hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/11/2005 :  01:06:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
La oss håpe at passtvangen kan ta knekken på noe av buskavlen.
Opprinnelig postet av Liten

Ville bare si at det er ikke problem å få pass på verken papirløse hester eller blandingshester, du kan få pass uansett hesterase(r)....

Gå til toppen av siden

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  13:06:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Enig i at det er en evighets diskusjon dette her:-I
Men for å svare eidokka , så ødlegger ikke jeg noen "muligheter" for føllet som kommer. Annet enn at jeg ikke får stilt den ut osv. Men JEG har ikke behov for det og sikkert ikke føllet heller.......
Dette blir kun en hobbyhest til bruk av bare meg og min familie skjønner du.
Hadde jeg skulle brukt det til noe annet, så er det lover her i Norge som forhindrer det. Men hesten kan nok komme til å kanskje yte en bedre presasjon enn dem som er "lovlig" avlet frem. Det vet man jo aldri uansett. Jeg føler ikke at jeg har gjort noe galt av den grunn og gleder meg virkelig til å bli "mamma" :-)
Hilsen Heidi

Heidi

Gå til toppen av siden

bittelit1

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  12:15:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
[/quote]Ehh...nå begynner du det å gå litt for langt her!

Jeg vet godt at det ikke var dette Kristine og Rosita mente når hun skrev at verdien var lik null. Selvfølgelig kan blandingsraser ha en bruksverdi som hobbyhest, samt en verdi sett i lys av å være glad i hesten. Men blandingshester har ingen verdi stammemessig, avlsmessig, og er totalt uten verdipapir. Blandingsraser av traver+ridehestrase eller de to travertypene er også verdiløs på travbanen. Dette har ingenting med snobberi å gjøre, det er kun harde fakta.

Jeg mener at det er useriøst av hingsteholdere å ta imot hopper av andre raser enn det hingsten er/evt. er kåret for. Hoppeeiere har også en plikt å finne en kåret hingst av samme rase som hoppen, mener jeg. Alt annet blir useriøst.

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

[/quote]

Jepp! Det er dette som er kjernen i diskusjonen, og ikke at vi skal sette igang en "mobbe blandingsraser aksjon". Jeg synes hingsteholdere kunne fått bøter for å ta inn hopper til bedekking som hingsten ikke er avlsgodkjent for. Kanskje det ville gjort at de ikke ville tatt inn slike hopper?? Men det er jo sikkert ikke lett å håndheve en slik lov, ettersom det faktisk pr.def. ikke er lov idag, men skjer hele tiden likevel...

Christin og Riko
Redigert av - bittelit1 den 24/11/2005 13:38:03 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 24/11/2005 :  17:18:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg synes nå dette blir litt for dumt jeg da. Hva tror dere rasen svensk halvblods er, for eksempel? Eller dansk varmblods? Planlagte krysninger av forskjellige ridehestraser, kanskje...? De som avlet hester avlet ikke på papirer, men på bruksegenskaper og eksteriør-

Så.. min mening er at kryssavl ikke bør være noe problem, så lenge avleren vet hva man vil med denne hesten. Raseutstillinger eller kåringshingst blir det nok ikke, nei, men har man avlet på egenskaper innenfor en sportsgren, kan vel en blandingshest være likeså god til dressur, for eksempel, som en med andre papirer. Men! forutsetning, forutsetning! - friske individer, gjerne premierte innen hver sin rase, med papirer på at de er "bra"!

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  23:53:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg personlig ville ALDRI parre hoppa mi med en ukåret hingst uansett rase. Mange hesteraser er fremavlet over flere hundre år, hvorfor ødelegge dette?
Det koster det samme med dyrlege og for på en papirløs hest som en med. Ikke får å høres ut som det skal være big business men jeg støtter det ikke..
En papirløs hest er nettopp dette, en verdiløs hest på papiret, jeg sier IKKE at det er en verdiløs hest.
Et lite spørsmål til dere som allikevel avler: er det fordi dere selv vil beholde føllet for dere er sikker på at dette blir en bra hest? eller er det fordi det kunne være gøy å parre hoppa for å oppleve å få føll?
Gå til toppen av siden

bittelit1

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  19:54:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes nå dette blir litt for dumt jeg da. Hva tror dere rasen svensk halvblods er, for eksempel? Eller dansk varmblods? Planlagte krysninger av forskjellige ridehestraser, kanskje...? De som avlet hester avlet ikke på papirer, men på bruksegenskaper og eksteriør-

