hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  17:49:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
hallooo?

er det ikke hest vi er interesserte i alle sammen da?HEST...det er ingen eksakt rase det...

det er sånn som med oss folk og det,man kan være f.eks halvt svensk og halvt norsk,men uansett så er vi like mye verdt og må behandles på den samme måten...

Ta f.eks verdens beste spranghest:MILTON...HAN VAR JO BLANDING MELLOM CONNAMARA OG FULLBLODS!...OG HAN HAR JO BLITT VERDENS BESTE SPRANGHEST...

Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden

Tone&Svartn&Arni!

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  17:50:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTone&Svartn&Arni!  Svar med kopi av melding
hallooo?

er det ikke hest vi er interesserte i alle sammen da?HEST...det er ingen eksakt rase det...

det er sånn som med oss folk og det,man kan være f.eks halvt svensk og halvt norsk,men uansett så er vi like mye verdt og må behandles på den samme måten...

Ta f.eks verdens beste spranghest:MILTON...HAN VAR JO BLANDING MELLOM CONNAMARA OG FULLBLODS!...OG HAN HAR JO BLITT VERDENS BESTE SPRANGHEST...

Tone,Svarten å Arni<3
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 03/11/2005 :  21:06:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Denne diskusjonen har nå gått fram og tilbake lenge, og med argumenter for det ene og det andre, gode på begge sider synes jeg.
Jeg studerer nå hest og avl i England, og har fått opp øynene litt for dette med avl. Bare en liten kommentar til det som ble sagt om England og hesteavl her i noen tidligere innlegg:
Det sies at England har en mye lengre tradisjon med avl av ridehester, vel, nei, egentlig ikke.. En skulle kanskje tro det, og det trodde jeg også, helt til jeg kom hit. England har mange flotte gamle raser, men for det meste ponnier, trekkhester og fullblods. Det fins faktisk ikke enda i dag en god engelsk varmblods ridehest! Det engelskmenn har gjort, er egentlig noe det samme som vi i Norge har, de har tatt inn hingster fra andre raser, mye godt hannoveranere, KWPN, trakehner og liknende, og kryssa med sine egne hopper av ymse slag. Fullblods, større ponnier, og også hopper som mye godt er importerte. Den ene foreleseren min her om dagen sa ganske enkelt at de varmblodshingstene de hadde her i landet, det var "søpla" som ikke gikk gjennom 100dagerstestene til hannoveranerne i Tyskland, og 70dagerstestene til KWPN i Nederland. Nå skal det sies at også dette er gode hingster, ingen tvil om det, men det er ikke "kremen".
En annen ting jeg synes er litt merkelig er at folk hjemme i Norge avler på alt av merrer. Tror det er nevnt tidligere her også. Altså, om man har ei merr som er registrert som en eller anna varmblods ridehest, så kan man avle på den, uten å tenke på kvaliteter hos merra, det er bare å finne en godkjent kåra hingst. Dette er jo egentlig helt bak mål! En kan ikke forvente å få et supert avkom når bare hingsten har gode kvaliteter å avle på! Det er et faktum at avkommets genetikk er 50-50 fra hoppe og hingst. Hingsten kan være så bra han vil, det hjelper ikke dersom mora har skjev beinstilling og generelt dårlig eksteriør.
Det har (heldigvis) blitt også mer vanlig å stille hopper og ikke bare hingster på utstillinger, jeg mener det skulle være krav om det også når en avler innen en rase, dersom formålet med avlinga er å forbedre rasen i framtida.
Nå er det jo selvsagt sånn at en hingst har større innflytelse på en hel rasebesetning enn ei hoppe kan ha, men på det enkelte individet ved hver enkelt bedekning har hoppa vel så mye å si, faktisk mer, da det også er av mora føllet lærer hvordan man skal oppføre seg.

