hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rir du med sikkerhetsvest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Rir du med sikkerhetsvest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Mix1

Norway

Skrevet - 22/05/2003 :  09:19:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Det har blitt mer eller mindre en selvfølge at du skal ri med hjelm når du er ute og rir. Uannsett om det er snakk om turridning, hopping i terrenget eller på bane, eller ved å ri dressur.

Men hvordan er det egentlig med sikkerhetsvest?
  • Har du sikkerhetsvest selv? Hvis ja, bruker du den bestandig, eller bare i visse situasjoner? Hvis nei, hvorfor ikke?
  • Er sikkerhetsvest forbeholdt feltritt og nybegynnere (særlig yngre) bare?
  • Er det teit å bruke sikkerhetsvest hvis man bare skal ut å ri en tur? Selv om en er aldri så flink?
  • Hvorfor har ikke sikkerhetsvesten nådd samme "selvfølge-status" som hjelmen har? Er ikke sikkerhetsvesten like viktig?

Mix1, Administrator hestemarked.no

lille_troll
» VIP

Skrevet - 22/05/2003 :  10:15:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg bruker ikke sikkerhestvest. Grunnen er vel den at jeg ikke har. Selvfølgelig kan jeg jo kjlpe en, men jeg har egentlig ikke så stor bruk for den. Hvis jeg skal trene til feltritt eller starte er det jo en selvfølge. Og de som har drevet med feltritt vet hvorfor!
Jeg faller skjelden av, men det er jo selvfølgelig mye tryggere med sikkerhetsvest...

klem
Gå til toppen av siden

sleepy

Skrevet - 22/05/2003 :  11:24:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei!
Jeg rir ikke med sikkerhetsvest, rir stort sett bare på tur, og tar det nokså rolig. Men det er nok selvfølgelig lurt hvis ulykken først er ute...

MEN jeg tror rett og slett ikke jeg har lyst til å begynne med sikkerhetsvest på tur, for hvis jeg først venner meg til dèt tør jeg sikkert ikke å ri uten mer... Og det må da være fryktelig ubehagelig i varmen om sommeren?

Jeg rir alltid med hjelm, synest det er ekkelt å ri uten; da føler jeg at hodet mitt bare er et egg som kan knuse når som helst ;o) Jeg har ikke lyst til å få den følelsen når det gjelder kroppen min òg...

-tvangstankelillian ;o)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2003 :  12:02:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Nei, jeg rir ikke med sikkerhetsvest!

Kan ikke tenke meg å ri med det heller, med mindre jeg skulle starte høye klasser i sprang o.l. og det skjer ikke.

Rir ikke med hjelm heller, det burde jeg vel lære meg, men har egentlig aldri vært vant til det. Nesten ingen jeg kjenner gidder å bry seg med den heller. Men de jeg lærer å ri må konsekvent ri med hjel, ellers kan de glemme det! Burde vel lært det selv også etterhvert...

Meg og mine barn...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2003 :  12:50:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri ridd med sikkerhetsvest før, men vurderer faktisk sterkt å kjøpe en. Kan til tider være innmari kjekt å ha, selv om jeg ikke starter feltritt. Selv om jeg er voksen og har ridd i mange år, og ser på meg selv som forholdsvis erfaren så vet jeg innmari godt at ulykken også kan skje meg. Synes egentlig sikkerhetsvest i sprang, terrengritt og tur, samt for nybegynnere for all riding er bra. Dessuten når en rir unghester, eller andre hester som en ikke til en hver tid kan være 100% sikker på at steiler rundt eller setter av gårde i full fart (også inne i ridehuset).. Grunnen til at jeg ikke har kjøpt noen vest er fordi jeg rir lite på tur, rir velskolerte hester og hopper sjelden (dessuten har jeg lite med penger.. De koster jo gjerne en del), men hadde jeg ridd mye på tur (der jeg rir er det mye asfalt og trafikk for å komme ut i skogen, og jeg tror det er fint med en sikkerhetsvest den dagen man går i bakken der) og hoppet tror jeg ikke sikkerhetsvest hadde vært så dumt.

