hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - LD
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 LD
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

calmcasil1
» VIP

Skrevet - 05/03/2005 :  18:23:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal starte LD og gruer meg litt til holdtene, fordi hesten jeg skal ri ikke er noe lett å få til å stoppe, noen tips?
Skal man ri med pisken nedover eller bakover?
Skal man bare bruke sjenklene når man rir på lange tøyler? Tips?
Viet det er teite spørsmål, men er ikke veldig flink.

En by - Et lag
Det handler om stolthet

May Be Vic
» VIP

Skrevet - 05/03/2005 :  18:56:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg kan jo si at når du ikke bruker pisken skal den ligge rett med foten din tett til kroppen slik at den "ikke vises>" Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/03/2005 :  18:57:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Pisken skal man ikke ri med på noen måte når man rir dressurprogrammer; det er ikke lov. :-) Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/03/2005 :  19:24:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Du har lov å bruke pisken som en hjelper i alle klasser til og med LA. Du har lov å bruke alle hjelperne dine gjennom hele pogrammet, når det er nødvendig. Tøyle, pisk, sete og sjenkel.

Det du ikke har lov til, er å korrigere hesten med rapp med pisken, napp i tøylene etc. OM du skal prate til hesten din, bør du helst hviske, slik at dommeren din ikke hører det, samme gjelder smatting. Det får du nemlig trekk for. Det betyr ikke at du ikke kan 'prate' med hesten din, for det skal du selvsagt, men det skal være så lavt (noen snakker 'inni seg') at det er kun hesten din som kan høre det. De som ser på, ser kansje bare at du beveger på leppene. Nå var dette ikke det opprinnelige spørsmålet ditt, men jeg ville nevne det alikevel.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/03/2005 :  22:01:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pisken skal ligge ca. midt på låret ditt, slik at den peker skrått nedover og bakover.

Sjenklene dine skal du bruke hver gang du behøver å få hesten til å gå litt mer energisk. Dette er den korte versjonen av historien :). Den lange versjonen må du nesten be ridelæreren din om.

Lykke til på stevnet da :) Husk å sitte rett i ryggen med blikket fremover og bena rolig ned langs siden til hesten din. I LD kan du tjene en del bare på å sitte riktig og bruke hjelperne bra.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2005 :  22:29:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En viktig ting. Nederst på dommerprotokollen til LD står følgende:

I LD er hensikten å vurdere den uerfarne rytterens grunnleggende ferdigheter i skritt og trav:
  • Evne til å holde hesten i riktig gangart og vise kontrollerte overganger mellom skritt og trav
  • Evne til å bruke banens veier riktig, inkludert hjørnepasseringer
  • Evne til å sitte i en korrekt og balansert loddrett sits
  • Evne til å holde en myk og rolig kontakt med hestens munn og ellers bruke hjelperne uten å forstyrre hesten
Det kreves ikke at hesten går til ettergift. Det skal ikke legges vekt på hestens kvalitet, ut over det som er uttrykk for rytterens ferdigheter (som regelmessighet og tempo, aksept av tøylekontakten, stilling og bøyning).

Det hjelper lite å sitte pent på hesten om du ikke også tilfredsstiller de andre punktene.

Lykke til!

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 05/03/2005 22:31:52 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2005 :  09:40:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Når du rir dressur program kan du tjene fryktelig mye på riktige rideveier!! At du rir korrekt til bokstavene og runde volter og nøyaktig størresle på voltene. Pluss å ri helt ut i hjørnene...
Husker man på dette pluss sitsen så kommer man langt!!

Lykke til!!

Fortelle oss hvordan det gikk på stevnet da!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2005 :  19:20:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Pluss å ri helt ut i hjørnene...

Opprinnelig postet av Roxira

Antagelig er vi enige, men for å presisere så dette ikke misforstås.

