hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vi nybegynnere!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Vi nybegynnere!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Tuvus

» VIP

Skrevet - 28/04/2005 :  19:02:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette innlegget handler egentlig ikke om å ha hest på fôr, men å ha hestepasser. For på de fleste annonser står feks. "Har en kaldblodstraver, super snill og grei med alle i alle aldre, men ønsker fôrrytter over 18 år"... En gang må jo være den første, selvom jeg skjønner at folk vil ha hestekjyndige og erfarne folk til å ri hestene deres, men når skal vi under 15 år få lov til å prøve? Vi som ikke har ridd så lenge...? Jeg er sikker på at det er noen der ute som gjerne har lyst til å lære andre mer ved å la dem stelle og ri hestene deres, men hvor er de? Bare lurer! Sterke meninger er vel og fint, så lenge de ikke er stygge eller diskriminerende...

summer

Skrevet - 28/04/2005 :  19:56:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å forklare litt, siden jeg selv har annosnert etter forryttere over 15 år;): Når jeg annonserer nå, er det fordi jeg trenger avlastning. Je sender aldri ut uerfarne eller personer under 14 år alene på tur, det er ikke trygt, mener jeg. Derfor ser jeg etter eldre og mer erfarne personer, som klarer seg selv. Jeg har også en hest som ikke er så lett og håndtere for uerfaren person. Sikkerhet framfor alt.

Jeg har derimot hatt yngre hestepassere mange ganger. Men da er jeg også nødt til å lære den personen opp. Det tar mye av min tid. Noe jeg igrunn liker å gjøre. MEN ... det som jeg synes er vanskelig , er at mange 13-14 år gamle jenter, som jeg mener ikke er erfarne nok til å takle ting som ofte dukker opp på tur, alene, men som jeg gjerne kan lære opp og ri sammen med, de føler selv at de ER flinke nok til å ri alene på turer, og er derfor ikke intr.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 28/04/2005 :  22:09:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Tja, jeg har ett enkelt svar på det med alder: Min hest er 3 år, nylig ridd inn og prøver ut alt og alle. En normalt bygd 14-åring hadde det tatt han 3 sek å bli kvitt... Når man er eldre er man sannsynligvis tyngre, og man har dessuten utviklet litt mer "fornuft og erfaring". Ikke det at jeg mener at alle de under 16 ikke har det! Kjenner mange på den alderen som rir MYE bedre enn meg selv.. Det er bare det at mange på den alderen er veldig "verdensmester" i ting, og ofte klarer de ikke helt å takle det om det skjer noe som ikke har skjedd på rideskolen/på rideleir f.eks. Jo eldre man blir, jo mer automatisert blir man i tankene/handlingene...

Det er noe med det at jeg på en måte har ansvaret for de som rir også da... Fort å få foreldrene på nakken om barnet deres skader seg...;)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/04/2005 :  23:00:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det å ta inn unge, ivrige nybegynnere og "lære de opp" selv, er forsåvidt en grei ide det også, har funket fint i mange tilfeller. Ofte er det konflikter mellom forrytter/steller og eier, hvis man er vant til forskjellige ting, men hvis man tar det fra begynnelsen av, slipper man disse. Det forutsetter at eier kan ta seg tid til å hjelpe forrytter/hestepasser i gang. Men når man først har en sånn "lærling" som man fungerer bra med, blir den gull verdt.

På ridesenteret der jeg først begynte å stelle hester, er dette vanlig og det fungerer ofte fint. Unge ned i 10-12års alderen lærer mye og blir skikkelig erfarne "hestefolk" på kort tid. Mange av de som "vimset rundt" og var hestepasser for et par år siden, har nå egen hest/ponni og driver aktivt med konkurranseridning, så det er en fin introduksjon til ryttersporten.

