hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

oleo

» VIP

Skrevet - 28/12/2005 :  14:24:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
[quote]Tror dere misforstår litt nå.

Jeg synes det er veldig rart at enkelte mener å ha monopol på å bestemme hva slags egenskaper en god ridehest skal ha. Jeg kunne for eksempel tenkt meg en RIDE hest som ikke er altfor stor (kriterie1), som har evner til å blir holdbar (kriterie2) , som er kald i hodet (kriterie3), og som har lett for samling(kriterie4), og som IKKE har de der fjåsete "trakhener" bevegelsene foran(kriterie5).

Men kjære,du trenger da ikke avle ulovlig for å oppnå dette?
TTrenger ikke reise utenlands engang.
Det du har beskrevet her er jo prototypen på en velstammet,registrerbar Norsk Dølehest.....
I flg Bent B, Nordens Barockhest!

Opprinnelig postet av Kurre

eller en frieser???

Opprinnelig postet av Lopke

Fra det ene til det andre.
Nå blir vel jeg skutt men......
Jeg er ikke det spor enig at Frieser er en egnet barockhest.
De er flotte og har en stilig holdning, men vet om flere innen grenen som mener at akuratt denne rasen bør holde seg i den gren den er avlet for. De er ofte etter det jeg har sett lange i ryggen og har absoultt en gang som ikke egner seg i denne type ridning.
Vet at flere benytter denne rasen i dressur, men jeg holder en knapp på denne rasen som kjørehest.
Jeg mener det er en stor forskjell på dølehest og frieser selv om de tilsynelatende kan se litt like ut. At dølehesten derimot egner seg er jeg ikke et sekund i tvil om...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 28/12/2005 14:26:26 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  16:00:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig enig med deg her jeg...Frieser som kjørehest er sikkert et glimrende alternativ....vet ikke hvor holdbare de vil være som ridehester i lengden med såpass lang,rett rygg...men her er jeg ute og rir på et jorde jeg ikke er helt kjent så...
men skulle man lete etter barockhest?
Døl. Finnes ikke tvil i imin sjel.Bygget for samling og med en utrolig arbeidsvilje.
(Også er de jo fenomenale kjørehester også da...)

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  17:15:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
[quote]Tror dere misforstår litt nå.

Jeg synes det er veldig rart at enkelte mener å ha monopol på å bestemme hva slags egenskaper en god ridehest skal ha. Jeg kunne for eksempel tenkt meg en RIDE hest som ikke er altfor stor (kriterie1), som har evner til å blir holdbar (kriterie2) , som er kald i hodet (kriterie3), og som har lett for samling(kriterie4), og som IKKE har de der fjåsete "trakhener" bevegelsene foran(kriterie5).

Men kjære,du trenger da ikke avle ulovlig for å oppnå dette?
TTrenger ikke reise utenlands engang.
Det du har beskrevet her er jo prototypen på en velstammet,registrerbar Norsk Dølehest.....
I flg Bent B, Nordens Barockhest!

Opprinnelig postet av Kurre

eller en frieser???

Fra det ene til det andre.
Nå blir vel jeg skutt men......
Jeg er ikke det spor enig at Frieser er en egnet barockhest.
De er flotte og har en stilig holdning, men vet om flere innen grenen som mener at akuratt denne rasen bør holde seg i den gren den er avlet for. De er ofte etter det jeg har sett lange i ryggen og har absoultt en gang som ikke egner seg i denne type ridning.
Vet at flere benytter denne rasen i dressur, men jeg holder en knapp på denne rasen som kjørehest.
Jeg mener det er en stor forskjell på dølehest og frieser selv om de tilsynelatende kan se litt like ut. At dølehesten derimot egner seg er jeg ikke et sekund i tvil om...

