hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Porselen...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Porselen...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Sylvia1990

» VIP

Skrevet - 21/03/2006 :  19:38:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er fôrrytter til en nydelig harfør ponni. Liker det veldig godt, men problemet er at eieren er så overbeskyttene. Hun oppfører seg som om dyret er lagd av porselen! Ta her om dagen f.eks. Jeg og en venninne var på tur, og vi lagde et lite hinder som vi hoppet. Hun klikket HELT. Jeg mener greit hvis vi er uefarne men jeg har 8 års erfaring med hest! Hva mener dere? Hadde hun rett til å bli så forbannet, eller er det bare enkelte folk som overdriver veldig?

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  19:57:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde forrytteren min hoppet med min hest uten å spørre først( noe jeg vet hun ikke hadde gjort) hadde nok jeg også blitt rimelig forbannet.
Dette på bakgrunn av at hesten har så og si null erfaring med hinder i tillegg til en gammel skade jeg ikke har lyst til å utfordre.
Hvis man har lyst til å gjøre det man vil i form av trening e.l. med hesten så har man bare en ting å gjøre: kjøpe egen hest..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  20:04:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Renate her (om du ikke spurte på forhånd), jeg ville også blitt forbanna.
Jeg har vel vært en ganske streng hesteeier ovenfor mine forryttere (hva som skal gjøres ikke gjøres osv), men jeg synes det er greit å ha det slik, for da vet de hva de har å forholde seg til, og da kan jeg være rimelig sikker på at ingen ulykke skjer.

Hege Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  20:25:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg har heldigvis forryttere som alltid spør på forhånd (selv om jeg ikke er noen "streng hesteier").
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  21:02:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke på meg selv verken streng eller vanskelig...men om noen hadde satt opp hinder og hoppet uten å spørre først,så hadde jeg også klikket... Jeg har traver,som har slitt litt med knærne,og ettersom han går i løpstrening så blir han behandlet jevnlig av meg for at han ikke skal bli værre.
Jeg løshopper,noe han liker veldig godt,og han har også talent for dette...men om mine stalljenter hadde hoppet ham med rytter hadde jeg "bikket over". Hadde de derimot spurt,kunne jeg fortalt hvorfor han ikke bør hoppes med rytter,og deretter lært dem teknikken mev løshopping,så de kunne få gjøre det istedet...

Helt greit at det er en hardfør ponni,og ingen traver med dårlige knær...med det er ikke din hest,og slike ting spør man om på forhånd!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  21:43:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt ot: nå hørtes jeg kanskje litt vel streng ut i forhold til dere andre, men jeg tror ikke jeg er overdrevent streng (med fare for å skremme bort potensielle forryttere når jeg får meg ny hest)! Det kan vel kanskje Guro svare på, om hun tør, hehe:)
Poenget er bare at det er bra å være litt "streng" (eller hva jeg nå skal kalle det) :)

Hege Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  21:47:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Enig med resten av gjengen, hadde noen hoppet uten min tillatelse, hadde jeg også flydd i flint.. Det hadde vel enhver hesteeier gjort.. Slike ting vil man gjerne ha greie på, så derfor; spør!
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 21/03/2006 :  22:19:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Irritert hadde jeg nok blitt og fòrrytter hadde nok fått høre at jeg ikke skal ha noe av slikt tull.

Jeg hadde ikke klikket, for hva skulle det være godt for. Det blir for mye mas. Om jeg skulle klikket for en sånn filleting, hva skulle jeg da gjort om det senere hadde oppstått en mye mer alvorlig situasjon?

Edit: Svaret går ut i fra at hesten er voksen og frisk nok til at et lite hopp eller no ikke er helsefarlig.

Raving madness suits me fine

Redigert av - Ullsokken den 21/03/2006 22:22:05 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 21/03/2006 :  22:39:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med de andre her! SPØR først

Da jeg og hesten var ung! og vi var med på timer for instruktør så ble det snakk om sprang(småe vel og merke med travere)! Jeg spurte hesteeier og fikk tillatelse bare jeg hadde på litt beskyttelse på beina- just in case Ellers så har jeg stort sett fått gjort som jeg selv har villa da hesteiere har kunnet stole på meg(tror jeg)

De aller fleste har mobil idag- ta en tlf og spør eier før man gjør noe man er usikker på om man får gjøre

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 21/03/2006 :  22:58:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok veldig lurt å ha klare regler på hva som er lov og ikke dersom man skal ha forrytter, ikke minst for forrytteren sin del også.
Tror nok ikke jeg hadde klikket dersom forrytteren min hadde hoppet et hinder, men jeg hadde gitt beskjed at hun burde spurt først! Og hadde hesten hatt en skade e.l som gjorde at den ikke kunne hoppes med så hadde jeg gitt beskjed om sånne ting med en gang forrytteren begynte å ha hesten.
Heldigvis så har jeg vært så heldig at begge forrytterene jeg har hatt har vært veldig forsiktig med å gjøre ting uten å spørre først
Enig med hege j, man må få lov å være litt streng, men innen rimelighetens grenser da
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  18:42:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Spør først!

Det er ikke din hest, og da syns jeg at man bør spørre først. Du vil jo at eieren skal stole på deg.
Om noen hadde gjort det med min hest uten å spørre hadde jeg blitt utrolig sint.! (fremtidig hest :))

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 22/03/2006 :  19:34:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Enig med de andre her. Jeg hadde nok også reagert hadde det vært min ponni. Det går ikke på din erfaring, men på at kanskje hesten ikke skulle hoppe av ulike årsaker + at du helt klart bør spørre om sånt når du ikke eier den selv.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 22/03/2006 :  19:47:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
100 % enig med de andre her, spør først! Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  11:31:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Jeg er ekstremt grundig når det kommer til hesten min.
Og Ingen skal hoppe han utenom meg. Med mindre det er gitt lov og jeg har sett de hoppe ham først.
Grunnene for meg er at han er 5 år og har ikke hoppet så lenge
Grunn to: Han blir veldig sterk men du kan ikke holde ham igjen for mye for da river han.
Grunn tre: Hvis hun er ansvarlig for den skaden som evt oppstyr, så kan det bli et helvete med stell eller oppgjørsproblemer og dyrlegeregninger.

Genrellt sett så er hesten noe av det mest dyrebare til eieren. Og man har har full tillit fra eierens side om at forrytteren vil ta vare på hesten og at den er i de beste hender.
Jeg hadde blitt passe irritert og sagt at slik vil jeg ikke ha noe av.
Det skal avtales med eieren. Kanskje eieren til og med har noen råd å gi.

Så, ja spør før du gjør noe du ikke er sikker på om du får lov til.
Eller som er utenom det du ellers pleier å gjøre.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  11:40:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde også blitt sur om noen hadde begynt å springe med hesten min uten å spørre om lov først. Ikke fordi jeg mener hesten er porselen, men rett og slett av respekt for andres eiendom. Dere hadde kanskje fått ja om dere hadde spurt først.

Hadde flydd i været om noen hadde klipt hesten.. HERVÆRK!!!

Dessuten har det ikke noe med om du har 8 års erfaring, det er stadig ikke din hest.
Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  16:10:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Hvis jeg hadde visst at hesten KAN hoppe, og visst at rytteren kunne hoppe, så hadde jeg ikke hatt motsigelser. (Så sant det var på et bra underlag, og et sikkert hinder.)
Min nye hjemmeside: http://wulfi.piczo.com Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.