hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vi nybegynnere!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Vi nybegynnere!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Lene.

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  09:58:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men den tingen som avgjør mest, er at jeg ikke vil ha ansvaret for helsen til et barn.

Kunne ikke sagt det bedre selv...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

beat

Norway

Skrevet - 05/07/2005 :  10:35:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jaha, så hva med de som faktisk er erfarne som er under 14 år da? f eks.jeg er 12 år, har ridd i 7 år og er erfaren. men det er no dritt at man skal dømme andre etter alder og ikke erfaring. jeg syns dere skal tenke på det, tenk om du så etter hest på for, og du syns en hest er helt perfekt for deg. men vet du hva!? du er for UNG, men har ridd lenger enn eieren selv! dere burde tenke på det, for det er ganske sårenes for vi som er under 14 som faktisk har ridd i mange år og er erfaren men som blir dømt etter alder. tenk om det var akkurat DEG! Hadde du syns det hadde vært no?men heldigvis er jeg faktisk forrytter for en som dømmer etter ERFARING,jeg er foryrtter for en 3 år gammel,sprø fullblods. og jeg håndterer han fint både fordi jeg er erfaren og eieren stoler på meg!!!!!!

Erfaring har SVÆRT lite med saken å gjøre. Jeg kjenner folk som har ridd hele sitt liv, og er helt sinnsykt håpløse!! Nettopp fordi de er verdensmestre, fordi de har så lang erfaring!!

Dette har faktisk veldig mye med alder og modenhet å gjøre. Jeg har hatt forryttere på 11, 12 år på hestene mine. Dette funket helt fint, fordi dette var veeeeldig treige og trygge hester.
Det eneste som ikke funket, var at de aldri aksepterte sin egen alder. Man har faktsik ikke lov å ri på bilvei når man er under 16 år. Men dette så de bort i fra mange, mange ganger, fordi de var så erfarne og flinke ()

På den hesten jeg har nå ringte en pappa å spurte om dattra på 11 kunne begynne å ri han. Det var blankt nei fra min side, men da sa faren at nå knuste jeg drømmene hennes!

Han er altfor heit, og alt for masse hest for et barn. I tillegg er han veldig utspekulert. Så både jeg, og Formosissima har til tider problemer med han. Og vi har maaaassssee erfaring. Det spiller INGEN rolle når han setter hode opp, og har bestemt seg for å løpe.
Derfor er jeg glad jeg har en voksen forrytter som kan takle det meste av situasjoner og tenker sikkerhet først!!

How strange, that so often, it all seems worth it.
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 05/07/2005 :  13:18:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg prøvde endel forskjellige folk før jeg fant den rette personen til å ta seg av hesten min(er jo noen år siden, men husker godt alt styret). Den første som prøvde seg va dattera til ei dame på stallen som jeg kjente godt, hun sa hun skulle være med dattera på 11 år hver dag og følge med på ridningen hennes. joda, tenkte jeg, dette høres jo greit ut, og det var snakk om 2 dager i uka. MEN: det jeg fikk høre etter et par uker var skremmende! Mens mora møkket inne i stallen drev jentungen på ute på banen og brukte pisk og sporer som en gal! Jeg ble rasende, og det var slutten for dem. Så lot jeg en venninne som hadde ridd noen år ha henne de to dagene...(vi var vel 16 år gamle) jeg fortalte henne hva jeg ville hun skulle gjøre de dagene jeg var borte, og hun sa det var helt greit. Dessverre hadde hun en helt forferdelig ridestil som gjorde hesten min rimelig frustrert, henda høyt i været og sjenklene lå aldri i ro. da hun klippet av panneluggen på hesten fikk jeg nok av henne.
Så prøvde jeg ei jente som kun hadde ridd et par år(hun var et år mindre enn meg), og jeg var tilstede de to første månedene for å sjekke at alt gikk bra. Heldigvis var det ingenting å bekymre seg for: hun hørte på det jeg sa, lærte kjempefort, og hesten gikk mange ganger bedre for henne enn hun gjorde for meg=) Så jeg var kjempefornøyd...

