hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hjelpemidler, hva synes dere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hjelpemidler, hva synes dere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

ShyBoy

Skrevet - 19/08/2005 :  21:59:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå får jeg sikkert bank da men:

Vet du hva Bea? Helt fra du fant frem til dette forumet, så har du påstått at ALT du sier er rett og alt andre sier er feil. Men kanskje du tar feil av og til også? Kanskje det med di skadene dine bare er noe tull. Kanskje det stemmer også, jeg vet ikke jeg. Men jeg synes rett og slett du er urettferdig! Vi skal ikke bare lære av deg, du skal også lære av oss!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  22:11:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
mathilde, jeg sier ikke ting jeg ikke vet noe om :) Jeg har lært dette av en spesialist på hestemunnen. Jeg red med nesreim en gang i tiden jeg også skal du vite! Men takk gud for at jeg møtte denne veterinæren som satte perspektivet på plass, vi fikk også se bilder av skadene, store åpne kjøttsår! Ikke rart hesten gaper nei :P

Jeg vet ikke alt, jeg har også stilt spørsmål her inne, man lærer noe nytt hver dag når man driver med hest! At nesreim ikke er galt kan ikke du eller NOEN andre overbevise meg om, da dette er innprentet i meg av spesialist :) red pga skrivefeil :)

Redigert av - Bea den 19/08/2005 22:12:21 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/08/2005 :  22:15:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg slegte av nesereima fra første dag jeg fikk hesten min(Okei, jeg brukte ikke hodelag den første gangen jeg fikk hoppa mi, men dere skjønner?) Jeg kjente at hesten ble vrang og uvillig.
Jeg hadde en kaldblods på for, og jeg som er litt imot bruken og hensikten med nesereim, så tok jeg av nesereima av ham. Hesten ble helt anderledes. Mye snillere roligere og ikke så hardkjeftet! Så når hesten var litt vrang og ville springe(når vi hadde nesereima på ja) så flyktet den fra nesereima. Veldig dumt av hesten spør du meg:P

Kopi av melding:
Nå får jeg sikkert bank da men:

Vet du hva Bea? Helt fra du fant frem til dette forumet, så har du påstått at ALT du sier er rett og alt andre sier er feil. Men kanskje du tar feil av og til også? Kanskje det med di skadene dine bare er noe tull. Kanskje det stemmer også, jeg vet ikke jeg. Men jeg synes rett og slett du er urettferdig! Vi skal ikke bare lære av deg, du skal også lære av oss!

Sier meg litt enig med Mathilde. Dette er ikke et personangrep, jeg kjenner deg ikke. Det virker som du er en veldig flink ridelærer. Og kan det meste om hest. men noen ganger syns jeg du skal høre på oss andre også på forumet. Vi alle har meninger, og det skal vi godta..
Du kommer med mange fine innspill, emn noen kan du kanskje holde inne i deg.

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  22:20:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
jeg sitter aldri inne med noe jeg brenner for kristine ;) Når det kommer til hest, dyreforsøk, pelsdyr oppdrett, så holder jeg aldri munnen lukket, desvvere kanskje? :P

Jeg mener ikke å tråkke på noens tær, egentlig burde jeg ikek befinne meg på slike forum i det hele tatt, da jeg blir så forbannet mye jeg leser. Rett og slett fordi jeg brenenr for alle dyrs ve og vel.. innen hest er det 2983958 forskjellige meninger, og alle må få si sin :) Jeg står for det jeg har lært og det jeg mener er rett, så får resten stå for seg selv. mvh janne

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/08/2005 :  22:25:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joda, det er jo bra å si sine egene meninger Og selfølgele kan jo alle komme med en komentar litt utenom det vanlige som andre reagerer på.

Jaja, nokke om det. Fint og ha deg her Bea, du kan jo utrolig mye syns jeg

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2005 :  22:30:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
takker for det :) Skrik ut hvis jeg blir for "frempå" så skal jeg roe meg 2 hakk ned ;)

Gå til toppen av siden

Embla_Avaldia

» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2005 :  20:23:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbla_Avaldia  Svar med kopi av melding
Jeg bruker selv løpende martingal på ponnien min, og det er for å ha kontroll over henne, å klare å stoppe henne når vi galopperer på tur og på sprangbanen. Det er vel litt juks for å ha kontroll, men jeg syns ikke det skader å bruke det, da den er korrekt festet.
Vanskeligheter bør gjennomføres med observasjon, slik at du vet hva du skal
gjøre neste gang.