Når det gjelder å krysse til eget bruk, så er jeg litt sånn "nja, vel...". Dette er en litt vanskelig problemstilling, da mange tenker "det kan vel ikke være så farlig..?" Da kan det være noe å ta til ettertanke det som faktisk har skjedd her i England.
Det var opprinnelig mange ponniraser i England, og mange forskjellige typer innen hver rase. I den senere tid har det blitt kryssa i hytt og pine til det formål å få bedre sportsponnier, da det er disse dagens marked vil ha. Dette har gått veldig hardt utover de opprinnelige rasene. En ekte fellponni med opprinnelige rasetrekk fins nesten ikke. Et utstrakt avlsarbeid (bl.a. på stutteriet tilknytta colleget jeg går på) er nå satt i gang for å redde denne rasen som nesten er forsvunnet pga kryssavling. Dette gikk utrolig fort, for det er sannelig ikke mange år siden det krydde av disse ponniene!
Det er innmari kjipt å plutselig stå på bar bakke når det gjelder rasegrunnlag, og det er som regel svært vanskelig, for ikke å si umulig, å rekonstruere en rase til sin opprinnelige tilstand. Derfor mener jeg det er viktig å ta vare på de rasene en har, og holde dem for seg selv, med unntak av kanskje enkelte hingster som blir tatt inn spesielt av raseforeninga for å foredle/forbedre rasen, og ikke minst for å utvide genene, innavl er jo vel så skummelt..

Hvis alle tenker sånn at "jeg skal jo bare ha føllet selv..." så blir det fort veldig mange sånne føll, og rasene forsvinner gradvis. Greit, jeg dømmer ingen som lar hoppa si ha et lite "uhell", men tenk på at det kan få ganske alvorlige konsekvenser dersom svært mange gjør det. Det som er så fint med hester er jo nettopp det at man har et såpass vidt spekter av forskjellige typer, og alle liker forskjellige slags hester, det hadde vært utrolig synd om alle hester om 100 år var like.. Jeg mener det er svært viktig å ta vare på dette mangfoldet, og det gjøres best gjennom planlagt og strukturert avl!
Selvfølgelig, når uhellet først er ute er ikke det avkommet mindre verdt enn andre hester, og fortjener like godt som en renrasa hest å få et godt hjem, MEN man bør forsøke å unngå slike uhell så langt det er mulig.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  23:05:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Everest Milton var tysk varmblods ridehest...han døde forøvrig i -99 så han ER ikke lenger verdens beste, han var..

Kopi av melding:
Det sies at England har en mye lengre tradisjon med avl av ridehester, vel, nei, egentlig ikke.. En skulle kanskje tro det, og det trodde jeg også, helt til jeg kom hit. England har mange flotte gamle raser, men for det meste ponnier, trekkhester og fullblods. Det fins faktisk ikke enda i dag en god engelsk varmblods ridehest! Det engelskmenn har gjort, er egentlig noe det samme som vi i Norge har, de har tatt inn hingster fra andre raser, mye godt hannoveranere, KWPN, trakehner og liknende, og kryssa med sine egne hopper av ymse slag. Fullblods, større ponnier, og også hopper som mye godt er importerte.

Var da voldsomt til ignorant holdning overfor en nasjons avlstradisjon...
Har selv jobbet på stutteri i England i over to år og vet av erfaring at varmblods ridehest avlen hos de som driver seriøst er av kvalitet.

Jeg regner med at du vet det fra før, men f.eks KWPN, DV osv er alle blandinger av forskjellige raser.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 03/11/2005 :  23:16:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Renegate: Jeg sier ikke at England er dårligere enn noe annet land på avl, for de gjør jo bare det samme som alle andre relativt ferske land i avl gjør. Og ja jeg vet det finnes innmari mange stutterier som er veldig bra, ville bare poengtere at England ikke på noen måte er en foregangsnasjon innen avl.. Det de har gjort av avl er bare ikke særlig gammelt, de har begynt de siste 20-30 åra. De kom mye senere enn f.eks Tyskland.

Redigert av - Anniken B. den 03/11/2005 23:19:00 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/11/2005 :  09:42:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Renegate: Jeg sier ikke at England er dårligere enn noe annet land på avl, for de gjør jo bare det samme som alle andre relativt ferske land i avl gjør. Og ja jeg vet det finnes innmari mange stutterier som er veldig bra, ville bare poengtere at England ikke på noen måte er en foregangsnasjon innen avl.. Det de har gjort av avl er bare ikke særlig gammelt, de har begynt de siste 20-30 åra. De kom mye senere enn f.eks Tyskland.

Opprinnelig postet av Anniken B.

