hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

susanne

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  16:40:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kopi av melding:
Og i tillegg sier du at du er flau over å være nordmann, fordi vi engasjerer oss i slike saker.

Det jeg mener er at det er typisk norsk å prøve å "tvinge" andre til å engasjere seg i samme saker som seg selv. For hvem vet vel egentlig hvem som har rett?

Opprinnelig postet av Vinga

hm..bare kom på en ting...Bush..han er jo litt sånn "on top of the world" jeg har et intrykk av at det bare er hans meninger som betyr noe (dette er meg da a¨ltså) men isåfall så er jo ikke amerikanerne så mye bedre enn oss da eller hva?!

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Viljapiah

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  14:27:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseViljapiah  Svar med kopi av melding
Blandingshester er sikkert vel så fine som de renrasede, men det som teller er om hesten er REGISTRERBAR. Dersom den ikke er registrerbar er det ikke lov å avle på den, og da gjør man ikke det heller. Uhell kan skje, ja, men da lærer man av det istedet for å avle videre i hytt og pine. Så vær så god; bland i vei, så lenge avkommet er registrerbart!
Der har du min mening.. ;)

-Kari-
Gå til toppen av siden

Viljapiah

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  14:27:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseViljapiah  Svar med kopi av melding
Blandingshester er sikkert vel så fine som de renrasede, men det som teller er om hesten er REGISTRERBAR. Dersom den ikke er registrerbar er det ikke lov å avle på den, og da gjør man ikke det heller. Uhell kan skje, ja, men da lærer man av det istedet for å avle videre i hytt og pine. Så vær så god; bland i vei, så lenge avkommet er registrerbart!
Der har du min mening.. ;)

-Kari-
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/10/2005 :  14:56:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å! Kan ikke si meg mer enig

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  15:33:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Tror Beat har sagt det meste av mine meninger i denne saken...
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 27/10/2005 :  08:18:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hei!

Her har det tatt litt av ser jeg ((:
Synes det er dumt når folk er så besatte på at det bare er dem selv som har rett. I Norge er det forbudt å avle blandingshester. Men jeg kan ikke skjønne at det skal ha noe for seg. De som vil satse seriøst på avl, vil jo uansett kjøpe en hest med god avstamning. Men for de som kun vil ha en hobby- eller konkuransehest, er papirer uvesentlig, og da bør disse menneskene ha mulighet til å kjøpe en god hest for en rimelig pris. Det er mange blandingshester som er av langt bedre kvalitet enn renrasede til sportsbruk. De beste er ofte resultat av at man har blandet linjer/raser, det har man mange gode eksempler på innen både travsport (franks/amerikansk) og ridning. Den Norske Varmblodsridehest er jo strengt tatt bare en miks, men blir ansett som ren.
Nesten alle raser har en gang i tiden blitt "foredlet" med andre raser, nettopp for å forbedre.
Et eksempel er England. De har mange flotte ponniraser, men også enormt med blaninger. Det er flust med rimelige ponnier som barna kan ri på, og dette gir mange sjansen til å begynne med hest. England har en stor bredde i ryttersporten, mye pga at det er hester "overalt".
Norge har aldri klart å hevde seg i noen som helst gren innenfor hestesporten. Vi har liten bredde. Det gjør det ikke akkurat noe bedre at man skal være så sære og forby blandingsavl. Tror Norge virkelig at de er så mye bedre enn alle andre?

Se bare på Pura raza española. En rase som har vært ren i århundrer, noe jeg er veldig glad for. Men den er også en veldig bra "krysser" og får gode ridehestavkom med mange forskjellige raser. Krysning P.R.E. og araber er velkjent, de har egen stambok, egne kåringer/shows osv. Nesten som en renraset hest altså. Men er denne avlen lov i Norge? Nei.
Sverige har kommet mye lengre enn Norge i avlsarbeidet sitt. De har raserene sportshester som hevder seg i toppen internasjonalt. Men er de redde for krysninger?
Neida, der kan man bedekke med nesten hva som helst.
P.R.E. blir i sverige godkjent for samtlige raser, og kan bedekke halvblods, kaldblods, fullblods, ponnier osv, noe som gjør at mange får gleden av en fin ridehest for en rimelig pris.
I Norge blir P.R.E. godkjent kun for sin egen rase.
Jeg er for å holde rasene rene. Men det betyr ikke at man ikke skal kunne avle blandingshester. norge. Hva er det Norge er redd for? At blandingene skal konkurere ut rasehestene?

