hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - I form i skritt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 I form i skritt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Hefa

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  20:33:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Hei. (hvis du ikke orker å lese hele "anamnesen" - gå til slutten - der står spørsmålene)

Jeg sliter litt med å komme videre med hesten jeg rir. Jeg rir hesten en gang i uka ++, og ellers rir eierne både på trening og på egen hånd (tur og hall). Hun er en dansk varmblods med noe uhensiktsmessig anatomi; hun har et høyt kryss og ganske kort hals (Hehe.. jeg ser for meg en kalv, men hun er ikke SÅ ille.. ). Foreløpig er hun ikke korrekt muskelsatt, men det kommer vel med tid og stunder..

Problemet vårt nå er først og fremst i skritt (omtrent det samme skjer i gallopp når hun er sliten): Hun kan gå bra i trav, fint samlet og reagerer fint på halvparader. Men etter overgang til skritt strekker hun halsen og "henger seg" på tøylen. Gir jeg sjenkel og prøver å samle henne bakfra, henger hun seg mer på, eller unnviker med å gå under bittet. Jeg prøver å tenke på sits osv og ri "som om ingenting var galt", men hun slutter ikke å dra. Lar jeg henne gå på løse tøyler for lenge, er hun forferdelig vanskelig å samle igjen, også i trav. Skrittet hennes er fint, rent gangartsmessig.

Hun går til ekte ettergift i trav og gallopp (helt til hun ikke orker mer). Det jeg har gjort til nå, er å ri veldig lite i skritt - 3-4 overganger til skritt med korte økter i skritt (det går greit i begynnelsen av treningen), og å fokusere på å ri styrkende øvelser i de gangartene hun klarer å utføre dem i. Men jeg vil FRAMOVER! Jeg bruker også en del tid på å krysse fingrene for at tæla snart slipper og det lar seg gjøre å longere mer.

Har dere noen tips?
- konkret: hva skal jeg gjøre når hun henger seg på tøylen/går under bittet?
- generelt:øvelser som styrker skrittet.
(jeg regner med at generell "styrketrening" som overganger, halvparader, travers, oppoverbakke osv hjelper)

http://www.hestekur.no

(anbefales)

Eikdokka

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  22:08:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Vet ikke om det er helt det samme Eikdokka har tullet litt med av og til, men kjennes ut som hun går i slow motion i skritt etter samlet trav. Og henger seg på bittet litt..

Men jeg har ridd masse volter og hun har blitt litt mer oppmerksom og blitt litt lettere i allefall! Som sagt , vet ikke om det er det samme som denne hesten gjør. Men det er jo verdt ett forsøk Ri masse volter,serpentiner og åttetall, på en måte krev litt mer av henne hvis hun blir tung på bittet.

Therese
Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 27/02/2005 :  12:22:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Takk for tips, men jeg tror ikke det er det samme. Frøkna jeg rir vet ikke hva slow motion er. Hun lurer seg heller unna ved å skvette for noe hun har sett tusen ganger før. Har aldri blitt treg, selv etter lange økter.

Hun går godt fram, og strekker hele halsen sin ned og fram, akkurat som om hun bare venter på å få "fri". Volter rir jeg stadig, og jeg rir veldig bevisst fra sjenkelen, henger aldri i tøylen selv, og bruker aldri tøyler som straff. Jeg rir generelt mye volter, serpentiner osv.

Men litt oppmerksomhetstrening trengs nok!
Vi holder stadig på med det; Gangartsbytter, skifte av kurs osv.

(anbefales)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  09:44:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det er ganske vanskelig å ri skrittet slik at det blir bedre, og veldig lett å ri slik at man ødelegger det. Først og fremst må du aldri med for korte tøyler i skritt. Det du må passe på, er at hun arbeider 'inn under' med bakbeina, og ikke 'skyver dem forbi', spesielt i sidebevegelsene. Dette kan være litt vanskelig å kjenne fra ryggen, men det er lett å se for en som står på bakken - som samtidig vet hva man skal se etter.

Ellers høres det ut som du gjør helt rett med det du gjør. Kort hals er ingen ulempe, det betyr bare at hesten din er mer balansert horisontalt enn en hest med lang hals. Hvorvidt det gjør noe at den er overbygd bak, har med hvor balansert den er lenger 'ned' i kroppen. Balansen sitter nemlig ikke i overlinjen, men i linjen mellom hofteleddet og 'pivot-punktet' i skulderen (der skulderen roterer). Spesielt hester av Spansk blod har ofte lav manke, slik at krysset er høyere enn manken, men balansen til en slik hest er alikevel 'oppover'. Moderne ridehester er normalt bygget i horisontal balanse, hester som er avlet for fart har balansen nedover (selv om manken er høy), og Barokke hesteraser har normalt balansen oppover selv om krysset ofte er høyere enn manken.

Som du sikkert skjønner, er det umulig å sin noe om dette når det gjelder din hest, uten å ha sett den. Hestens naturlige balanse er noe man må ta hensyn til når man skal trene den, det betyr mye for hvor mye den f.eks. kan gå 'ned og frem' etc. I skritt er det selvsagt viktig at du får hesten til å strekke seg godt ned og frem, det er først og fremst i de andre gangartene dette varierer.

Når hesten blir tung foran, og legger seg på bittet, er det nesten alltid fordi den har for mye vekt på framparten. Skrittet er den gangarten hvor hesten naturlig har mest vekt foran, så om hesten din i tillegg er høy bak, samt kansje ikke bruker bakbeina så mye som den skal (de færreste hester gjør det), så ender man opp med for mye vekt foran. Det du da må gjøre, er å engasjere den mer bak, slik at den arbeider bakfra og frem til tøylen (som jo skal være nokså lang).

Svaret er selvsagt av generell karakter, da det er umulig å si sikkert uten å ha sett det i virkeligheten.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 01/03/2005 09:48:49 Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 01/03/2005 :  21:14:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Tusen takk for at du tok deg tid til utfyllende svar!

Jeg rir aldri med veldig korte tøyler i skritt. Prøver å engasjere mer bak med sjenklene, men det fører bare til at hun legger seg mer frem. Det blir jo feil å sitte å dra i den andre enden når hesten legger seg på. Jeg prøver å få henne oppmerksom ved å flytte litt på bakbeina, bøye rundt yttersjenkel osv, men det nytter sjeldent. Kanskje jeg bare skal smøre meg med enda mer tålmodighet...

(anbefales)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.