hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Bustetrollet

Skrevet - 15/10/2005 :  22:45:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det er ikke altid det er like enkelt og selge en blanding har jeg hørt .. men når man blander allslags, så vet man jo aldri hva man får heller =S

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Føler ikke det er så mye vanskeligere å selge en blanding/papir-løs hest enn en renraset, det er heller hvor gode de er det kommer an på (så sant du ikke kjøper for å avle da). Om jeg var konkurranse-rytter, og ville ut og starte, så hadde jeg jo sett på hestens resultater mer enn om den hadde papirer. Hopper den 130 bane, så hopper den 130 bane om den heter det eller det. Så sant du ikke VET at du skal avle på den da etter endt karriere, men da hjelper det jo ikke med en renraset vallak heller.....

Opprinnelig postet av TORHILD

Enig, så enig.. men om den har stambok og er renraset, så er det altid et lite pluss i boka ;)

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/10/2005 :  00:07:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det er ikke altid det er like enkelt og selge en blanding har jeg hørt .. men når man blander allslags, så vet man jo aldri hva man får heller =S

Føler ikke det er så mye vanskeligere å selge en blanding/papir-løs hest enn en renraset, det er heller hvor gode de er det kommer an på (så sant du ikke kjøper for å avle da). Om jeg var konkurranse-rytter, og ville ut og starte, så hadde jeg jo sett på hestens resultater mer enn om den hadde papirer. Hopper den 130 bane, så hopper den 130 bane om den heter det eller det. Så sant du ikke VET at du skal avle på den da etter endt karriere, men da hjelper det jo ikke med en renraset vallak heller.....

Enig, så enig.. men om den har stambok og er renraset, så er det altid et lite pluss i boka ;)

Joda, det er klart. HEI! ALLE FOLK! SER DERE AT JEG OG KRISTINE BEGYNNER Å BLI ENIGE HER!!!

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/10/2005 :  00:16:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Joda, det er klart. HEI! ALLE FOLK! SER DERE AT JEG OG KRISTINE BEGYNNER Å BLI ENIGE HER!!!

Flere steder vi har vært uenige faktisk ;)

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/10/2005 :  00:44:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
skal jeg tenne på lunta til Torhild igjen eller ? ;) hehe =p

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  00:58:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Må bare si at i Norge har vi en fantastisk kaldblod m navn Norne. Gjort det skarpt på travbanen tjent Kr. 705.222 og en fantastisk rekord på 22,5Ka

Den hesten er utrolig bra på Barokk ridning. Hvis dere var på horse 2004 på bjerke kunne dere se hans barokk oppvisning... Den beste prestasjonen der. ;)

Opprinnelig postet av linki

Jeg var der, og så det

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 16/10/2005 :  01:21:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott hest Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  09:01:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dersom ulykken først er ute, så fortjener jo en blandingshest den samme gode omsorgen og kjærligheten som en renraset hest, men det er jo ikke noe poeng i gjøre dette med vilje. Lovene finnes av en grunn, og om politiet ikke straffer mennesker som alver ulovlig, så straffes de likevel ved at de sitter med en papirløs hest som muligens er litt vanskeligere å bli kvitt enn om den hadde vært renraset.

Opprinnelig postet av batta

Enig

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 16/10/2005 :  10:12:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tror du elfenben jegere for 100 år siden trodde man kunne blir fengslet for å ta elfenben? Man skal aldri si aldri. Det kan godt hende den dager kommer.

Dette er noe helt annet, elefantene led jo under denne jakten (dyremishandling), Klart det måtte komme en dag.

Hvem tror dere betaler fengsels oppholdet til kriminelle? Det er skatte betalere, og tror dere det hadde blitt populært å betale skatt som ble brukt til å bure inne mennesker som hadde gjort en så ufattelig ugjerning å blande to hester?

Kopi av melding:
Om det er din instilling, kan vi jo like godt utrydde Prewalzki hesten også. Det er jo en stamfar, men det er jo ikke marked for den?

At noen dyrearter bir utryddet er en del av naturen, kun en liten promille av alle dyre arter som har eksistert lever i dag, resten er utryddet. Selvfølgelig er det synd om Prewalski hesten blir utryddet, men som jeg har forstått det, er det en gruppe mennesker som prøver å beskytte dem og da er det jo et slags marked for den.
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  12:15:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Tror du elfenben jegere for 100 år siden trodde man kunne blir fengslet for å ta elfenben? Man skal aldri si aldri. Det kan godt hende den dager kommer.

