hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  14:25:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt skrevet Guro
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Aremeriel

» VIP

Skrevet - 09/12/2005 :  18:14:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAremeriel  Svar med kopi av melding
Først... Er ikke begeistret for urettmessig blanding av raser jeg heller.. Så er det sagt.

Må bare komme med en liten kommentar til Kristine og Rosita, selv om det er en stund siden de har postet her. Håper jeg får svar på dette...

En bekjent av meg har en Nordlandshest/Lyngshest.
Faren til denne hesten er avlshingst, med et 40-talls avkom. Tippoldemoren til denne hingsten (i direkte hoppelinje) var fjording. Vil du betegne denne hesten som renraset?

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  20:02:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det som mange ser som "flotte bevegeler" har veldig lite med ridbarhet og holdbarhet og anlegg for samling å gjøre. Nettopp derfor hadde det vært interssant med noe annet enn typisk "ridehestavl" som for tida produserer større og større gummiklumper som kaster frambeina avgårde (iiiik så peeent), mens bakbeina ikke er i nærheten av virkelig å trampe inn under rytteren og ta opp vekt. Sier ikke at alle er slik, men det finnes mer enn nok eksempler på slike, til at det ikke er bare å si at "renraset" alltid er best.

Opprinnelig postet av LisaFi

Dette har vel også litt med rytteren å gjøre.. ikke alle f.eks barokk hester går automatisk spansk trav fordi hele familien bak seg gjør.. Å ri hesten samlet er ikke kun hestens opgave.. også rytteren.

Jeg synes du motsiger deg selv litt. De kriteriene du selv stiller til ønsket hest er akkurat det de fleste innenfor de forkjellige raser prøver å avle frem..
Travhester, lang rygg, utholdenhet, kald i hodet osv. som du selv ønsker. Helt andre kriterier til f.eks araberen.
Det er nettopp derfor piratavl ødelegger dette arbeidet som er gjort gjennom flere hunder år.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 11/12/2005 :  03:40:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg! det har mye med rytteren å gjøre, og da må jo det også tale til fordel for at rasen på hesten spiller mindre rolle, bare den er skapt på en måte som gjør det lett for den å kunne utdannes til å bli holdbar og bære seg riktig? det jeg mente var at mange moderne ridehester har mistet denne egenskapen fordi man har villet avle blendende flotte gangarter inn i dem. Dette resulterer ofte i mer avskubb enn bæring, og det er det vanskelig selv for den beste rytter å gjøre noe med.

hmm. jeg driver altså med forskjellige typer aktiviteter med hest. Jeg har noe interesse innenfor trav, og til det har jeg en trav-hest, med det som jeg trodde var passende egenskaper for det. (Nå skal det sant sies at han er litt av en problemhest, pga nerver, men det er også noe som kan ha med ensidet prestasjons avl å gjøre , km-tid altså. I etterkant av anskaffelse har jeg fått høre at det er "utflyger-slag" på både mor-og far side... Heldigvis vallakk og utenfor diskusjonen, m.ao!)

Så har det seg også sånn at jeg har stor interesse av ridning, ikke slik at jeg har store konkurranse- ambisjoner, men jeg har veldig lyst til stadig å lære mer om dette, og filosoferer mye rundt dette på fritida. Og når jeg da ser heste-individer med egenskaper jeg kunne tenkt meg å forent i en (for meg) ultimat ridehest, så blir det litt (sorry) uinteressant med "rase".
Bare innenfor en og samme rase finnes det jo oppdrettere med forskjellige oppfatninger om hvilke egenskaper en hest av denne rasen bør ha, og således kommer det igjen an på individene man velger å avle på, ut ifra det resultatet man ønsker seg.

(Så er det en annen sak at avl egentlig er umulig å planlegge, to "korte" foreldre kan utmerket godt få et "langt" avkom, alt etter hva slags gener som slår inn fra langt ute i slekta. Poenget er, at alt en oppdretter kan gjøre, er å drømme om hva man kan oppnå med den ene ellre andre bedekningen, resultatet ser man ikke før avkommet blir født, eller også i enkelte tilfeller når det blir voksent!)

