hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Islandshesten din heter...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Islandshesten din heter...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 9

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  19:15:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Takk Elbell!!:):) Det passet jo forsåvidt veldig godt til hesten da den var blakk...;)

Ingen som vet om Sleipnir står for noe/betyr noe?? (blir litt håpefull jeg nå...;p)

Black Baily <3 Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  19:22:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Og ja... Jeg kjente en gang to islandshester. De het Yr og Jörp(jörpur?) eller noe i den duren. Vet ikke helt hvordan de skrives!! De skulle vistnok bety rød/brun(Yr) og mørkebrun(jörp)

(hingstenavn skal vel slutte på -ir -ur eller -i eller noe?);)

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  19:24:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Nå prøver jeg igjen!!;)

Har faktisk også møtt ei islandshoppe som heter Inga!! De kalte henne ihvertfall det, og i navnebøker det at navnet stammer fra guder Frøy og betyr fruktbar.

Ellbell

Norway

Skrevet - 27/05/2005 :  22:12:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Inga&Sleipner:
Bare hyggelig du. Fant dog ikke noen av de andre navnene du nevnte...
Jørp er en farge så jeg antar det betyr at hesten er brun m svart man og hale.
Det er mange ISlandshester som får "menneskenavn" også, f.eks for å si hvem de tilhører. Islendingene slenger gjerne på et annet navn også, f.eks Jørpinga, altså den Brune hesten som tilhører inga...Banalt og genialt=)

Ellbell&Þyrladyret

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Inga&Sleipner

Norway

Skrevet - 28/05/2005 :  21:23:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseInga&Sleipner  Svar med kopi av melding
Kult!! Nå vet jeg hva jeg skal kalle den fremtidige,brune islandshoppa mi!!:):):)

islandshest_jentå:)

» VIP

Skrevet - 28/05/2005 :  23:10:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
hesten min heter : visir.
det betyr-Den som viser vei.
det stemmer veldig bra. han er så stø og snill og du kan stole hundre prosent på at han finner veien hehe;)
han er den snilleste hesten jeg har vært borti tror jeg. han kan vere litt rampete hvis du ikke viser hvem som er sjefen når du rir, men på bakken er han den snilleste du kan tenke deg. jeg tror ikke su finnner en snillere hest da.hehe.

vet om mange fine islandshestnavn. men kommer ikke på et spesielt et...
Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 30/05/2005 :  12:58:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som Formosissima sa heter jo pånni Birtingur, og nå lærte jeg hva det betyr Og det passer jo ganske bra. Han er oppkalt etter sin mor Birting, og da vi hentet han sa Olaf at han egentlig skulle hete Garpur, som betyr tøff, fordi han var den tøffeste de hadde der oppe.
How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

villblesa

Skrevet - 01/06/2005 :  19:11:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest heter Hlynur, daglig kalt lynis. Jeg tror navnet betyr rask som lynet, og det stemmer. Ellers synes jeg at Skuggi er ett fint navn...og nattfari Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 02/06/2005 :  11:24:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
villblesa skrev:
Kopi av melding:
Min hest heter Hlynur, daglig kalt lynis. Jeg tror navnet betyr rask som lynet, og det stemmer

Hlynur: wages, maple fant jeg nyss på internett...Maple er vel sirup...wages er problemer??

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Lukka, Solfari og Greta

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2005 :  13:13:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei!
Hesten min heter Lukka og det betyr lykke.. jeg syns det passer kjempe bra til go`jenta mi<3=P hehe

Greta Lind, Lukka og Solfari<3 Gå til toppen av siden

Shadowfax

Skrevet - 08/06/2005 :  02:11:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Artig topic:)
Og til den som skrev det, en hest kan hete bare Ofeíg, såvel som Ofeígur, men det er ikke så vanlig såvidt jeg vet. Brukes som oftest som forkortelse

Opprinnelig postet av Maxipus

ófeig er hoppe og ófeigur hingst-navn...

På islandsk bytter navnene også skrivemåte-uttale ettersom hvilken tid det snakkes om hesten i....
ok... skriver mer om det sienere... be back...

Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 08/06/2005 :  17:57:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
villblesa skrev:
Kopi av melding:
Min hest heter Hlynur, daglig kalt lynis. Jeg tror navnet betyr rask som lynet, og det stemmer

Hlynur: wages, maple fant jeg nyss på internett...Maple er vel sirup...wages er problemer??

