hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hjelpemidler, hva synes dere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hjelpemidler, hva synes dere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Bustetrollet

Skrevet - 25/09/2005 :  12:56:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Igår så jeg en travhest uten sjekk, nesereim, ja? Den hadde bare et enkelt hodelag, med et enkelt bitt! Og den sprang utrolig bra. Ble sjokkerte jeg!

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  13:12:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg har ridd hesten til Angelina1, her mases det ikke om å hele tiden gå fortere og fortere, men ting skal gå på frem, hesten hennes søker ned hele tiden, så må si meg enig med henne!! Hvorfor skal man drive å mase sånn? Den ordenlige fremdriften kommer etterhvert.. Man skal ikke sitte å mase og mase på hesten om fremdrift når den fortsatt er ung og passe grønn syns jeg.. Holder på å ri inn 5 åringen min nå, og da er ikke tempoet særlig betydningsfullt. Han skal selvfølgelig gå frem, men han trenger ikke å holde tempoet til en ferdig utdannet hest.

For unghester som ikke er vant til å bli ridd, og ikke har fått trent opp skikkelig muskulatur enda, skal en ta det med ro og gjøre ridningen GØY for hesten. Det skal ikke bare være gøy for rytter. Å ligge å kreve tempo,tempo, tempo hele veien, gjør det ikke hesten villigere i lengden. Man skal kreve, etter hva hesten kan. Til hesten har lært seg det grunnleggende tingene, skal ikke tempoet ha særlig betydning. Så lenge hesten går frem, og ikke "sovner" seg helt bort..

Mulig jeg er noe off topic her, litt trøtt etter gårdagens uteliv :P!

edit pga. leif-skrivesen..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 25/09/2005 13:13:56 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  13:20:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mulig jeg er noe off topic her, litt trøtt etter gårdagens uteliv :P!

Fint du sier det selv så slipper noen av oss andre å nevne det

Kopi av melding:
Jeg har ridd hesten til Angelina1, her mases det ikke om å hele tiden gå fortere og fortere, men ting skal gå på frem, hesten hennes søker ned hele tiden, så må si meg enig med henne!!

vs.

Kopi av melding:
tror ikke vi blir enige..men greit dethesten min begynte jeg å ri fast på banen for ca tre uker siden...

Kopi av melding:
Man skal ikke sitte å mase og mase på hesten om fremdrift når den fortsatt er ung og passe grønn syns jeg.. Holder på å ri inn 5 åringen min nå, og da er ikke tempoet særlig betydningsfullt. Han skal selvfølgelig gå frem, men han trenger ikke å holde tempoet til en ferdig utdannet hest.

Tror jeg sier det samme til deg som jeg sa til Angelina 1: kom tilbake når du har lært deg forskjellen på tempo og fremdrift

Kopi av melding:
Til hesten har lært seg det grunnleggende tingene, skal ikke tempoet ha særlig betydning.

Igjen, fremdrift er essensielt for å få hesten frem til tøylen, jeg blir utrolig provosert av en slik ignorant holdning når man overhodet ikke vet forskjellen på tempo og fremdrift.
Om jeg skulle ta feil i min påstand så kom gjerne med en liten "utredning" ifht. hva du mener fremdrift er.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  13:34:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
selvsagt: hesten kan ha fremdrift selv om den ikke har et høyt tempo, jeg vet forskjellen.. At hesten har fremdrift betyr at den byr seg frem, er villig, det kan den være selv om den ikke tar helt av. Du sier jo selv at hesten må ha fremdrift for å kunne samle seg, når jeg red hesten til angelina, tok vi det rolig, men hesten hadde jo fremdrift for det om, det måtte den jo ha hatt; siden den prøvde å samle seg hele tiden(men mangler litt før den kan oppnå stabil samling)..

Ellers må jeg bare beklage hvis jeg snakker rundt meg selv her, men jeg tror jeg fikk fram det jeg ville.. ;)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  20:22:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
selvsagt: hesten kan ha fremdrift selv om den ikke har et høyt tempo, jeg vet forskjellen.. At hesten har fremdrift betyr at den byr seg frem, er villig, det kan den være selv om den ikke tar helt av. Du sier jo selv at hesten må ha fremdrift for å kunne samle seg, når jeg red hesten til angelina, tok vi det rolig, men hesten hadde jo fremdrift for det om, det måtte den jo ha hatt; siden den prøvde å samle seg hele tiden(men mangler litt før den kan oppnå stabil samling)..

Ellers må jeg bare beklage hvis jeg snakker rundt meg selv her, men jeg tror jeg fikk fram det jeg ville.. ;)

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Deg om det...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Redigert av - Horton & Renate den 25/09/2005 20:23:32 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  20:46:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg klarer jo selvfølgelig ikke å dy meg allikevel...

Kopi av melding:
selvsagt: hesten kan ha fremdrift selv om den ikke har et høyt tempo, jeg vet forskjellen.. At hesten har fremdrift betyr at den byr seg frem, er villig, det kan den være selv om den ikke tar helt av.

Ingen som har snakket om å ta her? Hesten skal da ikke "ta av" selv om den har fremdrift..og hva legger du i villig?

Kopi av melding:
Du sier jo selv at hesten må ha fremdrift for å kunne samle seg, når jeg red hesten til angelina, tok vi det rolig, men hesten hadde jo fremdrift for det om, det måtte den jo ha hatt; siden den prøvde å samle seg hele tiden(men mangler litt før den kan oppnå stabil samling)..