Men jeg synes denne diskusjonen blir veldig ensidig og rar all den tid det stort sett det bare er jeg som argumenterer, og det rare ligger i at det som vi diskuterer er noe som er helt legitimt og vanlig ute i europa! Relativt populært er det også. Uttrykket "sportsponni" kommer jo ofte av meget bra ridehest-hingster som har bedekket mindre hopper av varierende kvalitet med meget bra resultater, uten å være linjeavlet på noen som helst måte...

vel vel. er nesten litt forundret over hvor negative folk er, all den tid de fleste "spotrthester" er kommet til av akkurat denne grunn- noen har tenkt nytt og krysset gamle "grenser"..

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 11/12/2005 :  03:43:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
noen tyrkleifer igjen ja, har det litt travelt ser jg.. sportshester, skulle det siste være.. Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 11/12/2005 :  10:45:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Meldte meg ut av denne diskusjonen for en stund siden da den er ganske håpløs.
Vil nevne mine synspunkter i denne saken på en kort å enkel måte.
Ingen vil da søle til noe raser, ikke jeg. Det eneste som plager meg i denne saken er at jeg vil ha retten til å bestemme hvilken og hva slags hest jeg vil ha, uansett om det er en ren rase, en lovlig blanding, eller en såkalt ulovlig blanding, dersom ikke kaller jeg det diktatur.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  15:40:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så ikke at det hadde kommet nye innlegg her inne før nå.

LisaFi:

Synes du har en tendens til å motsi deg selv en smule.
Du skriver dette:

Kopi av melding:
det jeg mente var at mange moderne ridehester har mistet denne egenskapen fordi man har villet avle blendende flotte gangarter inn i dem. Dette resulterer ofte i mer avskubb enn bæring, og det er det vanskelig selv for den beste rytter å gjøre noe med.

Du påstår her at f.eks avlen på NV ridehest er mislykket? Og at mennesker innenfor denne avlen ikke har peiling på hverken eksteriør eller steg? Må si det forbauser meg hvor høye tanker du har om din egen kunnskap innenfor avl siden du også skriver dette:

Kopi av melding:
Så har det seg også sånn at jeg har stor interesse av ridning, ikke slik at jeg har store konkurranse- ambisjoner, men jeg har veldig lyst til stadig å lære mer om dette, og filosoferer mye rundt dette på fritida. Og når jeg da ser heste-individer med egenskaper jeg kunne tenkt meg å forent i en (for meg) ultimat ridehest, så blir det litt (sorry) uinteressant med "rase".

Du mener altså at du som selvutnevnt "avlshobbyfilosof" har såpass mye mer kompetanse rundt dette temaet enn de som har denne kompetansen på bakgrunn av mannsaldre med erfaring, at du kan avle frem den "ultimate ridehesten" men ikke de?

Kopi av melding:
(Så er det en annen sak at avl egentlig er umulig å planlegge, to "korte" foreldre kan utmerket godt få et "langt" avkom, alt etter hva slags gener som slår inn fra langt ute i slekta. Poenget er, at alt en oppdretter kan gjøre, er å drømme om hva man kan oppnå med den ene ellre andre bedekningen, resultatet ser man ikke før avkommet blir født, eller også i enkelte tilfeller når det blir voksent!)

Innenfor kontrollert avl vil man ha en større oversikt over hvilke dominante gener som har en tendens til å slå ut, slipper man til "hobbyavlere" i ridehestavlen som avler etter dagsformen vil man miste oversikten og kanskje ende opp med en stamme ridehester hvor mindre vellykkede dominante gener har fått slippe til.

Altså som jeg skrev tidligere: "Jo flere kokker jo mere søl."

Kopi av melding:
Men jeg synes denne diskusjonen blir veldig ensidig og rar all den tid det stort sett det bare er jeg som argumenterer

Så du mener altså at ingen av oss andre her inne har gode nok argumenter i motsetning til deg?

Kopi av melding:
Uttrykket "sportsponni" kommer jo ofte av meget bra ridehest-hingster som har bedekket mindre hopper av varierende kvalitet med meget bra resultater, uten å være linjeavlet på noen som helst måte...

