hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - For oss "oldiser"...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 For oss "oldiser"...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  13:15:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(bare det å holde en stor spranghest var kjempe stas!).

Opprinnelig postet av Hege J

Åja * drømme meg bort litt * Husker når jeg var så utroolig heldig og få holde litt i tøylene til en av spranghestene til en lokal kjent sprangrytter ( Lise Wallentinsen Haaland, for " oldiser " i Rogaland ). Det var nesten som jeg ikke kunne vaske hendene mine etter og ha fått stryke hendene over halsen til en stor god spranghest, for det var bare slike hester en kunne DRØMME om og få gjøre møkke hos eller strigle.
Ja det var jo tilogmed stas om bare en av de gode rytterne sa " hei " til meg, da holdt jeg på og besvime av stolthet

Men nå for tiden?? Ungdommene er altfor kravstore og egoistiske i mine øyne...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  13:27:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe... dette var en morsom tråd!!

Jeg husker ikke hva som var bedre før i tida, når det kommer til hester... Sånn er det vel når det er 1 hest i mils omkrets!! Nå har jeg jo to egne, og er i hestehimmel

Men da jeg var Russ for 3,5 år siden, da kom barna INN I KLASSEROMMET, midt i timen.... De skulle ha russekort, og tok seg svært mye til rette, og hadde ikke respekt for noen!!
Men da JEG var liten og skulle har russekort... Ja, da var det andre tider!! Vi måtte alltid jobbe for korta, som å løpe en strekning, snurre rundt ti ganger, eller andre ymse ting

Opprinnelig postet av beat

russ ja! var russ i år jeg! skulle ut å ta meg en røyk i et friminutt og sto rett etme svømmehallen (ligger rett ved skolen) en buss stoppet der, og 30 skoleunger hopper ut samtidig som 30 andre kom ut av smømmehallen! jeg så alle sammen stoppet opp, og kikket på meg med et slags "AHA"-blikk, og så begynte de og springe... MOT MEG!! jeg ble dritredd!! og snudde på hælen og sprang jeg å, men med røyke-kondis og en heller dvask russe-kropp, tok de meg jo igjen fort! og de stakk hendene i lommene mine for å "få" russekort!! jeg kastet en bunke og kom meg i sikkerhet... det var jo skremmende!!
ble litt OT...

men tilbake til hest...
jeg er bare 19 år, men husker godt hvor stort jeg syntes det var å være hestepasser! eller i heletatt, for å bli hestepasser gjorde jeg mange av de såkalte "drittjobbene", likte det kjempegodt... jeg hadde aldri kjempemange venner, og var aldri den mest populære jenta i klassen, ikke var jeg flink i sport eller i de andre fagene heller... så det ble til at jeg var i stallen så å si hver dag, (heldig som har ridesenteret bare 1 km unna)
og dette betalte seg i allefall for min del, for etterhvert fikk jeg jo hendvendelser fra flere som eide privathester om jeg ikke kunne ri hesten 1 gang i uka, og pusse litt utstyr, hjelpe til på stevner, o.l...
det største øyeblikket var vell når jeg på et stevne gikk å tuslet rundt, og plutselig fikk en hjelm tredd på hodet og beskjed om å skritte en kjempefin spranghest som gikk 120-130 klasser... jeg var kjempestolt! og gliste hele dagen..:)
og selv om jeg hadde privathester jeg ridde, + forhest, hjalp jeg til med å leie på handicap-kurs... (fikk ri en halvtime etter det...:)
det var HEST HEST HEST, for meg... ja, det ble mye jobb men jeg likte det!!
jeg føler at det er ikke slik i dag... det virker som de unge i dag skal gjøre minst mulig for å få mest mulig...

ridesenteret jeg red på før hadde et veldig godt miljø i "gamle-dager", men ikke nå lengre, har man ikke en hest som koster over 100 000, det nyeste og beste utstyret blir man sett ned på... og det er ikke et slikt miljø jeg vill være i... (har heller ikke råd til å være i et slikt miljø...)
*sukk*
noen som har en tidsmaskin...?