det jeg egentlig vil frem til er at alderen ikke alltid har noe å si...noen lærer lettere og fortere enn andre og er mer modne...men det skjer nok aldri igjen at jeg lar de som er under 15 være i nærheten av min fremtidige hest=)
Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 15/07/2005 :  12:11:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner frustrasjonene din, men som du sikkert har skjønt så er det mange gode argumenter som taler både for og imot det å ha en fòrytter over el. under 15 år el.18 år. Selv ble jeg ikke fòrrytter før jeg var 15 år, og det var på en liten islandshest(ponni). Siden jeg er hesteeeier selv og har fòrryttere er dette et tema jeg selv har diskutert flere ganger med meg selv og andre. Den ene fòrrytteren min er 16 år. dvs hun er ikke myndig. Det ble til at hun ble fòrrytter alikevel. Hun var en av de få(tror det var 3 el. 4 stk som prøverei) som faktisk klarte å ri hesten min, og hun var ikke av de eldste. Det er flere faktorer som jeg tenker på når jeg vurderer om en fòrrytter er aktuell til min(e) hest(er). Hvor god er kjemien? hvordan takler hun hesten på boks, på bakken og når hun rir den?Ansvarsbevissthet, hvordan er personen til å holde avtaler?Dersom personene er under 18 år vil jeg også se på hvor engasjerte foreldrene er. Eks. er de med når fòrrytteren skal prøveri? Hvordan forholder de seg til en kontrakt? Og ikke minst, hvilke krav stiller min heste og ansvarssforsikring til personer som skal håndtere min hest. I de fleste tilfeller er jeg rimelig sikker på at stilles det et krav om alder. Ikke minst er det også viktig at hesteeieren føler seg trygg på at hesten respekterer andre, og kan håndteres av andre. I mange tilfeller tror jeg det er en stor fordel at man kjenner hesteierene i det miljøet man ønsker å bli fòrrytter.Som hesteeier kan jeg love deg at hestepassere og fòrryttere får både "gode" og "dårlige " rykter, akkurat som hesteeierne får sine rykter. Opparbeider man seg et godt rykte på en stall er det desto større sannsynlighet for at noen vil ha deg som fòrrytter hvis noen skulle trenge det!(selv om man er ung) Lykke til videre med letingen! Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 15/07/2005 :  12:13:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
jaja..greit å lese 1. innlegg skikkelig godt først...nå tenkte jeg hovedsakelig på fòrryttere når jeg skrev innlegget ovenfor, men det kan forsåvidt like gjerne gjelde hestepassere også... Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2005 :  22:37:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg ville faktisk ha en forvert til hesten min som var UNDER 18, istedet for noen som var eldre! Grunnen? Jo, når man er 15-16 år, bor man enda hjemme(som regel).. Dersom en skulle få lyst til å sluntre litt unna arbeidet(og har foreldre som følger med på barna sine), er foreldrene raskt ute og gir beskjed om at her må det skjerpes inn, hvis ikke sendes hesten tilbake! Når en blir eldre enn 18, har en det travelt med enten studier og jobb, en vil gjerne gå ut i helgene.. Og etterhvert blir det kanskje til at en trenger noen til å ta seg av forhesten sin på siden av å ha hesten på for selv! (sier ikke at alle er slik, men jeg vet selv at det blir travlere med årene!)

Men jeg ville ikke hatt noen under 15 år, det blir min "grense" ;) Grunnen til det er at da syns jeg det blir for ungt, dess yngre man blir, dess mindre erfaring har man som oftest!

Det er min mening vertfall! Som har satt hesten sin bort på helfor til ei 15 år gammel jente, og hesten har det kjempebra der :)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 17/07/2005 :  22:42:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle sammen!

Jeg ville bare kommentere at en bruker mye lengre tid på å lære seg tid når man er ung/barn enn når man blir 20. Jeg gikk på ridekurs da jeg var 14 år, de fleste på kurset var 9-11 år. Jeg plukka opp ting ganske fort kanskje, men jeg var der seriøst for å lære. Ikke at de andre ikke var det, men det var mye surr. De hørte ikke etter, spurte om og om igjen om. DET ER BRA! Man blir jo nettopp flink av å spørre, i stedet for å ri rundt å late som en gjør noe riktig.

