hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mer innunder bak..?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Mer innunder bak..?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AAndreA

Skrevet - 20/02/2005 :  11:27:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøver å få hesten jeg nå rir til å gå mer innunder bak..
Har på masse fremdrift, nesten litt over tempo, samtidig som jeg ikke tenker så mye på hodets plassering.
Dette er en hest som tidligere har startet LA, men blitt ridd feil en stund, og nå slipper masse bak..
Hvordan fikse det??

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/02/2005 :  11:41:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Å si noe konkret om hva du skal gjøre videre uten å ha sett deg nå er igrunn veldig vanskelig.

En ting du må passe på, er å "fange opp" hesten igjen når du rir den frem. Om den "nesten går litt over tempo" kan det høres ut som du glemmer å fange opp den fremdriften du gir hesten. Da kommer du desverre ikke så langt i å få hesten innunder bak, men en hest som mer er løpete. En annen ting er at jeg synes ikke at du skal glemme helt hvordan hestens hode er plassert. Det er riktig at hesten ikke går på tøylen om den bare knekker på nakken, men selv synes jeg det er et bedre utgangspunkt å ri hesten i riktig form, og rund, for så å be om fremdriften og ridningen bakfra etterpå, enn å tro at jeg noen gang skal klare å fange opp en hest som er enormt lang, og har et gigantisk tempo. Det er krevende for en hest å gå helt korrekt. På veien må du kanskje ta til takke med en middelmådig form, eller en god form hvor hesten ikke bærer seg lengre enn en veldig kort tid. Da synes jeg det er enklest å ri hesten i et jevnt tempo, ha den fin og rund, og be om mer bakbeinsaktivitet av og til, før man siden rir slik mer intensivt. Husk at hestens tempo ikke skal øke når du forsøker å ri den frem. Den fremdriften du gir, skal fanges opp med forholdninger.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 20/02/2005 :  20:24:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Personlig ville jeg begynt fra grunnen av med å få den til å arbeide korrekt (d.v.s. greier å bære seg) i et tempo den behersker. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/02/2005 :  21:01:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å kunne få hesten innunder bak, er det helt nødvendig at du sitter riktig på den. Du må sitte rett opp i salen, dypt ned i setet slik at du kan fange opp energien du pusher inn bakfra.

Hva du ellers skal kreve av hesten, kommer helt an på hesten. Er hesten voksen, og sterk nok til å bære seg, men litt "sleip", kan det være nødvendig å gå skikkelig til den bakfra med sjenkel, eventuelt pisk, samtidig som du fanger den opp foran så den ikke får løpe igjennom tøylen. Med å gå skikkelig til, mener jeg å kicke til den, eventuelt å gi den et rapp, og så sitte stille og følge med fremover. Hvis hesten er litt seig, er det viktig å være litt kvikk i hjelperne. For eksempel å ikke bli sittende å klemme og klemme runde på runde. Si heller klart ifra "gå fremover", og sitt deretter stille og ta imot det du får. Evig klemming gjør hesten kun seig og ufølsom.

Det samme gjelder forøvrig foran. Bøy igjennom med tøylen tydelig til siden, men i det hesten gir etter, må du være myk og ettergivende (uten å slippe tøylen), og holde hånden stille.

Om du skal fokusere på fremdrift eller form i begynnelsen kommer litt an på hesten, men uansett må hesten være aktivt fremme for hjelperne. Jeg ville si "jatakk begge deler" :) (det ene kommer gjerne ikke uten det andre). Hvis denne hesten har gått LA bør den greie å gå frem til tøylen bakfra, men det er godt mulig du må overbevise den litt for å få det til. Hvis den ikke er vant til å gå sånn, vil den naturligvis protestere i begynnelsen, og da er det viktig at du ikke gir deg, men er konsekvent i det du krever av den.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/02/2005 :  21:43:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare få påpeke at selv om en hest har gått LA dressur vil det ikke dermed si at den har "innebygd motor".
Om man krever form når bakbena ikke er med, er å gjøre både seg selv og hesten en bjørnetjeneste.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 21/02/2005 :  11:15:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Enig med Renegate. Man må begynne med motoren.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

AAndreA

Skrevet - 21/02/2005 :  11:34:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for supre svar!
Det er det jeg mente, at formen kommer som en følge av korrekt riding, og at det er bedre å ri den frem uten å tenke så mye på hodet, så faller alt på plass naturlig.
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 21/02/2005 :  14:00:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener man kan gjøre seg en bjørnetjeneste ved å ri på for mye tempo også. Falsk fremdrift i form av løping er ikke noe å stå etter, og veldig mange kjenner/ ser faktisk ikke forskjell.