Opprinnelig postet av oleo

he he.. du blir ikke skutt.. det virker bare som om du ikke helt vet hva du snakker om, så det er ikke vits å diskutere det.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 28/12/2005 :  18:15:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig det men jeg rir vertfall dressur selv, da etter klassiske prinspipper så min mening er basert på det jeg ser etter i den slags ridning...
At det finns regler uten unntak vet jeg, du sitter sikkert med en annen erfaring da du har denne rasen selv. Generelt sett vikrker anatomien hos denne rasen ikke riktig i dette arbeidet. Dette er en vakker hest som gjør seg særdeles vakker foran en vogn, bevegelser og alt dertil.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 28/12/2005 :  18:17:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hei Renegate!

- jeg synes du skjærer "alle" litt over en kam her, jeg. Om DU og dine venner ikke ser vitsen i enkelte krysninger, f.eks stuteri cavera sine, så er det ikke sikkert de som tenker annerledes, er "utenforstående enkeltpersoner" med lite hestevennlige eller ridemessige interesser. De tenker bare ANNERLEDES. Og det synes jeg du burde akseptere. Det har ingenting med "tradisjonell" ridehestavl å gjøre, og en krysningsavl med mening i - for de interesserte, altså, ville kunne foregått paralellt med vanlig avl. Det ville uansett vært så få bedekninger i året det hadde vært snakk om, at det knappast kunne vært noe problem for noen, og det kunne forsynt noen som VIRKELG ønsket seg en slik hest, med det de ville ha. Hva får deg forresten til å tro at stuteri Cavera, f. eks ike har en intensjon med krysningene sine? Det er nå ikke ALT som er sånn helt ugjennomtenkt, da, virker som om du tror at alle som ikke er enig med deg driver å roter rundt i gjørma rundt et par islandsfjordinger de skal vinne VM i sprang med....?

Rollkur er selvsagt heller ikke noe hemmelig mål for ridehestavlen, det er noe jeg trodde du som oppegånde menneske hadde skjønt til nå. Det jeg sier, er at man fort risikerer at slike treningsmetoder forgifter hele konkurransemiljøet, hvis dette blir noe man ser opp til, og målet for alle blir å drive med dette fordi de beste gjør det? ER vel ikke så unaturlig det? Folk har vel til alle tider ønsket å kopiere de beste...? At hester med enkelte ekstreme egenskaper da blir etterspurt er vel heller ikke utenkelig? Nå er selvsagt ikke dette noe som jeg kan dokumentere, (jeg driver nå en gang ikke med avl for tida, så..) fohåpentligvis er det heller ikke noe som er i ferd med å skje, men det finnes vel en viss risiko for det? I verste fall? Og om det kanskje er snakk om noen få som tenker slik, så er vel det i og for seg ikke noen krise? Ikke mer krise enn at noen kunne fått laget seg en gjennomtenkt krysning de hadde lyst på, uten å ty til forbrytelser...?

HVA folk velger å ri på, er nå en gang noe vi aldri vil få til å bestemme, og at det i å lovliggjøre enkelte krysninger skulle kunne undergrave HOVEDAVLEN av ridehester her i landet, det tror jeg slett ikke på. Til det er de aller fleste faktisk for interesserte i nettopp avl av vanlig ridehest. MEn at det av den grunn burde være forbudt å ha andre ønsker og mål med sine hester, det likner mer sovjet-reglement enn norsk, egentlig. Nettopp det at en krysning vil være vanskeligere å få solgt, et produkt man vil få lavere pris for hvis man selger det- selv om "produksjonskostnadene" vil være akkurat lik en rasehest, tror jeg vil gjøre at de fleste vil tenke seg om både en og to ganger mer før de lager en krysning de kanskje må risikere å ha selv hele livet. Og derfor tror jeg at en veloverveid krysning ikke hadde vært noe stort problem, annet en for den som i utgangspunktet øsnket seg den. Og nødvendigheten av et forbud var da....?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  18:49:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mulig det men jeg rir vertfall dressur selv, da etter klassiske prinspipper så min mening er basert på det jeg ser etter i den slags ridning...
At det finns regler uten unntak vet jeg, du sitter sikkert med en annen erfaring da du har denne rasen selv. Generelt sett vikrker anatomien hos denne rasen ikke riktig i dette arbeidet. Dette er en vakker hest som gjør seg særdeles vakker foran en vogn, bevegelser og alt dertil.

