hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Islandshesten din heter...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Islandshesten din heter...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  15:27:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hoppa mi heter Blida(med den islandske d-en) og det betyr blid og snill. Et passende nevn til henne synes jeg, men, tja hva kan man si; navnet passer ikke alltid!! ;-)
Men generellt sett synes jeg navtet er veldig dekkene for hennes personelighet.

Det merkeligste navnet jeg har hørt er Vandstyggur som betyr redd for pisken(?)
Tror ikke mange hester heter det. Det fineste navnet jeg vet om er nok Drottning. Dronning. De hesten jeg vet om som bærer det navnet bærer det med rette =)

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  21:34:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
-ur er jo hankjønnsending i substantiv og adjektiv, så Ófeig (ikke Ofeíg) er vel et hoppenavn, da.

Þyrla er både et verb og et substantiv, verbet betyr å virvle.

Vet ikke om eller hvor ofte folk bruker saga om mirakel; det vanligste ordet for mirakel er iallfall kraftaverk :)

Og angående Skjóni/a, jeg vet om ei svart hoppe som heter Skjóna. De som ga henne navn trodde nemlig at Skjóna betydde skjønn :)

(Hrafn uttales forøvrig "hrabn", hvis jeg skal pirke litt mer. Veldig fint navn, da! Katten min heter det samme).

Ellers har jeg ingen islandshest selv, men mine favorittnavn inkluderer Dögg (dugg), Dropi (dråpe), Hraun (lava, lavaslette), Myrkvi (formørkelse). Og mange fler...

Det merkeligste navnet jeg har kommet over, er nok Hulda-Hnöll. Et merkelig navn (på en hest med merkelig farge). Skulle kanskje vært Huldu-Hnöll? Hulda betyr iallfall secrecy (jfr Huldufólk, vetter/underjordiske/osv).
Bilde her, gitt: http://www.gaitedhorses.net/Articles/Color/colorinheritance.shtml
Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  12:36:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
-ur er hannkjønnsending ja, samme er -ir, og -a er for hoppe, men så vet jeg om ei hoppe som heter Urdur, og jeg vet om en vallak som heter Arna, så regelen blir ikke alltid fulgt:) Og Ofeig har jeg sett på en vallak, men det er godt mulig det er hoppenavn, ikke vet jeg. Det ender jo ikke på -a. Ofeiga? :P noo...

Og for å prike tilbake, sa jeg ikke at man bruker saga som betydning av mirakel, jeg sa jeg hadde hørt noen si at Saga betyr mirakel, men det er godt mulig det er feil.

Er visst endel islandsfolk her som må skjerpe uttalen sin, for jeg har ikke hørt noen utale hrabn før, selv sier jeg hravn. Høres rart ut, men er det sånn, så er det sånn. Forresten, noen som vet hva Hrokur betyr? Bare klart å finne den nederlandske betydningen, og den skal jeg ikke prøve å skrive engang
Gå til toppen av siden

Bera

» VIP

Skrevet - 12/05/2005 :  13:41:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stemmer at Ofeig er hoppenavn og Ofeigur hingstenavn.
Men det finnes også unntak fra regelen om at -ur er hannkjønnsendring, i jentenavn som f.eks Hildur, Fjødur( betyr fjær) og nevnte Urdur.

Hrafn uttales Hrabn( med stemt -b så det høres nesten ut som -p), men nesten alle i Norge sier ravn.

Hrokur betyr tårn, og brukes ofte om høye og tynne hingsteføll.