Synes egentlig det er litt trist at enkelte (tror det varierer i stor grad fra stall til stall) ser på sikkehetsvest som teit og overhysterisk med tanke på sikkerhet. Litt sånn syn folk hadde på sykkelhjelm da jeg var mindre, og sykkelhjelmer var helt nytt på markedet. Reagerte faktisk litt da en av jentene på stallen tok på seg sikkerhetsvest da hun skulle dra på langtur alene med hesten sin. Selv synes jeg det er helt genialt, men enkelte av de andre stalljentene påpekte med veldig negativ tone "Hvorfor rir du med sikkerhetsvest da?". Utrolig teit.. Det er jo forsåvidt et mye bedre spørsmål å stille: "Hvorfor rir du ikke med sikkerhetsvest?". Mange sier at de er ekle å ri med, og det vet jeg lite om siden jeg aldri har ridd med sikkerhetsvest. Men det finnes jo mange ulike på markedet, og jeg har jo lest tips om hva du skal se etter når du skal finne sikkerhetsvest. Og utifra dette høres det ut til at de som skylder på at den er ekkel å ri med rett og slett har kjøpt seg en vest som ikke passer. Og det er jo like dumt som å kjøpe sko som ikke passer, eller hjelm som ikke passer for den saks skyld.

Er forøvrig mye på en annen stall som tar sikkerhet svært seriøst (en rideskole). Der er sikkerhetsvest kult, og alle rideskoleelevene har tilgang på å låne vest på stedet (nå har de endelig fått voksenstørrelser, så nå finner vel jeg også en som passer neste gang..). Alle nybegynnere rir med sikkerhetsvest, og det anbefales at en bruker det i sprang også. Til og med de proffe som jobber der rir med sikkerhetsvest av og til. Særlig når de rir unghester. Og dette er folk som rir vanskelige klasser i dressur, er voksene, rir 3-5 hester per dag og har ridd i hele sitt liv. Er faktisk veldig imponert når gode og svært erfarne ryttere får forran som et slikt eksempel, og jeg mener dette styrker rideskolen veldig med tanke på seriøsitet. Dessuten er det innmari kjekt å ha det den dagen ulykken er ute, og den kommer før eller siden på en større rideskole. Savner faktisk at ikke flere rideskoler tar sikkerhet like seriøst som denne (finnes nok noen som gjør det, men fremdeles mange som ligger veldig mange hakk bak..). På denne rideskolen har til og med alle rideskolehestene sikkerhetsstigbøyler også. Ikke dårlig..

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Mette88
» VIP

Denmark

Skrevet - 22/05/2003 :  13:23:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMette88  Svar med kopi av melding
Hej!

-Jeg har en sikkerhedsvest ja, jeg bruger den kun til spring, HVIS der nu skulle ske noget. Sommetider men sjældent når jeg rider tur på nogle af de heste der er rimelig vilde. Ellers gør jeg ikke!

-Ved ikke hvad feltritt er men nybegyndere bør da ikke bære sikkerhedsvest, hvis de går på elevhold bør de da slet ikke! Elevheste skal være rolige, og de er der for at lære børn at have med heste at gøre, ikke at de skal ride med sikkerhedsvest, hvis de falder af er det bare ærgeligt, op igen! Vores elevheste kunne ALDRIG og jeg gentager ALDRIG finde på at SMIDE nogen af, det er højst rytterens skyld hvis de falder af.

-Forstår ikke spørgsmålet, da jeg er dansker...

-Jeg synes ikke at sikkerhedsvesten er lige vigtig... Hjelmen skal jo beskytte hovedet, som er den del af kroppen der først og fremmest skal beskyttes.
Jeg tror heller ikke på at det bliver en selvfølge at ride med sikkerhedsvest. Så skal ALLE jo købe en, selv de bette små elever der går på hold. Og som sikkert springer fra sporten et år efter eller noed.
Men jeg synes ikke at vesten er så vigtig.

l<øZzar herfra DK

Haii! Jeg er en pige på 14 år fra Danmark!
I min fritid rider jeg Silvie, Maritza, Bantam, Junker og Rökkvi. Jeg går også til bowling!