Så.. min mening er at kryssavl ikke bør være noe problem, så lenge avleren vet hva man vil med denne hesten. Raseutstillinger eller kåringshingst blir det nok ikke, nei, men har man avlet på egenskaper innenfor en sportsgren, kan vel en blandingshest være likeså god til dressur, for eksempel, som en med andre papirer. Men! forutsetning, forutsetning! - friske individer, gjerne premierte innen hver sin rase, med papirer på at de er "bra"!

Opprinnelig postet av LisaFi

Ja, du har rett i det: Svensk halvblods, Dansk Varmblods, Dansk Sportsponni osv ALLE disse rasene pluss flere er kryssninger av div raser for å oppnå en allsidig ride/bruks hest. Men dette er regulert avl, hvor du har et avlsprogram som skal kvalitetssikre arbeidet og foredling/utvikling av rasene. dette har jeg ikke noe i mot overhode!

Det som er cluet her er alle som liksom skal lage sitt eget lille opplegg med å drive å med vilje krysse f.eks araber og fjording. Det er bare tull!! For all del, en araber/fjording blanding kan bli like god som hvilken som helst ann hest, det er ikke det. Men hva skjer når man krysser araber/fjording med araber/fjording på måfå? Blir det like bra? kanskje kanskje ikke. Dette er vanskelig, derfor av vi avlsplaner for hver rase som bør følges nøye.

Ja til målretta avl for bedre hestemateriale i Norge!!!

Christin og Riko Gå til toppen av siden

Eli K

» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  11:46:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes egentlig det er greit at man krysser raser som kan gi gode brukshester/ponnier. Men de som har ei hoppe av "sjelden rase" eks Nordlands/ Lyngshest bør parre med en kåra hingst av samme rase når de først bestemmer seg for at hoppa skal få et føll! Et målretta avlsarbeid er viktig for at raser med få individer skal finnes også i framtida! Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 08/12/2005 :  23:01:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Synes dette blir litt "far fetched" jeg..

For det første, slutt å fokuser på at dette er så fryktelig ulovlig, jeg tror nemlig ikke dette kommer til å vare så fryktelig lenge, se til sverige bare! Der blir endel hingster kåret for "almen" avl, dvs de kan brukes på andre raser enn sine egne.

For det andre, de fleste raser som er til i dag er blitt til ved bevisst kryssing av typer med spesielle egenskaper, og ønsekr jeg meg en hest med visse egenskaper, og har en formening om at en kombinasjon med hoppe-hingst av den ene eller andre rasen resultatmessig skulle passe mine formål, kan vel myndighetene bare ... i rasen, bare jeg bruker friske individer med faktiske kvaliteter?

Vet ikke om dere har hørt om en rase som er under "konstruksjon, nemlig Azteca, som er krysninger mellom PRE/lusitano og quarterhest. Denne er mexicos nasjonalrase.

Det avles også i Sverige, fullt lovlig såvidt jeg vet såkalte "karolinerhester" som er blandinger mellom PRE/lusitano og kaldblodshester. Disse hestene er populære i barokkridningsmiljøer, og jeg kunne godt ha tenkt meg en slik selv. Uten at "sportshestfascister" skal hyle om ulovlig og ikke. Skal ha hesten selv jeg, ikke prakke den på noen andre! Men når den er ute og går godt i LA, da er den vel plutselig god nok alikevel, helt til noen får se papirene...?

Nei, skjerpings, dette blir for dumt.

Hva tror dere rasen svensk halvblod er laget av, for eksempel? Hester som hoppet ut av skogen en dag???? Norsk varmblod...?

Jeg skjønner argumentasjonen om at man må ha en viss kvalitetskontroll på hva man bruker i avl, så ikke man avler videre arvelige lidelser osv, men det må da gå an å lage en regel om at hvis både far og mor er undersøkt og funnet hel, rettstilt og frisk av veterinær, samt kan vise til sportslige og/ eller temperamentsmessige fordeler, må det vel gå an å få godkjent slike hester for sportsbruk, og det med papirer...? Disse papirene trenger jo ikke være noen godkjenning eller slik, men mer som en "varedeklarasjon"?
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 08/12/2005 :  23:25:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Synes dette blir litt "far fetched" jeg..

