hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hjelpemidler, hva synes dere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hjelpemidler, hva synes dere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

eniih

» VIP

Skrevet - 30/09/2005 :  22:52:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det bare meg eller virker det som om det har blitt "mote" å ri med all slags hjelptøyler man kan få tak i,bare fordi det ser "kult" ut?
ser dette spesielt på sprangbanen...
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  10:22:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok ikke det bare er en "mote", mange dyktige folk som kan å bruke hjelpemidler og bruker det fordi det er nødvendig. Men ja, det er nok også endel som tar den lettvindte veien...
Hege Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  10:25:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ehm... Hæ??? Ryggraden? Hvordan klarer du å sitte på ryggraden til en hest når du rir med sal?? Det er en grunn til at vi har sal, men...
Hjelpetøyler får ikke hesten til å løfte ryggen og sette bakbeina inn under seg som er vitsen med dressur, Hjelpetøyler får hesten til å bøye hodet og se pen ut...

Opprinnelig postet av Gismo & Hiawata

Hvis hesten bærer seg helt feil, blir vi faktisk sittende på ryggeraden til den, med eller uten sal:)
Og hjelpetøyler får ikke bare hesten til å "bøye hodet og se pen ut", om man bruker de riktig er de en fin rettledning for hesten.

Gismo & Hiawata

Skrevet - 01/10/2005 :  11:57:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du vet hva en ryggrad er?? Bruker man sal er det umulig for deg å sitte på ryggraden til hesten din! Salen har en "kanal" der hvor ryggraden er sånn at man ikke skal sitte på den. Det er en grunn til at salen ikke er flat under! Skjønner ikke helt hvordan du får til å sitte på ryggraden til en hest med sal, men... Og salen ligger ikke annerledes på ryggen til hesten om den har hodet opp eller ned! Hva er vitsen med hjelpetøyler? Når man kan ri hesten rikitg, og få den til å forstå hvordan den skal bære seg rikitg uten hjelpetøyer, hva er da vitsen? Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  12:27:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du vet hva en ryggrad er?? Bruker man sal er det umulig for deg å sitte på ryggraden til hesten din! Salen har en "kanal" der hvor ryggraden er sånn at man ikke skal sitte på den. Det er en grunn til at salen ikke er flat under! Skjønner ikke helt hvordan du får til å sitte på ryggraden til en hest med sal, men... Og salen ligger ikke annerledes på ryggen til hesten om den har hodet opp eller ned! Hva er vitsen med hjelpetøyler? Når man kan ri hesten rikitg, og få den til å forstå hvordan den skal bære seg rikitg uten hjelpetøyer, hva er da vitsen?

Opprinnelig postet av Gismo & Hiawata

Nå har jeg holdt på med hest i flere år enn hva du har levd, så ja, jeg vet hva en ryggrad er og hvordan en sal ser ut
Vet jeg svarte litt kort, men kan forklare nærmere. Når en hest bærer seg riktig og tråkker godt under seg, vil ryggen komme opp og man unngår feks belastninger på rygg. Når en hest ikke tråkker godt under seg, går med hodet i været osv (altså ikke bærer seg riktig), vil det bli belastende for ryggen. Og da spiller det ingen rolle om man har en sal på!

Ved riktig bruk, kan feks hjelpetøyler være et fint rettledene middel for hesten. Synes blant annet Kjersti forklarte dette fint tidligere i debatten. En hest som feks er feilridd, er fint å rettlede med hjelpetøyler. Da er det snakk om å bruke de noen dager eller de første minuttene av timen, og ikke i lengden.