Merker at de som ofte er mest dedikerte er de i 10-14års alderen, så er det drikking/røyking/festing/envt skole som tar overhånd i 15-18års alderen, så det kan være vanskelig å finne gode stellere/forryttere i denne alderen. Så 19 og oppover har folk studielån og har nok med å få endene til å møtes uten å ha hest i tillegg.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 29/04/2005 :  00:04:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som noen her har nevnt, er det ikke bare å sende ut en person på 10-12-14 år på en stor, sterk hest, uansett hvor snill hesten vanligvis er. Jeg ville aldri latt en såpass ung person ri min hest uten oppsyn, blant annet fordi jeg ville hatt ansvaret hvis noe hadde skjedd.

Jeg skulle gjerne hatt en hestepasser til hesten min. Jeg jobber mye, og gjør for tiden alt selv, så jeg har ikke mye tid til overs når jeg er ferdig med jobb og stall. Men faktisk synes jeg at en hestepasser bør få noe igjen for strevet, gjerne litt ridning. Hesten min er ikke særlig egnet som hestepasser-lærehest, så jeg kan ikke tilby noe særlig ridning tilbake. Dessuten krever det litt innsats å lære opp en person til å ta seg av en hest akkurat slik *jeg* vil. Akkurat nå har jeg heller ikke tid til den opplæringsfasen :/ Egentlig synd, for jeg kunne egentlig godt tenkt meg å ha et slikt samarbeid med noen hvis det hadde fungert.
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 29/04/2005 :  10:48:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Tror nok det er mange unge som er flinke til å ri, men jeg for min del vil ikke ha ansvaret for livet og helsa til noen som ikke er myndig.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 29/04/2005 :  12:43:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg er sikker på at det er mange som er yngre enn meg som er flinkere enn meg til å ri og som gjerne vil ha hest på for, men som for mange er renget som for unge. Skjønner godt at de som er litt yngre ønsker å bli inkludert

Men dette med hestepassere som er 10- 12 år er vel mer et opplegg som passer på en rideskole enn for en privatperson. Hestene som går i rideskole bør jo være "hestepasser- lærehester" siden de skal lære folk å ri (det stemmer vel kanskje ikke om alle skolehester men en god del ). Det er vel også lettere å finne en ponni å være hestepasser for på en rideskole vil jeg tro.

Det er vel som det nevnes over her at mange privathester krever hestepassere med en del erfaring fordi hestene er relativt krevende.

Helle

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Tuvus

» VIP

Skrevet - 29/04/2005 :  17:37:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det eneste som er mitt problem er det som så mange ambefaler: finn noen som trenger forrytter på stallen du vanligvis rir på. Det er enkelt å si, men i mitt tilfelle, omtrent umulig... Jeg rir nemlig på en stall der de fleste hestene koster fra 500.000-10.000.000kr... Er ikke mange staller der jeg bor, så jeg er litt stuck.. Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 29/04/2005 :  20:05:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til syvende og sist er det vel ikke hva hesten kostet i innkjøp som er avgjørende for om noen velger å ta det ansvaret det er å ha fôrrytter til hesten sin. Min hest kostet ikke i nærheten av de summene du nevner (kjære allverden hva slags hest er det som koster 10.000.000kr) men er uansett uerstattelig for meg... Og jeg er lite lysten til å ha illsinte foreldre på nakken for at min hest har skadet deres barn...

Innbiller meg at dersom du vanker i en stall og er villig til å "jobbe deg oppover" ved å ta mange "drittjobber" i begynnelsen, vise at du har en genuin interesse for hest/ridning og at du ikke bare er ute etter å ri, så vil det åpne en del dører....Følger du opp med jevnlige ridetimer slik at du hele tiden blir en bedre rytter burde det føre frem...

Det vanligste er nok at 10-14 åringer er stalljenter på rideskoler og får ri for å hjelpe til med leiing, møkking, oppsaling osv (på ofte allerede overarbeidede skolehester...) eller jobber i traverstaller og blir mere eller mindre "selvlærte" på godt og vondt.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 29/04/2005 :  20:16:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
A propos pris på hest; 10.000.000 hørtes jo helt vanvittig ut, finnes det virkelig hester som koster så mye? Hva "får" man for pengene da?
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

kreset

» VIP

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  11:10:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først: Tror nok at det er en null for mye på den der 10.000.000...

