hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hjelpemidler, hva synes dere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hjelpemidler, hva synes dere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

angelina1
» VIP

Skrevet - 22/09/2005 :  19:11:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
tenkte jeg bare ville si litt
leste: hest som stresset avgårde uansett, med hodet i været, svai rygg og fremtredende underhals/ feilmuskulert. Her ble chambonen et essensielt hjelpemiddel for meg.
kom til å tenke lit på hvorfor karnsje en hest gjør dette.dette kan ha mye å si på balangse,styrke,stabilitet osv... det er jo faktisk den enkleste måten å holde seg på bena for hesten..og jo hva må vi gjøre da...styrke balangsen!!!
vet ikke hvordan du rir,men ut fra bildene kan jeg tenke meg at du rir "ned" og fram???vil gjrne ha svar tilbake fra deg r.
men hva skjer hvis du rir hesten i sakte trav..han kan trave så sakte han vil bare han traver..når hode hans kommer opp.rir du mer med sete(lissom presser rompa fram oxo bøyer han igjennom ???
noen gang prøvd dette??kan du please prøve en dag og gi meg tilbake melding??får du hesten mer under deg..gir han etter på tøylene,gir du etter på tøylene???prøver ikke å vere noen ride lærer her altså...men har lært veldig mye av anne grudvik og har personlig veldig gode erfaringer med dette...
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  20:00:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Føler vel først for å påpeke at hesten jeg prater om er en varmblodstraver- ergo en type hest som i utgangspunktet ikke er avlet for ridning men for trav, noe som igjen vil si at bakbensføringen skal være bred( og da vil ryggen bli svai) og hodet skal være løftet for å forsere mest mulig grunn på kortest mulig tid.

Jeg skjønner poenget ditt angelina 1 men du skriver:

Kopi av melding:
kom til å tenke lit på hvorfor karnsje en hest gjør dette.dette kan ha mye å si på balangse,styrke,stabilitet osv... det er jo faktisk den enkleste måten å holde seg på bena for hesten..og jo hva må vi gjøre da...styrke balangsen!!!

Og det er nettopp det har drevet med i over et år nå
Longering, baneridning og turridning med chambon, uansett hvordan man vrenger og vrir på det får man ikke bygget riktige muskler og balanse på en hest som går med "hodet i været".

Er usikker på hva slags erfaring du har med omskolering av travere, men en ting jeg kan si er at du må tenke helt anderledes ifht. hvordan man ville jobbet med en hest bygget for ridning( har selv erfaring med begge)

Kopi av melding:
men hva skjer hvis du rir hesten i sakte trav..han kan trave så sakte han vil bare han traver..når hode hans kommer opp.rir du mer med sete(lissom presser rompa fram oxo bøyer han igjennom ???
noen gang prøvd dette??

Etter allerede nevnte periode med styrke og balansetrening er det først nå de siste to månedene at jeg faktisk har kunnet ri ham med setet og få ham mer under meg i travet. Dvs jeg har brukt over ett år på å bygge nok muskler og balanse til at han nå klarer å bære meg i tillegg til seg selv i trav i kortere eller lengre økter av gangen.

Kopi av melding:
prøver ikke å vere noen ride lærer her altså

Har instruktør som jeg er mer enn godt fornøyd med selv, kan bl.a nevne hennes 1 og 2 plass i Breeders

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 22/09/2005 :  20:31:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjempe flott at det går fremmover for dere da
høres ut som dere er på riktig vei.nå hviste jeg ikke at det var en x traver du red,men for å si det sånn så har jeg oxo vert borti travere før.har en xtraver på stallen nå som fungerer fint etter klassisk dressur måtene.uten noen form for hjelpemidler...det er mange måter å komme seg til mål på så jeg sa heller ikke at det du gjorde var feil... jeg kom bare med et innspill om min erfaring.dette er ikke noe du må ta hensyn til...
det jeg så ut fra bilde var at JEG synes han ser litt "lang ut" kom da med et tips som har fungert for meg å hesten,for å bygge og samle fremparten...
flott at du har dyktige folk til å hjelpe,men jeg har oxo ridd for endel toppryttere...men det er noe jeg ikke gidder å gå inn på....
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  21:55:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
det jeg så ut fra bilde var at JEG synes han ser litt "lang ut" kom da med et tips som har fungert for meg å hesten,for å bygge og samle fremparten...