Du skal ri så langt opp i hjørnet som mulig, samtidig som du vil klare å holde en jevnt og fin bue i hjørnet. Selv i LD skal hesten følge sporet den går i. Kommer du for brått inn i hjørne stopper gjerne hesten litt opp før den fortsetter etter svingen. Dette er egentlig en veldig vanlig feil i de aller laveste klassene. En god regel er at selve hjørnepasseringa skal begynne 3 meter før hjørnet, og utformes som en kvart 6-meters volte. Håper ikke dette ble for avansert forklart. Antagelig vil det i LD holde å ri litt slakkere hjørnepasseringer. Men det er alltid slik, at jo bedre, jo mer poeng. Selv i LD.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

calmcasil1
» VIP

Skrevet - 06/03/2005 :  19:24:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk 65,71%, er ganske fornøyd med det for sist jeg starta fikk jeg bare 52,38%. Hesten jeg rei var fryktelig sprek idag, så tror jeg kan få gjort det litt bedre neste gang.
Har fatt veldig lyst til å konkurere mer i dressur!
Hva er egentlig bra å få i prosent?

En by - Et lag
Det handler om stolthet
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2005 :  19:41:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fikk 65,71%, er ganske fornøyd med det for sist jeg starta fikk jeg bare 52,38%. Hesten jeg rei var fryktelig sprek idag, så tror jeg kan få gjort det litt bedre neste gang.

Opprinnelig postet av Calmcasil

6 og 7 som karakter (med 65,71% ligger du i snitt med litt flere 7ere enn 6ere, mulig fordelingen har vært litt annerledes, det vet du bedre du som har protokollen) som regnes for å være bra.

I dommerforstand kan du vel definere de ulike karakterene slik:
10: Utmerket (trenger ikke være perfekt)
9: Meget bra
8: Bra
7: Ganske bra
6: Tilfredsstillende
5: Godkjent
4: Ikke tilfredsstillende
3: Ganske dårlig
2: Dårlig
1: Meget dårlig
0: Ikke utført

Alt under 5 vil si at du ikke har utført øvelsen slik du skal, og kalles underkjent. Vanligste feil for å få en underkjent karakter er direkte feil i øvelsen du skal utføre. F.eks. at hesten fatter feil galopp (fra LC, LD har jo ikke galopp), eller at den f.eks. traver noen steg når den skal skritte.

Jeg synes 6 er en grei karakter. Du har utført øvelsen på en god måte. Det er kanskje litt forvirrende at 6 da ligger under 7 som bare er "ganske bra", men husk at dommern tar utgangspunkt i dressurens målsetninger. Selv om du i LD på langt nær skal ri hesten perfekt, så er det alltid ting som kan gjøres bedre. Det er rett og slett grunnen til at dommerne ikke går så mye høyere. Jeg har aldri hørt om noen som har fått 10 på en vanlig øvelse. 9 er også svært sjelden, mens 8 kan forekomme. Igjen er det også slik at det er enklere å få en 7er f.eks. i LD enn i en høyere klasse. Det tas trossalt hensyn til nivået som kreves for klassen, og klassens målsetning i seg selv.

Hva slags prosent som er bra eller ikke kommer veldig ann på hest, rytter og klasse. Som regel er over 60% å betegne som bra, men ikke nødvendigvis. Jeg kan også komme til å si at også prosenter under 60% er bra. Det kommer igrunn veldig ann på..

65,71% på andre LD stevne du starter synes jeg du bør være fornøyd med. Morro at du er inspirert til å fortsette, og håper det fortsetter slik. Lykke til videre..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/03/2005 :  21:07:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Calmcasil

Grattis!!!
Hva som er bra å få i prosent synes jeg varierer veldig fra dommer til dommer og fra hest til hest og fra sted til sted.... Er veldig mange ting som spiller inn her. Rir jeg en hest jeg ikke har ridd før blir jeg overlykkelig om jeg får 57%
Rir jeg unghest forventer jeg ingenting egentlig... Godkjent er bra da (50%)
Rir jeg en hest jeg vet kan og jeg har fått 70-75% og plutselig går ned til 55% er jo det skuffende...
Dette kommer nok veldig ann på personen og øye som ser hva som egentlig er en bra prosent sånn generelt!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.4 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.