Gismo & Hiawata

Skrevet - 01/10/2005 :  18:51:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja seff! Går hesten rikitg, med ballansepunktet lenger bakover og bakbena mer under seg får hesten mindre belastningsskader enn om den går med vekten på framparten. Men man sitter ikke på ryggraden fordet! Jeg forstår fortsatt ikke vitsen med hjelpetøyler. Det man vil er jo å få hesten til å "sette" seg på bakparten, og løfte framparten. Men setter man må hjelpetøyler, blir det motsatt. Da detter hesten på framparten og bøyer halsen nedover. Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  19:22:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
tror ikke hun skjønner poenget ditt hege.. Se for deg det her: hesten hever hodet, ryggen blir svai ( akkurat som du drar hodet bakover, kjenn ryggen din.) Hesten tar hodet ned ,og setter bakbeina under seg ryggen heves, dvs hodet opp, du rir på hestens skjelett, omvendt du rir på hestens muskulatur. (akkurat som om vi senker hodet, ryggen hever seg opp.) Hjelper ikke at salen er imellom... Hjelpetøyler er for å vise hesten vei, gjøre det lettere for hesten (derav navnet "HJELPEtøyler") Om man gjør det riktig kan man aktivisere bakbena jo, akkurat som mange tror de rir hesten samlet, men om du ber de ri en halvparade riktig, kjenner de plutselig hesten setter bena ennå mer under seg. Så mange veier til samme mål.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  19:36:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk Bea! Jeg er ikke alltid like flink til å forklare meg, iallefall for folk som ikke skjønner hva jeg mener:) Snakker vel litt vanskelig språk eller noe;)

Gismo & Hiawata

Skrevet - 01/10/2005 :  22:00:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
LOL! Serriøst ass! Går det ann. Sitter man å rir på en hest som har hodet opp, sitter man fortsatt ikke å rir på ryggraden! Jeg blir gal jeg! Hvordan i huleste klarer dere å sitte på ryggraden til en hest?? Det er totalt umulig med sal! Man sitter ikke noe annerledes på ryggen til en hest selv om den løfter framparten. Dere er sånn typiske "moderne" ryttere som ikke skjønner så mye. Jeg må spørre dere: Hvorfor rir dere dressur?
Selv om hjelpetøyler heter hjelpetøyler betyr ikke det at de er til hjelp! Kanskje det er en som ikke hvet så mye som har funnet opp navnet?
Men seriøst ass.. Gidder snart ikke forklare mer. Gir opp. Selv om dere er eldre enn meg, betyr ikke det at dere hvet så utrolig mye mer!
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/10/2005 :  22:13:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herregud for en diskusjon! *rister oppgitt på hodet* Til Gismo & Hiawata: Du sitter jo ikke BOKSTAVLIG på ryggraden, for ja, du har en sal i mellom rumpa di og hesten ja. Men poenget er at når hesten bruker kroppen riktig så sitter du på musklene dens, enig i det? Men når hesten går med hodet høyt oppe, så senker den musklene, og vi sier vi sitter på ryggraden istedenfor på musklene. Alle enige nå?
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2005 :  22:49:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
lol :D GOdt sagt torhild ;)

Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  00:14:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gismo og hiawata:
trur spørsmålet er hvorfor rir du dressur? er litt frekt å si sånt til andre spør du meg, høres i allefall ut som de kan mer enn deg innenfor det med ryggrad greine og du trur du kan det. Sikkert kjempe frekt av meg. Men var bare min mening. Beklager hvis du tar det ille opp!

Jepp bra sagt torhild:)

Mvh Silje
Redigert av - siljeho den 02/10/2005 00:15:27 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  00:15:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Seriøst ass", vi er eldre og har mye mer erfaring, tydeligvis:)
Hjelpetøyler er ikke noe som er "funnet opp" for morro skyld, og jo det hjelper. Men du må for all del fortsette å leve i en fantasi verden.

Og hvorfor spør du om hvorfor vi rir dressur? Den skjønte jeg ikke:)

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  00:17:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Seriøst ass", vi er eldre og har mye mer erfaring, tydeligvis:)
Hjelpetøyler er ikke noe som er "funnet opp" for morro skyld, og jo det hjelper. Men du må for all del fortsette å leve i en fantasi verden.

hehehe :P

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  00:23:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager min litt skarpe kommentar, men jeg er trøtt og klarte ikke dy meg:)

Tror jeg skal legge meg før det tar av helt nå. Skal på KM i morgen tidlig. Natta!

Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.