Mvh Irene Andersen

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 27/10/2005 :  10:57:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan tildels være enig med deg i at det skulle kunne være mulig å avle /kjøpe en blandingshest/ ponni uten papirer for en rimelig penge.
Jeg skriver at jeg er tildels enig på bakgrunn av de retningslinjene vi har innenfor avl av hester i Norge som man må rette seg etter så lenge de er lovbestemt på bakgrunn av gode intensjoner for norsk hestesport og avl.

Du skriver at NV ridehest kun er en mix som blir ansett som ren rase. Du har rett i at det er en mix men det er nok litt mer enn bare en tilfeldig mix.
Norsk Varmblod er medlem av World Breeders Federation for Sports Horses og gjennom dette medlemsskapet sagt ja til å: bidra til at all varmblodig ridehest som registreres i Norge fyller internasjonale krav angående godkjennelse av varmblods­avstamning.
Strengt tatt kan man driste seg til å kalle NV ridehest for mix, men i kontrollert form.

Du skriver:

Kopi av melding:
Nesten alle raser har en gang i tiden blitt "foredlet" med andre raser, nettopp for å forbedre.

Noe NV i samarbeid med WBSFH har som intensjon å fortsette med, nemlig utvikle hestemateriell med kvalitet.

Kopi av melding:
Et eksempel er England. De har mange flotte ponniraser, men også enormt med blaninger. Det er flust med rimelige ponnier som barna kan ri på, og dette gir mange sjansen til å begynne med hest. England har en stor bredde i ryttersporten, mye pga at det er hester "overalt".

Å sammenlikne Norge med England ifht. kvantitet av hest blir dog en smule urettferdig synes du ikke? England har som de fleste vet en mye lengre og bredere historie ifht. hest både i arbeid og sportssammenheng, og har en mye større og bedre utviklet organisering innen kvalitetsbevisst avl av sportshester.
For ikke snakke om antallet mennesker som lever i England.

Kopi av melding:
England har en stor bredde i ryttersporten, mye pga at det er hester "overalt".

Ja men de har også en fordel ved at de har drevet kvalitetsbevisst avl av hester som kan konkurrere i toppen, det er jo nettopp her norske ryttere sliter, de må reise til utlandet for å finne godt nok hestemateriale til å hevde seg i toppen.

Kopi av melding:
Se bare på Pura raza española. En rase som har vært ren i århundrer, noe jeg er veldig glad for. Men den er også en veldig bra "krysser" og får gode ridehestavkom med mange forskjellige raser. Krysning P.R.E. og araber er velkjent, de har egen stambok, egne kåringer/shows osv. Nesten som en renraset hest altså. Men er denne avlen lov i Norge? Nei.

Ville det ikke være en idè å etablere en levedyktig og ren PRE- stamme i Norge før man begynner å "vanne den ut"?
Det samme innen araberhestavl: vi har et fåtall virkelig gode hingster i Norge så her burde man også tenke på å sikre fremtidige resultater.

Kopi av melding:
Sverige har kommet mye lengre enn Norge i avlsarbeidet sitt. De har raserene sportshester som hevder seg i toppen internasjonalt. Men er de redde for krysninger?

Dette blir for meg personlig et litt dårlig argument, jeg tror neppe kryssningene i Sverige har mye å gjøre med svensk avlsplan innen sportshester som hevder seg internasjonalt.

Kopi av melding:
Jeg er for å holde rasene rene. Men det betyr ikke at man ikke skal kunne avle blandingshester. norge. Hva er det Norge er redd for? At blandingene skal konkurere ut rasehestene?

Her har du et godt poeng.
Skal man i Norge si ja til enhver "bakgårdsmix" og risikere at fremtidig renraset avlsarbeid ender der hvor det startet: "Vi har ikke bredt og/ eller godt nok hestemateriale her i landet så om du vil ha en virkelig god hest eller du vil hevde deg i toppen, så dessverre da må du nok reise til Sverige, England eller Nederland hvor de har etablert en kvalitetsbevisst og levedyktig ridehestavl"

Velger å til slutt sitere meg selv fra tidligere innlegg i denne debatten:

Kopi av melding:
Det nytter lite å klage på hestematerialet her til lands når den gjennomsnittlige norske rytter gladelig kjøper "bakgårdsblandinger" til 20 lapper som ikke kan brukes videre i avl til tross for at disse blandingene skulle vise seg å prestere godt innen f.eks dressur.
For å kunne få bedre valgmuligheter innen gode og "lovlige" ridehester som ikke koster skjorta må man begynne å ta lovverket seriøst og avle bevisst, lovlig og med kvalitet for øyet.

