hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Slutt å kryss avle!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Slutt å kryss avle!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 24

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  13:54:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hmmm. synes nå vitterlig at jeg har holdt meg saklig ganske lenge her uten å kommentere ting som har blitt lagt i munnen på meg, jeg da.

Om du måtte mene at jeg har lagt ord/ setninger i munnen på deg så må du være så vennlig å referere til nettopp dette slik at jeg kan få anledning til å beklage en evt. slik hendelse.

Kopi av melding:
Jeg holder meg unna å svare på slike personangrep fra nå av, men vil gjerne kommentere at jeg selv slett ikke holder meg for å vite bedre enn alle andre, men jeg påberoper meg retten til å ha en mening om saken, og til og med si den "høyt" her.

Igjen må jeg be deg referere til mine innlegg om du måtte mene at jeg har gått til personangrep på deg. Synes forøvrig det er trist om du skulle føle dette da jeg kun diskuterer sak/ meninger og ikke person.
Om du personlig ikke helt klarer å skille person sak er dette noe jeg dessverre ikke får gjort mye med.

Kopi av melding:
At noen ikke aksepterer mine argumenter, det er også helt i orden, men å derfor si at jeg er tom for argumenter, det virker litt fjernt, da jeg faktisk fremdeles mener at mine argumenter holder vann, selv om noen er uenige.

Etter min personlige mening begynner du å gå tom for argumenter når dine argumenter inneholder f.eks "synsing" om treningsmetoder som visstnok skal være med på å påvirke avlen uten at du klarer å gjøre rede for dette.

Kopi av melding:
At jeg velger å spissformulere meg innimellom, er ment som et svart på at enkelte velger å sitere meg stykkevis, for så å ta utsagnene mine ut av konteksten.

Atter en gang må jeg be deg om å referere til steder hvor du mener jeg skal ha tatt dine utsagn ut av sin kontekst.
Det er vanlig når man velger å beskylde noen for noe slikt.

Kopi av melding:
Når jeg gang på gang forklarer hva jeg har ment med et utsagn, og folk ikke er ENIG, så er det helt i orden, men å late som om jeg ikke argumenterer, det blir bare rart. Dessuten er det merkelig hvordan enkelte snor seg rundt diskusjonens kjerne, og heller vil diskutere enkelt-utsagn. (og aller helst tatt ut av konteksten...).

Jeg vil her få minne deg på at du har kommet med utsagn ( kall det gjerne å sno seg rundt sakens kjerne) som bl.a rollkur som treningsmetode ifht. avlen, dommeres innvirkning på avl, ekstrem muskelsetting osv, hvis du virkelig tror at jeg velger å overse slike utsagn, som jo er en invitasjon til svar, så må jeg skuffe deg.
Igjen må jeg be deg om å referere til steder du mener jeg har tatt dine utsagn ut av sin kontekst.

Kopi av melding:
Har forresten sendt en mail til Sverige og fått svar på hvorfor de fritt kan krysse rasene spansk hest og nordsvensk hest. Jeg fikk forklart at den hingsten som ble brukt, er "avelsvärderad" i både spania, tyskalnd og Sverige, og at han var kåret til ALmen avel, som det heter. Det vil si: hingsten er kåret, og kan brukes på HVILKEN som helst hoppe.
Dette fordi Sverige er med i EU, og der står man fritt til å lage hvilke hester man vil. (tenk, det du..) Fra Sverige blir det da nevnt svenskt, tysk og engelsk rideponny som alle er "salige" eventyrblandinger som har blitt bra ponnier, selv om de er uensartet av type.

Flott at du har sendt mail og fått svar, men spar deg gjerne for hoverende spydigheter( tror selv du vet hvor...).
Ifht. ditt utsagn om at man i Sverige har anledning til å lage hvilke kryssninger/ hester man vil så tror jeg du har misforstått en smule( EU har forøvrig ingenting med internasjonale avlsorganisasjoner å gjøre).
Forøvrig er den svenske rideponnien du referer til Gotlandsruss og ikke en hvilken som helst kryssning.
Flott om du kunne delt ditt svar fra Sverige med oss andre ved å lime det inn her.