Og så synes jeg det blir litt merkelig at "noen" skal bestemme hva slags hest "andre" har bruk for? At det i Norge skal være direkte ulovlig å krysse to raser mener jeg bestemt er noe tull. Vet ikke hvor mange som leser engelske hesteblader her jeg, men masser av de ponniene som står til salgs der, f. ex, er welsh- blandinger. Som er storartede bruksponnier til show og hacking, gymkhana etcetcetc. Hva er problemet?

Å ta vare på gamle raser er vel og bra, men det kan da vel ikke være så ille å lage noen hester med litt andre egenskaper enn det FEI ønsker? Det er slett ikke alle som ønsker å tjene mest mulig penger på oppdrettet sitt, og det finnes faktisk ganske mange ryttere her i landet som slett ikke har ambisjoner om å starte i "konvensjonelle" rytterkonkurranser, men som har helt andre mål for seg og sin hest.
- Da må det være lov å ønske seg en hest med andre egenskaper oxo vel?

Har ellers selv sett et par eksempler på "bakgårdsblanding" som ikke er spesielt vakre, men friske og hele var de, og jaggu var det noen som hadde glede av dem også! Tror ærlig talt ikke det blir så fryyyktelig mange "varmblodstraver/islandshest" i landet fordi om dette skulle holde opp å være ulovlig. Nettopp fordi dette ikke er noen "passende" blanding. Men fjording og araber kunne vel gitt endel rideskoeler rundt omkring litt bedre materialer, kaldblods og lusitano, eller knabstruper kanskje for den del, kunne vel også gitt fine brukshester...? Hvis mor er hel og frisk og far er hel og frisk, og krysningen ikke er like usannsynlig som flodhest og giraff, ser jeg ikke problemet. Ingen ønsker seg vel en flod-giraff? (for å dra den litt langt.. har sett renrasede hester som minner mistenkelig mye om elg oxo, jeg.. ;)

For det første, slutt å fokuser på at dette er så fryktelig ulovlig, jeg tror nemlig ikke dette kommer til å vare så fryktelig lenge, se til sverige bare! Der blir endel hingster kåret for "almen" avl, dvs de kan brukes på andre raser enn sine egne.

For det andre, de fleste raser som er til i dag er blitt til ved bevisst kryssing av typer med spesielle egenskaper, og ønsker jeg meg en hest med visse egenskaper, og har en formening om at en kombinasjon med hoppe-hingst av den ene eller andre rasen resultatmessig skulle passe mine formål, kan vel myndighetene bare ... i rasen, bare jeg bruker friske individer med faktiske kvaliteter?

Det avles også i Sverige, fullt lovlig såvidt jeg vet såkalte "karolinerhester" som er blandinger mellom PRE/lusitano og kaldblodshester. Disse hestene er populære i barokkridningsmiljøer, og jeg kunne godt ha tenkt meg en slik selv. Uten at "sportshestfascister" skal hyle om ulovlig og ikke. Skal ha hesten selv jeg, ikke prakke den på noen andre! Men når den er ute og går godt i LA/MB, da er den vel plutselig god nok alikevel, helt til noen får se papirene...?

Nei, skjerpings, dette blir for dumt.

Jeg skjønner argumentasjonen om at man må ha en viss kvalitetskontroll på hva man bruker i avl, så ikke man avler videre arvelige lidelser osv, men det må da gå an å lage en regel om at hvis både far og mor er undersøkt og funnet hel, rettstilt og frisk av veterinær, samt kan vise til sportslige og/ eller temperamentsmessige fordeler, må det vel gå an å få godkjent slike hester for sportsbruk, og det med papirer...? Disse papirene trenger jo ikke være noen godkjenning eller slik, men mer som en "varedeklarasjon"?
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 08/12/2005 :  23:30:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
heisann. Der kom det jaggu to av nesten samme ser jeg. Se på den første som en kladd, dere, strever litt med å finne fram på disse sidene, jeg, hehe... Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  11:17:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tydelig å se at de innleggene kom fra en som ikke har noen interesse for å fremme avl av gode kvalitetsridehester overhodet...
Ser du driver med travere LisaFi.
Da har du vel kanskje ikke noe imot at man blander inn en fjording her og en araber der innen travhestavlen heller da?
Jeg mener det er jo verdt et forsøk, kan hende det går bra....