Edit pga av "pirk"

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 27/10/2005 11:00:36 Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 27/10/2005 :  14:01:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg forstår ditt synspunkt, men jeg mener at folk må ha friheten til å velge. Hvis noen har hatt en hoppe i mange år som de gjerne vil ha et avkom på, hvorfor skal noen andre bestemme at nei, det får du ikke! Det må være opp til hver enkelt. Det er mye større frihet i andre land, uten at det har hatt noen negativ effekt på raseavlen.
Det å la en renraset hingst bedekke en blandingshoppe eller hoppe av annen rase, hverken ødelegger eller vanner ut den rasen som hingsten er.

For en godkjent rasehingst kan ikke blandinsavkom "ødelegge" noe som helst, de vil bare bringe glede til de som eier/rir dem.
Bedekker en hingst derimot mange renrasede hopper av dårlig kvalitet, vil dette gjenspeile seg i resultatlistene på bla ustillinger eller konkuranser. Ser noen et dårlig avkom der, er det for de fleste naturlig å tenke på faren, at den har avlet dårlig, istedefor moren, som jo er mer avgjørende for resultatet.

For Norsk Varmblods ridehest sin del, finnes det endel avlshopper i norge som er lange i ryggen, tunge i typen, lavstilte, dårlige gangarter osv. Disse har dårlig ridbarhet, og vil ikke kunne hevde seg i sporten. Men det er helt ok at disse blir avlet videre på, for de har tross alt papirer. Mens andre hopper med gode prestasjoner, ikke teller fordi de ikke har papirer. Dette blir for meg helt feil. De som vil avle må satse mer på kvalitet, har de gode nok hester vil det alltid være noen som vil kjøpe dem.

Jeg mener fortsatt at folk bør kunne velge selv hva de vil ha, og at det er helt feil å la det være straffbart å krysse raser. Jeg mener definitivt at Norge bør se mer til Sverige og hvordan de gjør det der. At svenskene kan blande raser nesten som dem vil har ikke ødelagt rasene deres.

Men det er vel ganske typisk norsk å skulle bestemme over andre, og vite best selv. De som kun vil ha hester med papirer kjøper jo det, og jeg skjønner ikke hvorfor de skal blande seg bort i hva andre driver med.

For min del kunne ikke jeg tenkt meg å kjøpe en spansk hest uten papirer, for meg vil den være verdiløs. Men jeg respekterer at ikke alle har det synet, og at de klarer seg fint med en spansk hest og alle dens gode egenskaper, uten å ville avle på den, og derfor ikke trenger papirene. Disse hestene ødelegger ingenting.

Det handler egentlig bare om å ha respekt for hverandre, og tolerere at andre har et annet syn på ting enn seg selv.

Mvh Irene

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 27/10/2005 :  16:24:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg forstår ditt synspunkt, men jeg mener at folk må ha friheten til å velge. Hvis noen har hatt en hoppe i mange år som de gjerne vil ha et avkom på, hvorfor skal noen andre bestemme at nei, det får du ikke!

Det er nettopp dette jeg også mener. Jeg er for avl av rasene, men ikke imot å krysse dersom man ønsker.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 27/10/2005 :  16:59:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner også ditt synspunkt Irene, og jeg mener heller ikke at kryssningsraser direkte ødelegger for "rene" raser som NV ridehest.
Man har jo ikke lov til å avle videre på eller kåre disse "urene" avkommene så den saken er jo ganske grei å forholde seg til.

Det jeg personlig mener og tror er at for mye av denne såkalte ulovlige avlsvirksomheten( folk gjør det jo uansett) vil kunne trekke fokus vekk fra det faktum at Norge har stort behov for en levedyktig NV rideheststamme av kvalitet ifht. både prestasjoner i verdenstoppen, og som også kan brukes videre innen videre avl av gode ridehester, ikke bare i Norge men ellers i verden.
Du skriver selv at man avler på dårlige hopper innen NV ridehest, men kan grunnen være at satningsområdet for folk flest innenfor avl i Norge har vært konsentrert om helt andre ting enn å skaffe kvalitetsfremmende hestemateriell? Og at grunnlaget for å lage en lov som forbyr kryssningsavl har vært nettopp med tanke på å flytte konsentrasjonen over på en litt mer fremtidsrettet avl?

Nå er jeg litt usikker på ditt synspunkt ifht. enkelte spørsmål innen kryssningsavl, mener du at f. eks en hoppe som er av traverstamme skal kunne bedekkes av en NV ridehest om det skulle vise seg at hoppen viser til gode resultater innen f.eks dressur? Og mener du at et evt. godt avkom av disse skal kunne ha mulighet til å bli brukt videre innen NV ridehestavl?

Kopi av melding:
Jeg mener definitivt at Norge bør se mer til Sverige og hvordan de gjør det der. At svenskene kan blande raser nesten som dem vil har ikke ødelagt rasene deres.

Denne kan lett misforstås i retning av at svenskene bruker kryssningsavkom i videre avl?

