hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  12:43:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sett Christsina Drangels hjemmeside/stuteri forresten...? ;)

Jepp

Stuteri Cavera har för avsikt att avla fram vad vi kallar Karolinerhästar, vilket är en korsning som skapas nu mellan renrasig spansk häst (P.R.E.) och nordsvensk travare.

En lovlig kryssning.

Kopi av melding:
men det er jo moro å argumentere litt også...?

Enig, har vært med noen sider i denne debatten nå

Kopi av melding:
Det er for eksempel ikke så mange tiåra siden homofili var forbudt ved lov i Norge, og det kan en vel også si har endret seg, uten at de heterofile har tatt noen skade av det.. (uten sammenligninger forøvrig, hehe)

Det er vel en "litt" annen debatt uten rot til fornuft i denne debatten?

Kopi av melding:
Og hvis da hester som ris i "rollkur" er de som i konkurransene (fullt klar over at de ikke går slik under selve konkurransene) gjør det best, er det også sannsynlig at oppdretterne velger å avle hester som "egner seg" til dette formålet. enig? Hvis du var en stor oppdretter, hva ville du gjort for å tjene mest mulig på jobben din?

Rollkur er en omdiskutert treningsmetode som sigende kan skade hestens nakkevirvler(?).
Og har vel strengt tatt ingen betydning for avlen da skader påført grunnet trening/ ridning ikke er arvelig.
Man kan jo ikke genetisk avle frem en treningsmetode.
La oss si at rollkur er skadelig for hesten, ( såvidt meg bekjent er ikke dette 100% bekreftet) ville det da ikke vært en smule selvmotsigende å avle frem hester som egner seg for rollkur?
Med andre ord avle frem en hest som "egner seg" for å bli skadet.

Angående NH og treningsmetoder vil alltid dette være noe som er opp til enhver rytter og har lite i en debatt om avl å gjøre da man ikke kan avle frem underkastelse.
Videre angående tøyelighet er da det en ønsket egenskap innen de fleste ridegrener og noe de fleste på et seriøst plan innen ridning jobber mye med, for hvem ønsker seg en tømmerstokk med sal?
Angående muskulatur så regner jeg med at det ikke har skjedd noen genetisk revolusjonerende siden i går på "muskelfronten" og at enkelte hester har fått et ekstra sett med muskler på merkelige steder?
Man kan se endel hester hvor treningen ikke har inneholdt "tøyogbøy" hvor musklene blir korte og i enkelte tilfeller kan se ganske ekstreme ut.
Man kan sammenlikne det med bodybuilding hvor man trener bevisst for å få slike muskler, men dette kommer av trening og er ikke i stor grad påvirket av genetikken.

Kopi av melding:
overdrevent store gangarter som kan se flott ut, men som i realiteten ikke gjør at hesten bærer seg bedre?

Bedre enn hva? Er det slik at hester på internasjonalt toppnivå i dressur ikke bærer seg mener du? Hva gyldiggjør du argumentet ditt med? Dårlig piaff, passage?

Kopi av melding:
lettknekt, lite selvstendig psyke, for lettere å få hesten til å underkaste seg..

Tror du helt ærlig at en ekvipasje kan vinne i de høyeste klassene om hesten har dårlige psykiske forutsetninger?
Tror du at man får ekte schwung, utstråling og OL- vinnere fra underkastede hester med dårlig selvtillit?
Nå har vi kun diskutert hester innen dressuren, men jeg kan jo også legge til at man neppe får gjennomført år etter år i toppen innen sprangridning med en hest med liten vilje og selvstendig psyke.

Kopi av melding:
Så satt litt på spissen mener jeg at dette på sikt kan bli et likeså stort "problem" for ryttersporten som andre tydeligvis mener at andre typer hester kan bli. Nettopp dette er jo et argument for å oppheve forbudet mot kryssavl. Og selv om en opphever et forbud trenger det jo ikke å bli fritt fram for hva som helst, det kan jo settes visse restriksjoner på dette også, forslag nevnt i et tidligere innlegg.

