hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 08/11/2005 :  23:48:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Såvidt jeg vet blir gemytt tatt i nøye vurdering i all avl, og også på utstillinger... Så det er nok ikke helt tilfeldig.
Som jeg har sagt i et tidligere innlegg, det er viktigere med moras oppførsel enn farens, da det faktisk er hoppa som lærer føllet hvordan det skal oppføre seg overfor andre hester og mennesker. Sur merr = ofte sure føll..

Opprinnelig postet av Anniken B.

Jobbet litt på en gård tidligere hvor de hadde kaldblods-travere. Hørte aldri et ord om gemytt osv når det gjalt avl. En Kaldblodshoppe som skulle bedekkes? Ok, kom med den! Så lenge hoppen var papirert, så var det det eneste som betydde noe. Har også vært borti det med Norsk-Varmblods ridehest også, -kom igjen, alle som vil ha føll...

Så jeg kan ikke si at dette blir nøye vurdert....

Opprinnelig postet av TORHILD

Seriøse oppdrettere tar nok dette i betraktning. Når det er snakk om løpshester som skal tjene penger er kanskje saken en litt annen. Viktigere for de eierne at hesten løper fort enn at den er snill.
Her hvor jeg bor nå har vi stutteri på skolen, og gemytt på både merr og hingst blir tatt i betraktning før noen bedekning skjer.

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 09/11/2005 :  00:17:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hei!

Ang kaldblods og varmblodstraver avl kan nok ikke det sammenlignes med andre raser. I trav og galopp avlen er det kun prestasjoner som gjelder. Derav så avler man på de hestene som gjør det best i løp. De beste hestene må være tøffe, hvis ikke tåler de ikke presset det er å gå løp. Mange hester blir nervøse av det stresset det medfører å gå løp, og de blir nærmest ødelagt mentalt. De beste hestene derimot reagerer med sinne når de blir slitne i løp, og kjemper bare hardere istedefor å gi seg. Disse hestene er ikke slemme, men kan sikkert virke sånn for uerfarne som prøver å håndtere de, fordi de rett og slett er en håndfull for mye. For erfarne trenere og stallansatte er det som regel ikke noe problem å håndtere disse hestene, men hvis de etter karrieren ender opp som ridehester hos uerfarne kan det bli problemer. Enkelt og greit fordi de beste hestene er idrettsutøvere på topp nivå, med deretter skrarpt gemytt og egenvilje.
Jeg vet det er mange travere som er kjempesnille og godlynte, men de har som regel ikke være gode i løpsbanen.
Spesielt de gode løpshoppene kan være ekstremt "skarpe", men det er slik de må være.
For en hingsteholder er det enormt viktig at det kommer hopper med bra prestasjoner. Gemyttet tror jeg de gir en lang marsj i. Så lenge gemyttet ikke lager problemer i løpsbanen, som f eks nervøsitet.
I denne type avl vektlegger man prestasjoner over alt annet, mens det på ponniraser og ridehestraser heldigvis blir lagt stor vekt på gemytt.

Hilsen Irene

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 09/11/2005 :  22:56:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Det eg kjenner til så blir gemytt tatt i betraktning i avl!

Og som fleire seier her, så er det ikkje alltid den snille hesten som blir den beste konkurransehesten, men heller ikkje den spreke som blir den beste hesten for kløv til dømes. Det handlar jo om bruksområde.
Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 09/11/2005 :  22:57:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding

Og som fleire seier her, så er det ikkje alltid den snille hesten som blir den beste konkurransehesten, men heller ikkje den spreke som blir den beste hesten for kløv til dømes. Det handlar jo om bruksområde.
Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 09/11/2005 :  22:57:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding

Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 13/11/2005 :  21:49:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
At mennesker er den rasen som utrydder flest arter er dessverre et faktum. Men de forskjellige hesterasene er også avlet fram av mennesker, dvs.de er menneskeskapte - av oss. De har ikke oppstått gjennom naturlig seleksjon(eller for å sette det på spissen - den "naturlige" seleksjonen har oppstått hos oss). Har sett utallige annonser hvor en hest selges som "avlshoppe" fordi den har fått en skade som gjør at den ikke kan brukes lenger. Hvor godt egnet den er både mht gemytt/bruksegenskaper synes uvesentlig så lenge den har papirer på at den er renraset.
En annen ting er at det virker som at det ofte er samme hingst som går igjen hos veldig mange avkom - dvs.mindre variasjon i populasjonen. Senest idag fikk jeg høre om en DV som ja - visstnok hadde noen vanvittige steg - men var ganske "spesiell og sær"(jeg tolket det som "vanskelig"), noe som gikk igjen hos alle hingstens avkom, det "spesielle" gemyttet. Denne DV hadde fått en skade - men siden hun hadde så unike linjer vurderte de å sette føll på henne siden hun allikevel var til "rehab" og ikke kunne brukes for øyeblikket. Og det er tydeligvis helt greit - og akseptert. Men hingstens vanskelige lynne vil også bli ført videre i neste ledd(når datteren allerede har det - og hun vil ihvertfall prege sitt føll) - sikkert mange andre av avkommene hans som også vil formere seg videre - med lynnet på kjøpet. Så hvor "sunn" all avlen innenfor ridehest er stiller ihvertfall jeg spørsmålstegn ved.
Selv om det kanskje er en lang vei fra hest til katt vet jeg også at en katterase som tidligere har vært 100% sunn - dvs det fantes ikke arvelige sykdommer på den, den var også allergivennlig(rasen har oppstått under svært harde kår i Sibir). Så har "vi" blandet oss inn da - og fordi rasen er liten har samme hann blitt brukt på stort sett det meste - det eneste uheldige var at denne katten ikke var helt frisk og har videreført dette, per idag er det visstnok veldig vanskelig å finne en katt som ikke inneholder linjene hans.
Det er også et faktum at ved linjer som inneholder "nært beslektede individer" øker sjansene veldig for f eks arvelige sykdommer/skavanker. Blander man inn en "utenforstående" minskes mulighetene for dette merkbart.
At kun hingsten trenger å være premiert mens hoppa ikke finner jeg også litt underlig. Selv om hingsten er fin betyr det ikke nødvendigvis at føllet blir bra, hoppa kan jo ha skavanker den(og kanskje bestemoren også, og oldemoren osv). Om man skal være bevisst innenfor avlen bør man sånn sett være like fokusert på hoppa, om ikke mer, er tross alt også hun som preger føllet.
I Norge er det jo ikke lov å "mikse og trikse" som man vil. Jeg personlig tror at mixene oftere er sunnere, nettopp fordi det er mindre sjanse for arvelige skavanker. Selvfølgelig må man nøye vurdere begge individer(og til hva slags bruk hesten er ment for) men at det er "dårligere" hester tviler jeg sterkt på!

Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 16/11/2005 :  23:23:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Ja, når det er få av ein rase, blir og det genetiske mangfaldet mindre, som er uheldig. For då blir det nettopp vanskeleg å bli kvitt arvelege "skavankar" fordi det ikkje finnst noen "friske" gener å tilføye.

..og nettopp derfor! syns eg det er viktig å ta vare på rasane vi har, for blir det for lite av ein rase tror eg det kan vera veldig vanskelig å få den "på beina" igjen.. iallefall vert dei veldig sårbare..

PS! er ikkje imot blandingshestar.. bare veldig glad i dei rasane vi har, hadde til dømes vert veldig trist visst fjordingen forsvann...

Gå til toppen av siden

Liten

Skrevet - 18/11/2005 :  00:14:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
La oss håpe at passtvangen kan ta knekken på noe av buskavlen.
Og alt er da ikke egnet å krysse?
Er klar over at det er laget raseforening for f.eks såkalt Azteker...hva ønsker man å oppnå ved å krysse to HELT forskjellige hester?
Med fullstendig forskjellige bruksegenskaper?

Hadde dette alltid vært snakk om uhell hadde det ikke vært noe problem,men det er svært så planlagt.
En "hingsteholder" i buskerud tok imot alt fra ponnier til ardennere til sin ukårede,uregistrerte svenske varmblodshingst.
Nå er hun på'n igjen med ukåret flekketing.Travere? ingen hindring.Araber? kom med det. Kåringer og utstillinger er jo bare tull konstruert av folk som ikke aner hva de driver med.
Det eneste som teller er penger i kassa.Tror dere som bruker slike hingster at det ligger noen annen tanke bak?
Ønske om å forbedre egenskaper og eksteriør?Eller en ordentlig vurdering av hingstens gemytt?
Glem det.Eneste hun vil ha er lommeboka di.