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  19:10:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg er bare 16 år, men jeg forstår hva du mener..
--------------------------------------------------------------------------------

Noen mennesker er født "gamle" vettu

Opprinnelig postet av Renegate

Var en dame som så på hendene mine og mumlet noe om en gammel sjel..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  19:15:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Synes holdningene har blitt endret til det negative nå. Ingen som gidder noe, og alle skal ha "alt" igjen hvis de først gjør noe. Frekke og freidige er vel en grei beskrivelse...

Opprinnelig postet av Hege J

Enig.

Husker når jeg gikk på "rideskole" (ikke akkurat som Lefdal's, for å si det sånn), da hadde vi, elevene, ansvaret for å møkke ut, stelle og sale på hesten "vår" de dagene vi red. Dette skjedde selvsagt under voksent oppsyn. Innimellom fjernet vi møkka fra luftegårdene og pusset utstyr. Vi var glad vi fikk lov vi!
I dag vil de fleste jeg vet som liker hester bare ri, all jobben er bare et ork de helst sniker seg unna. De vil ri de beste hestene og ha de fineste/dyreste rideklærne. Jeg syns faktisk det er litt usmakelig når pappas lille prinsesse kommer til sin første ridetime i lærridestøvler, pikeur-bukse og en "min ridebukse er dyrest, så jeg er best til å ri"-attitude. For ikke å snakke om mangelen på respekt for de eldre og mer erfarne folkene i stallen.

Enda lengre tilbake i tid husker jeg jeg sprang ned til veien hver gang jeg hørte det kom en hest. Av og til fikk jeg sitte bakpå kjerra når hestelæreren på jordbruksskolen var ute og trente hesten(e), han følte vel litt med den vesle jenta der hun, med tallerkenstore øyne, fulgte dem med blikket..

Redigert av - Ullsokken den 14/10/2005 19:35:06 Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  21:50:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Ullsokken: husker mange år tilbake i tid jeg og, sprang ut på verandaen eller gårdsplassen hver gang jeg hørte hest... satt også i vinduet å kikket på traverne på travbanen i timesvis...:)
Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 14/10/2005 :  23:24:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og ikke minst at hestepasserne var effektive og flinke. Nå gidder de knapt møkke uten at de får ri for det, og ber du de om å pusse utstyr får du et høyt negativt -Åhhhhhhh..... Husker når jeg var hestepasser, jeg pusset og gnikket på alt jeg kom over. Møkket og styrte. Og ikke minst var hestepasserne "trofaste". Jeg stelte en hest i over to år, og på de årene fikk jeg ri i volten 1 gang (!!!) og skritte på tur kun i helgene om hun var bortreist. Og trave på tur var uaktuelt! Men å slutte kom aldri på tale =) Nå steller ungene hesten i to uker, og har de ikke fått ridd før det, så gidder de ikke mer...

Opprinnelig postet av TORHILD

Kjenner meg litt igjen. Jeg bare pusset utstyr, striglet, møkket, fôret ++ i et år, det hendte jeg fikk ri en bitteliten tur innimellom, 2-3 ganger kanskje. Så året etterpå fikk jeg ri rundt på gården, med mindre noen eldre var med på tur. Så gikk det enda et år, da fikk jeg rir rundt i bygda. Nå har jeg hesten på fôr. Så det tok meg 3 år=). Og dette er en veldig trofast og kald nordlandshest. Eneste minus er at hun er sta;-)

Skjønner ikke alltid hvorfor folk absolutt bare skal ri... Ut i ruskeværet og når du kommer hjem så er du sår i rompa og altslags... Nei huff=S. Jeg liker selvsagt å ri, men når det er ruskevære og hestene er for dafne, det er jakt ol, så er det ikke noe moro å ri. Det er somregel greit å ri alene, men det er morsommest å ri med andre=P

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  23:45:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Husker da vi pleide og reise til Stavanger for og besøke mine besteforeldre. Da satt jeg klistret til begge vinduene bak og tellet alle hester jeg kunne se :o) Og kommenterte alle DE fine hestene ( og sauene... Spesielt hvis der var èn som gikk for seg selv eller så pjusket og " fæl " ut. Syntes så synd på den..)
Turen var på over 10 mil!! Så her var det snakk om dyp og god konsentrasjon ;o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  00:20:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
hehe... Bente71, been there done that...;)
ser fortsatt litt på hester når jeg er ute å kjører... i sommer var jeg ganske nær ved å kjøre av veien, da jeg ble litt for nysgjerrig på en feltritt bane like ved veien... *flau*

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  10:59:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja jeg ser enda, vrir hodet i alle retninger for og få med meg alle hestene. Men har sluttet og telle dem, hehe :o)

siljemarie
» VIP

Skrevet - 15/10/2005 :  19:31:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, nå kan jeg ikke akkurat kalle meg en "oldis" når jeg er 17. MEN jeg skjønner veeeeldig godt hva dere mener.