Da burde du kaskje prøve å ri en frieser eller undersøke nermere dem som rir dressur på disse hestene.
så kanskje du endrer mening..
Skal nok ikke så mange klikk på nett før du ser en frieser gjøre samme øvelser som andalusier og lipizzaneren,
og mange i disse miljøene bruker frieser til dette. Men men.. du rir jo dressur så..
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  19:41:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
LisaFi:

Er forøvrig ikke vanskelig å se at du begynner å gå tom for argumenter, ("no offence") når du må ty til kommentarer som antyder at JEG og "mine venner" ikke ser vitsen ved enkelte kryssninger.
Jeg meddeler kun mine meninger i denne debatten og har til opplysning ikke møter med mine venner hvor man diskuterer fordelene ved A4- avl og avskyen for "buskavl"

Kopi av melding:
stuteri cavera

Hvorfor trekke frem dette stutteriet?
De har da såvidt meg bekjent en godkjent avl på sine kryssninger?
Mulig de også har argumentert godt for å få lov til å avle frem denne kryssningen...

Kopi av melding:
De tenker bare ANNERLEDES. Og det synes jeg du burde akseptere. Det har ingenting med "tradisjonell" ridehestavl å gjøre, og en krysningsavl med mening i - for de interesserte, altså, ville kunne foregått paralellt med vanlig avl.

Jeg har full forståelse for å tenke anderledes, men innimellom er det kanskje greit å sette seg ned å tenke litt over konsekvenser over mer eller mindre spontane ønsker og lyster.

Kopi av melding:
Hva får deg forresten til å tro at stuteri Cavera, f. eks ike har en intensjon med krysningene sine?

Igjen, de driver lovlig avl på en kryssning de har en intensjon med i motsetning til mange som ulovlig krysser "i hytt og pine" fordi de f.eks har råd til en bedekning men ikke godt hoppemateriale.

Kopi av melding:
virker som om du tror at alle som ikke er enig med deg driver å roter rundt i gjørma rundt et par islandsfjordinger de skal vinne VM i sprang med....?

Jeg trodde vi hadde en debatt på seriøst plan her?
Vennligst hold deg for god til å putte slike tåpelige usakligheter i min munn...

Kopi av melding:
Rollkur er selvsagt heller ikke noe hemmelig mål for ridehestavlen, det er noe jeg trodde du som oppegånde menneske hadde skjønt til nå.

Jeg har skjønt det for lenge siden( lenge før debatten startet), men tror kanskje ikke du helt hadde fattet det iom at du selv bragte temaet inn i debatten?

Kopi av melding:
Det jeg sier, er at man fort risikerer at slike treningsmetoder forgifter hele konkurransemiljøet, hvis dette blir noe man ser opp til, og målet for alle blir å drive med dette fordi de beste gjør det? ER vel ikke så unaturlig det? Folk har vel til alle tider ønsket å kopiere de beste...? At hester med enkelte ekstreme egenskaper da blir etterspurt er vel heller ikke utenkelig?

Hva har treningsmetoder med avl å gjøre? Hvis du ser noen gode argumenter i dette må du også kunne klare å dokumentere/ henvise til noe som støtter opp under dine antydninger om "ekstreme egenskaper", som du i tillegg ikke er sikker på om foregår innen avlen:

Kopi av melding:
Nå er selvsagt ikke dette noe som jeg kan dokumentere, (jeg driver nå en gang ikke med avl for tida, så..) fohåpentligvis er det heller ikke noe som er i ferd med å skje, men det finnes vel en viss risiko for det?

