hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Islandshesten din heter...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Islandshesten din heter...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Ellbell

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  20:50:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
I påvente av bedekningssesongen 2005 og forhåpentligvis en liten miniislending neste sommer, har jeg blitt, om mulig, enda mer interessert i Islandshestnavn…Ikke bare til ”eget bruk”, men generelt også. Derfor starter jeg følgende ”debatt”:

§ Hva heter hesten din? Hva betyr det? Passer det?
§ Hva er det mest spesielle Islandshestnavnet du har vært bort eller hørt?

For å ta stafettpinnen i eget hjørne først:

§ Hesten min heter Þyrla som betyr helikopter J. Det passer ypperlig da hun er snill og bedagelig som dagen er lang fra bakken, men med en gang man setter foten i stigbøylen er det raketter i ræva og full fart! Hun ble visstnok kalt ”helikopter” fordi hun var et særdeles hypert føll og bare løp rundt og rundt og rundt…

§ Nå syns jeg ”helikopter” er ganske spesielt jeg da, men en av Þyrlas forfedre heter Stygga-Bleik. Nå betyr det ”sky palominofarget (el lys farge)” da, men tenk å bli annonsert på et stevne som ditt navn på hesten ”Stygga Bleik”. Artig.

Ellbell&Þyrladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day!

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  21:36:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Ikke min, men hesten jeg rir, heter Birtingur. Det betyr noe sånt som "lysning" eller "den som blir lysere". Dette stemmer, siden han er pinto, men bare blir hvitere og hvitere.

De fineste navnene er nok Sunnanvindur (Sønnavind), Ràk (egen/sta) og Solfagur.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 09/05/2005 :  22:30:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Venninen min sin islending heter Frøya fra Bryne. Frøya er fruktbarhetsgudinnen i norrøn mytologi, et veldig vanlig navn på hopper fra Norge og Island egentlig, så særlig spesielt er det ikke akkurat.

Syntes litt synd på hester som heter Teitur, selv om det sikkert betyr noe fint på islandsk, hehe. Ofeig/Ufeig syntes jeg er litt artig navn.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  00:02:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det sistnevten skal vel være Ofeigur, eller? Vet i alle fall at min islandske venninde alltid sier Ofeigur der det står "Ofeig" og lignende. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  00:06:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kan godt være han egentlig heter det ja, men jeg kjente den ihvertfall bare som Ofeig. I mine islandske ættesagaer som jeg skrev særemne om var O/Ufeig et ofte brukt navn.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  08:30:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Et navn jeg liker veldig godt er Skjôna, men er ikke sikker på hva det betyr. Hesten som heter det er svart, så kan det kanskje bety svart?.. Jaja, er langt fra sikker men syntes navnet er kjempefint :)
Helmingur er også et flott navn.

(Har du peiling Formosissima hva navnene betyr for noe?)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  09:36:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hestene mine heter Fröya og Vinur som betyr venn. Fröya har hatt to føll, så fruktbar er hun, Så da kan man vell si at det passer. Vinur er et føll jeg nettopp har kjøpt. Han hadde ikke fått noe navn. Han er pinto - grå og hvit. Vi vurderte en del navn som har med fargen å gjøre, bla. Skyfaxi. Men vi kom fram til at Vinur er et vakkert navn med en fin betydning. Han er også veldig kontaktsøkende og følsom, så jeg tror han kommer til å bli en veldig god venn. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  10:12:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Bente71: Hm, nei. Vet bare at Skjôni betyr flekkete ;-)

For øvrig heter hestene til "svigers" Ràk (kalles Mirakel), Fenja (kalles Frøya), Enja, Solfagur og Erpur. Tidligere hest het Freyr (og han er vel forsåvidt i Oslo til trening nå..).
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  10:16:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Et navn jeg liker veldig godt er Skjôna, men er ikke sikker på hva det betyr.

Skjôna betyr pinto så det er jo rart hesten er helfarget...Eksempelvis blir Skjôna og Skjôni satt sammen med fargenavn eller navn av annen betydning for å vise til at hesten er pinto.

Kopi av melding:
Ikke min, men hesten jeg rir, heter Birtingur. Det betyr noe sånt som "lysning" eller "den som blir lysere". Dette stemmer, siden han er pinto, men bare blir hvitere og hvitere.

Birtingur betyr "den lyse" på min liste...ordrett=) Varierer sikkert, men det er jo samme sak=)

Kopi av melding:
Syntes litt synd på hester som heter Teitur, selv om det sikkert betyr noe fint på islandsk, hehe. Ofeig/Ufeig syntes jeg er litt artig navn.