Ved en evt. opphevelse av forbudet mot ulovlig kryssavl måtte man også satt denne avlen innenfor ganske strenge rammer på lik linje med varmblods ridehestavlen slik at det ikke ville blitt en salig eventyrblanding av ovennevnte kryssninger.
En av grunnene til at Norge ikke har en varmblods rideheststamme å rope høyt hurra for er vel at man fortsatt sliter med å finne bl.a godt hoppemateriale med stamtavler lengre tilbake hvor det ikke finnes små "eventyr" med ymse raser som vil slå negativt ut.

Nå kan det jo virke som om det kun er varmblods ridehestavlen som har strenge regler ifht. ulovlig kryssningsavl, noe som blir litt ensidig, men det er kanskje en annen diskusjon?

Kopi av melding:
Og Renegate, ikke meld deg ut da

Kopi av melding:
Og hadde han vert lovlig hadde han ikke vert den flotte krysningen hun er så stolt av[;)

Mulig jeg misforstår deg vinga men det er vel hesten hun er stolt av ikke det faktum at han er ulovlig.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  13:18:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Tror dere misforstår litt nå.

Jeg synes det er veldig rart at enkelte mener å ha monopol på å bestemme hva slags egenskaper en god ridehest skal ha. Jeg kunne for eksempel tenkt meg en RIDE hest som ikke er altfor stor (kriterie1), som har evner til å blir holdbar (kriterie2) , som er kald i hodet (kriterie3), og som har lett for samling(kriterie4), og som IKKE har de der fjåsete "trakhener" bevegelsene foran(kriterie5). (Quote)

Men kjære,du trenger da ikke avle ulovlig for å oppnå dette?
Trenger ikke reise utenlands engang.
Det du har beskrevet her er jo prototypen på en velstammet,registrerbar Norsk Dølehest.....
I flg Bent B, Nordens Barockhest!

Edit for å prøve å rette opp det at det ser ut som alt er meg...men det gikk ikke helt.Jeg kommer altså inn på "Men kjære..."

www.forum-hest.moo.no
Redigert av - Kurre den 28/12/2005 16:06:32 Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 20/12/2005 :  16:56:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mulig jeg misforstår deg vinga men det er vel hesten hun er stolt av ikke det faktum at han er ulovlig.

Tror du misforstod ja
Dersom han var lovlig hadde han ikke vert den krysningen han er, men en helt annen hest/lovlig rase, for eksempel en varmblods ridehest eller en fjording.

Jeg håper Norge en gang i fremtiden blir et fritt land på hestefronten også, at alle får bestemme hvilke hester de selv vil ha, blanding eller papirer, uten at en minoritet lager regler i sin egen interesse. De aller fleste vil ha hester med papirer likevell så det skulle ikke by på noe problemer.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  17:09:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg synes det er veldig rart at enkelte mener å ha monopol på å bestemme hva slags egenskaper en god ridehest skal ha. Jeg kunne for eksempel tenkt meg en RIDE hest som ikke er altfor stor (kriterie1), som har evner til å blir holdbar (kriterie2) , som er kald i hodet (kriterie3), og som har lett for samling(kriterie4), og som IKKE har de der fjåsete "trakhener" bevegelsene foran(kriterie5).

TTrenger ikke reise utenlands engang.
Det du har beskrevet her er jo prototypen på en velstammet,registrerbar Norsk Dølehest.....

Opprinnelig postet av Kurre

eller en frieser???
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  17:16:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg håper Norge en gang i fremtiden blir et fritt land på hestefronten også, at alle får bestemme hvilke hester de selv vil ha, blanding eller papirer, uten at en minoritet lager regler i sin egen interesse. De aller fleste vil ha hester med papirer likevell så det skulle ikke by på noe problemer.

