hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rir du med sikkerhetsvest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Rir du med sikkerhetsvest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 31/05/2003 :  12:53:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ikke sikkerhetsvest..
Synes det er veldig ubehagelig,hehe..
Men skal kjøpe meg en snart,som jeg skal bruke til sprangtreningen, stevner osv.. En billig forsikring for å si d sånn :)

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 04/06/2003 :  06:30:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Hmm... Sikkerhetsvest... Vel.. for tiden rir jeg en ganske spretten hest, men heldigvis har jeg aldri falt av(han har en saann sal som er som lim), men det har ofte vaert nesten. Jeg sitter greit paa naar han bukker eller steiler(heldigvis har han sluttet med det!), men naar han looper ut og tar en braa sving blir jeg liksom kasta den andre veien og mister balansen. Men har aldri falt av han...

Jeg er ganske ung enda, saa jeg tror jeg "taaler mer" enn de voksne(faller og slaar meg ganske ofte, men naar voksne faller brekker de av en eller annen grunn lett bein).

Hjelm bruker jeg BESTANDIG. En gang satt jeg meg opp paa en kjempe trygg hest uten hjelm, men jeg fikk en saann magefoolelse at det ikke var lurt, saa jeg hoppet av. Og gjett hva! Rett rundt hjoornet var det en stor veivaske maskin, og hesten skvatt skikkeligg til men bukkesprang og det hele! Da var jeg glad jeg hoorte paa magefoolelsen! Saa etter det har jeg BESTANDIG hatt paa hjelm, selvb om jeg bare skal skritte.

Jeg har hoort at man faar bra sits av sikkerhetsvest, og jeg har hoort man faar daarlig sits av sikkerhetsvest. Hva er sant?
Gå til toppen av siden

mizz_horzegirl

Skrevet - 13/06/2003 :  22:46:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sikkerhetsvest, og jeg bruker den en del, spesielt hvis jeg rir sprang, eller litt raske turer i skogen.
Syns Den er grei å ha, men jeg føler meg ikke utrygg uten, og jeg føler ikke at sikkerhetsvesten er et must.
Syns det er flott at folk bruker det, og JEG syns ihvretfall ikke at det ser rart ut.
Dessuten burde sikkerheten komme først, det er store dyr vi har med å gjøre, å uansett hvor godt vi kjenner hesten, eller hvor skolert og pålitelig den er, så kan enhver hest miste hodet, og få panikk, da er det greit å ha en sikkerhetsvest")

JEG BRUKER ALLTID HJELM (DET er et must!)
Syns det er uforsvarlig å ri uten, og sånt som "ingen andre gidder å bruke den," eller "det er for varmt," eller "Jeg glemte visst hjelmen inne i stallen, jaja, jeg har satt meg opp, gidder ikke å hente den" er TÅPELIG!!!!!

Stormy: ikke for å være frekk, men du er nok ikke så veldig godt forbilde for dem du lærer å ri.
Det er greit nok at de hører etter nå, men når de blir eldre, får egen hest, kanskje ikke rir for instruktør lenger, osv. så husker de ting du lærte dem, og da husker de kanskje også at "de store og flinke ikke trengte hjelm", og "nå er jeg stor og flink, og trenger ikke hjelm". Eller: "Hjelm var bare noe hun sa fordi hun hadde ansvaret for oss" men "nå har hun ikke det lenger, så da gjør vi som vi vil, og hjelm er jo ikke så viktig, for hun brukte jo aldri hjelm selv og det gikk helt fint". Og mye annet også.
Pluss at for din egen sikkerhet burde du også bruke hjelm, etter min mening(og ganske sikkert flere her oxo)ihvertfall.
Men du gjør jo så klart som du vil da...
Det er jo ditt hode. Jeg sier ikke dette for å kritisere deg personlig, men håper ihvertfall du tenkte litt over det jeg sa, og håper oxo (både for din, og de andre sin del) at du begynner så fort du kan å bruke hjelm")

Mizz_horzegirl

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 13/06/2003 :  23:31:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Helt enig...