Gå til toppen av siden

AAndreA

Skrevet - 21/02/2005 :  20:33:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Basisen må vel være takt og balanse, at hesten skal komme bakfra og gå frem til hånden på en naturlig måte, tror faktisk ikke det er så vanskelig å se at en hest løper og faller på fremparten.. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/02/2005 :  21:26:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mener man kan gjøre seg en bjørnetjeneste ved å ri på for mye tempo også. Falsk fremdrift i form av løping er ikke noe å stå etter, og veldig mange kjenner/ ser faktisk ikke forskjell.

Opprinnelig postet av Liwi

Er enig med deg i det Liwi, men om man ikke merker om hesten "løper" fremfor å ha fremdrift, så er man vel strengt tatt ikke klar for å be om form

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 21/02/2005 :  22:16:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Angående det å be om en form så er det et relativt begrep. Det kommer jo helt an på hvor mye man krever. Det er vel ikke akkurat snakk om å ramme inn i en GP holdning heller.

Ellers så synes jeg Eligj hadde et veldig godt poeng angående sitsen. Små endringer kan utrette "mirakler".

Mulig det er lett å se når en hest "unndrar" seg arbeid ved å løpe, kommer vel an på hesten. Min hest har i hvertfall "lurt" gangartsdommere, beridere, "normale" ryttere fra lette til vanskelige klasser og flere trenere - og da snakker vi om dyktige trenere. Noen av dem har selvsagt sett hva den gjør, men har angrepet problemet i feil ende. Men helt klart, forskjellige løsninger for forskjellige hester. Har imidlertid fungert godt å legge den i et lavere tempo hvor den greier å arbeide inntil videre - vips så fikk hesten rygg.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  00:23:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ettersom jeg har forstått så er dette en hest man ønsker å ri frem igjen til der den var, LA, ikke GP
Og om man skal kreve den formen et LA forutsetter er det ikke et relativt begrep ( tror i alle fall ikke dommerne mener det), og grunnarbeidet vil da være avgjørende om man er en 50% eller 60%.

Er vel forøvrig bedre å ri en hest "lang" for så å fange den opp, enn å kreve form og deretter fremdrift

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 22/02/2005 :  12:21:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror vi legger litt forskjellige ting i de ulike begrepene...

Kopi av melding:

Er vel forøvrig bedre å ri en hest "lang" for så å fange den opp, enn å kreve form og deretter fremdrift

Opprinnelig postet av Renegate

Kommer an på hva DU mener med lang. Når min hest skal gå lang er den faktisk allerede i en "form/ holdning", eller hva man nå velger å kalle det.

Forøvrig kan jeg ikke huske å ha nevnt at hun bør ri hesten i noen LA form/ holdning (what ever) ... poengterte at en form ikke nødvendigvis betyr at man skal leke OL-rytter i gullkamp .
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  15:13:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke helt hva du mener når du skriver at vi legger litt forskjellige ting i de ulike begrepene? Man har jo forøvrig ridd hesten inn i en form når man rir den litt lang hvis man skal pirke veldig mye
Mitt poeng her var at det er "enklere" både for hest og rytter å først be om en "lang form" hvor bakbena er med for deretter å fange den opp i tøylen, noe som forøvrig var AAndreA`s spørsmål i utgangspunktet.

Jeg for min del trakk frem LA for å poengtere at det var på det stadiet hesten hadde vært tidligere, slik AAndreA selv nevner.

Diskusjonen som foregår her dreier seg vel hovedsakelig om man skal kreve form ( på tøylen) først, for deretter å kreve fremdrift?
Noe jeg for min del argumenterer mot.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 22/02/2005 :  16:24:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vrrr... sliter litt med å få satt ord på hva jeg mener. Men, jeg vil at hesten skal arbeide i "sin" form (etter hvor sterk den er, hvor utdannet den er o.s.v.) og ikke presses opp i høyere tempo enn at den makter å henge med uten å "miste" noen kroppsdel på veien. Å ri over grunntempo er jo ikke ensbetydende med at hesten bruker rygg og bakbein riktig. Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  18:45:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg er enig i at all form må komme bakfra. Man kan ikke sitte og jobbe mot ettergift uten at bakbena er aktive. Det forutsetter selvfølgelig at hesten ikke løper flat og løfter hodet. Jeg har det samme problemet med hesten jeg rir (så jeg skal ikke være for påståelig). Jeg tror veldig på at hesten må få gå i sin form, og at styrkende øvelser etterhvert gjør den i stand til å gå i bedre form.

Det er en debatt under generell ridning/trening som heter "å få hesten til å sette seg". Der har du forskjellige øvelser for å få hesten sterkere bakfra. kanskje noen tips som hjelper der også?

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.