Nei det er jg enig med deg i, England er ikke noen foregangsnasjon innen avl av varmblodsridehester, men å sammenlikne Norge og England ifht. avl blir etter min mening litt vel drøyt.
Og om man skulle snakket om en "stamme" av engelske varmblods ridehester så er det vel viktig å poengtere at grunnlaget ligger i bl.a Nederlands suksessfulle avl av ridehester.

off topic: ser du holder til i England for tiden, om du har mulighet MÅ du reise på "Olympia" i London og få med deg det årlige showet der, er nå rundt disse tider( mange gode stands med billig hesteutstyr også)

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 04/11/2005 :  11:50:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
Sitat: "ein bør alltid strebe etter å få fram den perfekte hest, dei andre kjem uansett"

Eg syns dette er godt sagt, fordi det nettopp er så sant. Den perfekte hest kjem vel aldri til å trå på denne jord, men viss me ikkje har det som mål i avlsarbeidet, kjem vi iallefal ikkje nærare det målet. Og det handlar ikkje om at denne hesten er meir verdt enn andre, berre det at utan mål får vi ingen utvikling. Og er det ikkje det me vil? Ha ei riktig utvikling slik at me får betre hestemateriel her i landet?

Det vil alltid komme blandingshestar, dei treng vi ikkje strebe etter, for dei kjem uansett. Derfor treng ikkje mannen i gata ta avlsarbeidet i egne hender å lage "sin egen hest", men stole på dei som kan avl, og som veit kva som skal til for å få fram ein hest som fungerar med hensyn til sitt bruksområde. Enten det er shetlandsponni eller fullblod, turhest eller spranghest.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 04/11/2005 :  12:17:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

off topic: ser du holder til i England for tiden, om du har mulighet MÅ du reise på "Olympia" i London og få med deg det årlige showet der, er nå rundt disse tider( mange gode stands med billig hesteutstyr også)

Opprinnelig postet av Renegate

Tror "Olympia" showet var forrige helg.. Fikk det ikke med meg.. Men neste år!
Skal på noe som heter "Your Horse Live Event" nå til helga, det er noe liknende, masse shopping og greier. Men tror selve rideopplegget der er mer en demonstrasjon av forskjellige disipliner. Blir nok uansett MASSE show og stevner å få med seg her, hestesporten er herlig stor her i forhold til hjemme!

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 04/11/2005 :  12:22:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Renegate

Tror "Olympia" showet var forrige helg.. Fikk det ikke med meg.. Men neste år!
Skal på noe som heter "Your Horse Live Event" nå til helga, det er noe liknende, masse shopping og greier. Men tror selve rideopplegget der er mer en demonstrasjon av forskjellige disipliner. Blir nok uansett MASSE show og stevner å få med seg her, hestesporten er herlig stor her i forhold til hjemme!

Jepp *mimre.mimre, savne litt*

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 04/11/2005 :  15:29:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg ikke giddet å lese hele innlegget, da jeg regner med det er en hel del av typen" den hesten var en blandig, og den vant jo OL..."

Min erfaring etter å ha sett på en del hester, er at i langt de fleste tilfellene er det hestene med papirer som er de beste.

Det gjelder utseende, temperament og talent.

Jeg har da også erfart at jeg aldri kommer til å kjøpe en ung hest uten papirer. Simpethen for man da ikke har NOEN mulighet for å vite hvilket grunnlag hesten er avlet på, og hva den er laget for.

Og det er helt sikkert at blir hoppen min satt i fol, blir det med en kåret DV hingst. Annet er tull. Hingstelisten til NWB ser ikke særlig interessant ut i mine øyne.