Embla Avaldia
Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 14/09/2005 :  12:35:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
tilbake til hjelpemidlene, vil bare si meg enig med de som har skrevet inn og sagt at hjelpemidler er nettopp der til hjelp, men skal ikke brukes uten kjennskap til tilpassing og virkemåte.... og dette gjelder alt! til og med martingal kan skade hesten dersom den ikke brukes på riktig måte. I utgangspunktet var jeg mot de aller fleste hjelpemidlene, men opp gjennom årene har jeg møtt på hester som har hatt problemer som har gjort det mer hensiktsmessig å bruke hjelpemidler for å hjelpe hesten i riktig retning. For å ta et eksempel... en hest som er meget feilridd og går med hodet rett til værs, sterk, og ryggen ned...Forsøkte nytt bitt, og hjelpetøyler for å gi støtte som var mer konsis slik at hesten kunne kjenne rolig og stødig kontakt. Samtidig la jeg på press for å få hesten frem slik at den kunne få med bakbeina og komme opp med ryggen. litt dårlig forklart, men poenget er at hesten forstod dette etterhvert, den ble roligere og forsøkte ikke hele tiden å stikke. Hjelpetøylene ble brukt den første perioden og deretter så lite som mulig. Det fins sikkert mange metoder jeg kunne brukt på hesten, men jeg syntes det fungerte fint fordi det tok bort stressmomentet ved at hesten faktisk forstod hva den skulle gjøre, og det igjen gav et godt utgangspunkt for å jobbe videre og øke styrken slik at hesten kunne bruke de riktige musklene etterhvert. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  12:51:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kjersti; du har brukt utstyret slik det var ment... Som hjelpemidler for å få hesten til å forstå hva vi ønsker. *tommelen opp for et godt forbilde!*

Altfor mange bruker hjelpemidler fordi hesten IKKE GREIER å gjøre det vi ber om. Da bruker vi utstyret feil. Hjelpetøyler er slikt man bruker i fem-ti minutter for å få hesten til å forstå hva vi mente. Ikke et fast utstyr vi alltid setter på hesten uansett...

Jeg skulle ønske flere tenkte ÅRSAK til adferd før de tenkte KORRIGERING...

Hilsen gamle tante Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2005 :  16:16:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er også endel bruke feks hjelpetøyler fordi de selv ikke får hesten til å gå til tøylen, selv om de rir en hest som fint kan ris uten, det er latskap og utrolig idiotisk!
Hege Gå til toppen av siden

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  12:24:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
jeg bruker ofte martingal når jeg skal hoppe hesten jeg rir fordi han strekker hode sitt. og martingalen hjelper på at han ikke skal strekke hodet sitt og dra tøylene samtidig ut av hendene mine

marianne:)

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/09/2005 :  14:32:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For å ta et eksempel... en hest som er meget feilridd og går med hodet rett til værs, sterk, og ryggen ned...Forsøkte nytt bitt, og hjelpetøyler for å gi støtte som var mer konsis slik at hesten kunne kjenne rolig og stødig kontakt. Samtidig la jeg på press for å få hesten frem slik at den kunne få med bakbeina og komme opp med ryggen. litt dårlig forklart, men poenget er at hesten forstod dette etterhvert, den ble roligere og forsøkte ikke hele tiden å stikke. Hjelpetøylene ble brukt den første perioden og deretter så lite som mulig. Det fins sikkert mange metoder jeg kunne brukt på hesten, men jeg syntes det fungerte fint fordi det tok bort stressmomentet ved at hesten faktisk forstod hva den skulle gjøre, og det igjen gav et godt utgangspunkt for å jobbe videre og øke styrken slik at hesten kunne bruke de riktige musklene etterhvert.

Satt selv med det problemet du beskriver Kjersti, hest som stresset avgårde uansett, med hodet i været, svai rygg og fremtredende underhals/ feilmuskulert. Her ble chambonen et essensielt hjelpemiddel for meg. Chambonen er nå tatt av etter ca et halvt års bruk og jeg har hele veien følt at dette har vært et hjelpemiddel for å vise hesten hvordan, uten at den hverken har tatt skade av det eller opplevd ubehag, heller tvert imot får man si. Det er bare å ta en titt på en av de første bildene i bildegalleriet mitt og sammenlikne med en av de siste.

Min konklusjon er nok: ja takk til hjelpemidler såfremt kunnskapen om de ligger til grunn.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 19/09/2005 :  17:24:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med deg

men for å si det slik valgte jeg hjelpetøyler/graman fordi jeg har fått opplæring på det og ikke chambong...men har hørt at chambong kan fungere godt på slike hester :) Har fått hjelp til å prøve chambong på unghesten min for å se om det kan få han til å komme litt mer ned og frem i formen fordi han foretrekker å gå høyt, men desverre hjalp det ikke selv om jeg fikk erfaren hjelp... menmen, han får heller gå litt høyt i longen, han er såpass stabil og bruker hele kroppen uansett når jeg rir så jeg har gitt opp å få han til å gå i den klassiske unghestformen
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2005 :  18:12:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Marianne; du skriver: "jeg bruker ofte martingal når jeg skal hoppe hesten jeg rir fordi han strekker hode sitt. og martingalen hjelper på at han ikke skal strekke hodet sitt og dra tøylene samtidig ut av hendene mine"

Jeg ble litt forvirret her...
Hesten SKAL strekke hodet i et sprang...
Og om den drar tøylene ut av hendene dine; hvor har du dem? Hendene dine skal FREM med hesten og du skal jo bidra aktivt i spranget...?
Jeg forstod ikke hva du mente, tror jeg...?

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Marianne:)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/09/2005 :  14:36:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMarianne:)  Svar med kopi av melding
jeg bruker OFTE martingal når jeg rir sprang. hendene mine er på rett plass, tar de FRAM=)

KNEGG fra Marianne&Tordensky =D
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.