Ellers så heter hoppene mine:
Brana : modig, trollkvinne. Syns navnet passer bra, hun går fram over alt på tur og er sjelden redd noe.
Bera : hunnbjørn, er også en dronning i norrøn mytologi som heter det.
Syns navnet passer, men vet ikke om det at Bera var en dronning passer så godt for Bera er stort sett alltid lavest i rang og er den som blir mobbet av andre.
Bera fikk et hoppeføll etter Hrafn fra Gardabæ tirsdag morgen men det døde rett etter fødselen.
Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  13:46:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Hm, når du har sett disse navnene, er du helt sikker på at de sto i nominativ? Eller altså, hva var sammenhengen? Har du hørt dem i en norsk eller islandsk setning? For navnene endrer seg jo i de forskjellige kasusene. Mannsnavnet Árni bøyes jo Árni - Árna - Árna - Árna. Og om Ófeigur brukes som et substantiv, er Ófeig den riktige formen i akkusativ entall uten artikkel. Eller, kanskje det var en veldig feminin vallak ;)

Det er en del hoppenavn som ender på -ur og -i, men i de fleste tilfellene dreier det seg om hunkjønnsord (substantiv) uten ending som tilfeldigvis har -ur og -i i stammen, for eksempel Fjöður og Gleði. Det virker som om Urður er et tvekjønnet navn, eller kanskje mer at det var et mannsnavn for lenge siden, mens det nå er et kvinnenavn. Adjektiv pleier ikke å ha noen ending i entall nominativ når de står til hunkjønnsord.

Kan godt tenkes at noen bruker Saga om mirakel, hva vet jeg :) Kan jo høre med de innfødte. Det er sikkert mange navn som blir uttalt mer eller mindre feil rundt om kring, men det er jo ikke verdens undergang heller, hehe. Jeg kan anbefale Ari Páll Kristinsson: The Pronunciation of Modern Icelandic, a brief course for foreign students. Det går an å få tak i den via BibSys.no, eller om du bare spør på biblioteket ditt. (Evt kanskje henvende seg til Bóksala Stúdenta ved Háskóla Íslands i Reykjavik?)

Hrokur sto ikke i ordboka mi iallfall, kan det være at han heter Hrókur? Det betyr iallfall rook, castle. Altså tårn (i sjakk), slott. Rook betyr også kornkråke på engelsk (men det fins jo ingen kråker på Island).
Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 12/05/2005 :  15:04:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
Stemmer nok at det er Hrókur da ja, hvis ikke Hrokur står der:P Vet ikke åssen han var som føll, men han er ikke mye spinkel nå vaffal

Anyway, Urður er sikkert hoppeform av -ur endingen, hun er fra islands så vidt jeg vet, Arna vet jeg ingenting om, bare leste det på en nettside engang, norskfødt vil jeg anta.
Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 14/05/2005 :  21:11:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mine islandsvallaker heter Ásk og Tremill(uttales egentlig Ausk og Tremitl). Jeg synes de er tunge og uttale, så jeg sier det sånn som det skrives. Ásk betyr "den første mann på jord" og Tremill betyr "djevel". Betydningene passer ikke noe særlig, men jeg synes navnene er fine.
Artig diskusjon, dette:)!
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 17/05/2005 :  13:27:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her hjemme har vi Àrvakur,som betyr årvåken og det passer veldig bra.Pigg og glad hest som alltid er klar til innsats. Det er Hektor,bare et egennavn,men han klager ikke,også Svarti-Galdur.Svart tryllekunstner.Han er mørk,men ikke spesiellt magisk og riktig søt og snill og uskyldig.
Er veldig glad i navnet Àrvakur selv, også Sòlfari. Den som reiser med solen. Det er fint...
Nina.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Ina_ln

» VIP

Skrevet - 17/05/2005 :  15:29:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ei hoppe som heter Gná som jeg tror betyr noe sånt som (havets) gudinne.
Foreldrene mine sin hest heter Aria, vet ikke helt va det betyr (betyr ikke Ari ørn??)

Må bare si meg enig i det som flere har skrevet til nå: morsom debatt!!
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  12:26:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
Baldintáta synes jeg er et tøft navn.. akkurat nå har jeg ikke navnets betydning, men tror det var det som betydde stygg liten pike.. men skal ikek garantere
Det som er gjort er gjort og kan ikke gjøres noe med. Annet enn å gjøre det til lærdom. Gå til toppen av siden

maane

Norway

Skrevet - 25/05/2005 :  23:34:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Artig diskusjon, dette.