Skjoonner ikke at det er saa mange som toorr aa ri uten hjelm! Synes ogsaa ikke saa mye om at man ikke skal bruke hjelm i de hooye dressur klassene, for det oppmuntrer liksom folk til aa ikke ri med hjelm. Det merkeligste er at det bestandig er de "flinke" rytterene som rir uten hjelm. De hopper og galopperer i fullfart uten hjelm. Hva om noe skulle skje! Skremmende...
Gå til toppen av siden

netland

Norway

Skrevet - 14/06/2003 :  16:43:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann!
jeg har selv sikkerhetsvest som jeg bruker når jeg rir på kurs..
på rideskolen jeg går på er det påbudt med sikkerhetsvest for alle ponniryttere og de har sikkerhetsvester til utlån for de som ikke har selv.
det har vært mange episoder som jeg er ganske så takknemlig for at jeg hadde sikkerhetsvest på meg..
syntest ikke at sikkerhetsvesten bare er nødvendig når det er feltrittryttere eller nybegynnere som rir, ulykken kan skje med alle om man er erfaren eller uerfaren, om man rir dressur/på rolig tur eller om man rir sprang/feltritt.. fakumet er at jeg vil heller bruke en sikkerhetsvest, enn å ende opp i for.eks rullestol pågrunn av at jeg ikke orket å ri med den pågrunn av at den var ubehagelig på.
grunnen til at mange syntest at sikkerhetsvesten ofte er ubehagelig å ri med er fordi det er for eks.første gang de rir med det, og det er andeledes å ri med, litt stivere osv, men man blir vant til den, og den er kjempekjekk å ha..
må innrømme at jeg ikke er så flink å bruke den når jeg rir på tur, og grunnen til det er vel at det blir så tykt når jeg har jakken under og om vinteren får jeg den ikke utenpå dressen..
sikkerhetsvesten er noe som man burde bruke mye mer flittig!

*K*

Gå til toppen av siden

mizz_horzegirl

Skrevet - 25/06/2003 :  00:00:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe! Hadde litt problemer med å lukke jakka i vinter ja! Men jeg fikk det til da")

Sikkerhetsvesten er grei å ha, fullstendig enig i at det er bedre å bruke sikkerhetsvest enn å sitte i rullestol! Å ri med sikkerhetsvest er kanskje litt ubehagelig, men jeg kan ikke forestille meg at det er mer ubehagelig enn å sitte i rullestol! Og det er bedre å ri med vest, enn å plutselig ikke kunne ri i det hele tatt. Syns jeg da.

Mizz_horzegirl ")

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 25/06/2003 :  09:49:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Mizz Horsegirl og alle dere andre!

jeg lar ikke disse ungene se meg ri! det er klart at jeg ikke rir uten hjelm foran de!!! LITT har jeg da i hodet mitt. Men nei, jeg liker ikke å ri med hjelm, og nå har noen i tillegg ødelagt hjelmen min, så... Splitter ny, aldri brukt, hehe. Men nå jobber jeg på et lite hestesenter, der de har et par hete hester, feks to travere som er litt sprø, og da bruker jeg hjelmen ja...

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  14:58:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Enig med resten her jeg også! hehe..
*Må bare si at det er kjempe viktig å ha hjelm og ikke minst sikkerhetsvest!

=D Gå til toppen av siden

pia_88

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  00:03:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nok sikkerhetsvest ja, men den bruker jeg bare, jeg gjentar bare, når jeg rir sprang... Synes sikkerhetsvesten hemmer endel når jeg rir på tur, spesielt siden jeg rir en litt spretten hest!! det høres sikkert dumt ut, men jeg vil ha den fleksibiliteten i kroppen jeg trenger for å bevege meg og for å holde balansen!!! sikkerhetsvesten er ikke såå viktig i dresur-sammenheng da man egentlig rir kontrolert på banen!!! samtidig mener jeg at hjelm er det eneste man trenger for å ri trygt... det skal litt til for å lande slik at du skader deg på de plassene sikkerhetsvesten beskytter deg mot... Men det hadde derimot vært en ide å bruke vesten når man longerer unghester og holder på med bakkearbeid med disse!!
De som rir uten hjelm, må for min del bare gjøre det... Har vel gjort det par ganger selv, men da bare par min.... Hvis disse rytterne stoler fult og helt på hesten sin og mener de har full kontroll, så er det vel ikke noe problem... men husk! det kan skje noe du ikke hadde forventet og du kan skade deg stygt....