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 09/12/2005 :  11:23:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
All heil to Renegate!
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 09/12/2005 :  12:36:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Tror dere misforstår litt nå.

Jeg synes det er veldig rart at enkelte mener å ha monopol på å bestemme hva slags egenskaper en god ridehest skal ha. Jeg kunne for eksempel tenkt meg en RIDE hest som ikke er altfor stor (kriterie1), som har evner til å blir holdbar (kriterie2) , som er kald i hodet (kriterie3), og som har lett for samling(kriterie4), og som IKKE har de der fjåsete "trakhener" bevegelsene foran(kriterie5).

Det som mange ser som "flotte bevegeler" har veldig lite med ridbarhet og holdbarhet og anlegg for samling å gjøre. Nettopp derfor hadde det vært interssant med noe annet enn typisk "ridehestavl" som for tida produserer større og større gummiklumper som kaster frambeina avgårde (iiiik så peeent), mens bakbeina ikke er i nærheten av virkelig å trampe inn under rytteren og ta opp vekt. Sier ikke at alle er slik, men det finnes mer enn nok eksempler på slike, til at det ikke er bare å si at "renraset" alltid er best.

for sporter forbeholdt enkelte raser får man vel bare skaffe seg den rasen det gjelder... har ikke hørt om noen som stiller i fjordhest NM med fullblods?

For trav ønsker jeg meg en hest som er 1: litt lengre i ryggen, slik at det blir god plass" i travet. 2: vil jeg at den skal ha evnen til å gå "rundt" seg bak, dvs ikke linjetrav som mange eldre kaldblodsstammer f eks viser. 3: hesten skal ha en litt tøff psyke, tåle trening og tåle å gjøre det selv i løp, noe som også ser ut til å bli sjeldnere i dag. Disse egenskapene er det da engang lettest å få hos travhester, ergo avler man på travhester. Hingstevalg her er faktisk ganske viktig, for å avle bort de korteste ryggene, de "dårlige hodene" og "linjetraverne".

Poenget må være at hesten må være egnet til det man driver med. Travet til araber og fjording er heller dårlig etter travhest-målestokk etter hva jeg kan se....?

Mye teit snobberi i ridesporten synes nå jeg...
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  13:21:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror dere misforstår litt nå.

Tror jeg forstår deg ganske greit jeg

Kopi av melding:
Jeg synes det er veldig rart at enkelte mener å ha monopol på å bestemme hva slags egenskaper en god ridehest skal ha. Jeg kunne for eksempel tenkt meg en RIDE hest som ikke er altfor stor (kriterie1), som har evner til å blir holdbar (kriterie2) , som er kald i hodet (kriterie3), og som har lett for samling(kriterie4),

Et godt ordtak sier: "jo flere kokker, jo mere søl"
Noen må faktisk ta ansvaret for at det ikke blir altfor mye "søl".

De kriteriene du stiller til en ridehest tror jeg du skal kunne få til uten å måtte avle ulovlig.

Kopi av melding:
Det som mange ser som "flotte bevegeler" har veldig lite med ridbarhet og holdbarhet og anlegg for samling å gjøre. Nettopp derfor hadde det vært interssant med noe annet enn typisk "ridehestavl" som for tida produserer større og større gummiklumper som kaster frambeina avgårde (iiiik så peeent), mens bakbeina ikke er i nærheten av virkelig å trampe inn under rytteren og ta opp vekt.

Utrolig fint om du kunne holdt deg til en saklig "tone" ifht. utbrudd som "iiik"....
NV avlen har i den siste tiden fått frem mange gode hester som kan hevde seg i fremtiden. Hadde du hatt en smule interesse for å kikke litt seriøst på avl innen dressur generelt ville du sett at å få til den "perfekte dressurhest" ikke alltid er det enkleste. F.eks de kan kan ha flott steg men samler seg dårlig og omvendt.
Det er jo nettopp derfor det er så viktig med en seriøs og målrettet avlsplan, for å finne de aller beste individene.