Askja het den første hesten min. Askja er jo den tredje største vulkanen på island, og passet dermed veldig godt på hesten min. Veldig var og VELDIG villig, nærmest eksplosiv når hun ble ridd. Slik mener jeg nå islandshester skal være og. ;)

Føllet til Askja kalte vi Dimma. Det betyr tusmørke. Dimma ble født grå, men vi visste hun kom til å bli svart, derfor endte vi opp med det navnet, etter å ha lest navneboken jeg har opp og ned og ut og inn. ;)

Taktur het en annen hest vi hadde. Det betyr takt. Han hadde god takt i tølt og de andre gangartene, så det passer jo bra.

Logi heter en annen vallak vi solgte for noen få år siden. Det navnet blir vel for det meste brukt på røde hester, og han var jo rød. Tror det betyr brann..?

Den ene hoppa jeg har nå heter Gleði, som betyr glede. Det passer også fint, Gleði er for det meste snill og positiv.

Valakken vår heter Heðinn. Det har såvidt jeg vet ingen betydning, men er et mannsnavn. Stammer fra norrøn mytologi.

Ellers liker jeg navnet Gimli. Vet ikke hva det betyr.
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  12:02:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Shilamon skrev:
Kopi av melding:
Baldintáta synes jeg er et tøft navn.. akkurat nå har jeg ikke navnets betydning, men tror det var det som betydde stygg liten pike.. men skal ikek garantere

Baldintáta bety "cheeky monkey" på min liste.

maane skrev:
Kopi av melding:
Valakken vår heter Heðinn. Det har såvidt jeg vet ingen betydning, men er et mannsnavn. Stammer fra norrøn mytologi.

Héðinn betyr "kledd i lær" / manns navn. "Kledd i lær" er jo ganske kult da! Spesielt om ikke annet.

Føler at jeg burde kalle et eventuelt føll etter Thirla "lille fly" eller no=) Må bare finne ut hva det er på Islandsk...

En annen ting. Er det noen regel for hva hestens "etternavn" skal være? Islandshester heter jo "fra ..." og de fleste heter fra gården de er født. Hingsten jeg skal bruke på Thirla, heter Ringo fra Ringerike, det er jo ganske vidt...
Takker for god respons og for at dere likte topicen. Syns Islandsnavn er så gøy!
Ellbell&Þyrladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  12:48:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Mange kule navn her gitt!! Spennende med navnene på islandshester egentlig...

*Islendingen min heter noe så uorginalt som Sleipnir (sleipner) Og det har nok ingen spesiell betydning, annet at den et oppkalt etter Sleipner-hesten med åtte bein fra norrøn myteologi vil jeg tro!!
Hvis du ser på navnet slik; SLEIPnir så vil jeg nok si at det passer ganske godt!!

*Det fineste islendingnavnet jeg vet om er nok Àly/Àli(R.I.P.), men jeg vet ikke helt hva det betyr... Noen som kan hjelpe kanskje???

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

GML

» VIP

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  00:37:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGML  Svar med kopi av melding
Isl.hesten til veninna mi heter TITLINGUR og det betyr faktisk STOR PIKK!ha,ha,ha...! Hun visste ikke det da hun valgte det navnet,da:o) Hun har også ei hoppe som heter Vilimey el.Vilymei,vet ikke hva det betyr...Kanskje noen andre her som vet det?
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  15:33:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Inga &Sleipner skrev:

Kopi av melding:
*Det fineste islendingnavnet jeg vet om er nok Àly/Àli(R.I.P.), men jeg vet ikke helt hva det betyr... Noen som kan hjelpe kanskje???

Áli betyr blakk, fargen alstå (dun på engelsk)

GML skrev:

Kopi av melding:
Isl.hesten til veninna mi heter TITLINGUR og det betyr faktisk STOR PIKK!ha,ha,ha...!

Wow =) På min liste betyr dog Titlingur noe så harmløst som spurv.

Ellbell&Þyrladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.