Kopi av melding:
I verste fall? Og om det kanskje er snakk om noen få som tenker slik, så er vel det i og for seg ikke noen krise? Ikke mer krise enn at noen kunne fått laget seg en gjennomtenkt krysning de hadde lyst på, uten å ty til forbrytelser...?

Må ærlig innrømme LisaFi at dine argumenter for opphevelse av forbudet mot kryssningsavl begynner å bli rimelig tynne og lite holdbare, litt i retning den setningen jeg skrev i et tidligere innlegg:

Kopi av melding:
"Jeg har lyst fordi jeg tror det ville blitt inmari fint også har jeg tenkt det ut helt selv."

Edit for å rette opp noe jeg hadde lest litt feil..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 28/12/2005 23:33:58 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  20:44:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ekstreme egenskaper....siden det stort sett er ridehestavl og ikke rasekatter vi snakker om her,betyr det store veivinnende bevegelser,en lang velformet hals,god sprangteknikk og en hest som fra naturens side er lett for hjelperne?
Da skjønner jeg jo at du er engstelig for at ridehestavlen er på heeelt ville veier...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Hootch
» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  00:30:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva om vi mennesker ikke var til.. Da hadde hestene formert seg akkurat som de ville! Dette er jo naturens gang.. Egentlig skulle ikke vi hatt noe med dette å gjøre. (teoritisk sett)
Men jeg er også imot bevisst kryssparing.. Men uhell er og forblir et uhell! Man kan ikke behandle avkommet noe annerledes enn rasehester uansett..
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  01:33:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Da burde du kaskje prøve å ri en frieser eller undersøke nermere dem som rir dressur på disse hestene.
Skal nok ikke så mange klikk på nett før du ser en frieser gjøre samme øvelser som andalusier og lipizzaneren,
og mange i disse miljøene bruker frieser til dette. Men men.. du rir jo dressur så..

Et klikk på nett kan også vise en fjording eller en nordlandshest gjøre de samme øvelser, det er ikke poenget. Poenget er kvaliteten av øvelsen og at akkuratt Frieser rasen syns jeg gjør seg best foran en stas vogn...og det er jo et kompliment, ikke alle ser like staselig ut som en Frieser. Men, til dressuren syns jeg den har feil eksteriør og feil gang....samt at samlingen og bæringen er ikke like avslappet og naturlig....dette da pga eksteriør og dens anatomi.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 29/12/2005 01:35:46 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  02:05:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Et klikk på nett kan også vise en fjording eller en nordlandshest gjøre de samme øvelser, det er ikke poenget. Poenget er kvaliteten av øvelsen og at akkuratt Frieser rasen syns jeg gjør seg best foran en stas vogn...og det er jo et kompliment, ikke alle ser like staselig ut som en Frieser. Men, til dressuren syns jeg den har feil eksteriør og feil gang....samt at samlingen og bæringen er ikke like avslappet og naturlig....dette da pga eksteriør og dens anatomi.

Jeg mener selv en frieser bærer seg selv veldig flott. Bildene taler for seg selv, men siden du har så mye mer peiling på rett ekteriør på dressurhester (både engelsk og barock) så anser jeg diskussjonen for over.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  02:19:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner jo at det å diskutere noe slikt med en så unøytral person som deg blir vanskelig...og at man blir hårsår.
Slike bilder kan man finne av stort sett ALLE hester....dette er da ingen revulosjon...og ja, visst er de flotte. Jeg så en nordlanshest gå de flotteste piaffer, så alt går. Men, som bildene også viser, og noe av det jeg mener, syns de blir høye bak. Dels pga ridningen, dels pga ryggen. Jeg mener også at raser som Gelder og Fredriksborger gjør seg aller flottest foran en vogn. Syns alikvel at friesern er for markant i gangen til at det blir vakkert. Jeg vet at Frieseren har blitt brukt til å forbedre andre raser, da bland annet dølahesten vår, og at den også tidligere ble brukt i den høye skole blandt lippizzanere osv. Likheten er der men ikke av samme karakter. Jeg har aldri ridd en frieser så jeg skal ikke bli for bråkjekk men synsmessig så er det noe som ikke stemmer med denne rasen i det arbeidet...