Kopi av melding:
Jeg avslutter hermed min deltakelse i denne diskusjonen, med å få lov til å kalle den "storm i et vannglass"- det er faktisk kun her hjemme på bjerget at det finnes et slikt forbud! Snakk om å tro at man vet bedre enn alle andre- nedover i Europa....? Vi får håpe at vi blir medlemmer av EU, eller at norske myndigheter nærmer seg resten av Europa i avlspolitikken, og legger fra seg østblokkmentaliteten om at staten skal styre alt.

Hvis du ikke allerede er klar over det så har så godt som alle raser over hele verden sine egne forbund med tilhørende lover og restriksjoner.
Om noen forbund godkjenner f.eks en hingst for avl på flere raser så er dette som regel en avgjørelse basert på grundige vurderinger, om du skulle være så heldig å finne en hestenasjon hvor de kan krysse etter smak og behag uten noen form for restriksjoner- vennligst føl deg fri til å dokumentere det her.
Sverige er forøvrig også medlem av WBFSH, en internasjonal organisasjon med tanke på en organisert kvalitetsavl, noe også Norsk Varmblod er medlem av, har forøvrig ingenting med EU å gjøre.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 29/12/2005 :  14:36:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her koker det ser jeg, hehe...
Har vært i en del slike diskusjoner selv, men denne gangen er jeg "uskyldig"..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  15:00:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate, du skulle ha vært advokat... he he
Men jeg må si meg helt enig, kryssavl forpester avlsarbeid og jeg synes det er synd at folk
setter føll på sine hopper etter sine egne ideer.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  15:06:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate hadde hatt en strålende fremtid i sånne debatt championships i Statene hun....
Dyktig. Veldig veldig dyktig.Å holde seg så saklig over så lang tid er en kunst!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  15:55:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
eg avslutter hermed min deltakelse i denne diskusjonen, med å få lov til å kalle den "storm i et vannglass"- det er faktisk kun her hjemme på bjerget at det finnes et slikt forbud! Snakk om å tro at man vet bedre enn alle andre- nedover i Europa....? Vi får håpe at vi blir medlemmer av EU, eller at norske myndigheter nærmer seg resten av Europa i avlspolitikken, og legger fra seg østblokkmentaliteten om at staten skal styre alt.

Kunne ikke sagt meg mer enig.

Vil gjenta noe broren min sa når han var med meg på utstilling med Romanca i sommer:

- Den ble ikke godkjent som hest -

Dette gjaldt en varmblods ridehest med ukjent opprinnelse som skulle typegodkjennes. En hest vell så vakker og like rett bygd som de med papirer.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  15:57:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ja, la oss håpe vi blir medlem av EU, slik at alle kan avle de hestene de vil - mens fiskerne og de som jobber med olje mister grunnlaget for jobbene og lønnen sin. :-) Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  16:18:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, la oss håpe vi blir medlem av EU, slik at alle kan avle de hestene de vil - mens fiskerne og de som jobber med olje mister grunnlaget for jobbene og lønnen sin. :-)

Opprinnelig postet av Formosissima

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  04:03:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke akkurat min intensjon å bli hverken advokat eller deltager i debatt -konkurranser, meeen... takk for komplimentet

Vinga:

Du skriver:

Kopi av melding:
Dette gjaldt en varmblods ridehest med ukjent opprinnelse som skulle typegodkjennes. En hest vell så vakker og like rett bygd som de med papirer.

Her vil jeg veldig gjerne få komme et lite poeng ang. gener, som jo har en tendens til å dukke frem på div. uønskede måter. Om denne hesten med minimalt av papirer på opprinnelse skulle vise seg å ha dominante gener som preget senere avkom på en lite ønsket måte?
Hva om denne hesten hadde f.eks traverforfedre som senere ville gi utslag i lite tilfredsstillende gangarter?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

indi

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  12:14:14  Vis profil  Svar med kopi av melding

hei må bare tilføye at om en useriøs hingsteholder skal stoppes så må du gå til politiet.Har skjekka med Starum.Trodde også på dette med bøter og lignende tiltak, men nei.

Har selv kåra hingst som jeg nok hadde tjent penger om jeg hadde tatt imot alle tilbud.Har et regelverk som en hver seriøs person bør følge.

Min andre vip er Marcello.

Godt nyttår forresten hilsen Linda

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 30/12/2005 :  15:15:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Her vil jeg veldig gjerne få komme et lite poeng ang. gener, som jo har en tendens til å dukke frem på div. uønskede måter. Om denne hesten med minimalt av papirer på opprinnelse skulle vise seg å ha dominante gener som preget senere avkom på en lite ønsket måte?
Hva om denne hesten hadde f.eks traverforfedre som senere ville gi utslag i lite tilfredsstillende gangarter?