Det blir både subjektivt og lite konstruktivt å påpeke at hesten ser "lang" ut på bildet, ut i fra hans nivå skal han være litt lang i formen. Dette pga at han går for høyt og ikke klarer å komme ordentlig innunder bakfra om jeg ber om mer "samling".
Trodde forøvrig at den klassiske dressuren "ønsket" at hesten jobbet fra bakparten, liten vits med "samling" og bygging av frempart om hesten har hoppet over en viktig del av utdannelsen, nemlig å få søke ned og frem og hvor aktiviteten kommer bakfra.

Tror også det blir litt for dumt å diskutere min hest sin utdannelse/ nivå ut i fra bilder man ser, når jeg og min trener vet av erfaring at han må jobbes ned og frem.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 22/09/2005 :  22:25:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja det kan hende jeg tar helt feil ang bilde..no problemo. men som du sier: ut i fra hans nivå skal han være litt lang i formen. Dette pga at han går for høyt og ikke klarer å komme ordentlig innunder bakfra om jeg ber om mer "samling" men igjen..hvordan blir samlingen hvis du ikke ber om formye framdrift..det var spørsmålet mitt fra starten..samler han seg da..kommer bakparten under? har du prøvd å ri ca 25 i sakte trav som han klarer,bøye og prøve å samle???
klassisk dressur s ønske er at hesten skal gå i riktig for med bakpart og frampart!!!vi har de samme ønsker,bare forskellige metoder.jeg har ikke drevet med klassisk lenge,jeg var før oxo den som mente at ned og fram var metoden..helt til jeg måtte tenke nye baner med min 5 år gamle gutt.som er feil innridd på western måte.hjorte hals og mulen i gulvet...ja dette er ikke en traver,men en paint.som ikke har hatt serlig mye barlangse og styrke...men det er dette som fungerer veldig godt for oss.igjen det er bare et forslag..jeg sier ikke at det du gjør er feil..jeg skal heller ikke si mye om din hest utannelse og nivå...dere er sikkert på veldig rett rett vei og lykke til dette var bare MIN erfaring!!!!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  23:39:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dette pga at han går for høyt og ikke klarer å komme ordentlig innunder bakfra om jeg ber om mer "samling" men igjen..hvordan blir samlingen hvis du ikke ber om formye framdrift..

Bakbena "slipper" som det vil falle naturlig for de fleste unge og/ eller utrente hester med manglende balanse og styrke...man må vite at fremdriften "sitter" og at balansen holder for å samle opp gradvis

Kopi av melding:
har du prøvd å ri ca 25 i sakte trav som han klarer,bøye og prøve å samle???

Som sagt så er han ikke sterk nok, og dette( for mye samling) fører kun til at bakparten slipper og han går bak lodd for å slippe unna.( har et veldig godt eksempel på det tidlig i galleriet mitt)

Kopi av melding:
vi har de samme ønsker,bare forskellige metoder.jeg har ikke drevet med klassisk lenge,jeg var før oxo den som mente at ned og fram var metoden..

Da er jeg veldig interessert i høre din metode nå ifht. en helt fersk hest?
Det er ikke uten grunn at det er forskjellige nivåer av samling/ form oppover i dressurklassene.

Kopi av melding:
hjorte hals og mulen i gulvet..

Hester får ikke hjortehals av å "gå med mulen i gulvet" det får de av å gå med hodet i været...eller når de blir bedt om samling for tidlig og jobber mot bittet..

Se gjerne denne debatten ang. liknende tema

http://mix.hestemarked.no/topic.asp?TOPIC_ID=4989

Kopi av melding:
klassisk dressur s ønske er at hesten skal gå i riktig for med bakpart og frampart!!!

Motoren/ fremdriften ligger bak og da må man nødvendigvis starte der før man begynner å "gire".

Ønsker deg også lykke til videre med din hest

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 23/09/2005 :  09:06:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror ikke vi blir enige..men greit dethesten min begynte jeg å ri fast på banen for ca tre uker siden...
så det er ikke jeg som har laget denne halsen på han...hesten min er oxo en veldig fersk hest,har nesten ikke tatt i munnen hans før nå.så jeg synes han faktisk er et godt exem.ellers har jeg gått endel lange tøyler og leid mye på tur,og løs longert..
[:)
er fortsatt ikke enig med deg om motoren her....!!!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 23/09/2005 :  15:45:04  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:
er fortsatt ikke enig med deg om motoren her....!!!

