hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vi nybegynnere!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Vi nybegynnere!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

I-Miss-You-Amaro

» VIP

Skrevet - 28/06/2005 :  14:31:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For å forklare litt, siden jeg selv har annosnert etter forryttere over 15 år;): Når jeg annonserer nå, er det fordi jeg trenger avlastning. Je sender aldri ut uerfarne eller personer under 14 år alene på tur, det er ikke trygt, mener jeg. Derfor ser jeg etter eldre og mer erfarne personer, som klarer seg selv. Jeg har også en hest som ikke er så lett og håndtere for uerfaren person. Sikkerhet framfor alt.

Jeg har derimot hatt yngre hestepassere mange ganger. Men da er jeg også nødt til å lære den personen opp. Det tar mye av min tid. Noe jeg igrunn liker å gjøre. MEN ... det som jeg synes er vanskelig , er at mange 13-14 år gamle jenter, som jeg mener ikke er erfarne nok til å takle ting som ofte dukker opp på tur, alene, men som jeg gjerne kan lære opp og ri sammen med, de føler selv at de ER flinke nok til å ri alene på turer, og er derfor ikke intr.

Opprinnelig postet av summer

Jaha, så hva med de som faktisk er erfarne som er under 14 år da? f eks.jeg er 12 år, har ridd i 7 år og er erfaren. men det er no dritt at man skal dømme andre etter alder og ikke erfaring. jeg syns dere skal tenke på det, tenk om du så etter hest på for, og du syns en hest er helt perfekt for deg. men vet du hva!? du er for UNG, men har ridd lenger enn eieren selv! dere burde tenke på det, for det er ganske sårenes for vi som er under 14 som faktisk har ridd i mange år og er erfaren men som blir dømt etter alder. tenk om det var akkurat DEG! Hadde du syns det hadde vært no?men heldigvis er jeg faktisk forrytter for en som dømmer etter ERFARING,jeg er foryrtter for en 3 år gammel,sprø fullblods. og jeg håndterer han fint både fordi jeg er erfaren og eieren stoler på meg!!!!!!

Mvh Nadia
Gå til toppen av siden

I-Miss-You-Amaro

» VIP

Skrevet - 28/06/2005 :  15:47:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vil bare si at jeg tror de hestene rundt millionen er så pass gode i konkurranser osv, at de er mye ute og konkurrerer og skjelden hjemme. Og den gangen de er hjemme, sette en 12-13 år gammel jente oppå som kan humpe rundt en time? Neppe!!! Hestene er nok for dyre til at eierne lar hvem som helst ri de.... eller håndtere de generelt. Hva om den ne jenta mistet hesten da, og den skadet seg? iii... vil ikke tenke tanken engang!!!

Og en stall hvor alle hestene koster mellom en halv og en hel million? Hvor ialle dager er denne stallen da?

Opprinnelig postet av TORHILD

JAJA, men det er faktisk ganske stor forskjell på konkurranse hester til millionen og lubne hester som dasser rundt
Gå til toppen av siden

I-Miss-You-Amaro

» VIP

Skrevet - 28/06/2005 :  15:52:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Først: Tror nok at det er en null for mye på den der 10.000.000...

Er enig i at mange jenter i denne alderen kan være mindre ansvarsfull. Min erfaring er at det er veldig stor forskjell på de! Fikk selv hest da jeg var 13, og lærte raskt å ta ansvar: hadde hele ansvaret alene og var i stallen tre-fire ganger om dagen (stallen var i nærheten altså!) Kjenner også til jenter på 13-16 år som er veldig dyktige ryttere og som alltid tenker på hestens beste! Derfor synes jeg det viktigste med tanke på å skaffe forvert/hestepasser, er å møte personen og observere deres måte å takle hesten på. Har vært borti en fjortenåring som skulle prøveri og jaget hesten med pisk i galopp... til ei anna jente som skrittet i nesten en måned for å bli kjent med hesten! Det var selvfølgelig den siste jenta som fikk være forvert. Det største problemet i denne alderen er vel kanskje det at de kan være veldig distrè...hehe. Men med litt påminnelse går det helt strålende!

Kamilla

Opprinnelig postet av kreset

jaja, men alle tenåringer er forskjellige. jeg f eks. raser ikke rundt og jager den med pisk og sporer. og er heller ikke den typen som skritter i en månede for å bli kjent med hesten. Jeg prøver å gjøre til hestens beste. For å bli kjent skal man ikke dasse rundt, jeg prøver skritt,trav og galopp etter det jeg føler for, for at jeg skal kunne bli kjent med hesten må jeg prøve forskjellige ting osv.!
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  18:27:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

jaja, men alle tenåringer er forskjellige. jeg f eks. raser ikke rundt og jager den med pisk og sporer. og er heller ikke den typen som skritter i en månede for å bli kjent med hesten. Jeg prøver å gjøre til hestens beste. For å bli kjent skal man ikke dasse rundt, jeg prøver skritt,trav og galopp etter det jeg føler for, for at jeg skal kunne bli kjent med hesten må jeg prøve forskjellige ting osv.!