Skriv hvis der er noget du vil vide, så skal jeg nok svare! Knus Mette

Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 22/05/2003 :  15:26:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir med sikkerhetsvest. Jeg rir ikke feltritt eller sprang, men med tanke på at jeg rir ganske gærne hester, så føler jeg meg tryggere med en sikkerhetsvest. Har nemlig gått i bakken på tur en gang, og da datt jeg på noen skarpe steiner som lagde sår over hele ryggen min. Ikke så veldig behagelig akkuratt. Selvom det er en ganske dyr investering, så er den veldig kjekk å ha når uhellet først er ute. Det hadde kanskje ikke vært så dumt om en sikkerhetsvest hadde vært en selvfølge slik som hjelmen..?

Braga
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/05/2003 :  15:42:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Selv rir jeg ikke med sikkerhetsvest (kommer aller mest av at den er himmla dyr i innkjøp og jeg for tiden er degradert til rideskolerytter på dressurkurs..)

Men jeg ser en positiv trend i at mange rideskoler nå har påbudt vestbruk for de små barna og gjerne på sprangkurs også. De tilbyr da gjerne utlån på vester også (noe som jeg syns må være påkrevd når man krever at kunden skal benytte en såvidt dyr ting)

Jeg tror dette er med og bevisstgjør mange i forhold til å bruke slikt utstyr.

Når jeg begynner å ri litt mer "vanlig" igjen (altså på tur, hoppe etc.) kommer jeg nok til å anskaffe meg en sikkerhetsvest selv!!

Guro

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 22/05/2003 :  17:35:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir ikke med sikkerhetsvest heller, men hadde nok anskaffet meg en hvis jeg skulle ri sprang eller tur med mye fart, eller hvis hesten er litt vel spretten.

Jeg har falt skikkelig av en gang under sprangridning. Hesten jeg red på bukket, i følge de som så på bukket den faktisk veldig høyt, og jeg smalt i bakken. Jeg slo meg skikkelig, og er fremdeles stiv i den ene skulderen nå et par år senere. Den dagen hadde jeg faktisk på meg sikkerhetsvest, og det var jeg veldig glad for.

Jeg vet dette er utenfor tema, men jeg må bare si det:
Stormy: Hvis du lærer opp unger til å ri, så synes jeg det er tragisk at du ikke bruker hjelm selv. Det mest idiotiske jeg vet er folk som formaner andre om å gjøre ditt og datt, og driter i det selv. Hvis man ikke selv rir med hjem, kan man like gjerne la vær å fortelle andre at de skal ri med hjelm fordi det som sitter fast i hodet til ungene er uansett at damen selv faktisk ikke rir med hjelm, og da kan jeg også la være. Du sier at nesten ingen du kjenner gidder å ri med hjelm heller. Jeg er glad jeg ikke er i ditt miljø i hvert fall, og hadde jeg hatt unger ville jeg aldri sendt dem inn i dette miljøet heller.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 22/05/2003 :  17:55:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er så enig med eligj som jeg kan få blitt!!! Men, som jeg bruker å si; de som ikke bruker hjelm har heller intet å miste.

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/05/2003 :  19:52:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Enig. Hjelm er veldig viktig. Iallfall dersom du har et hode det er verdifullt å miste. Kanskje ikke alle har det? Jeg har iallfall det

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 22/05/2003 :  20:53:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Jeg har sikkerhets vest, men bruker den ikke så mye... Bare noen ganger... Føler at jeg ikke får brukt kroppen ordentlig i den, fordi den er stiv... Brukte den sammenhengene i ca 1 år, men så orka jeg ikke mer... Den er grei å ha da ;)

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/05/2003 :  15:00:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Hei...

Jeg har aldri ridd med sikkerhetsvest. Har prøvd en, men fikk helt klaus av å ha den på..