Det er veldig mange unger nå til dags (nå høres jeg ut som ei gammel dame.. men) som er utrolig bortskjemte og frekke. Vet ikke om det var bedre før, men jeg føler kanskje miljøet på stallene var bedre før. Vet ikke helt, men nå føler jeg at man i stallen kan bli baksnakka for alt mulig.
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  20:58:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husker meg selv som liten. Bare å få være i stallen var stas, kunne bare gå og klappe og stryke hestene i lange tider. Og dersom man fikk pusse, møkke eller hjelpe til å hente høy, var jo dette enda bedre. Og kjøreturer, ja...men litt sånn er jeg enda må liksom se på de fine dyra langs veiene...

Og angående ungers respekt. Vet ikke når det forandret seg, men et sted mellom min tid som barneskoleelev (tror det er ca 7 år siden den tida var over nå), og fram til i dag, har unger flest forandra seg. Husker at vi syntes de store ungdommene var litt skumle, og tenkte at hvis vi ikke var veldig snille og usynlige, så kom de til å ta oss (lol). Men slik er det ikke nå lenger, nei. Snakk om frampå unger...

Tror det har med det å gjøre at nå skal man være ung så lenge, og alt skal planlegges, og livet skal være helt perfekt. Derfor blir man ikke gravid før man er ferdig utdanna, har jobb, hus og penger. Så kan man deretter nyte tida med ungene uten bekymringer, skjemme dem bort slik man skulle ønske at ens egne foreldre hadde gjort. Uten tanke på at de slik skaper en "skal-ha-generasjon".
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  21:04:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
...
Husker at vi syntes de store ungdommene var litt skumle, og tenkte at hvis vi ikke var veldig snille og usynlige, så kom de til å ta oss (lol). Men slik er det ikke nå lenger, nei. Snakk om frampå unger...

Opprinnelig postet av batta

Slik var jeg og. Respekten var helt utrolig.
Gledet meg til jeg ble så gammel og kunne nyte den samme "statusen", men at var tidene forandret gitt.. Nedtur!

Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  21:17:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
...
Husker at vi syntes de store ungdommene var litt skumle, og tenkte at hvis vi ikke var veldig snille og usynlige, så kom de til å ta oss (lol). Men slik er det ikke nå lenger, nei. Snakk om frampå unger...

Gledet meg til jeg ble så gammel og kunne nyte den samme "statusen", men at var tidene forandret gitt.. Nedtur!

Opprinnelig postet av Ullsokken

jepp! husker veldig godt på ungdomskolen og videregående... om jeg skulle gjennom døra samtidig som noen som var eldre, stoppa jeg og venta til vedkommende hadde gått gjennom... men når jeg ble blandt de eldste kom di yngre og gikk oss rett ned om vi ikke flyttet oss...
jeg reiser meg også for eldre på buss o.l, er ikke mange yngre som gjør d!!

Ullsokken

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  22:24:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
...

jepp! husker veldig godt på ungdomskolen og videregående... om jeg skulle gjennom døra samtidig som noen som var eldre, stoppa jeg og venta til vedkommende hadde gått gjennom... men når jeg ble blandt de eldste kom di yngre og gikk oss rett ned om vi ikke flyttet oss...

Opprinnelig postet av Dr_ag_on_86

Respekt til de som fortjener det, kanskje?

Ahh.. selvironi

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/10/2005 :  22:50:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
...

Opprinnelig postet av Dr_ag_on_86

Kjenner meg igjen i mye her ;)
Når jeg var mindre så så jeg opp på di store. Og vi gledet oss til å bli like stor selv. Nå har jeg blitt like gammel i alder, men stadig vekk så kommenterer vi at vi er så små i forhold til de som var 10.klassinger for 5 år siden. Litt rart og tenke på !

Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.