Opprinnelig postet av I-Miss-You-Amaro

Hvis jeg skulle hatt forrytter på hesten min, ville jeg foretrukket at forrytteren jobbet med hesten etter mine premisser, og ikke etter det den selv følte for.

edit pga skrivefeil...

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 28/06/2005 18:28:02 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 28/06/2005 :  22:59:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv bare hatt forryttere over 16 år, og har vært kjempe fornøyd med det! De har vært pliktoppfyllende, ansvarsfull og fulgt mine ønsker. Men jeg vil ikke "stemple" alle unge ryttere som uefarne, men i utgangspunktet blir det gjerne til at man søker en mer voksen (+ erfaren) rytter, og det av mange av de grunnene som er nevnt her.

Vi har jo en regel på stallen som sier at ingen ryttere under 14 år får ri på tur alene, og av praktiske årsaker ser jeg da liten vits i å anskaffe seg en forrytter under denne alderen. Uansett så ser jeg alltid an rytteren, og da ikke bare hvordan hun/han rir, men også hvordan hun/han omgås med hesten, ting personen sier osv osv. Hadde ei voksen dame til å prøve den ene hesten min en gang, og hun var helt håpløs- på alle områder! Ikke kunne hun å ri, og hun hadde altfor mange egne meninger (som jeg absolutt ikke var enig i!). Så det er ikke akkurat bare bare å "ansette" en voksen og "erfaren" heller, men det er det vel få som gjør:)

Uansett, da jeg var yngre, hange jeg mye i stallen, og jobbet meg på en måte oppover ved å ta "drittjobbene". På den måten fikk jeg ri ganske mange spennende hester etterhvert, og kom meg på et høyt nivå både innen dressur og sprang i forhold til alderen min.

Hege Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 29/06/2005 :  00:38:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde nok aldri sendt noen under 18 år alene ut på tur med hesten min, uansett erfaring. Blant annet fordi han er hingst, traver og ung. (Men ikke bare derfor). Selv om mange under 18 er nokså erfarne og kjempeflinke å ri er de ofte uerfarne ift. det å ta avgjørelser, f-eks i "akutte" situasjoner. Dette er noe som kommer med livserfaringer. En under 18 er også ofte ikke sterk nok til å holde hesten, pga mindre kropps "masse".
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

I-Miss-You-Amaro

» VIP

Skrevet - 29/06/2005 :  11:25:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av I-Miss-You-Amaro

Hvis jeg skulle hatt forrytter på hesten min, ville jeg foretrukket at forrytteren jobbet med hesten etter mine premisser, og ikke etter det den selv følte for.

edit pga skrivefeil...

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

jaja sef!men du kan jo ikke jobbe med hesten som eiern ønsker det hvis personen ikke tør i første omgang lixom. nå snakket jeg om å bli kjent med hesten og ikke bare rase rundt som en eller annen idiot.
Gå til toppen av siden

I-Miss-You-Amaro

» VIP

Skrevet - 29/06/2005 :  11:27:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har selv bare hatt forryttere over 16 år, og har vært kjempe fornøyd med det! De har vært pliktoppfyllende, ansvarsfull og fulgt mine ønsker. Men jeg vil ikke "stemple" alle unge ryttere som uefarne, men i utgangspunktet blir det gjerne til at man søker en mer voksen (+ erfaren) rytter, og det av mange av de grunnene som er nevnt her.

Vi har jo en regel på stallen som sier at ingen ryttere under 14 år får ri på tur alene, og av praktiske årsaker ser jeg da liten vits i å anskaffe seg en forrytter under denne alderen. Uansett så ser jeg alltid an rytteren, og da ikke bare hvordan hun/han rir, men også hvordan hun/han omgås med hesten, ting personen sier osv osv. Hadde ei voksen dame til å prøve den ene hesten min en gang, og hun var helt håpløs- på alle områder! Ikke kunne hun å ri, og hun hadde altfor mange egne meninger (som jeg absolutt ikke var enig i!). Så det er ikke akkurat bare bare å "ansette" en voksen og "erfaren" heller, men det er det vel få som gjør:)

Uansett, da jeg var yngre, hange jeg mye i stallen, og jobbet meg på en måte oppover ved å ta "drittjobbene". På den måten fikk jeg ri ganske mange spennende hester etterhvert, og kom meg på et høyt nivå både innen dressur og sprang i forhold til alderen min.

Opprinnelig postet av Hege J

jaja det er jo greit at du må være over 14 år for å ri på tur alene, selv jeg gjør ikke det for å være på den trygge siden. men man skal ikke dømme ryttere etter alderen!(ikke det at du gjør det)(eller gjør du?)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  11:44:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei som jeg sier, dømmer jeg ikke etter alderen, men blant annet av praktiske årsaker, har jeg bare hatt forryttere over 16 år på mine hester. Hadde forhest selv fra jeg var ca 11-12 år jeg, og var nok ganske voksen og erfaren for alderen, men jeg jobbet hardt for å få de fordeler jeg fikk:)
Hege Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  11:47:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
jaja sef!men du kan jo ikke jobbe med hesten som eiern ønsker det hvis personen ikke tør i første omgang lixom.