Vi er ganske mange som legger enormt mye tid og penger i å ta frem en hingst til kåring.Det er ikke lett å få hingsten sin avlsgodkjent.Det er en grunn til det. Mye forskning ligger bak for å finne de beste linjene og de beste bruksegenskapene.
Holder ikke helt med,åh,den er så søt altså også sånn kul farge da...

Dette har ikke noe med det å gjøre at noen hester fortjener mer kos enn andre eller at ikke en og annen gatemix kan være et lykketreff.Dette handler om avlsarbeid på sikt og FAKTISK OGSÅ bevaring av raser.
Hvem ønsker seg 20 kryssninger av islandshest og Tinker?
Yep,det kan bli mange av dem når noen tror alt er lov.

Godt poeng,DET ER IKKE LOV!
Strengt tatt har distriktsvet lov til å avlive hver eneste en uten gyldige papirer. Dette skjer ikke,men det er faktisk en teoretisk mulighet.

Sånn,masse eder og galle her nå-Greit å bli kvitt litt.

Arg hingsteholder MED GODKJENT HEST!
Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  23:09:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Fra det ene til det andre...
Jeg skulle kjøpe meg kaldblods, jeg ble t.o.m tilbudt ei kaldblodsmerr som jeg kunne sette føll på og velge akkurat den kaldblods hingsten jeg ville. Men hva ender jeg opp med? Jo, en ordentlig "bastard". Hesten jeg har kjøpt meg er blanding av pinto, knabstruper og tinker. Jeg kan ikke være mer fornøyd enn det jeg er med denne hesten, hun har alt i mine øyne. Jeg har mange ganger tenkt på føllet som det aldri ble noe av for jeg skulle ha renraset hest, men jeg må ærlig innrømme at jeg angrer ikke på avgjørelsen jeg tok. Likevel synes jeg det er bra at noen ildsjeler tar vare på stambøkene til de forskjellige rasene, og det er beundringsverdig at noen få sjeler sørger for at en rase ikke dør ut.

Hesten min kan forresten sees på min vip, jeg har ingen oppdaterte bilder per i dag men det kommer etter hvert.

Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  00:02:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det som slår meg er alle innleggene både her og andre steder på mix hvor man vil rettferdiggjøre innblandingen av "ulovlige" raser innenfor ridehestavlen, hvor man i Norge forsøker så godt man kan å etablere en respektabel stamme av gode ridehester innenfor grener som f.eks dressur og sprang.
For å komme til mitt poeng må jeg snu problemstillingen og spørre:
Hvorfor kan man ikke blande inn varmblodsridehest i kaldblods-varmblodstraver stammen? Eller hvorfor ikke gjøre et lite forsøk innen fjordhestavelen og bedekke x antall hopper med en kåret KWPN hingst?

Hvorfor skal det være så forb.... vanskelig å godta en kontrollert varmblods ridehest avl når interesseorganisasjoner innenfor andre raser holder "stramme tøyler" ifht. sin avlsplan?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  09:54:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
bla bla bla bla bla.......
Kan ikke hver og en ha sin mening og ikke se ned på dem av den grunn.
Uansett syns den med den ene meningen at den andres mening er rar i forhold til dem selv.
Men det er jo selvfølgelig derfor vi har debatt om det. men det er noen som tar helt av vet du:-(
Jeg har bedekket min kaldblodshoppe med en pinto, for å beholde føllet selv. Og nå tenker jeg det er mange som vil irettesette meg med ditt og datt!!! Men om ikke lenge til nå, så blir det som i Sverige, her i Norge: mer lovlig med kryssavl. Det tror og håper jeg. Har all respekt for dem som er for "renrasede" hester. Den blir nok ikke "vasket" ut uansett. For uten dem hadde det jo ikke vært spennende med kryssavl. Herregud, nå tenker jeg at jeg satte fyr på noen ekstreme pliktoppfyllende ikke lovbrytereavnoesomhelst ........... :-)
Hilsen Heidi

Heidi

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  20:59:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Man HVORFOR ønsker du å gjøre noe som ikke er lovelig?
HVORFOR ødelegge så mange ekstra mulighetene for føllet etter hoppa di?