Også innenfor sportsponniavl har de meget streng avlsplaner.
Ta bare den danske sportsponniavlen:

http://www.sportspony.dk/

Så ingen grunn til denne kommentaren:

Kopi av melding:
vel vel. er nesten litt forundret over hvor negative folk er, all den tid de fleste "spotrthester" er kommet til av akkurat denne grunn- noen har tenkt nytt og krysset gamle "grenser"..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 16/12/2005 :  19:29:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er så glad i min lille blandings jeg...som med viten og vilje og nøye planlegging er en blanding av kalblods og fullblod....en fullbods som til og med er fra oppdretter
Og for et velykket resultat...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 16/12/2005 19:30:57 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 16/12/2005 :  19:35:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er så glad i min lille blandings jeg...som med viten og vilje og nøye planlegging er en blanding av kalblods og fullblod....en fullbods som til og med er fra oppdretter

Opprinnelig postet av oleo

Det er da vel ingen som mener at man vil bli noe mindre glad i en ulovlig kryssning, det er da slett ikke det debatten dreier seg om, og vi synes vel alle at våre egne er mest vellykkede

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 19/12/2005 :  23:57:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hei igjen. Har litt dårlig tid nå, men...

Jeg ser mange ridehester rundt omkring som for meg ser ut til å være avlet etter det de dømmer etter i FEI-programmer. Hvis nå målet faktisk er en konkurranse-hest, er man vel mer avhengig av en hest som har de kvalitetene som etterspørres i de aktuelle konkurransene. (Les gjerne diskusjoner om rollkur, ekte samling etc etc. jeg synes dette er interessant, og synes det ser ut til at mye av denne tenkemåten angående trening av hesten gjennomsyrer hele dressursporten, bevisst eller ubevisst, so be it..)
Men om jeg ikke er enig i endel av den dømmingen som jeg har sett i internasjonal dressur, eller (for å si det sånn, uten å fornærme noen, hehe..) bare rett og slett har andre mål for det jeg driver med, så vil jeg vel ikke nødvendigvis gå ut og lete etter en hest som er avlet for å fylle konkurranse- formål?

Har også sett flere premierte ridehester som eksteriørmessig/ bevegelsesmessig er meget langt unna det som jeg ønsker i en hest. Nå skal det da sant nok også sies at den "perfekte" hest sannsynligvis ikke finnes(?). Men at noen ryttere liker "tungridde" hester som krever masse bein, f.eks mens andre foretrekker hester som nesten skvetter unna for vekt og sjenkel, noen liker å ha mye i hånda, andre foretrekker ingenting, er vel ingen hemmelighet?(Jeg er fullt klar over at dette er ting som har mye med tilridning og temming å gjøre, men det har også med fysiske egenskaper, lynne, temperament hos hesten å gjøre. dette er da typiske arve-ting?)) Og da finner jeg det rart at noen skal bestemme at de ønskede egenskapene (for rytteren som individ, altså) MÅ letes opp hos et hesteindivid innenfor en bestemt rase?
Smaken er som baken... og individer er også veldig forskjellige innenfor samme rase. kaldblod på 140 som ser ut som varmblod, mens andre er 165 og ser ut som dølehester.. Dansk varmblod som er 149 i mankehøyde og hopper som gaseller, og hester av samme rase som er 180 i mankehøyde og med helt andre gangarter...? Synes nå dette er ganske selvmotsigende også, jeg, hvis argumentet er at "renrasede"hester er så gjennomavlet...?

Dessuten er jo de fleste raser krysset fram for å bli bedre....? Hvor langt er vi da egentlig kommet hvis vi begynner å tro at vi er kommet til perfeksjon i avlen? Hva er framskritt da? Og hva er egentlig problemet med at noen tenker annerledes enn majoriteten?

Hvorfor kan ikke de som for enhver pris vil ha rasehester, for all del holde seg til det de liker, mens de som ønsker seg andre ting, kan få gjøre det? Jeg tror markedet for rasehester alltid vil være så mye større og så mye mer lukrativt uansett, (alle vil vel betale mer for en hest med papirer...?) at det aldri vil bli noe stort problem med "kjøterhester" som flommer over... Dette gjør at disse blandingshestene vil være tungsolgte, og ofte forblir hos oppdretterene sine, skulle man tro. Og det var vel engang oppdretteren som ville ha denne hesten.? Og om det da finnes et og annet uhell", som til alt overmål faktisk gjør noen glad, som kose-eller turhest eller hva som helst, så kan vi vel ikke prakke på eierne ambisjoner og ønsker de ikke har, ut ifra hva VI måtte mene er bra hester?