Kopi av melding:
for sporter forbeholdt enkelte raser får man vel bare skaffe seg den rasen det gjelder... har ikke hørt om noen som stiller i fjordhest NM med fullblods?

Poenget her er?

Kopi av melding:
For trav ønsker jeg meg en hest som er 1: litt lengre i ryggen, slik at det blir god plass" i travet. 2: vil jeg at den skal ha evnen til å gå "rundt" seg bak, dvs ikke linjetrav som mange eldre kaldblodsstammer f eks viser. 3: hesten skal ha en litt tøff psyke, tåle trening og tåle å gjøre det selv i løp, noe som også ser ut til å bli sjeldnere i dag. Disse egenskapene er det da engang lettest å få hos travhester, ergo avler man på travhester. Hingstevalg her er faktisk ganske viktig, for å avle bort de korteste ryggene, de "dårlige hodene" og "linjetraverne".

Og du mener at en hingst alene klarer å avle bort svakheter?

Kopi av melding:
Poenget må være at hesten må være egnet til det man driver med. Travet til araber og fjording er heller dårlig etter travhest-målestokk etter hva jeg kan se....?

Var bare et eksempel...
Men jeg tviler på at du hadde fått lurt inn noe særlig andre raser i den norske travhestavlen.

Det inntrykket jeg personlig sitter igjen med etter å ha lest dine innlegg er at du både "kaster stein i glasshus"( du tilhører tross alt en gren innenfor hestesporten hvor avlsplanen er meget streng) og du viser forøvrig heller ingen respekt for de menneskene som sitter med mye kunnskap og erfaring innen avlsarbeid og er med på å fremme kvaliteten på den norske ridehesten.

Kopi av melding:
Mye teit snobberi i ridesporten synes nå jeg...

Det er vanlig å utdype slike "flåsete" kommentarer som du kommer med her noe jeg forventer at du også gjør...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/12/2005 :  13:53:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oi,oi...
Jeg sliter så innmari med å forstå en ting her...og det er alle som kategorisk forteller hvor dumme vi er som ikke skjønner at halvblodshester osv. er blandingshester.

Vel, jeg tror de fleste av oss skjønner dette. Jeg gjør iallfall det, og føler at jeg til en viss grad kan prate for flere av de som skriver masse her inne akkurat på det punktet.
Men iallfall: Dette er i stor grad planmessig avl over flere generasjoner for å oppnå et mål av typen "ridehest med slik eller så kvalitet". Jeg ser jo at det er det mange ønsker/tror/forventer at man skal kunne oppfatte all mulig "underlig" avl som, noe jeg da ikke klarer. Jeg klarer for mitt bare liv ikke så se hvordan man kan være så hundre prosent sikker på at ens egen gullegode (gjerne ikke premierte) hoppe og en eller annen hingst med de kvalitetene man ønsker seg skal bli så bra. Hvor mange har egentlig tenkt igjennom hva de gjør? Hvor mange sjekker temperament? Bygning? Altså, det er ikke nok å skulle avle fordi pappaen er så pen...
Det er også sjelden at man har tatt "en vilkårlig hingst" og gjort en "vilkårlig blanding". Som oftest er det disse som LisaFi ikke liker som har satt seg ned, og funnet ut at "vi trenger dette" og dermed har de godkjent feks en fullblodshingst for avl innenfor en bestemt rase, fordi den har de egenskaper man ønsker (forsøksvis) å overføre på sin hesterase, i form gjerne av mer smidighet og edlere hest. Det er ikke sånn at noen har avlet i "hytt og pine" med "både det ene og det andre" fordi de "plutselig fikk så lyst".

Dette ble kanskje ikke et så konstruktivt innlegg. Men jeg føler at det er greit å huske på at det er forskjell på å krysse to individer av god kvalitet (med utfyllende kvaliteter as well)(som er godkjent av et avlsråd) framfor å krysse kaldblodshoppa di med en Frieser fordi Friesere er så fine, og litt mer eksklusive enn kaldblods, men så har du ikke råd til å kjøpe en selv...

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.