Teitur betyr glad og "happy" lissom=)
Ofeigur betyr "en overlever" - survivor

Ellbell&Þyrladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  10:34:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja dere har jo så rett så rett Skjôna er jo flekkete, lys brun og hvit. *Huff flaut*
Satt og tenkte på eiers tidligere hest som var svart, hun var blanding av islandshest og shetlandsponni ( som het Sota ).
Jaja, godt med alt som kan rettes opp i

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  10:49:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Birtingur betyr "den lyse" på min liste...ordrett=) Varierer sikkert, men det er jo samme sak=)

Hm, Matthildur (min venninde på Island) sier at det betyr "lysning" eller "blir lysere". Men det er jo så likt uansett.

Kopi av melding:
Kopi av melding:

Teitur betyr glad og "happy" lissom=)
Ofeigur betyr "en overlever" - survivor

Ofeigur betyr også noe a la "supert" om jeg ikke tar helt feil.
Gå til toppen av siden

Raggis

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  13:41:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRaggis  Svar med kopi av melding
Artig topic:)
Hesten jeg skal ha i trening nå heter Austri, og hva navnet betyr vet jeg dessverre ikke. Han er vaffal svart/brun.

Men min forige hest, Vignir (som også er et nydelig navn), betydningen der er noe slikt som "Guden Tor, mannsnavn, buldre buldre" og haha, det stemmer iallefall.

Det fineste navnet jeg vet om er helt klart Sunnanvindur eller så liker jeg også Hrafn (uttales Ravn, og betyr svart hest), Vargur (betyr Ulv) og Saga, en sann favoritt:) Betyr noe slikt som fortelling/eventyr/saga. Har også hørt at det kan bety mirakel. Og til sist, men ikke minst, Ási.. Helt fantastisk navn betyr fart/speed (speedpass !!!) men har også hørt at det er forkortelse for Ásmundur... :P DET derimot, skal ikke hesten min hete...

Og til den som skrev det, en hest kan hete bare Ofeíg, såvel som Ofeígur, men det er ikke så vanlig såvidt jeg vet. Brukes som oftest som forkortelse
Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  14:14:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten jeg skal ha i trening nå heter Austri, og hva navnet betyr vet jeg dessverre ikke. Han er vaffal svart/brun.

Men min forige hest, Vignir (som også er et nydelig navn), betydningen der er noe slikt som "Guden Tor, mannsnavn, buldre buldre" og haha, det stemmer iallefall.

Austri betyr øst
Vignir betyr kjempe som helt sikkert brukes om guden Tor som buldrer=)

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

karen&irpill

Skrevet - 10/05/2005 :  21:39:25  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingkaren&irpill  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekaren&irpill  Svar med kopi av melding
Heisann sveisann!

Hesten som jeg har på helfor heter Irpill, som er blanding av to veldig fine hestenavn (synes jeg) etter moren og faren hans.

Mora heter Irpa (fra Sunndalsøra)
Faren heter Sikill (fra Lian)
og da ble det Irpill!

Irpa betyr foresten brun hoppe, og Sikill betyr seil, så grovt sett betyr irpill brunt seil. Hehe=) Han er helt svart på sommeren da men hehe;)
Men Irpill er et veldig søtt navn, og Irpill er en veldig søt hest, og i helhet synes jeg det passer veldig godt.

Et veldig fint navn syns jeg er Nökkvi, og i boka mi her står det at det betyr "jättarnas stenbåt", skjønte ikke helt hva det betydde jeg men ;) hehe. Gjeternes steinbåt kanskje?
Gylfi er jo litt tøft også da, betyr fyrste. Kiljan synes jeg også er fint, er et katolsk navn (brukt på island også.)
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/05/2005 :  21:53:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Et veldig fint navn syns jeg er Nökkvi, og i boka mi her står det at det betyr "jättarnas stenbåt", skjønte ikke helt hva det betydde jeg men ;)

jättar= kjemper /troll *sett for mye på astrid lingren filmer* Så kjempenes steinbåt. Men sånn rent språklig ser det litt ut som de egentlig mener "nøkk" ett slags mytologisk vann"troll" som lurte mennesker ned til vannet for å drukne seg. Makes sense ift båt og greier, men så kan ikke jeg islandsk. :P

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/05/2005 :  10:18:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Nøkkvi betyr steinbåt ja, akkurat det navnet der spurte jeg Matthildur etter. ;-) Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.