Men at oppdrettere av rasehester som fyller oppdretterenes egne formål nødvendigvis vet bedre enn meg, hva JEG ønsker meg i en hest, det går jeg ikke med på... ;) Man må nå også huske på at oppdrettere i bunn og grunn er ute etter å tjene penger på oppdrettet sitt, det er sånn en business går rundt. Da vil de ha hester som man får høye priser for, hester som er ute og starter, som får publisitet etc... Dvs de vil helst lage hester som blir bra bedømt i internasjonal dressur, f.eks.. Jeg er ikke så blåsikker på at alle disse oppretterene har samme mål for sine hester, som jeg.

Det jeg vil fram til her, er ikke at jeg for enhver pris ønsker avl i alle busker, men jeg mener bestemt at det er tåpelig at kryssavl er forbudt, all den tid store mengder hester som går rundt i hele verden er vellykkede og vefungerende eksempler på at det ikke TRENGER å være dumt. På samme måte som renraset avl selvfølgelig heller ikke er dumt for noen som er interessert i det.

At det bør være retningslinjer for slik avl, er også helt i orden. At man burde få røntget både hingst og hoppe og sjekket for arvelige røntgenforandringer, for eksempel, kanskje burde den vordende oppdretteren også kunne dokumentere hva han/hun ønsker å oppnå med kryssningen..? .. bare en idè..

Om noen oppfatter meg som arrogant, beklager jeg det, er bare litt engasjert... ;) Mener ikke å rakke ned på noen, det er derfor jeg skriver så generelt som mulig. Synes bare det må være lov å ha andre ønsker enn "gjennomsnittet" uten å måtte være nødt til å godta at det jeg ser på som bra er B-hester. Jeg tror det er en fysisk hindring fra å tenke nytt og annerledes. Hvorfor skal det være så farlig å gå litt "motstrøms" da? At noen få ønsker å gjøre ting litt annerledes? Vil ikke nødvendigvis endre verden, men ha rett til å tenke sjøl... Tror ikke det vil bli så fryktelig mange fler islands-varmblod eller fjording-fullblods uansett jeg.. Av den enkle grunn at svært få ser for seg hva de skal bruke en slik hest til. De aller fleste slike hester er jo et resultat av et uhell uansett. Litt mer gjennomtenkte blandinger tror jeg kan være et hyggelig tilskudd til en papir-fiksert hesteverden...

Litt hysterisk med så kategorisk nei, i alle fall? Til og med sverige, som har en fin avl av egen sportshest-rase, har jo åpning for såkalt almen avel, med kårede hingster av enkelte raser som får brukes på andre hopper. Uten at noen som driver med svensk halvblods ser på dette som noen trussel?

Skal vi virkelig være så ensartete her i landet at vi alle skal like det samme, ville det samme og gjøre det samme? Og alle som ikke vil det samme som oss, skal ikke få lov til det, for det liker vi ikke..?

Tro mer på kardemommeloven, jeg.

Og at dyra kommer først, uansett.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  01:33:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men om jeg ikke er enig i endel av den dømmingen som jeg har sett i internasjonal dressur, eller (for å si det sånn, uten å fornærme noen, hehe..) bare rett og slett har andre mål for det jeg driver med, så vil jeg vel ikke nødvendigvis gå ut og lete etter en hest som er avlet for å fylle konkurranse- formål?

Og du er av den grunn tvunget til å ty til ulovlig avl?
Lurer jo også litt på hva du er uenig i i dømming av internasjonal dressur?

Kopi av melding:
Les gjerne diskusjoner om rollkur, ekte samling etc etc. jeg synes dette er interessant, og synes det ser ut til at mye av denne tenkemåten angående trening av hesten gjennomsyrer hele dressursporten, bevisst eller ubevisst, so be it..)

Mulig det er litt for sent for meg eller at jeg er litt treg men hva slags paralleller er det du forsøker å trekke ved å nevne rollkur i en debatt om avl av varmblods ridehester?