Jeg vil tro den mangler "litt" iom at den i følge Angelina 1 kun har blitt jobbet på banen i tre uker..
Hvordan vet du at hesten prøvde å samle seg og ikke gikk bak loddplan for å unngå det harde arbeidet det tross alt er for en utrent hest?

En av grunnene til at jeg tror du ikke vet hva fremdrift er er på bakgrunn av dette:

Kopi av melding:
Det skal ikke bare være gøy for rytter. Å ligge å kreve tempo,tempo, tempo hele veien, gjør det ikke hesten villigere i lengden. Man skal kreve, etter hva hesten kan. Til hesten har lært seg det grunnleggende tingene, skal ikke tempoet ha særlig betydning. Så lenge hesten går frem, og ikke "sovner" seg helt bort..

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  21:29:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
min forklaring på fremdrift er at det er som motoren i hesten. Visstnok: motoren kan jo sies å være i bakparten til hesten.. Hesten må jo få med seg bakparten innunder seg for å kunne samle seg osv.. En hest med god fremdrift kan føles som om den "vil frem" hele tiden, på en positiv måte. Min forklaring på fremdrift kan heller diskuteres, syns ikke det var så lett å forklare. Poenget var vertfall at mange sitter å maser på unghesten selv om den har god fremdrift, helt til den etterhvert går lei og ikke blir like lydig og var for hjelperene lenger.

Men jeg er fullt klar over hva fremdrift er! Nå kjenner jeg ikke mye til hesten til Angelina1 enda, men hesten viste ikke tegn til å gå bak loddplan og vegre seg unna. Hver gang hesten visste tegn til å samle seg, ga vi etter for tøylene, tøylene her ble ikke holdt såpass mye at hesten f.eks hadde prøvd å samle seg pga. bittet. Det ble mye skritting, samt skritt på lange tøyler innimellom ridningen.

Nå vet jeg ikke hvor mye hesten er blitt ridd, men jeg har forstått det sånn at den ble brukt på tur frem til 3 uker siden, da begynnte eieren å ri på bane.. Hvem,hva,hvor ang. det får heller hestens eier svare på selv, det har ikke jeg så mye peiling på. Men hesten var jo ikke utrent i den forstand, hadde nok ikke vært i stand til å bli trent på banen da..

hadde ikke planer om å forsette å diskutere å diskutere på dette men ;) ville bare få frem at jeg så ikke noe galt i det angelina1 her forklarte..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/09/2005 :  22:37:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du burde vel kanskje ha fått med deg hva diskusjonen dreide seg om i første omgang da...

Nemlig at Angelina 1 var lite for både fremdrift( noe hun tydelig likestilte med fart) og en hest som søkte ned og frem noe som er avgjørende for om den bruker seg riktig når den går til tøylen.
Nå har jo du etter et visst antall innlegg forandret på dine utsagn ang. fremdrift osv, og ironisk nok har du endt opp med å motsi deg selv.....og Angelina 1...

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 26/09/2005 :  19:26:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
bare drit i det anne...txt meg når u klar til å ri litt igjen Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  19:32:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
bare drit i det anne...txt meg når u klar til å ri litt igjen

Opprinnelig postet av angelina1

Er fortsettelsen på den..." tuppen og lillemor"....?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  21:15:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jeg sitter aldri inne med noe jeg brenner for kristine ;) Når det kommer til hest, dyreforsøk, pelsdyr oppdrett, så holder jeg aldri munnen lukket, desvvere kanskje? :P

Jeg mener ikke å tråkke på noens tær, egentlig burde jeg ikek befinne meg på slike forum i det hele tatt, da jeg blir så forbannet mye jeg leser. Rett og slett fordi jeg brenenr for alle dyrs ve og vel.. innen hest er det 2983958 forskjellige meninger, og alle må få si sin :) Jeg står for det jeg har lært og det jeg mener er rett, så får resten stå for seg selv. mvh janne

Opprinnelig postet av Bea

Hehe.. kjenner meg veldig igjen her, kanskje det ligger til navnet ?

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2005 :  23:03:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
har vi noen regel på å motsi seg selv da? leste ikke igjennom innleggene mine etterhvert, så jeg vimser vel jeg også innimellom! Så sånn er nå det.. :P

Beat: Kjenner meg igjen der, ikke lett å holde sterke meninger for seg selv ;)!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 27/09/2005 :  00:52:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
har vi noen regel på å motsi seg selv da? leste ikke igjennom innleggene mine etterhvert, så jeg vimser vel jeg også innimellom! Så sånn er nå det.. :P

Neida, blir bare litt vanskelig å holde en saklig debatt..

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

stine11

» VIP

Skrevet - 30/09/2005 :  08:46:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg red min fullblods på hjelpetøyler de første dagene jeg fikk han, dette fordi han gikk med hodet veldig høyt. Da hadde jeg blitt sittende på ryggraden hans, og han ville fått vondt i ryggen. når jeg viste han hvor jeg ville han skulle gå så var det bare å ri uten de senere. har ikke brukt de siden, nå kjenner han selv at det er godt å gå med hodet lavt og ryggen hevet.. Gå til toppen av siden

Gismo & Hiawata

Skrevet - 30/09/2005 :  21:34:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehm... Hæ??? Ryggraden? Hvordan klarer du å sitte på ryggraden til en hest når du rir med sal?? Det er en grunn til at vi har sal, men...
Hjelpetøyler får ikke hesten til å løfte ryggen og sette bakbeina inn under seg som er vitsen med dressur, Hjelpetøyler får hesten til å bøye hodet og se pen ut...
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.