Opp i alt dette her, så må jeg si at jeg hoppa over neste kurs. Og sånn holdt jeg det gående. Jeg lærte bare så mye fortere enn de som var 3-4 år yngre.

Det jeg mener med dette er at man bruker lengre tid på å lære noe når man er rundt 10 år pluss/minus. Etterhvert som man blir eldre blir læringen mer effektiv, og man lærer mye mer på et år når man er er 15 enn man lærer et år når man er 10.

Jeg synes ikke man kan sammenligne årserfaring slik det blir gjort. En som er 15 og har 10 års erfaring, har ikke samme erfaring og kunnskap som en på 25 som har 10 års erfaring.

Det er selvfølgelig forskjell på folk, og jeg vil ikke med dette si noe stygt om de som har litt problemer med å lære. Det er det mange som ikke kan noe for. Jeg har også sett voksne mennesker som heller ikke har peiling etter 10 år med hest! Så jeg mener ikke at dette er noe A4, for det er det ingenting som er.

Jeg mener bare at man må tenke på at erfaring ikke nødvendigvis kan måles i år!

Når man skal ha forrytter burde man ha en åpent sinn, og prøve forskjellige mennesker i forskjellige aldere. Noen ganger er det litt vanskelig hester som settes ut, andre ganger er det snille turhester.

Men jeg synes folk kan argumentere med at de ikke vil ha ansvaret for et barn når de skal ri på tur!
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  15:49:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg hadde en forrytter til en arabaer som jeg hadde før. Hun var 15 år og jeg var ikke fornøyd med henne. Hun var uansvarlig,altfor opptatt av gutter og fester,røyket når hun red og betalte aldri i tide. Jeg har vel kanskje blitt litt skremt av yngere hestepassere siden jeg hadde så dårlig erfaring med den jeg hadde. Nå sier jeg ikke at alle er slik. Det er klart at erfaring og forstålse av hest nesten teller mest.

Opprinnelig postet av RenateogKillan

Heisann!

Jeg er 16 år, jeg er veldig ansvarlig, på det området at hvis jeg holder på med en annen sin hest, er jeg så forsiktig så det går an å bli. (er ikke fult så forsiktig med min egen hest, men hun kjenner jeg, så jeg vet hva jeg gjør i omgangen med henne!)
Hehe, men jeg er opptatt av gutter, jeg røyker og fester. Men ville i en slik situajon alltid betalt i tide!! (men, festing gjør jeg kun når jeg vet at jeg ikke skal ri hesten dagen etter, og røyker gjør jeg ikke PÅ hesten...)
Ville jeg da blitt en dårlig hestepasser? Selvfølgelig, jeg skjønner egentlig hva du mener! Men liksom, du ville ikke dømt en person ut i fra det, hvis personen var ansvarsfull og gjorde som den skulle? Eller?
For liksom, hvem er ikke "gutte-gale" i min alder? Hvorfor en begynner å røyke kan ha store forskjeller fra person til person. Noen gjør det for det ser "kult" ut. Andre begynner p.g.a. dårlig selvfølelse...det finnes 1000 grunner! Gidder ikke å ramse opp alle!
Gå til toppen av siden