Kopi av melding:
Har også sett flere premierte ridehester som eksteriørmessig/ bevegelsesmessig er meget langt unna det som jeg ønsker i en hest. Nå skal det da sant nok også sies at den "perfekte" hest sannsynligvis ikke finnes(?). Men at noen ryttere liker "tungridde" hester som krever masse bein, f.eks mens andre foretrekker hester som nesten skvetter unna for vekt og sjenkel, noen liker å ha mye i hånda, andre foretrekker ingenting, er vel ingen hemmelighet?(Jeg er fullt klar over at dette er ting som har mye med tilridning og temming å gjøre, men det har også med fysiske egenskaper, lynne, temperament hos hesten å gjøre. dette er da typiske arve-ting?))

Jeg personlig tror at riktig trening, både under rytter og håndtering generelt kan gjøre underverker med en hest. Den "tungridde" hesten er i veldig mange tilfeller en ihjelridd stakkar som aldri har blitt kommunisert med på en tilfredsstillende måte, for den samme hesten som omtrent ikke gidder å løfte bena under rytter kan også så fort den kommer på beitet ha et fantastisk jordvinnende steg.

Kopi av melding:
Og da finner jeg det rart at noen skal bestemme at de ønskede egenskapene (for rytteren som individ, altså) MÅ letes opp hos et hesteindivid innenfor en bestemt rase?

Får ikke helt tak i den røde tråden i innlegget ditt, men du er vel klar over at ikke varmblodsridehest er en egen ren rase som f.eks araberen, men en blanding av flere rene raser som f.eks fullblod, holsteiner, oldenborger osv?
Må bare spørre da jeg har stusset på noen av uttalelsene dine tidligere, og også denne:

Kopi av melding:
Smaken er som baken... og individer er også veldig forskjellige innenfor samme rase. kaldblod på 140 som ser ut som varmblod, mens andre er 165 og ser ut som dølehester.. Dansk varmblod som er 149 i mankehøyde og hopper som gaseller, og hester av samme rase som er 180 i mankehøyde og med helt andre gangarter...? Synes nå dette er ganske selvmotsigende også, jeg, hvis argumentet er at "renrasede"hester er så gjennomavlet...

Det skal liksom være et individ å finne for enhver smak, derfor disse allsidige og lovlige kryssningene også kalt varmblods ridehest

Etter å ha lest resten av ditt innlegg blir jeg mer og mer overbevist om at du har misforstått hva en varmblods ridehest faktisk er i og med at du ikke ser mulighetene innenfor de lovlige rammene for avl av disse.
Velger å ikke bruke mer tid på å diskutere dette emnet med deg før jeg vet at jeg ikke prater til "veggen"( les: misforstått def. av varmblods ridehest)

Ingen intensjon fra min side å fornærme deg på noen måte, men det er liten vits i å diskutere om begrepene ikke er helt klare her.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 20/12/2005 :  02:16:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av oleo

Det er da vel ingen som mener at man vil bli noe mindre glad i en ulovlig kryssning, det er da slett ikke det debatten dreier seg om, og vi synes vel alle at våre egne er mest vellykkede

Opprinnelig postet av Renegate

Jeg vet at ingen her har ment det, og jeg vet at det ikke er det debatten dreier seg om..... og nei, jeg kan se at mine hester ikke er perfekte, hvem er vel det?!
Det mitt innlegg var ment som var da motsettningen til hele debatt utganspuntet... gud å stolt jeg er over å ha en ekte god blanding, som i tilegg var planlagt!!

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/12/2005 :  10:24:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
gud å stolt jeg er over å ha en ekte god blanding, som i tilegg var planlagt!!

