hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rir du med sikkerhetsvest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Rir du med sikkerhetsvest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 06/02/2004 :  16:20:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
I helgen som var falt moren min skikkelig stygt. Hun hadde hjelm og unngikk hodeskader, men hvis hun hadde hatt sikkerhetsvest hadde hun kanskje ikke ligget på sykehuset med brukket rygg nå

Ulykken skyldtes hverken manglende ridekunnskaper eller ulydig hest, bare ren UFLAKS! Og det kan ingen garantere seg mot, så nå er jeg aktivt på jakt etter en komfortabel og god vest. Og den skal brukes HVER gang jeg rider!

Redigert av - elx den 06/02/2004 16:22:56 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 06/02/2004 :  16:30:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Uff så kjedelig
Håper det går bra med moren din etterhvert!!

Forøvrig skryter eligj veldig av sin vest, denne er av typen airowear og skal da iflg henne være veldig bra.
Ellers har de jo en på tilbud hos Skoies nå!!!

Jeg er også en av disse som ikke har vest, men stadig tenker jeg at jeg skulle hatt en, iallfall alle gangene jeg er ute på tur..billig forsikring i grunnen...

Guro
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 06/02/2004 :  18:47:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
elx: Prøv noen forskjellige vester før du bestemmer deg. Jeg er veldig godt fornøyd med min Zippa, har også prøvd en Jackson som virka ok. Men den var egentlig for liten for meg, så jeg vet ikke hvordan den hadde sittet hvis den hadde passa.

Glidelås er jo forresten veldig praktisk.

Det er flere steder i og rundt Oslo som fører Zippa, selv om de ikke står på lista til airowear, så det er bare å ta ringerunden. Jeg kjøpte min på Pegasus i Sarpsborg.

God bedring til moren din!
Gå til toppen av siden

miko

» VIP

Skrevet - 13/02/2004 :  23:52:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har sikkerhets vest og det er vel for d den rideskolen jeg rir på har sikkerthetsvest til låns til alle barn og det er påbudt for poni rytterne å ri med! jeg kjenner folk som nå hadde vært lam fra brystet og ned, hvis de ikke hadde ridd med sikkerthets vest.. jeg bruker d selv bare når jeg rir på kurs.. ellers rir jeg som oftest på tur og da gidder jeg ikke ta den på meg men burde vel egentlig hatt den på hele tiden! dere sier de e stiv og ri med men d er de ikke hvis du har en som passer til deg og som du for d meste bruker og bruker gjevnlig.. da former den seg og blir ikke så gale å ri med! d er viktig!!! Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/02/2004 :  11:54:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
miko: Det er da enda mer viktig med vest når man rir på tur! På ridebane lander man oftest på mykt underlag, man har ganske god kontroll på omgivelsene og det er begrenset hvor langt hesten kan finne på å løpe. På tur har man nesten ingen kontroll på hva som kan skje, og man kan lett lande på en stein, asfalt eller noe annet skummelt. Jeg vil si at vest er viktigst ved turridning (evt. feltridning), dernest sprang, dernest dressur. Så må man selvfølgelig se an seg selv og hesten. Rir man en problemhest som gjerne forsøker å slenge deg av, er det kanskje like viktig å ha vest inne i ridehus som ute på tur. Gå til toppen av siden