Jeg er også av den oppfatning at man skal respektere hverandre og tolerere at andre har et annet syn enn det man selv har, og mulig er norske regler altfor strenge og at folk har grunn til å bli irritert over en slik "barnevakt- holdning" fra høyere instanser innenfor hestemiljøet i Norge.
Men man kan også velge å tro at det bak slike lover sitter mennesker med bred kunnskap innenfor sine fagområder, og at ordet plan ( som i avlsplan) har samme betydning for de som for de fleste andre.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 27/10/2005 :  17:52:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hm. Jeg er daglig inne på Bukefalos og leser mye der; spesielt på avl. Jeg klarer ikke å se at svenskene er "for" kryssningsavl? Folk for rimelig med pepper der med en gang de tenker på å krysse raser. Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 28/10/2005 :  09:58:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hm. Jeg er daglig inne på Bukefalos og leser mye der; spesielt på avl. Jeg klarer ikke å se at svenskene er "for" kryssningsavl? Folk for rimelig med pepper der med en gang de tenker på å krysse raser.

Vell... Poenget er nok Ikke at svenskene (de fleste) er for å krysse raser, men heller at det er lov dersom man ønsker, frihet til å velge. Altså man blir ikke påtvunget andre sine meninger.
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  12:00:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hei igjen,

Kopi av melding:
Jeg mener definitivt at Norge bør se mer til Sverige og hvordan de gjør det der. At svenskene kan blande raser nesten som dem vil har ikke ødelagt rasene deres.

Her har du rett i at jeg formulerte meg dårlig og at det lett kan missforstås. Jeg mener ikke at f eks en krysning mellom traver/halvblods skal kunne settes inn i halvblodsavlen, men hvis noen med en kaldblods har lyst til å bedekke med en annen rase, for å få et blandingsavkom ser jeg ingen problemer med det.

Er det noen her som vet noe om krysningsavlen her i landet mellom Lipizzaner og andre raser? Jeg vet at det finnes mange avkom her med bla kaldblods. Har dette vært lovlig eller ikke?
Jeg leste et gammelt "Våre hester", og bladde tilfeldigvis over på en artikkel hvor det var kjøpt inn en Lipizzaner hingst til norge for å foredle hestene her.

Jeg har ikke sjekket noe opp om NÅR det ble forbudt å blande raser her, men er det noen som vet noe om det?

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  14:18:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har ikke sjekket noe opp om NÅR det ble forbudt å blande raser her, men er det noen som vet noe om det?

Jeg tror nok at man vil finne noe om det om man leter lenge og nøye på NV sine sider.

Kopi av melding:
Jeg leste et gammelt "Våre hester", og bladde tilfeldigvis over på en artikkel hvor det var kjøpt inn en Lipizzaner hingst til norge for å foredle hestene her.

Jeg har en venninne som er eier av en lippizaner( nå vallak) som har blitt brukt i avl her i Norge, meget spesiell, og flott herremann da han er den eneste sorte lippizaneren i Norge.
Se vip: Kjerstikur for bilder av ham

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/10/2005 :  21:07:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns faktisk ikke at det er noen selvfølge at folk "bør få lov til å bedekke hoppen sin som de har hatt så lenge", fordi ofte gjør "kjærlighet blind", om man da skal godta at hester krysses bør dette sette krav til at begge hester iallfall er kåret/premiert. For det er jo en av ideen bak avl, at det er sunne, riktig bygde individer som skal videreføre sine gener.

Jeg syns Renegate har sagt en god del fornuftige ting.

Men det jeg ikke skjønner er: hvorfor er det så logisk at man skal få kryssavle? Kan ikke folk kjøpe seg en hest til det formålet de ønsker seg en til da? Det finnes jo både den ene og den andre rasen som oppfyller de fleste krav for en gjennomsnitts hobbyrytter, og ergo finnes det mange hester også i billig prisklasse.
En annen viktig ting som mange som "sentimentalitets avler" virker å ikke tenke på er at man sjelden har noen garanti for at man får sin hoppes gode kvaliteter.

Jeg syns stadig det beste eksemplet er to stk helbrødre jeg har sett (dog kun på bilder), de var blanding av fullblods og Shire. Den ene var smashing som fy, mens den andre var alt annet enn smashing. (Den ene hadde med andre ord flott bygning, og lignet vel mest en halvblodshest, den andre hadde litt mer tydelige tegn fra begge to..). Det viser i mine øyne at man kan ha flaks, men at man like godt kan ha veldig uflaks.
Dette mener jeg da at man er noe mer forskånet for om man velger en hest av samme rase, eller godkjent rase (ofte en grunn for at de er godkjent), da de vil ha noe mer like kroppslige egenskaper.

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.