hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Porselen...?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Porselen...?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Freja-ponni

» VIP

Skrevet - 07/04/2006 :  11:21:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt enig med de andre, spør først!!

Er selv fôrytter, men jeg hadde ikke hoppet med han uten å spørre eier om det var greit.

Tar ikke lang tid å ringe og spørre, desto mer eier stoler på deg, desto mer får du lov til
Gå til toppen av siden

MagicHoneyEye

» VIP

Skrevet - 09/04/2006 :  11:43:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er vell grunnen til at jeg ikke har fôrrytter..
Jeg hadde klikka hvis en evn fôrrytter hadde hoppet hesten uten lov..
Jeg liker ikke at andre hopper hesten min, da hun er ung og trenger en stabil hånd, og ingen "fjåsing" rundt ;) hehe..

Husk at det kan være mange grunner til at hesteeiern ikke vil at du skal hoppe med hesten. Ikke sikkert at hun er "overbeskyttende"

camilla & Honey <3
vip.hestemarked.no/vip.asp?id=53
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 09/04/2006 :  13:26:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er fôrrytter til en nydelig harfør ponni. Liker det veldig godt, men problemet er at eieren er så overbeskyttene. Hun oppfører seg som om dyret er lagd av porselen! Ta her om dagen f.eks. Jeg og en venninne var på tur, og vi lagde et lite hinder som vi hoppet. Hun klikket HELT. Jeg mener greit hvis vi er uefarne men jeg har 8 års erfaring med hest! Hva mener dere? Hadde hun rett til å bli så forbannet, eller er det bare enkelte folk som overdriver veldig?

Opprinnelig postet av babydoll90

8 års erfaring kan bety så mye, erfaring med å se på hestene? stelle? ri? hvordan har du ridd? Erfaring med sprang? Ridd for instruksjon? Som rideinstruktør har jeg opplevd MYE slikt! Unger som sier -Jo jeg kan ri, har ridd i mangen år! Men når det kommer til stykket har de kanskje ridd på tur i grupper, men egentlig aldri lært å styre en hest, for de har alltid gått som nr 2 eller 3, og hesten har bare diltet etter lederhesten.

Men til poenget. Jeg hadde også blitt rimelig sint om min forrytter hadde hoppet på tur uten å gi beskjed. Dere lagde et hinder? Hva laget dere det av? Kunne hesten ha skadet seg på det om den stoppet og braste inn i det? Om den rev det? Om den tråkket oppi det? Slike ting tenker jeg på. Sprang på bane og under instruksjon er helt ok, men å "bygge" et hinder på impuls og hoppe på tur kan desverre få uante konsekvenser...

Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 10/04/2006 :  16:13:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde nok også blitt rimelig forbannet om noen drev å hoppet med min hest uten å avtale det først.Jeg er enig med Torhild at 8 års erfaring kan være så mangt,og selv om jeg har holdt på med hest i 15 år,vil jeg ikke si jeg har like mye erfaring i alt,som f.eks dressur som jeg nettopp har fått øynene opp for.

Synes det er best å avklare hva som er lov i forkant,jeg.Og jeg er nok en streng hesteeier,men mener ikke at hesten er laget av porselen,men det kan ligge ting i bakgrunn for at hesten ikke kan trenes slik og slik,skader,uerfarenhet kanskje hos både hest og rytter osv.
Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 10/04/2006 :  23:30:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg hadde en hestepasser for ponnien min som var heelt jeg hadde jobba sprang med han på banen en gang, å så skulle hestepasseren ut for å skritte av en kort tur, så kom en annen vennine av meg forbi når hu skulle avsted så hu slo følge med hu(vennine nr.2 skulle på galopp tur, noe som ikke jeg visste om!) å jeg måka for den andre hesten min, da hun kom tilbake med en SØKK GJENNOM VÅT ponni, å vet du hva hennes unnskyldning var? "fy søren å stressa han er asså!, han blei jo svett av bare den lille skritte turen!" å hestepasseren satte ponnien inn i boksen å reiste,fordi hu mente at dagen hennes med ponnien min var "ferdi".. noe som den ikke var, hun hadde ikke måka for han engang.. vennine nr.2 kommer ned til meg ca 1time etter at de hadde hestepasseren hadde reist, å da forteller hun meg at ponnien min hadde vært på en SKIKKLI hard å rask galopp tur! å fikk senere vite av andre venniner(som hestepasseren å ponnien min rei sammen med) at hu ikke hadde vært noe snill med han i det hele tatt, bla hengt seg i bitt ringene når han tok ut=S.. å jeg kunne ikke noe for det, men reaksjonen min var å brå ringe den knølen av en hestepasser å skjelle hu ut å til slutt gi hu fyken=) hadde så dårli samvittighet overfor ponnien min i lang tid etter på, fordi jeg merka at han hadde blitt verre etter at hu begynte med han=( men nå er hans dødsgod igjen! en lykklig slutt på en HORRIBEL sann historie=)

Mvh Camilla&Hestene
Gå til toppen av siden

SuuperTerna

» VIP

Skrevet - 10/04/2006 :  23:31:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
så JA, jeg mener at man SKAL si ifra hvis man låner en annens hest å skal gjøre noe man ikke vet om man får lov til.. uannsett ha det er.. Gå til toppen av siden