Horzigirl
» VIP

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  16:36:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHorzigirl  Svar med kopi av melding
Jeg forstår jo godt at folk ikke vil ha ansvaret til et barn, men noe som er ganske domt er det at vi ikke vet hvor vi skal få erfaring fra, da:S Fordi det er ikke lett å få god erfaring på et ridekus, altså!
-Don`t just talk to the horse, listen to the horse- Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 27/07/2005 :  17:02:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da synes jeg jammen meg noen skulle gjøre noe med det. Jeg har ponnien til Monroe på fôr og bor i nærheten av henne. De har hatt ridekurs OG stellerkurs der vi lærte om strigling, oppsaling, pussing av utstyr, fôring osv. De var selv ikke så gamle, og stallen er bare en bitteliten privatstall på en gård. Vi var bare 4 - 5 påmeldte, men det var veldig koselig, gøy og veeldig lærerikt. Så har de hatt noen ridekurser også. Men en gang så hadde de en slags rideleir, bare at vi måtte sove hjemme. Der lærte vi om ALT! Vi alle fikk ri en gang om dagen. Men så var det sånn at alle delte på en hest. Men det gjorde ingenting. For dagen startet med info. Så skulle de som skulle ri senere på dagen, sale opp imens de som skulle ri de oppsalede hestene hadde teori til vi var ferdige og da skulle de ri. Så hadde vi teori og så kom de inn igjen og vi skulle spise og hestene hadde pause og slikt. Vi var to grupper, tre på hver. Vi hadde over dobbelt så mye teori som ridning. Teoritimene handlet om pussing, sykdommer, fôring, stelling, legge på bandasjer, gifitige planter, utstyr, hestens historie osv. Så og si alt om hest! Så det er på det viset jeg har fått kunnskap om mer en ridning. Har aldri gått på en ordentlig rideskole, men har tatt mange kurs, vært på rideleirer og passet hest, og nå har jeg og ei vennine av meg en 13 år gammel NL hoppe på fôr som vi kjenner veldig godt.

Men jeg synes det at alle rideskoler kunne hatt like mye om pussing, foring osv som de har ridning. Så hadde de kanskje tjent noen ekstra kroner og brukt det på skolehestene.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 27/07/2005 :  18:00:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om å se sin egen begrensning.

En 12 åring har problemer med å se sin egen begrensning. Jenta/gutten kan gjerne ha lang erfaring, men det hjelper lite på det faktum at h*n bare er 12 år, og har nettopp iflg skolen, blitt moden nok til å sykle alene til skolen.

Derfor syns jeg det er uaktuelt å la en 12åring ri alene.
Hva skal jeg med en forrytter som ikke kan ri alene?

Men hestepasser? Ja, gjerne! Kom med dem alle, fra 8-9år og oppover! Det syns jeg bare er kjempekoselig. Selv får jeg hjelp av min datter på 7, og hun er blitt ganske flink til å lese hesten. Hun får ikke lov til å holde på alene ennå, og jeg vil se an modenhet og selvsagt hesten, før barnet får holde på alene med et så stort dyr.

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 27/07/2005 :  18:02:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Som hesteeier, har man ansvar for alle ulykker og skader som hesten "utfører" uansett om dette er hverken din eller hesten sin feil. Derfor ønsker jeg en litt eldre og modnere rytter som har vett nok til å se ann potensielle farlige situasjoner, og også godt nok innsyn i hestens verden til at hun eller han i de fleste situasjoner klarer å bedømme om hesten min faktisk er redd++, eller om han bare tøyer grensene, noe han har gjort med alle som har håndtert han.
Jeg har ingen problemer med å la hovslagerens datter på seks år leie ham ut og inn fra paddocken, eller la mitt tantebarn på to sitte på ryggen hans, så lenge jeg er tilstede. Siden jeg har fôrrytter på folkehøyskolen, og de rir ham om formiddagen når jeg er på skolen, er jeg nødt til å ha en på minst 16 år. Dette er ikke fordi alder nødvendigvis har en direkte sammenheng med modenhet å gjøre, men jeg kjenner ingen 10-12 åringer jeg hadde stolt 100% på i en hver situasjon med min hest.

