) og selvtilliten min var laaaaangt oppe i skyene... jeg var så stolt over å kunne få lov til å møkke, pusse utstyr, pusse hest, blande for, osv...
nå som jeg ikke har hest (blir igjen til våren!) er det ikke å ri jeg savner mest... det er det å være i stallen med venner og gjøre "dritt-arbeidet" som jeg faktisk liker!

jeg kan kanskje ikke kalles "oldis" ettersom jeg bare er 19, men etter å ha vært i hestemiljøet de siste 13 årene syns jeg selv at det er STOR forskjell på før og nå... ungene i dag er veldig "skal-ha" og respektløse, det syns jeg er både negativt og irriterende...
f.eks, mellom meg og min lillebror er det 2 års aldersforskjell og vi er vidt forskjellige... jeg har aldri vært spesielt masete av meg, er ikke slik "skal ha samme hva det koster", jeg syns det er viktig med gjensidig respekt i alle "forhold" (søsken-søsken, venn-venn, eier-forvert, barn-foreldre osv), mens min bror er totalt forskjellig fra meg... han skal ha alt han peker på... han SKAL ha penger til å kjøpe seg cola og mat på skolen... og jeg syns han har en bruk og kast holdning som er foraktelig... familien vår er ikke spesielt velstående og har absolutt ikke råd til alt han vill ha... men dette skjønner han ikke... og når han ikke får det han vill ha kommenterer han at hater å være en del av denne "fattige" drittfamilien... noe som provoserer meg sinnsykt! jeg prøvde og forklare han at vi er heldige og har en super familie, men foreldre som har vært gift i over 20 år, vi har et stort hus, biler, slipper å gå sultne og har en familie som er glade i hverandre... og at det slettes ikke er alle som har det like bra... dro fram et eksempel til ham om en bekjent av meg som aldri får noe av familien sin, foreldrene er skilt og mora har noen psykiske problemer +++... da fikk jeg til svar at det dreit han i, for alle han kjente fikk det di hadde lyst på ,og alle hadde mye mer penger enn han...
han har til å med gått så langt at han har bedt foreldrene mine skille seg, så han skal få stipend på skolen!!! skjønner ikke hvordan 2 år i aldersforskjell kan utgjøre så mye... jeg er glad for det jeg har og har fått tildelt i livet... mens han stortsett virker missfornøyd med alt og utakknemlig... men han kommer nok til å ble mer moden med årene, og innse hvor heldig han er... håper jeg...;)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  16:32:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

han har til å med gått så langt at han har bedt foreldrene mine skille seg, så han skal få stipend på skolen!!! skjønner ikke hvordan 2 år i aldersforskjell kan utgjøre så mye... jeg er glad for det jeg har og har fått tildelt i livet... mens han stortsett virker missfornøyd med alt og utakknemlig... men han kommer nok til å ble mer moden med årene, og innse hvor heldig han er... håper jeg...;)

Ba han foreldrene dine skille lag.. Oijj.. Jeg er 14 år, og han er 17 noen som kanskje vil tyde på at han er mye mer moden enn meg. Men jeg vil aldri i verden be foreldrene mine skille lag for at jeg skal få stipend. Er glad for alt jeg har jeg. Har hatt våre problemer i familien vi å. Mamma hadde en periode med oppsigelser i jobben. Hvis hun hadde blitt sagt opp hadde jeg måtte slutte på ridning. Da gikk det opp for meg hvor heldig jeg er. Jeg er glad for å få drive med hest, og for at jeg har to foreldre som er glad i meg, og som vil meg alt vel. Jeg er også glad for at vi har hus, bil og mat på bordet. Det materielle godene gjør meg ikke mer lykkelig. Små ting som bla skryt av foreldre for å være flink på skolen er nok for meg. jeg får heller ikke noe ukelønn annet enn de 400 kr som går til hest på for. Noe annet trenger jeg ikke.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.