hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vi nybegynnere!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Vi nybegynnere!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  19:57:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Døh, nå syns jeg du skal være litt forsiktig med det du sier.

Såvidt jeg vet er det MEG som bestemmer hvem jeg vil ha som forrytter og MEG som bestemmer hvem som skal få ri min hest. Og vil ikke jeg ha en forrytter på 13 år, så vil jeg ikke det - uavhengig om du synes det er dårlig gjort eller ikke!

Redigert for å legge til at jeg faktisk har fått meg en forrytter som er 14 år. Sto mellom hu og ei på 27 - og jeg valgte faktisk hu på 14...på tross av at jeg ikke trodde det ville fungere.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

Redigert av - Anette&Ali&Aurello den 07/08/2005 23:38:26 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  20:43:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk forøvrig forrytter til hesten min i dag, en godt voksen, rolig og ansvarsfull dame.
Jeg er så lettet for å slippe bekymringer over skadde tenåringer hvor foreldrene ringer for å "hugge hodet av deg", slippe å bekymre meg for at treningsplanen ikke blir fulgt opp eller at tilridningsfasen blir kludret til av en forrytter som ikke har nok erfaring til å forstå hva i det hele tatt tilridning går ut på.

¤ puster lettet ut ¤

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

*Vellekar*

» VIP

Norway

Skrevet - 07/08/2005 :  22:34:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er stort sett enig med alle her.
Dere under 16 som liker hester vil selvfølgelig drive med det så mye som mulig.
Mange hesteeiere har nevnt i denne diskusjonen at de ikke vil ha forryttere under 16 fordi at da har man ansvar for dem som passer hesten. Det bør da dere under 16 skjønne også kanskje??
Hvis dere ikke skjønner at det faktisk er sånn det er, er dere ihvertfall ikke ansvarlige nok til å passe en hest helt alene..!
Selvfølgelig er det mange under 16 som er ganske så erfarne, modne og skjønner hva som faktisk kan skje når man handterer en hest.
Vil ikke ta alle 'yngre' under en kam.
Men hadde jeg hatt hest, hadde jeg ikke latt noen under 16 handtere hesten min alene.
Ikke grunnet alder, men grunnet at jeg ikke ville ha vært ansvalig for et liv.

Såg forresten noen som hade skrevet at det er '16 års aldersgrense' på å ri ved vei.
Er dette sant?
Gå til toppen av siden

siljemarie
» VIP

Skrevet - 08/08/2005 :  20:33:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke egen hest da, men hvis jeg hadde hatt en hest, tror jeg at jeg ville hatt en fôrrytter som ikke var altfor ung i hvertfall. Pågrunn av det som mange sier at det ikke er så gøy å sitte igjen med ansvaret når fôrrytteren er så ung.

Skjønner godt at det er fortvilende for dere som er yngre og gjerne vil ha hest på fôr, men som ikke finner en hest. Jeg vet hvor vanskelig det er. Men på mange rideskoler, har de sånn hest på fôr-opplegg, hvor du f.eks får ha en av rideskolehestene en helg i måneden. Man må nok betale litt mer for det, men det er oftere sikrere. Man lærer mye av det også. Men det er jo dessverre sånn at ikke alle er så heldige at de bor i nærheten av en rideskole hvor det er sånn.
Gå til toppen av siden

siljeho

Norway

Skrevet - 15/08/2005 :  20:33:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
jg er IKKE redd hester og er heller ikke "voldelig" mor dem... men igjen; det finnes helt greie forryttere under 15!!!

Opprinnelig postet av *~~Gompen~~*

Du skriver du IKKE er redd hester, men du turte jo ikke begynne på en rideskole i 2004 pga "heste redd", skrev du på VIP`en din.Trur du skriver litt imot deg selv egentlig, med mindre jeg forsto feil.

I-miss-you-amaro: Jeg synes du burde lese innleggene og prøve å forstå hvorfor mange ikke vil ha forryttere under 16 år. Jeg mener at hvis noe skulle skje når man er ute og rir, trur ikke jeg en 12 åring er i stand til å takle hvis det skulle skje noe som helst med hesten eller noen andre, spess hvis personen er ute og rir alene. En 12 åring er ikke i stand til å håndtere en "ulykke" hvis noen forstår hva jeg mener. Noen vil jo la 12 - 15 åringer være forryttere, er jo kjempe flott for dere. Men som de fleste he prøver å få frem ville jeg ikke følt meg trygg på en 12-15 åring fremfor en på 16 og oppover. Man må tenke sikkerhet. Håper du klarer å forstå dette etterhvert.

Mvh Silje Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 21/08/2005 :  22:00:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[quote]Hvis de høres selvsikre ut,la dem prøve og se om du har rett eller rytteren. Jeg foreslår det jeg, for det er utrolig skuffende for oss tenåringer.

Opprinnelig postet av I-Miss-You-Amaro

Hei!

Har ikke prøvd sånn kopi-greier før, så det er ikke sikkert det ble slik jeg hadde tenkt....

Men i hvert fall: Ville bare si at rytteren kan skade seg skikkelig (og hesten og annet for den saks skyld) hvis en skal la alle unge prøve hesten for å se om de har rett i at de takler den.
Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 31/08/2005 :  22:35:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vil vel heller si at såpass dyre hester har faste hestepassere som tar seg av treningen utenom når eieren/rytteren rir de selv.
Konkurrerer man i de høye klassene, ville det være unormalt å ikke ha en som tok seg av all "drittjobben"...

Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Vel..Er ikke alltid sånn at de som konkurrerer / har dyre hester ect lar noen andre ta seg av dritt jobben! Personlig syns jeg alt er en del av det å ha hest,alt fra å møkke, leie hesten når den har kolikk, ta bort møkk fra beitet, snekre på beitet, lempe høyballer på høyloftet, fore, pusse , sale på osv osv hører med!
Men har kommet over de som kommer til ferdig oppsala hest og betaler andre for å fore for dem..
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 31/08/2005 :  23:47:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Vil vel heller si at såpass dyre hester har faste hestepassere som tar seg av treningen utenom når eieren/rytteren rir de selv.
Konkurrerer man i de høye klassene, ville det være unormalt å ikke ha en som tok seg av all "drittjobben"...

Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Vel..Er ikke alltid sånn at de som konkurrerer / har dyre hester ect lar noen andre ta seg av dritt jobben! Personlig syns jeg alt er en del av det å ha hest,alt fra å møkke, leie hesten når den har kolikk, ta bort møkk fra beitet, snekre på beitet, lempe høyballer på høyloftet, fore, pusse , sale på osv osv hører med!
Men har kommet over de som kommer til ferdig oppsala hest og betaler andre for å fore for dem..

Opprinnelig postet av *Showjumping*

Om man har ti hester i trening mener du at man skal klare alt selv?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 01/09/2005 :  15:12:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Om man har ti hester i trening mener du at man skal klare alt selv?

Opprinnelig postet av Renegate

Takk Renegate Du forsto hva jeg mente...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 01/09/2005 :  17:06:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har oxo hørt om aldersgrense om å ri på veien, men tror ikke dette er sant Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 01/09/2005 :  21:43:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Har ikke lest hele debatten, så dette er kanskje nevnt før - men aldersgrensen for å sykle i trafikken er faktisk 12 år. Det sier seg selv at dette også bør gjelde for hest - kanskje i enda større grad da det er litt mer å passe på når man sitter på hesteryggen. Så jeg har meget god forståelse for at hesteeiere ikke vil ha barn til å ri hestene deres.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  09:55:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nå fått meg en for-rytter på 24,og er godt fornøyd med det! Har før hatt jenter her helt ned i 12 års-alderen,og det har da fungert bra det også,men man har endel mer ansvar med så unge ryttere. Nå kan jeg slappe av og faktisk få den fri-dagen jeg håpte på!
Unge,erfarne ryttere finnes de og,men er dessverre flest av dem som er i "innlærings-fasen" i den alderen,og det er ikke alltid like lett å finne disse unge som også er erfarne til en viss grad,og for ikke å snakke om,ansvarsfule og bevisste... Men hadde jeg hatt valget mellom en nybegynner over 20,uten erfaring,og en på 14 som viste seg å være ansvarsbevisst og ansvarlig,samt med en del erfaring,så hadde jeg gått for den på 14. For min del kommer det altså ikke an på alder,men erfaring,og ansvar... Problemet er for min del at jeg ikke har tid å begynne lete etter en ung som har det jeg krever...
Da blir det til at jeg velger den som jeg føler svarer til mine krav,og passer med hesten...i dette tillfellet var det hun på 24... Neste gang kansje jeg får en på 14... :)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2005 :  13:25:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man har også et sett med trafikkregler å følge når man rir...de samme gjelder vel for rytter som for bil hvis jeg ikke tar helt feil. Jeg vet iallefall at jeg ikke hadde særlig peiling på trafikkregler når jeg var 12-14år (fikk til og med mopedførerbeviset når jeg var 16 uten å egentlig være helt klar over hva, hvem og hvor angående vikeplikt...).

Hadde jeg hatt egen hest og skulle skaffet meg forrytter, hadde jeg nok foretrukket en eldre person med mindre jeg kjente personen fra før og evt visste at personen hadde kunnskaper nok og var ansvarsbevisst nok til at jeg ville tørre å la personen ta ansvaret for min hest.

Jeg fikk ikke lov av foreldrene mine til å bli steller/hestepasser når jeg var 10-12 år og syntes dette var blodig urettferdig. Hvordan kunne de hindre meg i å drive med det jeg likte på den måten, men nå forstår jeg det veldig godt.
Gå til toppen av siden

Kristin_r

» VIP

Skrevet - 05/09/2005 :  19:58:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
herregud, denne debatten tar jo helt av jo! også hester til 10 millioner.. hvor mange sånne finnes det i Norge..?
Er nok ikke bare alderen i seg selv som har noe å si tror jeg.. Er nok mange hesteeiere som har blitt kontaktet av vanvittig useriøse "unge tenåringer".
Jeg har også sett en del underlige ting jenter i 12-års alderen finner på med egne hester. Trening som overhodet ikke er målrettet, bruker hesten mest som en "leke" og skal prøve alt mulig uten å gjennomføre det.. f.eks. be hesten om å hoppe et hinder, og når den ikke gjør det, bare går over til noe annet uten å tenke på hva man nettopp har lært hesten..
Men! Jeg vet også om mange jenter under 16 som gjør kjempe-jobber med hestene sine/fôrhester!
Er egentlig personen det burde gå på ikke alder..
jaja...
Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 05/09/2005 :  22:00:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men! Jeg vet også om mange jenter under 16 som gjør kjempe-jobber med hestene sine/fôrhester!
Er egentlig personen det burde gå på ikke alder..
jaja... >>

Det er der akkurat dt jg også mener
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.