Bare et siste lite spørsmål: hvordan får du samlet den unge og/ eller ferske hesten,og ridd den til tøylen om den i utgangspunktet ikke har lært å søke ned og frem og jobbe bakfra?
Om du forsøker å samle en hest som ikke bruker bakben og rygg riktig vil du få en hest du sitter og "gnager" på ryggraden( svai rygg) og den vil mest sannsynlig jobbe mot bittet.

Jeg slenger inn håndkleet i debatten da jeg føler at viktige grunnprinsipper innen ridning ikke er et aktuelt tema for deg.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 23/09/2005 :  19:03:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe...utrolig!!det er jo nettopp samling vi driver med,men ikke framdriften ,han skal ha holdning og bæring før vi det hele tatt tenker på framdriften.hvorfor ri fram når u ikke har hesten under deg.
det jeg har sakt tidligere er at det er flere veier til mål.
hvis du ikke har vert innom klassisk dressur.akedemisk og andre ridemåter vet du heller ikke hva jeg snakker om og det var det jeg prøvde å forklare.
ja jeg vet jeg karnsje burde bli klarere i mld mine..men,men
vel..hører ingen si at levade hestene er feilridd.de er oxo ridd etter helt andre måter enn de vi er vant med her oppe i nord...
IGJEN: det er flere veier til mål...synd folk skal vere så j... enveiskjørt hele tida..da takker jeg for meg oxo
Gå til toppen av siden

Gismo & Hiawata

Skrevet - 23/09/2005 :  22:09:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe...utrolig!!det er jo nettopp samling vi driver med,men ikke framdriften ,han skal ha holdning og bæring før vi det hele tatt tenker på framdriften.hvorfor ri fram når u ikke har hesten under deg.

skrev du... Men du... Hvordan kan du i det hele tatt samle en hest før den har framdrift? Å trykke hesten sammen i rolig tempo fører ingen steder. Hesten er nødt til å gå fram FØR man tenker på å samle hesten. Når hesten går fram svinger bakbena bedre og lenger inn under hesten. Går hesten fram kan man med rolige og jevne hender samle hestens "energi" inni hesten og få et sug i hånda. Da er hesten samlet bakfra med fremdrift. Selvsagt går ikke det med travere...! Ville bare si fra. Å ri sakte å prøve å få hesten til å bøye hodet og "trykke" seg sammen er ikke samling! Jaja..
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 24/09/2005 :  09:10:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe..ja jeg vet jeg er helt håpløs til å forklare,men igjen...har du vert innom klassisk dressuren???
hvist ikke så vet du heller ikke hva jeg snakker om....faktisk i lange tøyler så skal ikke hesten trave osv..fortere enn det du går...
ta et par kurs i lange tøyler og klassisk oxo kom tilbake til meg... takk!!!
men jeg forstår helt hvor dere vil henn...

Redigert av - angelina1 den 24/09/2005 09:35:00 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  10:50:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei, i lange tøyler skal ikke hestene trave noe raskt, men de skal ha fremdrift fordet. Fremdrift betyr ikke nødvendigvis at hesten går noe raskere, men at den går med mer energi og en ønske om å gå frem. Først når hesten har det, kan man samle energien den har og få bakbeina under. Og ja, jeg har vært på kurs, og ja, jeg vet hva klassisk dresur går ut på
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 24/09/2005 :  11:55:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjempe er helt håpløs på å forklare,så jeg tror jeg skal holde meg unna det fra nå..hehe..
derfor forstår u sikkert hva jeg oxo mente med ned og fram...
da jeg ikke skal ri hesten min sånn fordi at dette var snakk om en hest uten balngse å styrke...
tren balangse og styrke,stilling.og fram når han er sterk nok til å bære seg i stilling...
og som du sier trave sakte og ha framdrift...selfølgelig!!jeg rota litt når jeg skrev "ikke ha framdrift" det jeg mente med det var jo å trave sakte som jeg prøvde skrive i mitt første inn...
han skal ha holdning og bæring før jeg begynner med å ri fram!!!tok det litt som en selvfølge at hesten hadde framdrift...noe den vil ha siden det blir tyngre for han og plasser seg riktig hele tida i sakta...og han vil da gjerne fram fram fram... you see???hmm... eller er jeg fortsatt helt på jordet??
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  12:18:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skriv tilbake når du har lært deg forskjellen på fremdrift og tempo du vennen min

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  12:29:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.hestemarked.no/panel.asp?hvem=12&vis=270

Studer gjerne dette svaret til Per Waaler, mulig du tar hans utsagn litt mer seriøst enn mine...

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.