Opprinnelig postet av Vinga

Ja vel.. men da tror jeg uten å ramme noen her personlig at det vil ta av..
At flertallet av hester i Norge vil bli blandingsraser og nye "liksomraser" starter opp. f eks. fjording/traver eller døl/shettis og blir fremstilt som en egen rase..
Det eneste positive for meg med en hest med papirer er at hun stiger i verdi. Og det blir dyrere for folk å kjøpe stamboksførte hester, rett og slett fordi jeg tror det blir færre av dem og evt kvaliteten på hester vil gå ned.

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  21:27:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Jeg synes det er veldig rart at enkelte mener å ha monopol på å bestemme hva slags egenskaper en god ridehest skal ha. Jeg kunne for eksempel tenkt meg en RIDE hest som ikke er altfor stor (kriterie1), som har evner til å blir holdbar (kriterie2) , som er kald i hodet (kriterie3), og som har lett for samling(kriterie4), og som IKKE har de der fjåsete "trakhener" bevegelsene foran(kriterie5).

TTrenger ikke reise utenlands engang.

Opprinnelig postet av Kurre

eller en frieser???

Opprinnelig postet av Lopke

He he.
Friesere har sin sjarm ikke tvil omdet.
Dølen ligger nok mitt hjerte langt nærmere.Norsk hesterase og MYE billigere...og et UTVALG av morsomme farger.
Alle varianter annet enn flekker.Frieser'n er vel svart og...svart?
Vakkert men...Ja til et fargerikt fellesskap.

Forresten:Renegate:GODT SKREVET OG ARGUMENTERT!
Er en fryd å lese innleggene dine!!!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  22:52:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takker og bukker Kurre

Blir litt engasjert da

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  23:25:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Takker og bukker Kurre

Blir litt engasjert da

Opprinnelig postet av Renegate

Bra det!!
Holder meg nesten stille her jeg,med fare for å bli overengasjert og usaklig....
Keep up the good work!

LisaFi

Skrevet - 22/12/2005 :  13:37:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hei hei! Ang den homofili-tingen jeg skrev, tenkte jeg at det var så klare paralleller til vår diskusjon at den lå helt åpenlyst oppe i dagen jeg, men; for å utdype hva jeg mente:

Homofili: forbudt ved lov for ikke så altfor lenge siden, i dag en ganske vanlig sak som egentlig ikke plager så mange, og som ikke er særlig interessant for dem som "driver med det."
Ganske utenkelig for de fleste at det skulle være ulovlig pr i dag, tenkte kanskje jeg da.

Ikke så helt utenkelig at det samme kan skje med "organisert kryssningsavl" vel? ;)

Tenker bl. a på den kryssningstypen som stuteri cavera tydeligvis får lov til å drive med helt lovlig. Plager ikke noen med den, vel? særlig omfattende er det vel heller ikke? Ikke så mye at det kan sies å undergrave annen svensk ridehestavl på noen måte i alle fall, vil jeg tro....?

Og ang dølehest, hvis noen har sett på Eva Jälmbrants side, så har hun en flott, skimlete (blå)dølehingst der, og hun forklarer ganske godt hvor den fargen kommer fra også. Organisert kryssningsavl er intet nytt under solen... =)

Og forresten, hva jeg tror eller ikke tror ang. endel ting, det kan dere jo egentlig få lure litt på.... ;) Men det finnes jo mange rare måter å trene hest på,( det er ganske utrolig hva en kan få en hest til å gjøre ved hjelp av ganske rare/slemme? metoder..) Og at oppdrettere kan pense sitt oppdrett i retning av den ene eller andre typen trening, synes jeg slett ikke høres så usannsynlig ut.
Nå liker jeg å sette ting litt på spissen, og tenke i verste fall av og til , nettopp for å få fram at ingen sider av debatten er helt rosenrød. Som jeg forstod denne debatten, så er vel cluet nettopp om det er nødvendig med et forbud, eller ikke. At det kommer til noen uhell i løpet av et år, skjer vel uansett... Vil ikke argumentere for å bryte loven, bare så det er klinkende klart, men er den en lov det er bruk for? (jfr homofili... ) Finnes vel en mellomting mellom vill buskavl og ensidig rase-fokus?