Kristin Jess
» VIP

Skrevet - 28/12/2005 :  13:01:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Ja, jeg har sikkerhetsvest. Den bruker jeg ved sprangridning og ved ridning av spenstige hester på tur. Det vil si gallopp hester, eller hester med mye power.
Min gren er dressurridning og da holder jeg meg bare til hjelm hvis jeg ikke er i tidlig omskolering. Dette er fordi jeg mister beveglighet med vesten som er er vesentlig for å kunne nå målet med å løsgjøre hesten. Dessuten er pust veldig viktig under dressurridning, og min vest er umulig og puste dypt og rolig i!
Sikkerhetsvest er ikke forbeholdt noen. Det er et suplement til hjelmen og kan brukes i situsjoner hvor du føler du trenger ekstra beskyttelse. Hvis du rir unghester, gallopphester, omskoleringshester eller bare vet at hesten kan være noe frempå på tur. Jeg er kanskje ikke den mest flittige brukeren, men rir aldri uten vest ved sprang. Dette fordi treneren jeg har oppfordrer oss til å bruke mye vest og går forran med et godt eksempel. Vest kan også lånes helt gratis i stallen!
Det er overhode ikke teit å bruke vest på tur. Men det er også noen små ting som må tas stilling til. Ofte tar noen på seg vesten og tenker at "nå er jeg trygg og da kan jeg bare peise på". Det er ingen god innstilling, vesten kan brukes for å få rytteren til å føle seg tryggere, men vettet må beholdes likevel.
I klubben vår er det selvfølge med vest under sprangridning. Jeg tror også at det er lettere å bruke vest i staller som har feltritt ryttere og eller jockyer.
Så vidt jeg har hørt er det påbudt i følge rytterreglementet at sikkerhets vest er påbudt på alle stevner under feltritt og vanlige sprang klasser hvor deltager er under 12 år.
Hvis du sliter med dårlig holdning i stallen. Gå selv forran med et godt eksempel, og be trener om å gjøre det samme. Ved bruk av dyr på den måten vi gjør, kan sikkerheten aldri bli god nok. Innfør vest påbud ved sprangklubbstevner slik kan vesten bli en mer naturlig ting og bruke.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  13:25:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
<klipp>
Så vidt jeg har hørt er det påbudt i følge rytterreglementet at sikkerhets vest er påbudt på alle stevner under feltritt og vanlige sprang klasser hvor deltager er under 12 år.
<klipp>

Opprinnelig postet av Kristin Jess

16 år.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  13:31:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jeg har en sikkerhetsvest. Bruker jeg den? Nope. Jeg har lyst men ribbeina mine er helt merkelige, de er på en måte oppå hverandre. Hver gang jeg prøver og ri med vest ender det med at jeg ikke får puste. Så dermed blir det ingen vest på meg når jeg rir foreløpig. Selv om jeg synes det er veldig lurt. Kanskje det blir bedre når jeg får vokst litt mer. For vest er en veldig fin ting hvis du blir slengt av.
En venn av meg kan takke vesten sin for å ha reddet henne for mange skader når hun har dettet av på et hinder osv.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  14:13:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei,jeg bruker ikke vest.

Brukte det dengang jeg red feltritt,på stevner og under trening i terrenget. Aldri under vanlig ridning eller banehopping.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  14:19:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Bruker alltid vest. Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 28/12/2005 :  14:20:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte sikkerhetsvest da jeg holdt på å ta montelisens Der er det påbudt med sikkerhetsvest! Jeg bruker den kunn når jeg rir monte da jeg syns den er tykk og stiv og mindre behagelig å ha på(ser ut som bodybuilder)
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  15:38:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Bruker ikke vest, har ikke det heller...
www.hestene.no Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  16:37:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
nope, jeg bruker ikke sikkerhetsvest. har faktisk aldri hatt en på meg. holder meg til hjelm.
når jeg rir føler jeg en viss frihet, hvis jeg skal engste meg for alt mulig blir gleden ved å ri borte. tror ikke jeg ville kost meg så mye på hesteryggen hvis jeg satt innpakket med sikkerhetsvest, knebeskyttere, leggbeskyttere osvosv.. hjelm er en ting, det aksepterer jeg (mest for min mors skyld ).

det er jo minst like risikabelt og kjøre bil på E6, skjer mange flere bilulykker en ulykker med hest og rytter.. så jeg syns det burde bli påbundt med hjelm og sikkerhets vest i bil først.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  05:12:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg bruker vest når jeg rir andre hester enn min egen og jeg vet det kan bli litt "tempo" (sprang, tur i snøen osv). Jeg har ikke vest selv men låner av andre de gangene jeg har bruk for. Selvsagt burde jeg sikkert ridd med hvert hver dag osv osv, men dit har jeg ikke kommet ennå. Bruker hjem hver dag da
Prøv min quiz om de kule gule HER

Redigert av - Kajsa den 29/12/2005 05:13:20 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  10:04:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg bruker alltid sikkerhetsvest når jeg rir. Det er noe jeg har gjordt siden jeg red inn araberen min. Ser på sikkerhetsvest som en veldig viktig investering, like viktig som hjelmen
Bruker den om jeg bare skal på skrittetur med hesten min, en vet aldri hva som kan skje. Og det er ikke alltid det er tempoet som bestemmer skadene...

Da min veninne fra Tyskland var på besøk hos meg så hun sikkerhetsvesten, og spurte " hva er det for noe?" Hun hadde aldri sett en slik vest før...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.