Dette er noe helt annet, elefantene led jo under denne jakten (dyremishandling), Klart det måtte komme en dag.

Hvem tror dere betaler fengsels oppholdet til kriminelle? Det er skatte betalere, og tror dere det hadde blitt populært å betale skatt som ble brukt til å bure inne mennesker som hadde gjort en så ufattelig ugjerning å blande to hester?

Kopi av melding:
Om det er din instilling, kan vi jo like godt utrydde Prewalzki hesten også. Det er jo en stamfar, men det er jo ikke marked for den?

At noen dyrearter bir utryddet er en del av naturen, kun en liten promille av alle dyre arter som har eksistert lever i dag, resten er utryddet. Selvfølgelig er det synd om Prewalski hesten blir utryddet, men som jeg har forstått det, er det en gruppe mennesker som prøver å beskytte dem og da er det jo et slags marked for den.

Opprinnelig postet av Vinga

Det er ikke et salgsmarked for Prewalzki hesten, da den lever beskyttet i en dyrehage.

Jeg sier at det er en uting og utrydde arter. Det virker som du tar veldig lett på det. Det er ingenting som utrydder så mye arter, som mennesker. Og kom ikke her og fortell meg at det er naturllig!!

Jeg tror heller ikke den dagen kommer der man blir fengslet for å kryssavle, men så kan jeg heller ikke se inn i fremtiden.
Jeg syntes bare det er dumt når det er folk som har den holdningen; ikke bland deg, det er ikke din sak!

Og i tillegg sier du at du er flau over å være nordmann, fordi vi engasjerer oss i slike saker.

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 16/10/2005 :  17:39:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huffameg....

Kopi av melding:
Jeg sier at det er en uting og utrydde arter. Det virker som du tar veldig lett på det. Det er ingenting som utrydder så mye arter, som mennesker. Og kom ikke her og fortell meg at det er naturllig!!

Jeg syns det VELDIG synd at arter blir utryddet, men jeg snakket om at dyr har blitt utryddet av naturlige grunner lenge før mennesker fantes. Men gammle arter gir plass for nye arter, slik har det alltid vert.

Kopi av melding:
Og i tillegg sier du at du er flau over å være nordmann, fordi vi engasjerer oss i slike saker.

Det jeg mener er at det er typisk norsk å prøve å "tvinge" andre til å engasjere seg i samme saker som seg selv. For hvem vet vel egentlig hvem som har rett?
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  18:38:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Blir skikkelig irritert når jeg ser folk skriver så mye negativt om blandingshester. Jeg er helt klart imot at hester blir blandet i hytt og pine, men selv eier jeg en Dansk vallak med ukjent avstamning. På papirene jeg fikk fra DK, sto det ¨Dansk Varmblod¨, men han har hverken brennmerke eller papirer, så jeg fikk ikke registrert han som det i Norge. I det Norske passet hans står det; Dansk Halvblods (DS). DS står for Dansk Sportshest. At han er ridehest av rase er det ingen tvil om, men antakeligvis er han en god blanding av ridehestene i DK og omegn.

Ibrahim er minst like god, om ikke bedre, enn mange renrasede hester jeg kjenner. Siden han er vallak spiller det heller ingen rolle for meg at han ikke har avstamning mtp. avl. Jeg har aldri angret på at jeg kjøpte en blandingshest, og alle negative kommentarer går meg hus forbi. Utrolig morsomt å se hvor naive folk faktisk er. Som nevnt tidligere er jo de moderne hesterasene blanding av en hel rekke internasjonale raser. Blant annet kan en hest med Holsteiner far, bli registert som NV. På samme måte som en hest med Oldenburger far bli registrert som DV.

Nei, rister oppgitt på hodet over enkelte, men bare for å få det på det rene så støtter jeg ikke folk som bevisst driver med tyvparring osv, men det jeg mener er at det avkommet som blir resultatet ikke nødvendigvis er noe mindre verdt i kr, eller noe styggere å se på.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  20:50:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det jeg mener er at det er typisk norsk å prøve å "tvinge" andre til å engasjere seg i samme saker som seg selv. For hvem vet vel egentlig hvem som har rett?

Men dette er da et debattforum??!? Hva ventet du egentlig? Jeg prøver ikke å tvinge på noen min mening, men debattere på lik linje som andre her!!