(Hvis noen kunne forklare meg hvordan jeg setter inn sitater, så det blir lettere for meg å få vist eksakt hva jeg snakker om, hadde jeg vært evig takknemlig...)
Gå til toppen av siden

Hege_K

» VIP

Skrevet - 23/12/2005 :  15:09:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lurer på hva de som er i mot blandigshester mener om Norsk Varmblods ridehest? De er ofte en blanding, og dermed "verdiløse". Jeg bryr meg ikke om hesten er renraser eller ikke, så lenge den fungerer for meg og vi passer sammen. MEN, jeg skal si meg enig i at det er dumt og blande sammen f.eks nordlandshest og fjording fordi man har en av hvert kjønn og ønsker føll, men er UHELLET ute, så skal hesten bli tatt like godt vare på som hvilken som helst annet dyr. Det er faktiskt et levende vesen uansett!! Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  16:40:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lurer på hva de som er i mot blandigshester mener om Norsk Varmblods ridehest? De er ofte en blanding, og dermed "verdiløse". Jeg bryr meg ikke om hesten er renraser eller ikke, så lenge den fungerer for meg og vi passer sammen. MEN, jeg skal si meg enig i at det er dumt og blande sammen f.eks nordlandshest og fjording fordi man har en av hvert kjønn og ønsker føll, men er UHELLET ute, så skal hesten bli tatt like godt vare på som hvilken som helst annet dyr. Det er faktiskt et levende vesen uansett!!

Opprinnelig postet av Hege_K

Har aldri vært noen her som har ment at man ikke skal ta like godt vare på en "buskponni" som en registrert en.
Det er ikke det denne debatten går på.

beat

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  00:07:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei hei! Ang den homofili-tingen jeg skrev, tenkte jeg at det var så klare paralleller til vår diskusjon at den lå helt åpenlyst oppe i dagen jeg, men; for å utdype hva jeg mente:

Homofili: forbudt ved lov for ikke så altfor lenge siden, i dag en ganske vanlig sak som egentlig ikke plager så mange, og som ikke er særlig interessant for dem som "driver med det."
Ganske utenkelig for de fleste at det skulle være ulovlig pr i dag, tenkte kanskje jeg da.

Ikke så helt utenkelig at det samme kan skje med "organisert kryssningsavl" vel? ;)

Tenker bl. a på den kryssningstypen som stuteri cavera tydeligvis får lov til å drive med helt lovlig. Plager ikke noen med den, vel? særlig omfattende er det vel heller ikke? Ikke så mye at det kan sies å undergrave annen svensk ridehestavl på noen måte i alle fall, vil jeg tro....?

Og ang dølehest, hvis noen har sett på Eva Jälmbrants side, så har hun en flott, skimlete (blå)dølehingst der, og hun forklarer ganske godt hvor den fargen kommer fra også. Organisert kryssningsavl er intet nytt under solen... =)

Og forresten, hva jeg tror eller ikke tror ang. endel ting, det kan dere jo egentlig få lure litt på.... ;) Men det finnes jo mange rare måter å trene hest på,( det er ganske utrolig hva en kan få en hest til å gjøre ved hjelp av ganske rare/slemme? metoder..) Og at oppdrettere kan pense sitt oppdrett i retning av den ene eller andre typen trening, synes jeg slett ikke høres så usannsynlig ut.
Nå liker jeg å sette ting litt på spissen, og tenke i verste fall av og til , nettopp for å få fram at ingen sider av debatten er helt rosenrød. Som jeg forstod denne debatten, så er vel cluet nettopp om det er nødvendig med et forbud, eller ikke. At det kommer til noen uhell i løpet av et år, skjer vel uansett... Vil ikke argumentere for å bryte loven, bare så det er klinkende klart, men er den en lov det er bruk for? (jfr homofili... ) Finnes vel en mellomting mellom vill buskavl og ensidig rase-fokus?