Er enig i at mange jenter i denne alderen kan være mindre ansvarsfull. Min erfaring er at det er veldig stor forskjell på de! Fikk selv hest da jeg var 13, og lærte raskt å ta ansvar: hadde hele ansvaret alene og var i stallen tre-fire ganger om dagen (stallen var i nærheten altså!) Kjenner også til jenter på 13-16 år som er veldig dyktige ryttere og som alltid tenker på hestens beste! Derfor synes jeg det viktigste med tanke på å skaffe forvert/hestepasser, er å møte personen og observere deres måte å takle hesten på. Har vært borti en fjortenåring som skulle prøveri og jaget hesten med pisk i galopp... til ei anna jente som skrittet i nesten en måned for å bli kjent med hesten! Det var selvfølgelig den siste jenta som fikk være forvert. Det største problemet i denne alderen er vel kanskje det at de kan være veldig distrè...hehe. Men med litt påminnelse går det helt strålende!

Kamilla
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 26/05/2005 :  12:10:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har for tiden en hestepasser på 17 år,og er veldig godt fornøyd med henne! Hun er flink og ikke minst...ansvarsbevisst... Mitt inntrykk er at man ofte må opp i en viss alder for å skjønne at man ikke er uknuselig... :)

Har før hatt stalljenter på rundt 13/14 som jeg da har lært litt opp selv,og det har og fungert veldig bra,såfremt passeren er inntillt på å lære,og på at det ikke blir "full-fart" ridning før de i det hele tatt klarer stoppe hesten... For min del er jeg ikke noe fan av den typen ridning i det hele tatt....

Men som flere andre sier,så er det avlastning/fri-dager jeg er ute etter nå,ikke har jeg tid å lære opp noen heller for tiden ;)
Og da er hesten min litt for krevende til at jeg tør sende han ut med en yngre person som gjerne ikke har hverken styrke/teknikk eller erfaringen til å takle det hvis hvis noe skulle skje....

Men...skal selvfølgelig ikke ta alle over en kam...vet det er mange flinke,unge ryttere der ute...er bare ikke alltid like enkelt å finne dem... :)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 27/05/2005 :  22:32:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil bare si at jeg tror de hestene rundt millionen er så pass gode i konkurranser osv, at de er mye ute og konkurrerer og skjelden hjemme. Og den gangen de er hjemme, sette en 12-13 år gammel jente oppå som kan humpe rundt en time? Neppe!!! Hestene er nok for dyre til at eierne lar hvem som helst ri de.... eller håndtere de generelt. Hva om den ne jenta mistet hesten da, og den skadet seg? iii... vil ikke tenke tanken engang!!!

Og en stall hvor alle hestene koster mellom en halv og en hel million? Hvor ialle dager er denne stallen da?

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 28/05/2005 :  19:09:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Vil vel heller si at såpass dyre hester har faste hestepassere som tar seg av treningen utenom når eieren/rytteren rir de selv.
Konkurrerer man i de høye klassene, ville det være unormalt å ikke ha en som tok seg av all "drittjobben"...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Kathrin_Hest
» VIP

Norway

Skrevet - 29/05/2005 :  11:58:31  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingKathrin_Hest  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKathrin_Hest  Svar med kopi av melding
heij..
jeg er en jente på 12 år.
jeg syntes det er litt dumt at noen voksne hesteiere ikke vil ha oss barn son hesepassere..
noen av oss kan litt mer om hester enn andre.
jeg har hatt hest på for før og det gikk ganske bra.
jeg ville gjerne hatt det igjen men jeg får ingen hest på for på grunn av alderen.
dette er litt dumt,for jeg vet om mange på min alder som har eller har hatt hest på for!!!
mvh.kathrin

kathrin tolvstad Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 29/05/2005 :  22:31:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vil vel heller si at såpass dyre hester har faste hestepassere som tar seg av treningen utenom når eieren/rytteren rir de selv.
Konkurrerer man i de høye klassene, ville det være unormalt å ikke ha en som tok seg av all "drittjobben"...

Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

He, he he been there, done that...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.