Redigert av - oleo den 29/12/2005 03:12:46 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  02:43:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.hest.no/debate/?func=debate&sub_func=show_topic&sub_id=31373&id=1827
http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=1893

Blir ikke hårsår men du sier de fleste som driver med akademisk ridekunst imot.. ??
Men du vet sikkert bedre da..
Jeg er nok ikke mer unøytral en du er Oleo, siden du påstår du driver med dette.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  03:19:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
http://www.hest.no/debate/?func=debate&sub_func=show_topic&sub_id=31373&id=1827
http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=1893

Blir ikke hårsår men du sier de fleste som driver med akademisk ridekunst imot.. ??
Men du vet sikkert bedre da..
Jeg er nok ikke mer unøytral en du er Oleo, siden du påstår du driver med dette.

Jo da, og jeg vet at noen syns de passer, andre ikke...
Det blir vel i den samme dialogen som vi er i nå....
Driver og driver... Jeg rir etter klassiske prinsipper, hesten min lager ikke caprioler og levader av grunn....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 29/12/2005 :  08:22:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
hmmm. synes nå vitterlig at jeg har holdt meg saklig ganske lenge her uten å kommentere ting som har blitt lagt i munnen på meg, jeg da. Ang at jeg skulle vite så mye bedre enn alle andre som driver med avl, eller ønsker å gjøre det, for eksempel? Ikke vil høre på de "gamle gode" som har drevet med dette i en mannsalder osv...? Jeg holder meg unna å svare på slike personangrep fra nå av, men vil gjerne kommentere at jeg selv slett ikke holder meg for å vite bedre enn alle andre, men jeg påberoper meg retten til å ha en mening om saken, og til og med si den "høyt" her.

At noen ikke aksepterer mine argumenter, det er også helt i orden, men å derfor si at jeg er tom for argumenter, det virker litt fjernt, da jeg faktisk fremdeles mener at mine argumenter holder vann, selv om noen er uenige. At jeg velger å spissformulere meg innimellom, er ment som et svart på at enkelte velger å sitere meg stykkevis, for så å ta utsagnene mine ut av konteksten. Det har etter min mening ingenting med diskusjon å gjøre, det er kun retorikk.

Når jeg gang på gang forklarer hva jeg har ment med et utsagn, og folk ikke er ENIG, så er det helt i orden, men å late som om jeg ikke argumenterer, det blir bare rart. Dessuten er det merkelig hvordan enkelte snor seg rundt diskusjonens kjerne, og heller vil diskutere enkelt-utsagn. (og aller helst tatt ut av konteksten...).

Nyttig forbud eller unyttig forbud?

Har forresten sendt en mail til Sverige og fått svar på hvorfor de fritt kan krysse rasene spansk hest og nordsvensk hest. Jeg fikk forklart at den hingsten som ble brukt, er "avelsvärderad" i både spania, tyskalnd og Sverige, og at han var kåret til ALmen avel, som det heter. Det vil si: hingsten er kåret, og kan brukes på HVILKEN som helst hoppe.
Dette fordi Sverige er med i EU, og der står man fritt til å lage hvilke hester man vil. (tenk, det du..) Fra Sverige blir det da nevnt svenskt, tysk og engelsk rideponny som alle er "salige" eventyrblandinger som har blitt bra ponnier, selv om de er uensartet av type.

Jeg avslutter hermed min deltakelse i denne diskusjonen, med å få lov til å kalle den "storm i et vannglass"- det er faktisk kun her hjemme på bjerget at det finnes et slikt forbud! Snakk om å tro at man vet bedre enn alle andre- nedover i Europa....? Vi får håpe at vi blir medlemmer av EU, eller at norske myndigheter nærmer seg resten av Europa i avlspolitikken, og legger fra seg østblokkmentaliteten om at staten skal styre alt.

god debatt.
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.