(Hvis noen kunne forklare meg hvordan jeg setter inn sitater, så det blir lettere for meg å få vist eksakt hva jeg snakker om, hadde jeg vært evig takknemlig...)

Opprinnelig postet av LisaFi

Hehe... jeg må jo bare le litt av dette.

Forskjellen er ganske stor faktisk. For homofile kan ikke lage barn

Mens kryssninger blir det ´barn´ av. Jeg syntes ingen blandinger er mindre verd enn andre hester. Men det er faktisk ikke bare et lite utvalg som passer på sine egne interesser ved denne loven. De aller fleste er jo enige....

Si at det har vært fritt avl i Norge i 10 år. Jeg har kjøpt en knall bra blanding. Den er så bra at jeg vil faktisk ha en til. Men det er jo en blanding av Blanding og Blanding.
Hva gjør vi når vi har mistet de rene linjene?

Jeg er i mot kryssavl, som jeg har sagt så mange ganger før. Orker ikke legge ut i det store og brede, da Renegate får sagt det jeg mener

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  00:32:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Til dette har jeg ikke så mye å si annet enn at hvis du ikke klarer å finne bedre sammenlikningsgrunnlag enn dette, ja så burde du rett og slett la være..

Kopi av melding:
Tenker bl. a på den kryssningstypen som stuteri cavera tydeligvis får lov til å drive med helt lovlig.

Du sier det selv, denne kryssningen er lovlig.
Hvordan de har gått frem for å få til dette vet jeg ikke, men jeg regner med at de har gått frem på en seriøs måte fremfor å "dure frem" med ulovlig avl.
Kanskje noe å tenke på for de som ønsker en kryssning som ikke er lovlig.

Kopi av melding:
Og at oppdrettere kan pense sitt oppdrett i retning av den ene eller andre typen trening, synes jeg slett ikke høres så usannsynlig ut.

Denne må du virkelig utdype på en litt mer konkret måte.
Slik jeg leser ditt innlegg så påstår du altså at man kan avle frem en treningsmetode?

Hege_k:

Les litt generelt om avl før du kommer med kommentarer som har liten verdi for debattens videre gang, som denne:

Kopi av melding:
Lurer på hva de som er i mot blandigshester mener om Norsk Varmblods ridehest? De er ofte en blanding, og dermed "verdiløse".

Edit for å ta vekk en feilplassert "ikke"

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 28/12/2005 10:39:13 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 28/12/2005 :  11:20:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
.....angående homofili som referanse; igjen. Hvis det er så store problemer med å se likhetstrekkene mellom to forskjellige diskjusjoner, får jeg nok engang utdype mitt poeng: det har selvfølgelig ikke vært noe problem at homofile får barn... Likheten ligger i at det for noen år siden for enkelte var helt utenkelig at det skulle vært lov. Mens det for andre i dag er like utenkelig at det skulle vært forbudt. Har altså ingenting med avl å gjøre, i og for seg, men et lite poeng i diskusjonen om det er et "nyttig" forbud eller ikke.

Og nok en gang, altså:, AT noe er ulovlig, er vel ikke noe å diskutere? Det står vel svart på hvitt i loven at det ER slik? Vi diskuterer vel heller ikke om det er "greit" å drive med lovbrudd, for det er vel de fleste da også enige i at ikke er noen god ide. Spørsmålet jeg prøver å få fram, er mer: er dette en nødvendig paragraf i loven?