Koz & klemz fra Eileen & Mostly Glasgow Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  17:30:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Så klart jeg rir med sikkerhetsvest!
=D Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 14/12/2003 :  01:52:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nå anskaffet en vest, og den har jeg brukt flere ganger i uken de siste ukene. Har faktisk bare ridd dressur på en veldig grei hest, men har brukt den allikevel nesten hver gang. Hvorfor gidder jeg det tror dere?

Jo, for det første fordi vesten faktisk ikke hemmer meg i det hele tatt. De første par gangene, kjentes det litt uvant, men nå merker jeg ikke at den er der. De gangene jeg har ridd litt hardt, har jeg blitt litt svett. Og da blir det klamt. Men det kan jeg leve med. Og når jeg først har en vest, og den ikke hemmer meg, så kan jeg like godt ha den på.

For det andre, så tenker jeg at hvis jeg først faller av og blir skadd, og vesten ligger i skapet fordi jeg "bare skulle ri litt dressur", så ville jeg føle meg sånn passelig dum.

Dette med at vesten hemmer, det tror jeg egentlig ikke kan stemme. Vesten sitter rundt brystkassen og rundt skuldrene. Disse musklene skal ikke beveges i særlig grad, de skal derimot være så stille som mulig. Det er selfølgelig ikek bra hvis vesten hindrer rytteren i å sitte riktig. Men dette er ikke tilfelle med meg og min vest i alle fall. Derimot, så kjenner jeg det hvis jeg synker sammen på hesten. Da kjenner jeg vesten mot baksvisselen, og da vet jeg at det er på tide å rette seg opp.

Dere som synes vest _egentlig_ er en god ide, og som ikke er redd for at andre skal synes dere ser teite ut (bare innrøm det, det er det som er problemet for mange..), ta en runde i butikkene og prøv noen forskjellige vester. Min er en Zippa (www.airowear.com), og jeg er som sagt veldig fornøyd med den. Og dere som har en i skapet: Gi den noen forsøk til. Hvis man har en vest som passer, så blir man raskt vant til den, og da merker du den ikke når du rir.
Gå til toppen av siden

AndreaOgGranaghan

» VIP

Skrevet - 29/12/2003 :  15:12:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har sikkerhetsvest. Bruker den når jg rir sprang og rir ute i terrenget..
Det er innmari lurt å bruke sikkerhestvestpå tur.. For 1 år siden red jg på tur med en driit snill ponni, og gadd ikke å ta på mg sikkerhestvest, akkurat den dagen løp ponnien ut med meg og jg ble kastet av.. falt stygt... måtte på legevakt ovs.. heldigvis hadde jg hjelm hvis ikke kunne det gått verre!!! Og jg bruker ALLTID hjelm.. uansett!!!

Men i dressur klarer jg ikke å ri med vest...!
Men jg annbefaler på det sterkeste å ri med vest på tur, i sprang og i feltritt!!!!!!!!

Besøk gjerne min VIP!!
Gå til toppen av siden

AnnaogTommy

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  17:07:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnnaogTommy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnnaogTommy  Svar med kopi av melding
jeg suns det er smart med sikkerhest vest!
bruker det selv når jeg rir sprang(trening eller stevner)
før brukte jeg det osgså når jeg red på tur.. men det har jeg sluta med..... men det er jo egentli best men veldi ubehageli..hmmmmmmm men bruker det aldri når jeg rir dressur\på bakken........ da blir det bare sardinboks åsså får jeg ikke til noehehe
men har ALLTID hjelm!!!!!!!

Team Sandnes, jepp. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/01/2004 :  22:11:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
akk den dagen vest blir like naturlig og automatisk som hjelm...

mvh lille meg - som fortiden sparer til å kjøpe vest

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

krilo

Skrevet - 06/02/2004 :  10:15:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror årsaken til at så mange vegrer seg for å bruke sikkerhetsvest er at den er et forholdsvis nytt fenomen for oss her i Norge. I Sverige er bruken mye mer utbredt! Man bruker hjelm for å unngå at hodet sprekker, burde man ikke være like redd for å punktere en lunge, eller organer i mageregionen?? Spisse grener går gjennom det meste..

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.