hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ta med hesten til fjells... hjelp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Ta med hesten til fjells... hjelp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 11/04/2006 :  10:47:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg og en venninne tenkte å dra på hytta på fjellet til sommeren og ha med islandshestene våre... Er det noen som vet/har noen tips på hvordan man enklest setter opp gjerde/innhegning slik at de kan stå trygt ute om natten?
Jeg tenkte å sette opp strømgjerde uten strøm da med stenger osv, men holder det? Skal sies at begge hestene ikke er av typen som stikker av men man vet jo aldri heller
Blir glad for mange tips her :)

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2006 :  11:11:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
om det er trær der,så kan du binde tau mellom disse..
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 02/05/2006 :  11:34:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
er på fjelltur hvert år, og strømgjerde MED strøm er lurtmen selv om det er strøm kan de jo alltids stikke av... Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 04/05/2006 :  01:45:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Var jo nettopp en debatt her om sånne..... hva heter det igjen, da? Sånne man satt rundt beina til hesten?
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

smulemor

Skrevet - 05/05/2006 :  01:23:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Var jo nettopp en debatt her om sånne..... hva heter det igjen, da? Sånne man satt rundt beina til hesten?

Opprinnelig postet av Kristine&Tassen

heller ;)

hva med å ta med strømgjerde og bilbatteri til å koble på ?
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  01:29:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Heller het det, ja :) Takk!
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 05/05/2006 :  20:34:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Vi har brukt både bjølle på hest, hyller og strømtråd, ikke samtidig da. Stengene er lett men tar litt plass å frakte med på hesten. Hvis du vil ha strøm tilkoblet, kan du undersøke om du får lånt et gelebatteri. Dette er veldig lite og "handy", men da må du også ha strømboks! Men jeg vil tro at så lenge det er mat til hestene, vil de ikke stikke av. Et annet tips... klipp opp et par plastikk poser i strimler og knyt disse jevnt over strømtråden. Det kan virke litt avskrekkende og synliggjør tråden for hestene.
God tur!

Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Goytil

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2006 :  21:41:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoytil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoytil  Svar med kopi av melding
Det går jo ann og få kjøpt sånn tur apparat til strøm gjerder da.. det har jeg etterller annet sted.. bare ta med vanlige store batterier og ri på tur.. he he...
mvh Mia..... Gå til toppen av siden

Pinocchio96

» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2006 :  10:58:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePinocchio96  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePinocchio96  Svar med kopi av melding
Rir til fjells fleire gonger i veka på det meste, var der sist i går kveld. Der går hestane lause rundt hytta dei går aldri langt vekk. Men det står straumgjerde-stenger i bakken, og så heng det ein rull med straumgjerde på hytteveggen, som me bruker når det er hestar som ikkje er kjent der. Er lenge sidan me har brukt straum når eg har vore med. ponnien min er så liten at han går under om det er straum eller ikkje, men han går ikkje vekk, og kjem innpå gjerdet igjen viss han vil til dei andre hestane. Det er islandshestar det er mest av her, og dei er jo veeldig stødige i fjellet;-)
annis pannis kaffekannis;-) Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 28/07/2006 :  12:00:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Hei av erfaring har jeg funnet ut at det er ganske lurt å ha strøm på gjerdet når man er på tur i fjellet, man får kjøpe små batteriaapparat som får plass i salveskene og som går på vanlige lommelyktbatterier.
Heller har jeg brukt i tillegg dersom noen av hestene har en tendes til å stikke av, men bruker det mest under pauser ol. der jeg har oversikten. Når det er sagt så bør man få hjelp av noen som kan det når man skal lære hesten å gå i heller. Har du bare heller og ikke gjerde kan hestene komme seg ganske langt i løpet av ei natt. Det er også noen som bruker tjor dvs et langt tau som er festet i grima eller i det ene beinet på hesten og i et spett med svivel i andre endren. Jeg er ikke noen tilhenger av dette da hestene kan skade seg stygt om de surrer seg inn.

Noen tips til turen kan du finne her:
http://pic6.piczo.com/Rideturar/?g=15625915&cr=6

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  22:06:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Det er viktig at det er beite til hestene, ellers vil de nok stikke av. Var på fjelltur med mange hester for et par år tilbake, og batteriet var flatt. Men vi satte opp stolper og gjerde, håpet at det ville gå bra, hestene pleide jo ikke å stikke av. Men joda, neste morgen var gjerdet revet ned, og hestene var hjemme på gården. Det var ikke mye beite der vi satte de, mest lyng og andre "fjellbusker". Ble vel lite å holde på med for dem!
Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.