Når det gjelds krysninger og krysninger i avlsøyemed, så ser jeg at det kunne blitt vanskelig å regulere, men det er vel ikke så utenkelig å tro at norske myndigheter skulle greid å få til nogenlunde faste regler for dette? Hvis man har bestemte retningslinjer innen avlen, også "organisert kryssavl", vil disse krysningene noen gang true eksistensen til de eksisterende rene rasene, tror man faktisk det? En renraset hest som er fullt registrerbar i stambøker, og som har stamtavler man kan følge bakover gjennom hundrevis av år vil vel alltid være en hest med mye større verdi og interesse for de aller fleste? Nettopp derfor vil krysninger meget lite trolig bli noe problem for de allerede etablerte raser og respektive oppdrettere.

Det hadde dessuten vært meget interessant å hørt mer om hva slags ordning svenskene har, som tydeligvis (uten at jeg skal utrope meg til ekspert på svensk lovgivning) klarer å organisere krysningsavlen på f.eks disse "karolinerhestene" uten videre problemer. Kanskje en eller annen svenske med informasjon svinger innom her, og tar seg tid til å belyse emnet?

Angående avl og teningsmetoder, så er det vel knappast noen nyhet at disse går hånd i hånd? Sjekk travavlen, for eksempel? For bare ca femti-seksti år siden, var kaldblodstraveren en hest som ved siden av å bli brukt i sport også gjorde arbeid på gården med pløying og tømmerarbeid etc, og som da fikk mesteparten av treninga si på den måten. Da hadde vi større kaldblodshester med med masse, mer hovskjegg, litt mindre "flytende" travbevegelser (ofte linjetrav) osv osv. Etter hvert som færre og færre hester gikk i arbeid, og de som det ble satsa på videre ble trent mer "hurtig", dvs kjøring i trav over lengre strekninger, med intervaller etc i steden for mye av den tunge arbeidstreninga de hadde før- forandret hestene seg også. Fordi de nå så etter andre egenskaper i hestene. Det var ikke så farlig om den hadde stor egenvekt å "legge seg i sela`n" med for å få flytta det tømmerlasset, nå var det mer interessant med små, kvikke hester som beveget seg enkelt i trav, og som hadde et litt kvassere gemytt enn hester som var vant til å vente i flere timer på at tømmerlasset skulle bli klart. Kaldblodshesten gikk fra å være kombinert brukshest og sportshest, til å bli en mer utpreget konkurransehest. På den måten avlet man fram hester som egnet seg bedre til de "nye" treningsmetodene, og bruksområdene.

Derfor synes ikke jeg at det er så veldig fjernt å tenke at man skulle avle fram hester som passer bedre til den ene treningsmetoden enn den andre, også innen andre hestesportsgrener. Så det handler ikke om å avle fram en treningsmetode, et utsagn jeg synes faller på sin egen urimelighet, men det handler om at oppdrettere som ser hvilke hester som vinner hva, og etter hvilken trening- velger å avle på egenskaper som egner seg for dette.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  13:45:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
.....angående homofili som referanse; igjen. Hvis det er så store problemer med å se likhetstrekkene mellom to forskjellige diskjusjoner, får jeg nok engang utdype mitt poeng: det har selvfølgelig ikke vært noe problem at homofile får barn... Likheten ligger i at det for noen år siden for enkelte var helt utenkelig at det skulle vært lov. Mens det for andre i dag er like utenkelig at det skulle vært forbudt. Har altså ingenting med avl å gjøre, i og for seg, men et lite poeng i diskusjonen om det er et "nyttig" forbud eller ikke.

Om du skal trekke paralleller mellom to saker for å fremheve ditt poeng må nødvendigvis disse to sakene ha en viss relevans ifht. hverandre for at argumentasjonen din skal fremstå som logisk.
Etter min personlige mening har ikke homofilidebatten og kryssningsavl noe til felles annet enn at det er to lover hvorav den ene er en forbudslov.
Man kan ikke argumentere for opphevelse av et forbud når argumentet man bruker ikke har et snev av likhetstrekk med forbudet man vil argumentere frem.
Om argumentasjonen i denne debatten skal bli i så dårlig forfatning kan jo jeg argumentere for at man ikke skal oppheve forbudet mot kryssningsavl ved å henvise til fri abort, men hvor er logikken?