Synes det er veldig fint at det er folk som gjør det. Det er jo ikke noe gøy hvis du faller av å slår deg ordentlig....

tihi

ps: Helt idiotisk å ri uten hjelm...

Redigert av josefine=) den 23/05/2003 15:08:18
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 24/05/2003 :  15:01:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
- Jeg har ikke, ingen grunn for at jeg ikke har kjøpt det egentlig, men rir på en liiiiten ponni og kjenner han ganske godt, så vet symptonene han får før han gjør noe tull. Men hvis ukykken er ute er det jo kjekt å ha.

- Sikkerhetsvest er fint for alle det, som sagt, den beskytter når ulykken er ute.

- Nei, det er aldri teit å bruke sikkerthetsvest.

- Hodet er tross alt viktigere å beskytte en brystkassa. Vi har jo ribbein, brystbein og masse andre knokler til å beskytte de indre organene i overkroppen, mens det er mye letter å få hjerneskader hvis man faller av uten beskyttelse.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Sorrel
» VIP

Skrevet - 29/05/2003 :  17:40:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
JA! Det er folk som synes kensje de er tøffe uten sikkerhetsvest. Men det er ikke det som telles. Det er sikkerheten. Vis de brekker ryggen pga de detter av på hinderet eller noe annet da er de ikke så tøffe lenger!

* Ja. jeg har sikkerhetsves og jeg bruker den alltid når jeg rir. Vi vet jo aldri når hesten bukker eller vi blir kastet av!

* Sikkerhetsvest er til alle, men det er ikke alle som gidder å bruke den. Det er dumt.

* Nei. Det er IKKE teit. Den er ikke lagd for å se teit eller kul da. Den er lagd for sikkerheten! Jeg bruker det bare jeg skal ri 10 eller 5 min på tur!

* Sikkerhests vest er vedlig viktig for Ryggen,kryssraden,ryggraden og halebeinet. Men hjelm er også veldig viktig. Fordi vis du detter på nekken eller hode så kan du dø fort. og det er ikke noe særlig gøy.! Folk har død av hester. De er store og mektige dyr.!

Så et lite tips: Det er IKKE teit å bruke sikkerhestvest og hjelm.

Ei jente (for 1-2 år siden) Hadde ikke sikkerhetsvest. Hun skulle lissom være så tøff. Vi to red sammen. Hestene var ikke akkuratt venner. Så vi red ved sidnav hverandre. Da bukket begge to og vips så datt Lise(hu jenta) Av hesten. Og brakk nakken. Da var hu ikke tøff lenger!
Gå til toppen av siden

*NiNa*
» VIP

Norway

Skrevet - 30/05/2003 :  14:43:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*NiNa*  Svar med kopi av melding
Jeg har en sikkerhetsvest selv, men bruker den ikke så mye som jeg burde.
Grunnen er nok at det er utrolig få som bruker det her, faktisk ingen.
Da jeg gikk på sprangkurs på Stall K i Kongsberg brukte alle det og selv brukte jeg min da hver gang. Ridelæreren vår var veldig på at vi måtte bruke den mest mulig og det gjorde vi da.
Men har hørt om en annen rideskole hvor noen spurte om de burde kjøpe seg sikkerhetsvest. Da svarte instruktøren at, nei, det synes hun ikke... Det var ingen andre som brukte det...Tankeløst...
Sikkerhestvesten har jo den funksjonen at hvis man detter av og lander på f.eks. en stein fordeler den trykket over hele vesten, istedet for at man kanskje får et kjempetrykk og brekker f.eks. ribbein.

Nå bruker jeg sikkerhetsvesten på sprangtrening og noen ganger i skogen. Det avhenger av hvor varmt det er... Denne vesten, iallefall min, er kjempevarm og det er ikke noe særlig å ha den på hvis gradene kryper opp mot 25..
På dressurtrening tåler jeg den ikke. Synes den hemmer meg mye der, så der orker jeg ikke bruke den..

Er enig med resten her... De som ikke bruker hjelm, har heller ingen ting å miste...

Husk å besøke min VIP

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.