Og mulig du ville vært ennå mer stolt om blandingen din( har kikket på bildet av ham, og han er utrolig nydelig) hadde vært lovlig

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 20/12/2005 :  11:12:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og mulig du ville vært ennå mer stolt om blandingen din( har kikket på bildet av ham, og han er utrolig nydelig) hadde vært lovlig

Og hadde han vert lovlig hadde han ikke vert den flotte krysningen hun er så stolt av[;)
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 20/12/2005 :  11:16:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Trodde debatten handlet om kryssavl, jeg. Kryssing av rene raser er vel kryssavl det også? Jeg vil gjerne fram til at kryssing av andre raser enn de tradisjonelle "varmblods" ridehestene også meget vel kan gi bra hester til gitte formål. Sett Christsina Drangels hjemmeside/stuteri forresten...? ;)

Og at det ER ulovlig pr i dag, er jeg fullt klar over, (derfor har jeg heller ikke avlet noen krysninger ). Men jeg trodde kjernen i ordet diskusjon var dettopp det, å argumentere fram og tilbake over hvorvidt det faktisk ER nødvendig med et slikt forbud. At det faktisk er som det er i dag, er ikke diskutabelt, det skjønner jeg også, men det er jo moro å argumentere litt også...?

Det er for eksempel ikke så mange tiåra siden homofili var forbudt ved lov i Norge, og det kan en vel også si har endret seg, uten at de heterofile har tatt noen skade av det.. (uten sammenligninger forøvrig, hehe)

Prøver nå altså å nøste opp litt hvor jeg vil med denne diskusjonen.
Det jeg mente var min røde tråd angående rollkur var følgende:

Ang dømming, så synes jeg det er rart at dommere som ser hva som foregår på oppvarmingsbanen når enkelte ryttere gjør det de gjør med hestene sine, (bilder på dette finnes hvor som helst på internett) velger å berømme dette gjennom dømmingen sin. Personlig tror jeg de fleste hester ville mislikt dette på samme måte som annen tvangs-temming. (Lite "horsemanship" over dette? har ikke peiling på NHS jeg, så det får noen andre kommentere). At hestene ikke protesterer, er som jeg ser det et tegn på at denne ekstreme formen for underkastelses-håndtering har foregått over så lang tid at hesten har funnet ut at det er best å finne seg i det, for da blir den fortere ferdig med det...?

Og hvis da hester som ris i "rollkur" er de som i konkurransene (fullt klar over at de ikke går slik under selve konkurransene) gjør det best, er det også sannsynlig at oppdretterne velger å avle hester som "egner seg" til dette formålet. enig? Hvis du var en stor oppdretter, hva ville du gjort for å tjene mest mulig på jobben din?

Nettopp derfor er jeg litt skeptisk til disse hestene, hvis prestasjonsmålet for avlen er å fungere fint for ryttere som trener slik. ("alle" oppdrettere drømmer vel om å selge sin hest til en "anky" eller en eller annen internasjonal stjernerytter?) Nettopp derfor tror jeg at mange oppdrettere vil legge vekt på egenskaper som egner seg til dette ridesettet. (ekstreme halser med ultratøyelighet i alle retninger?, muskulatur på merkelige steder?, overdrevent store gangarter som kan se flott ut, men som i realiteten ikke gjør at hesten bærer seg bedre? lettknekt, lite selvstendig psyke, for lettere å få hesten til å underkaste seg...?) Må bare legge til at jeg ikke mener at rasehester ER slik altså, men det er litt verste-fall-tenkning angående hva som KAN bli om utviklinga forstetter. slik

(Og det er ganske langt unna det jeg ser på som sunne/bra egenskaper i en hest. )

Nå skjønner jeg også at MAJORITETEN av oppdrettere forhåpentligvis ikke tenker slik, men logisk sett er det noen som gjør det,( av ovennevnte grunner).
Så satt litt på spissen mener jeg at dette på sikt kan bli et likeså stort "problem" for ryttersporten som andre tydeligvis mener at andre typer hester kan bli. Nettopp dette er jo et argument for å oppheve forbudet mot kryssavl. Og selv om en opphever et forbud trenger det jo ikke å bli fritt fram for hva som helst, det kan jo settes visse restriksjoner på dette også, forslag nevnt i et tidligere innlegg.
Men for all del, det finnes jo haugevis med deilige hester av ren ridehestrase også, det er ikke det det skal stå på. Synes bare det blir en kjedelig diskusjon om alt skal være så kategorisk!

Jeg mener altså slett ikke at alle rasehster er noe herk, men heller ikke omvendt.

Og Renegate, ikke meld deg ut da, var jo litt morsomt med litt engasjement her. Er ikke farlig å bli enig om at en ikke blir enig heller... =)
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.