Kopi av melding:
Spørsmålet jeg prøver å få fram, er mer: er dette en nødvendig paragraf i loven?

Min argumentasjon ifht. til dette spørsmålet:

1. For å kunne fokusere på en stamme av gode ridehester hvor uønskede "buskavlgener" ikke dukker opp i mindre kontrollert avl.

2. For å ta vare på de rasene vi har, og bruke de gode individene innenfor de respektive rasene fremfor å "sløse" vekk f.eks en god fjordhoppe innen "varmblodstraverislandsfjordingavl". Muligens en interessant blanding men dog ikke særlig fremmende for en god fjordheststamme.

3. For å kunne gi elever i rideskolen en mulighet til å lære at galopp faktisk er tretaktig og ikke firtaktig. Rundt omkring i Norge begynner man å få hester det går an å lære å ri på, dette kommer vel hovedsakelig av fokuset på bedre ridehester til en voksende "rytternasjon". Travere generelt egner seg ikke som hverken førstegangshester for tiåringer eller som rideskolehester.

4. For å kunne vise mangfoldet av individer man faktisk kan avle på innenfor den allerede etablerte, lovlige og kontrollerte avlen.

Kopi av melding:
Når det gjelds krysninger og krysninger i avlsøyemed, så ser jeg at det kunne blitt vanskelig å regulere, men det er vel ikke så utenkelig å tro at norske myndigheter skulle greid å få til nogenlunde faste regler for dette? Hvis man har bestemte retningslinjer innen avlen, også "organisert kryssavl", vil disse krysningene noen gang true eksistensen til de eksisterende rene rasene, tror man faktisk det? En renraset hest som er fullt registrerbar i stambøker, og som har stamtavler man kan følge bakover gjennom hundrevis av år vil vel alltid være en hest med mye større verdi og interesse for de aller fleste? Nettopp derfor vil krysninger meget lite trolig bli noe problem for de allerede etablerte raser og respektive oppdrettere.

For å kunne få en mer fleksibel lov må interesserte faktisk kunne argumentere seriøst overfor de instanser som "sitter på lovene".
Personlig har jeg hittil ikke sett særlig god argumentasjon for å krysse som man selv vil annet enn; "Jeg har lyst fordi jeg tror det ville blitt inmari fint også har jeg tenkt det ut helt selv."
Vet ikke hvor holdbar den er ifht. ovennevnte instanser men jeg tror man vil trenge bedre argumenter..

Kopi av melding:
På den måten avlet man fram hester som egnet seg bedre til de "nye" treningsmetodene, og bruksområdene.

Litt langt hopp fra å trekke inn rollkur som treningsmetode og "hemmelig mål" for ridehestavlen til å oppsummere en naturlig utvikling innen travhestavlen. Denne naturlige utviklingen kommer nettopp av at man ikke lenger trenger hesten i skogen eller på gården, og man velger da ut individer som egner seg kun for fart.

Kopi av melding:
Derfor synes ikke jeg at det er så veldig fjernt å tenke at man skulle avle fram hester som passer bedre til den ene treningsmetoden enn den andre, også innen andre hestesportsgrener. Så det handler ikke om å avle fram en treningsmetode, et utsagn jeg synes faller på sin egen urimelighet, men det handler om at oppdrettere som ser hvilke hester som vinner hva, og etter hvilken trening- velger å avle på egenskaper som egner seg for dette.

Igjen må jeg få påpeke at du trakk frem rollkur som treningsmetode og henviste til en avl med intensjon om å få frem individer som "passet" til denne metoden så urimeligheten dukket frem allerede her.
Du modifiserer utsagnene dine endel og du har nå endt opp med å stadfeste det faktum at man avler hester for de forskjellige grenene innenfor hestesporten, noe som er en del av intensjonen innen for ridehestavlen...

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.