Opprinnelig postet av Ellbell

Hehe! Hlynur betyr lønn! Det er også et mannenavn. Tror det kommer av treet heller enn pengene... (wages = lønn, lønning altså).
Gå til toppen av siden

Shadowfax

Skrevet - 09/06/2005 :  20:02:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste litt oppi her.. Har ridd ei hoppe som heter Inga i vinter ;)
Inga fra Frøvik, ei høyt premiert hoppe :)

Dette med "menneskenavn" også.. har en del av de på stallen, som eks, Lina, Silja, Sondre, Gumi, Elvis (;))Jónas, Geiri, Bæring, Sif, Trym, Helgi, Eir, Julia,
Andre vi har hatt er bla: Eva, Lif,

Ganske vanlig med sånne navn egentlig..

Har selv 3 styk, Grimm, Glói og Fengur :)

Gå til toppen av siden

..Line&Samba..

» VIP

Skrevet - 16/06/2005 :  22:10:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Morro med islandske hestenavn som emne her!
Hoppa mi heter Samba (fra Bråta), er rød med hvit stjerne i panna og lysere man og hale, så hu kunne jo hete mye anna som forklarte fargen. Men har hørt at henne fikk navnet Samba pga. det så ut som hu dansa når hu var føll. det er jo kanskje ikke akkurat noe særlig islandsk navn, men det passer utrolig godt! hu er en veldig våken hest som skal ha med seg alt som skjer rundt henne, og hu vil helst ikke gå rett frem på tur, vil helst gå fra side til side på veiene. Fremdriften er ikke noe problem, men hu vil bare ikke gå på "ret linje" bortover.
Hu er skikkelig vims i brunst, og mer ukonsentrert. Slipper henne på banen noen ganger, og da ser det ut som hun danser, beveger kroppen i alle slags rettninger. Rister seg løs, mens hu løper.
noen ganger når vi møter på noe skummelt eller noe som hu er skeptisk til lager hu en trompet/tuba-aktig lyd gjennom nesa. Og hu kan plutselig kveppe litt til. Da stokker hu beina under seg på skikkelig merkelig vis, noen dager mer merkelig enn andre.
Ellers er hu en skikkelig pen og søt hoppe med masse sjarm og personlighet, hu er utrolig smart og forstår mye av det som foregår rundt henne. Hu kan også være veldig frekk og utspekulert.

Syns Samba er et veldig stilig navn, det er ikke noe typisk islandshest navn, men det passer utrolig godt!
Et annet litt stilig og ikke veldig vanlig navn er Flauta. Har hørt det betyr Fløyte.
Jeg syns man kan kalle islandshesten sin så og si hva man vil så lenge det er passende, og det går som et navn. Gjerne med en islandsk betydning. =)
Gå til toppen av siden

ine & mimir

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2005 :  17:44:26  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingine & mimir  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseine & mimir  Svar med kopi av melding
hei hei=) så det var mange som snakket om Òfeig og Òfeigur. i stallen der jeg har min hest er det ei hoppe som heter Òfeig og en vallak som heter Òfeigur =) tenkte jeg bare skulle nevne det=)

min hest heter mimir ( frå fossanmoen) mimir komer fra kjempen med samme navn( kjempen er også kalt mime) i norønn mytologi=)
"mimir is the giant who guards the well of the highest wisdom" alså kjempen som vokter kilden med den høyeste visdom. det sies at mimir drakk av kilden hver dag og var derfor veldig smart.

vet ikke om jeg ville sagt at mimir var spesielt smart han er egentlig ganske blond (ikke personlig ment mot blondiner=) her en dag var vi på klatre tur og mimir gikk på et tre og faltmen han er også smart nok til å krype under gjerdene i luftegården (innkludert strømm gjerdene) hehe men egentlig så er han vell ganske smart så jeg tror jeg ville sagt at han passer navnet sitt=)

andre fine/ islands heste navn er:
nattfari( den som reiser om natten)
frekja(frekk??)
frøya( etter gudinnen frøya)
MÀNA (måne eller man??)
embla(etter den første kvinnen på jorda)
dimbrao(??)
og blættur (noen som vet hva det betyr??? )

(finnes mange andre fine oxo da men gidder ikke skrive flere=)

klemmer fra ine

**IIIIIne å Mìmirgolle<3** Gå til toppen av siden
Side: av 9 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.