Hilsen Birgitte
Gå til toppen av siden

PiratMia
» VIP

Skrevet - 06/11/2005 :  16:47:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Altså.. en hest er jo en hest, uansett hvordan den ut! jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så ille å ta en hingst, og bedekke en hoppe som ikke har de helt samme trekkene! det minner som sagt tidligere om hitlers "ariske rase" eller hva det heter. men selfølgelig har jeg ikke noe imot avl og at folk vil beholde en rase som den er! men f.eks å ta den verste bråkebøtta (hingst) på stallen, som er fullblods med fine papirer og med godt premierte foreldre, å bedekke en annen fullblods med god stamavle, men flere uvaner en godvaner for å si det sånn... at føllet til dem skal være mer verdt enn føllet til f.eks stallens mest godlynte fjording, som også er en dødsbra ridehest, og stallens koseligste, og beste islending, som er utrolig lydig. Kun p.ga papiret? jeg synes at man også innen avl burde tenkte på Gemytt istedefor oldeforeldre, besteforeldre og foreldres utseende (rase) og at bestefaren vare verdensmester i sprang, gjør ikke barnebarnet nødvenfighvis til en like god spranghest? man må også oppdra hesten.. om man ikke gjør det får man en jævel, uansett om det er rase ller blanding! Dette kan kansje virke litt forvirrende for noen.. men det er vanskelig å forklare!

Rase er ikke allt. om en hest er fjording, og de sies å være vennlige og greie, så gjelder det ikke Alle.. man trenger opplæring på hesten for å få en god hest! papirer granaterer ingenting, untatt utseende!

ERROR: dette inlegget kan være skrevet rett fra levra, selv om levra noen ganger burde holdes for seg selv! Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 06/11/2005 :  17:48:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
PiratMia:
Såvidt jeg vet blir gemytt tatt i nøye vurdering i all avl, og også på utstillinger... Så det er nok ikke helt tilfeldig.
Som jeg har sagt i et tidligere innlegg, det er viktigere med moras oppførsel enn farens, da det faktisk er hoppa som lærer føllet hvordan det skal oppføre seg overfor andre hester og mennesker. Sur merr = ofte sure føll..

Gå til toppen av siden

PiratMia
» VIP

Skrevet - 06/11/2005 :  19:30:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er ikke helt inne i avls miljøet da =P men virker som om noen bryr seg mer om papiret enn hesten for å si det sånn...
ERROR: dette inlegget kan være skrevet rett fra levra, selv om levra noen ganger burde holdes for seg selv! Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 06/11/2005 :  20:02:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Såvidt jeg vet blir gemytt tatt i nøye vurdering i all avl, og også på utstillinger... Så det er nok ikke helt tilfeldig.
Som jeg har sagt i et tidligere innlegg, det er viktigere med moras oppførsel enn farens, da det faktisk er hoppa som lærer føllet hvordan det skal oppføre seg overfor andre hester og mennesker. Sur merr = ofte sure føll..

Jobbet litt på en gård tidligere hvor de hadde kaldblods-travere. Hørte aldri et ord om gemytt osv når det gjalt avl. En Kaldblodshoppe som skulle bedekkes? Ok, kom med den! Så lenge hoppen var papirert, så var det det eneste som betydde noe. Har også vært borti det med Norsk-Varmblods ridehest også, -kom igjen, alle som vil ha føll...

Så jeg kan ikke si at dette blir nøye vurdert....

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  00:05:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å blande hesteraser er ut ! Det er dummeste folk kan gjøre..
Mange som blander for og få den perfekte hest.
Synes egentlig ikke noe særlig om bandingshestene heller, billige, det kan de være. Liksom, kjøpe en billig hest som ikke er renraset. men det er mange som slettes ikke er billige heller ! Verdi lik null er min mening !

Jeg ble skikkelig fornermet når jeg var på ridesenteret og ble spurt om Rosita var blandingshest. Den personen han også søkt og forska på dette i tider etter på. Like før jeg sprakk når jeg fikk servert det i trynet. Om det var positivt eller negativt ment, det driter jeg i.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Jeg kjøpte min BLANDINGSHEST til en sum som passet til hesten utseende, eksteriør o.l om ikke hva den kunne, oppførsel o.l da dette var en utemmet hest.
Jeg skjønner ikke hva som er så negativt med blandingsraser? Jeg ville ikke ha krysset hoppa mi med en annen rase dersom jeg ville ha føll etter henne for det om, vil gjerne ikke blande og tukle for mye med rasene. Men mange er et resultat av et uhell(som min), og jeg kan ikke si annet enn at det kan bli noen fantastiske "uhell".

Jeg bryr meg ikke katten om at hesten min ikke har papirer eller er renraset. Om noen sier noe om at han ikke renraset o.l, gjør det meg ingen ting, tar meg ikke nær av det! For i mine øyne er han MYE mer verdt enn mange renrasede, han er nok det også, ikke alle renrasede hester som blir så bra alltid.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.