Ikke at jeg selv tror jeg er en verdensmester, langt der i fra, det er heller ikke alle situasjoner jeg fikser like godt med ham, men da er det ihvertfall meg det skjer noe med, og det er mine handlinger jeg må ta ansvar for.
På folkehøyskolen har de "strenge" regler(ikke ri alene på tur, bruke hjelm..), og instruktøren min prøver alltid å finne en fôrrytter som passer både meg og hesten min veldig bra.
Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 31/07/2005 :  18:40:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Assa.... jg er selv 14år, og har holdt på med hest så å si nesten hele livet! Jg veit jo selv at man aldri lærer nok, men jg synes oxo at dt r litt dårlig gjort at man nesten alltid skal ha forryttere over 16 eller 18. Selvfølgelig så skjønner jg dere hesteeiere GODT! jg ville jo overhode aldri ha latt en uerfaren rytter ridd min hest om jg hadde hatt en. men jg hadde alikevel nok ikke skrivd opp på annonsen at jg SKAL ha personer over 16 eller 18. for dt r jo en god del på 13-14 som KAN hest godt nok! i fjor eks. var jg forrytter for en HEIT hest. denne hoppa var snilll som ey lam å håndtere, men når man red den, ble henne hissig, ville løpe, var hard i munnen osv... dette første til at jg datt av! men allikevel, jg klarte å håndtere henne... men det kan jo forekomme ulykker, men dt kan det med oss alle, og ikke bare de under 15! Nå har jeg en Kaldblods vallak på halvför, og han er kjempe fin, håndterer oxo Sportsponni åring, to fjordinger! jg er IKKE redd hester og er heller ikke "voldelig" mor dem... men igjen; det finnes helt greie forryttere under 15!!! Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 31/07/2005 :  18:47:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
og et par ting til... Ser noen lenger her oppe har skrivd: Erfaring har SVÆRT lite å si...! Nja assa.. dt har jo litt å si seff! men dt mange som synes det er SÅÅÅ gøy å løpe med hesten! som gir blanke i om hesten ødelegger beina bare ryttern har dt gøy!

Jg selv foretrekker skritte turer... jg løper sjelden mye, liker å skritte av i skauen. men passer også på at hesten bli trent godt nok! Som regel er jo en forrytter betingelse at rytteren er ANSVARBEVISST dt r mange som ikke vet hva dt ordet betyr. nesten alle ryttere er forskjellige og nesten alle har egne meninger.

Veit også at det har noe med at er rytteren under 16, står eieren ansvarlig for rytterens helse... men Barne forsikringen dekker visst sånne skader. det er jo bare for foreldrene å ringe barne forsikringen sin å høre! min forsikring skal iallfall dekke selv om ulykken skjer fra hest!
Gå til toppen av siden

I-Miss-You-Amaro

» VIP

Skrevet - 07/08/2005 :  19:19:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tja, jeg har ett enkelt svar på det med alder: Min hest er 3 år, nylig ridd inn og prøver ut alt og alle. En normalt bygd 14-åring hadde det tatt han 3 sek å bli kvitt... Når man er eldre er man sannsynligvis tyngre, og man har dessuten utviklet litt mer "fornuft og erfaring". Ikke det at jeg mener at alle de under 16 ikke har det! Kjenner mange på den alderen som rir MYE bedre enn meg selv.. Det er bare det at mange på den alderen er veldig "verdensmester" i ting, og ofte klarer de ikke helt å takle det om det skjer noe som ikke har skjedd på rideskolen/på rideleir f.eks. Jo eldre man blir, jo mer automatisert blir man i tankene/handlingene...

Det er noe med det at jeg på en måte har ansvaret for de som rir også da... Fort å få foreldrene på nakken om barnet deres skader seg...;)

Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Døh, nå syns jeg du skal være litt forsiktig med det du sier. Jeg er 12,rir en uinnridd 3 årig fullblods vallak.ble kastrert for 4-5 månder siden.Han er redd for alt mulig som har no ekkel lyd! Det er faktisk de som kan takle 3 åringer +++. Dere hesteeiere har jo vært unge dere også,tenk om det var du som skrev nå, og føler at du ikke har noen som kan stole på deg?! Dere ALLE hesteeiere har vært 13 ÅR...... Det er faktisk ganske kjipt å ha noen til å pirke på aldern sin. Og den hesteeiern jeg er forrytter for nå, hun visste egentlig ikke hva hun skulle la meg gjøre,prøve hesten eller prøve å finne en ponni. Vel,hun lot meg prøve og jeg mestret hesten. og det gjør jeg fortsatt! Jeg har vært forrytter for han i 5 månder snart, og har aldri falt av uansett om han bukker eller steiler. Du kan aldri vite hvordan hesten er med 13 åringer før du lar dem prøve. Hvis de høres selvsikre ut,la dem prøve og se om du har rett eller rytteren. Jeg foreslår det jeg, for det er utrolig skuffende for oss tenåringer.
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.