Jeg klarer bare ikke se hva som er vitsen,spennende eller gøy med kryssavl.
Er det spennende å se om føllet får noen fysiske feil pga. at man har blandet to raser?

-Heldigvis er det såpass mange her i landet som er interessert i seriøs avl-

Kan ikke gjøre annet enn å riste på hodet til de som faktisk avler frem et blandings føll med vilje, ikke missforstå, det finnes mange gode blandings hester. Men det er folkene som gjør dette bevisst jeg ikke klarer å skjønne meg på.. En god hest er en god hest uansett rase, men hadde det ikke vært fin om den var godkjent og "lovelig" i tillegg?

edit: Formulerte meg litt feil fikse tikse..

Therese

Redigert av - Eikdokka den 22/11/2005 21:19:26 Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  22:36:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
La oss håpe at passtvangen kan ta knekken på noe av buskavlen.
Og alt er da ikke egnet å krysse?
Er klar over at det er laget raseforening for f.eks såkalt Azteker...hva ønsker man å oppnå ved å krysse to HELT forskjellige hester?
Med fullstendig forskjellige bruksegenskaper?
Opprinnelig postet av Liten

Eh, er du klar over at Azteca er nasjonalhesten i Mexico? I USA har dei òg strenge krav til hestane som skal registrerast; dei registreras med ulike bokstaver alt etter prosent av Quarter/paint og iberisk blod i dyra. Den gildaste registreringa er Azteca A, då er hesten anten 5/8 iberisk og 3/8 quarter eller omvendt. Hestane er ofte flotte, sunne og sterke dyr som òg er gode brukshestar, så så veldig dumt kan det vel ikkje vera å krysse Quarter med iberiske hestar?

Amerikanarar liker jo godt å krysse alt som kryssast kan, men det er jo ein annan sak ;) Og det er vel ingen Azteca-foreining i Noreg? Eller? Her har me jo knapt nok iberiske hestar til å avle reint på dei, og det kryr vel ikkje akkurat av Quarterhestar heller... Og det er vel ikkje ein rase me TRENG her i landet heller.

No vart dette litt på sida av debatten, eg ville berre hoppe inn og forsvare Aztecaen, som eg tykkjer er ein flott rase. (Ja, ein rase, ikkje ein type blandingshest).

Eikdokka, kvar har du det ifrå at eit føl skulle få skavanker av di foreldra er av ulik rase? Fordelen med å blande to ulike raser (her snakker me fjording og araber, ikkje trakehner og holsteiner) er at genpoolene er ulike, og det er liten sjanse for at dei same recessive, arvelege sjukdomane finst i dei to rasane. Difor skulle følet ha optimale forutsetningar for å bli friskt og raskt og sunt ;) Men om den eine rasen har noko positivt å tilføre den andre, og omvendt, ja se dét er eit anna spørsmål.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 22/11/2005 :  22:44:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra innlegg, Therese! (Eikdokka..) Helt enig med deg

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  23:54:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
avur: Har faktisk sett at blanding har ført til fysiske feil, ikke direkte skavanker men fortsatt ting som ikke er heldig for helsa til hesten. Selfølgelig er dette pga. at akkurat den hingsten og den hoppa ikke passet sammen (generelt de to rasene), men det er bare et eksempel på hva som faktisk kan skje, legg merke til -kan-.
Hvis det er planlagt og lovelig kryssavling er det en annen sak, og som regel nøye vurdert av folk som virkelig kan dette. Skjønner hva du tenkte på, og er egentlig enig. Men tror du skjønte hva jeg og mente, bare se bort fra eksempelet mitt (som er dårlig i utgangspunktet).
Dette er igjen bare mine meninger, så blir ingen videre diskusjon fra min side..

Takk Tone, hadde egentlig ikke tenkt å gå inn i denne debatten siden det er en typisk evighetsdebatt, men klarte ikke dy meg

Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.