hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 15/10/2005 :  11:44:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er vanskelig og tenke at det du gjorde skulle ha noen virkning for verden og avl ellers. Men hva om alle gjorde det?

Klart det, men som du selv sier er de fleste imot, så hva er det da folk er redde for.

Naboen vår er politi, og jeg har snakket med han om dette, og han sier dette er såkalte lover som er med på å regulere og begrense avl og den dagen noen blir fengslet for det kommer aldri, nettopp fordi politiet har viktigere saker som betyr noe å ta seg av.

Kopi av melding:

Jeg mener det burde være ulovlig, for om alle drev med 'happaranda' avl, så hadde vi mistet mange av de rasene som vi har idag. Ergo de hadde blitt utryddet.
Og det i seg selv er jo tragisk. Og burde vel være ulovlig?

Dersom er rase blir utryddet betyr det at det ikke er marked for den, ikke på grunn av enkelte krysninger.

Kopi av melding:
Jeg forstår veldig godt hva du mener, og skjønner at du har vanskelig med å akseptere at det fins regeler som sier at du ikke kan avle hingsten din, med hoppa di. (Ble en litt lang setning.. men men)

Har ingen hingst jeg ønsker å krysse med en av hoppene. Og mine neste føll blir uten tvil renraset av to grunner: Jeg har personlig interesse i disse rasene og at salgsprisen er høyere, koster like mye å fø en hest uten papirer som en med.
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  12:46:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det er vanskelig og tenke at det du gjorde skulle ha noen virkning for verden og avl ellers. Men hva om alle gjorde det?

Klart det, men som du selv sier er de fleste imot, så hva er det da folk er redde for.

For at alle skal ha din holdning

Kopi av melding:
Naboen vår er politi, og jeg har snakket med han om dette, og han sier dette er såkalte lover som er med på å regulere og begrense avl og den dagen noen blir fengslet for det kommer aldri, nettopp fordi politiet har viktigere saker som betyr noe å ta seg av.

Tror du elfenben jegere for 100 år siden trodde man kunne blir fengslet for å ta elfenben? Man skal aldri si aldri. Det kan godt hende den dager kommer.

Kopi av melding:
Kopi av melding:

Jeg mener det burde være ulovlig, for om alle drev med 'happaranda' avl, så hadde vi mistet mange av de rasene som vi har idag. Ergo de hadde blitt utryddet.
Og det i seg selv er jo tragisk. Og burde vel være ulovlig?

Dersom er rase blir utryddet betyr det at det ikke er marked for den, ikke på grunn av enkelte krysninger.

Om det er din instilling, kan vi jo like godt utrydde Prewalzki hesten også. Det er jo en stamfar, men det er jo ikke marked for den?

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  18:35:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
[Det går åt skogen (les: off-topic) med denne tråden. HURRA! I kjent MIX-ånd!

Er det ikke slik vi liker det da?

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Jovisst!

Opprinnelig postet av Ullsokken

Heeelt normalt...hihi

Opprinnelig postet av Lene.

Helt normalt kokko.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  18:41:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Om alle drev på med å krysse raser i hytt og pine hadde det blitt kaos i hesteverdenen, og rasene våre hadde blitt vanna ut! Å bevare de gamle rasene våre mener jeg er en del av vår kulturarv, vi er pliktige til å gjøre det. I tillegg er det juridisk bestemt, så egentlig fatter jeg ikke hvorfor dette er noen diskusjon.

Jo flere blandingsraser som blir født, jo større er sjansene at det igjen avles på også disse igjen. ---> Og det blir født avkom som er enda mer "utvanna". Og så er en inne i en ond sirkel.

....

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Nei, for det vil alltid være noen som er interessert i den og den rasen og som fortsetter et rent og målrettet avlarbeid. Om man satser på avl av f.eks fjordhest så er man så interessert at man ser på stamtavlene til de ulike hestene. Finner man ut at fjordhingsten har en islandshest som bestefar så bruker man ikke den, så enkelt er det.