JiviDream

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2006 :  02:06:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJiviDream  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJiviDream  Svar med kopi av melding
jeg hadde ikke blitt så glad om jeg hadde hatt hest og hadde fått vite at hesten min ble hoppet med uten at forrytteren/hestepasseren spurte først. nå steller jo jeg da tre hester, og den ene, jivi, hun har jeg alt ansvar for og jeg får gjøre hva jeg vil med henne, så lenge jeg er trygg på det selv. Det er fordi eieren stoler veldig på meg, og fordi jeg brukte ett halvt år på å bli kjent med hesten før jeg satt meg oppå. Han vet han kan stole på meg, og derfor får jeg lov til å gjøre mye. er det noe jeg ikke får lov til, får jeg beskjed, og jeg gjør det ikke. Jeg ville aldri i livet ha ødelagt all den tilliten eieren har til meg bare fordi jeg ville gjøre noe han sier jeg ikke får lov til...
http://www.home.no/krailien Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2006 :  13:59:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
jeg har vært hestepasser engang og fått fyken, fordi jeg ikke fulgte avtalen vi hadde.
MEN, denne situasjonen var noe spesiell.
avtalen var at jeg skulle ri hesten på tur 1-2 ganger i uka. og jeg hadde klar beskjed om at jeg MÅTTE ri, hvis ikke ble hesten alt for sprek og umulig å ha med å gjøre dagen etterpå når hun skulle ri.
så kom dagen, det var full snøstorm ute. så ikke mer en en meter foran meg. og det ville vært totalt uansvarlig å ri på tur. men jeg klar beskjed om at jeg MÅTTE ri. hva gjør jeg nå??
jeg prøvde å ringe eier, men fikk ikke tak i henne. så jeg spurte en instruktør som kjente hesten ved ridesenteret om hva jeg burde gjøre. hun sa at jeg kunne ri på banen under instruksjon av henne, så hun kunne hjelpe meg og at jeg ikke gjorde noe galt. jeg prøvde nok engang å ringe hesteeier, men fikk fortsatt ikke tak i henne, men la igjen beskjed på telefonsvareren.
jeg red på time og det gikk supert. hesten gikk kjempebra, noe instruktøren også komenterte.
etter timen ringte jeg nok engang hesteeier, fikk fortsatt ikke svar, så la igjen nok en beskjed på telefonsvareren om at jeg hadde ridd på time og at det gikk bra.
hesteeier ringte ikke tilbake den dagen. dagen etterpå ringte hun og sa at jeg ikke fikk ri hesten mer, fordi at jeg ikke hadde holdt avtalen vår. i ettertid fikk jeg vite av instruktøren jeg hadde ridd for at hun hadde snakket med eieren dagen etter timen min, og sagt at hun hadde tilbudt seg å ta en time med meg, siden det var uansvarlig å ri på tur i snøstormen, hun hadde da også sagt at hesten hadde gått veldig bra og foreslått for eier at jeg kanskje engang i blant få ri på time, siden hesten hadde jobbet så bra. først da hadde eier blitt kjempesint.
så for oss rundt virket det ikke som at eier ble sint for at jeg hadde ridd på bane, men fordi at jeg hadde klart å ri hesten bra.

dette ble en kjip episode for meg. jeg mente (og mener fortsatt) at jeg tok det rette valget.
for hadde jeg fulgt avtalen og ridd på tur i snøstormen, kunne både hesten og jeg blitt skadd.
så jeg mener at om man blir satt ovenfor et slikt valg og ikke får tak i hesteeier, bør man sette hesten og sin egen sikkerhet først.

men som det i denne trådenbeskrives gjorde forrytter noe unødvendig. og jeg skjønner godt at hesteeier reagerte. og om hesteeier sier at man ikke skal hoppe hesten på tur skal man respektere dette.
og jeg mener at selv om hesteeier sier at du ikke får lov til å hoppe på tur er ikke dette å behandle hesten som porselen.

når jeg var yngre og mer uerfaren hoppet jeg også en del hinder vi bygget ute i naturen, og noen av disse hindrene hadde jeg ALDRI turt å hoppe i dag. noen var direkte skumle, og kunne skadd hesten om h*n hadde brast inn i det, eller slått beina inn i det. selv om hindrene ikke er høye, kan de fortsatt gjøre skade om de ikke er forsvarlig bygget.

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Siren & Gledi

» VIP

Skrevet - 15/04/2006 :  02:26:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville nok blitt sur.
Liker ikke at folk gjør ting med min hest uten å ha spurt meg først. Ikke på noen plan!

Nå er ikke dette så veldig sannsynlig kanskje, men tenk hvis hesten hadde en skade i beinet og ikke måtte hoppes med? Normalt å fortelle dette til fôrryttere, men man vet aldri. Ikke alltid like lett å huske alt. Men syns i hvert fall at eier alltid skal spørres først!
Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  00:06:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Jeg ville blitt sur.
Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  12:55:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Det er lettere å få tillatelse enn tilgivelse... (Litt omvendt egentlig, men passer faktisk bra i mange sammenhenger. Jeg ville spurt først uansett så lenge det ikke er min hest!!
Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

-Azze-

Norway

Skrevet - 16/04/2006 :  22:41:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Azze-  Svar med kopi av melding
Spør først!

Har ikke noen forrytter, fordi jeg har ingen problemer med og få tid til og ri ham.
Men hadde ikke sendt hvem somhelst ut på tur med ham. Ikke fordi han er krevende men fordi han er ikke min og vil ikke at han skal skades for det kommer under min "kappe". vet utmerket godt at han like godt kan bli skadet når jeg rir ham, men det er litt mer ille når andre rir ham

Du kan finne mange gode venner, men en hest er en venn for livet!

MVH Azze & Ferill
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.