Kopi av melding:
Blir skikkelig irritert når jeg ser folk skriver så mye negativt om blandingshester. Jeg er helt klart imot at hester blir blandet i hytt og pine, men selv eier jeg en Dansk vallak med ukjent avstamning. På papirene jeg fikk fra DK, sto det ¨Dansk Varmblod¨, men han har hverken brennmerke eller papirer, så jeg fikk ikke registrert han som det i Norge. I det Norske passet hans står det; Dansk Halvblods (DS). DS står for Dansk Sportshest. At han er ridehest av rase er det ingen tvil om, men antakeligvis er han en god blanding av ridehestene i DK og omegn.

Ibrahim er minst like god, om ikke bedre, enn mange renrasede hester jeg kjenner. Siden han er vallak spiller det heller ingen rolle for meg at han ikke har avstamning mtp. avl. Jeg har aldri angret på at jeg kjøpte en blandingshest, og alle negative kommentarer går meg hus forbi. Utrolig morsomt å se hvor naive folk faktisk er. Som nevnt tidligere er jo de moderne hesterasene blanding av en hel rekke internasjonale raser. Blant annet kan en hest med Holsteiner far, bli registert som NV. På samme måte som en hest med Oldenburger far bli registrert som DV.

Nei, rister oppgitt på hodet over enkelte, men bare for å få det på det rene så støtter jeg ikke folk som bevisst driver med tyvparring osv, men det jeg mener er at det avkommet som blir resultatet ikke nødvendigvis er noe mindre verdt i kr, eller noe styggere å se på.

Jeg er helt enig! Ibrahim er nudelig, og det er mange, mange andre bl. hester også. Og de fortjener det beste liv! Det er bevisst tyvparring/ kryss avl er er imot!

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 17/10/2005 :  10:38:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men dette er da et debattforum??!? Hva ventet du egentlig? Jeg prøver ikke å tvinge på noen min mening, men debattere på lik linje som andre her!!

Nå misforstod du, det jeg mener at når det blir vedtatt lov som ivaretar noen menneskers interesser på bekostning av andres, da er det typisk norsk "for alle må jo mene det samme som de som mener de har rett".
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  10:57:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg "hengt med" på hele debatten her så arrester meg gjerne om jeg tar feil

Kopi av melding:
Blir helt oppgitt jeg over å lese at det faktisk finnes folk som tror de kan bedekke norsk varmblods travhest med norsk varmblods ridehest, eller å bedekke fjording med araber, hallo, snakk om å ødelegge avlsarbeidet her i landet!!

Ingen av disse avkommene som er et resultat av ulovlig bedekning kan bli premierte og/ eller kåret og kan derfor ikke bli brukt videre i regelbestemt avl.

Min personlige mening er at de som har mulighet ifht. kapasitet og økonomi burde satse mer på å bidra til bl.a en bredere og mer kvalitetsbevisst ridehestavl. Det nytter lite å klage på hestematerialet her til lands når den gjennomsnittlige norske rytter gladelig kjøper "bakgårdsblandinger" til 20 lapper som ikke kan brukes videre i avl til tross for at disse blandingene skulle vise seg å prestere godt innen f.eks dressur.
For å kunne få bedre valgmuligheter innen gode og "lovlige" ridehester som ikke koster skjorta må man begynne å ta lovverket seriøst og avle bevisst, lovlig og med kvalitet for øyet.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  13:25:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå har ikke jeg "hengt med" på hele debatten her så arrester meg gjerne om jeg tar feil

Kopi av melding:
Blir helt oppgitt jeg over å lese at det faktisk finnes folk som tror de kan bedekke norsk varmblods travhest med norsk varmblods ridehest, eller å bedekke fjording med araber, hallo, snakk om å ødelegge avlsarbeidet her i landet!!

Ingen av disse avkommene som er et resultat av ulovlig bedekning kan bli premierte og/ eller kåret og kan derfor ikke bli brukt videre i regelbestemt avl.

Min personlige mening er at de som har mulighet ifht. kapasitet og økonomi burde satse mer på å bidra til bl.a en bredere og mer kvalitetsbevisst ridehestavl. Det nytter lite å klage på hestematerialet her til lands når den gjennomsnittlige norske rytter gladelig kjøper "bakgårdsblandinger" til 20 lapper som ikke kan brukes videre i avl til tross for at disse blandingene skulle vise seg å prestere godt innen f.eks dressur.
For å kunne få bedre valgmuligheter innen gode og "lovlige" ridehester som ikke koster skjorta må man begynne å ta lovverket seriøst og avle bevisst, lovlig og med kvalitet for øyet.

Opprinnelig postet av Renegate

Veldig bra sagt!
Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.