Vet ikke om jeg forstod deg rikrig nå, men "du kan ikke jobbe med hesten slik eiern ønsker hvis ikke eiern tør i ri den".

Var det slik du mente det?

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 29/06/2005 :  11:50:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
I så fall, hvis eieren ikke tør å ri hesten sin, så burde den personen hatt en annen hest...

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Vibeke & Dixie

» VIP

Norway

Skrevet - 01/07/2005 :  19:57:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVibeke & Dixie  Send %s1% en ICQ meldingVibeke & Dixie  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVibeke & Dixie  Svar med kopi av melding
Heisann
For det første vil jeg si at jeg tror jeg bør være glad for at jeg var hestepasser for en som turte å la meg som 13 åring med 2 års ridebakgrunn få ri fullblodsaraberen på tur.
Jeg tror kanskje de færreste ville ha gjort det, men jeg hadde aldri noen problemer med å takle hesten.
Men selvfølgelig kan ulykker skje uansett, og det opplevde jeg etter ett halvt år som hestepasser da hesten ble skremt og løp ut på speilglatt is en vintersdag.
Det er vel kanskje noe slikt mange frykter også?
Det endte med at hesten til slutt skled i en sving og jeg fikk hesten oppå meg, presset på stigbøylereimen ble så stort at den røk tvers av under fallet.
En hesteeier ville kanskje følt det mer betryggende om personen som hadde vært utfor en slik ulykke var 18 år og ikke 13...?

Nå har jeg ridd i 4 år, det er ikke mye å skryte av. Jeg har hatt ponni i ett år. Jeg føler meg ofte som det er at jeg er litt for snusfornuftig når det gjelder omgang med hest. Jeg ser alltid på hva som kan bli følgende av en situasjon og tar ingen store sjanser.

Jeg tror alder har mye å si, uansett. Selv om jeg var unaturlig fornuftig og forsiktig som 13 åring føler jeg at dess flere års livserfaring man har jo bedre grunnlag har du å gå på. Hvor mange år man har drevet med hest trenger ikke å ha spesielt mye å si det heller. Det er ofte jeg som må jekke ned mine jevnaldrende venninner under ridning selv om de har drevet med hest over dobbelt så lenge som jeg. Men det gjelder kanskje ikke alle tilfeller.

Ble kanskje litt rotete dette innlegget
Mvh. Vibeke

*VIBO* Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 03/07/2005 :  20:54:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg driver å søker etter forrytter nå til min 7 år gamle varmblods hoppe. Jeg har satt alderen til 15 år,men jeg er ikke helt sikker på om jeg vil ta imot en som er 15 år mot en som er over 18. Samme som at jeg nok heller vil ta en som er 20 mot en som er 18. Selv om begge har erfaring med hester. Dette sier jeg fordi en som er eldere ofte har litt mer sunn fornuft og de er sterkere. Om en ulykke skulle være ute så vil ikke jeg sitte med ansvaret for en som er 18 år,men om det er en yngere som blir skadet er det jeg som har ansvaret. Jeg hadde en forrytter til en arabaer som jeg hadde før. Hun var 15 år og jeg var ikke fornøyd med henne. Hun var uansvarlig,altfor opptatt av gutter og fester,røyket når hun red og betalte aldri i tide. Jeg har vel kanskje blitt litt skremt av yngere hestepassere siden jeg hadde så dårlig erfaring med den jeg hadde. Nå sier jeg ikke at alle er slik. Det er klart at erfaring og forstålse av hest nesten teller mest. Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 04/07/2005 :  12:36:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Hmm,, er enig i mye av det som sies her. Selv er jeg 14 og har verdens beste hest på for. Eieren spurte meg om vanlige ting eks. galopper i nedoverbakke og trav på asfalt og mye slik før jeg begynte. Men jeg er enig at en person som er 11 kanskje ikke er "stor" nok til å klare å bevise for hesten at det er hun som bestemmer på en riktig måte.. Selv er jeg en person som liker å bli kjent med hesten før jeg begynner å trave og galoppere med den..
men, men..

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 04/07/2005 :  16:16:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kroppsvekt og styrke er faktisk ganske viktig i omgang med hest, en tolv/tretten åring med en vekt på +/- førti kilo, hadde ikke vert noen sak for mine hester å ta kontrollen over på fem minutter, uansett erfaring.

En annen ting er erfaring, en tolv åring kan umulig å rukket å få så mye erfaring i sitt korte liv, selv om man kanskje har ridd i seks-syv år, er det ikke mye utbytte man får av sine første år som seks-syv åring, dette har jeg sett gang på gang at stemmer (med få untak), først når man er rundt 9-10 år begynner man av mange grunner å lære bedre/raskere.

Men den tingen som avgjør mest, er at jeg ikke vil ha ansvaret for helsen til et barn.
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.73 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.