Vell... Det hadde neppe vert verdens undergang? Uansett så hadde ikke hoppe eier oppnådd full pris for føllet/føllene, og avlen på denne hoppen hadde sannsynligvis stoppet.
Og det/de føllene som allerede var kommet til verden hadde sikkert blitt fullkomne hobbyhester for mennesker som ikke kan/ønsker å betale så veldig mye i anskaffelsen av hest.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/01/2006 :  14:04:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vell... Det hadde neppe vert verdens undergang? Uansett så hadde ikke hoppe eier oppnådd full pris for føllet/føllene, og avlen på denne hoppen hadde sannsynligvis stoppet.
Og det/de føllene som allerede var kommet til verden hadde sikkert blitt fullkomne hobbyhester for mennesker som ikke kan/ønsker å betale så veldig mye i anskaffelsen av hest.

Men man hadde da allerede fått gener (evt. traverblod) inn ridehestavlen som man i utgangspunktet ikke vil ha.
At man er streng ifht. slike ting innenfor ridehestavlen synes jeg personlig bare er bra.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

-madeira-

Norway

Skrevet - 04/01/2006 :  02:01:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åh, Renegate; du får sagt det! ;o) Skriver under på alle innleggene dine i denne debatten.
-Madeira- Gå til toppen av siden

MarenOgDyrene
» VIP

Skrevet - 16/01/2006 :  19:48:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Renegate: Du får virkelig sagt det, kan ikke si meg mer enig!

Men jeg må også få legge til, at jeg har faktisk en blandingsponni, Hun er blanding mellom araber og varmblodstraver.. Og i følge mange av dere, så er hun bannlyst, og dere ville ikke betalt en slant for henne! Hva er det for noe tull?????

Princess, som da kat. 1 ponnien min heter, går LB dressur, med kapasitet til så sinnsykt mye mer, men da jeg ikke intr. meg for det, så går hun ikke høyere. I sprang hopper jeg nå 115 med henne, men hun kan gå 150, om jeg bare hadde turt. Jeg kjører henne også, og hun har et supert trav, og kunne blitt den perfekte ponnitraveren.

Så hallo? Min ponni er verdt utrolig, utrolig mye penger, og det er det nok mange andre kryssninger som også er! Og som det er blitt sagt før, så er det ikke hesten sin feil, så hvorfor bannlyse den?

Blandingsrasen er, og forblir nok alltid.

Jeg må også få legge til at kryssninger er dumt, men når det allerede er gjort, så er det lite å få gjort med, men hva er vel vitsen med å bannlyse hesten i seg selv?

Bare ta dere sammen, og tenk litt sterkere enn det;

Hadde moren din vært norsk, og faren din f.eks albansk... Skulle alle bannlyse deg da? Fordi du var et avels produkt, som var ulovlig? Hallo??
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  09:17:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
i norge er det jo ikke ulovlig å få barn med en albaner.. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 17/01/2006 :  10:25:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke :

Maren:Skjønner ikke hvorfor det stadig skal hamres i vei på at de som er imot ulovlig avl ønsker å bannlyse og mobbe de hestene som er resultatet av useriøse eller uvitende (hvilket vel går ut på ett) avleres virksomhet?

At man synes en hest er mindre verdt i kroner og øre om den har en stamtavle som tilsier at den ikke kan brukes i videre avl.eller registreres i noe raseforening har IKKE noe med hestens verdi som treningspartner/kosedyr/premieplukker osv å gjøre.

(Med mindre det er en type hest som MÅ ha papirene i orden for å få lov til å være premieplukker og konkurransepartner,type Islandshest,Traver,Galopphest...da blir den faktisk ENDA mindre verdt.

Men kun i kroner og øre!)

Det er jo nesten ekstra ille når det atpåtil er ei hoppe som er ulovlig avlet frem for da kan du banne på at en eller annen bare MÅ ta et føll etter henne,og så er det igang igjen.

Ville ponnien din være mer verdt om hun var registrerbar?
Absolutt,da kunne man jo avle videre på henne og få fler like gode ponnier.Nå er hun etter endt karriere på sprangbanen,pensjonist,istedetfor en potensielt verdifull avlshoppe.

Side: av 24 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.