Det vil alltid være useriøs avl der ting går litt på "slump" og en side der folk er svært seriøse og målbevist prøver å føre rasen videre.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 15/10/2005 :  18:43:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig. Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  21:11:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Det vil alltid være noen som avler useriøst/ulovlig. Kan f.eks nevne en hestehandler jeg kjenner godt, han kan ikke skjønne hvorfor folk MÅ ha papirer på dissa hestene Uff, må le litt da
Han er av den gamle typen som ikke er så nøye på sånne ting.
Men han har faktisk hatt noen hester med papirer også.

Han hadde en del hopper nå i sommer, b.l.a to Dølahopper, Varmblodstraver og noen Fjordinger. Alle disse ble bedekt med Fjording.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/10/2005 :  21:16:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gaalskap =/

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/10/2005 :  21:40:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er galskap!!! Å med viten og vilje bedekke for å få blandingshester av de "gode gamle" norske rasene.

Ps. såg dere at det var en hest med traver-mor (altså halv traver) som startet Grand Prix`en på OHS i dag, hoppet 160-170!!! Kjempebra, men den må vel være et "uhell". Er vel ingen som blander inn traver-blod for å få en god spranghest? Ikke for å rakke ned på traverne altså Men dette beviser iallefall at blandingshester kan være vel så mye verd som de rene rasene

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  21:40:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom ulykken først er ute, så fortjener jo en blandingshest den samme gode omsorgen og kjærligheten som en renraset hest, men det er jo ikke noe poeng i gjøre dette med vilje. Lovene finnes av en grunn, og om politiet ikke straffer mennesker som alver ulovlig, så straffes de likevel ved at de sitter med en papirløs hest som muligens er litt vanskeligere å bli kvitt enn om den hadde vært renraset. Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  21:50:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Ja det er galskap, støtter ikke dette på noe vis. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 15/10/2005 :  22:05:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men jeg regner med at det er litt gammle menn som avler fram blandinger, og kanskje selger de vidre, som avler vidre på de .. Det er ikke altid det er like enkelt og selge en blanding har jeg hørt .. men når man blander allslags, så vet man jo aldri hva man får heller =S

Redigert av - Bustetrollet den 15/10/2005 22:06:22 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  22:10:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Må bare legge til at franskmennene gjerne blander travere i sine ridehester. Er en del kjente hester med traverblod i seg, husker bare ikke navnene i farten. Men iallfall en av dem går i ridehestavlen. Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 15/10/2005 :  22:24:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Traverne kunne vært gode ridehester om de ble lært det isteden for trav. I Amerika er det samme der blander de travere med ridehester.........
Redigert av - linki den 15/10/2005 22:24:43 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/10/2005 :  22:29:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er ikke altid det er like enkelt og selge en blanding har jeg hørt .. men når man blander allslags, så vet man jo aldri hva man får heller =S

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Føler ikke det er så mye vanskeligere å selge en blanding/papir-løs hest enn en renraset, det er heller hvor gode de er det kommer an på (så sant du ikke kjøper for å avle da). Om jeg var konkurranse-rytter, og ville ut og starte, så hadde jeg jo sett på hestens resultater mer enn om den hadde papirer. Hopper den 130 bane, så hopper den 130 bane om den heter det eller det. Så sant du ikke VET at du skal avle på den da etter endt karriere, men da hjelper det jo ikke med en renraset vallak heller.....

Gå til toppen av siden

linki

Skrevet - 15/10/2005 :  22:32:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare si at i Norge har vi en fantastisk kaldblod m navn Norne. Gjort det skarpt på travbanen tjent Kr. 705.222 og en fantastisk rekord på 22,5Ka

Den hesten er utrolig bra på Barokk ridning. Hvis dere var på horse 2004 på bjerke kunne dere se hans barokk oppvisning... Den beste prestasjonen der. ;)

Gå til toppen av siden
Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 2.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.