hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vi nybegynnere!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Vi nybegynnere!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 10/09/2005 :  20:43:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er noen som vil ha hestepasser f.eks 2 dager i uka, til å stelle hesten og møkke. I "lønn" for hestepasseren en ridetime med hesteeieren. Da trenger ikke rytteren og være så gammel eller erfaren. Holder at hun har ridd et par år+ dessverre er det ikke mange som er vilige til å bruke en time eller to på å undervise en "13åring".

Det er også noen hester som ikek trenger så erfarene ryttere. Og jeg lover deg, når man vil bli hestepasser/forytter så ille som meg er man pliktoppfylende og ansvarsfull

MvH jente 13 år som sliter med og finne forhest

Gå til toppen av siden

*skywanderer*

» VIP

Skrevet - 20/09/2005 :  22:45:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle små!!

hestepassere under 15 går greit - men vær alvorlig og bli litt sint hvis folk er skeptiske til dere som hestepasser!:)
Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 24/09/2005 :  15:52:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Skal vi se.
Jeg synes ikke alder spiller så stor rolle, legger mer vekt på modenhet og om du vil jobbe. Med det sagt. Jeg har en lillesøster på 10 år som er kjempe moden for alderen og virkelig vil jobbe, hu holder på med ponnien to-tre ganger i uka men jeg lar henne aldri ri alene. Ponnien er kjempe snill men jeg tør ikke tenke på hva som kan skje hvis ulykken først er ute. Men hvis jeg er der hele tiden er det jo greit. Men min lillesøster er nok eneste ansvarlige nok tiåring jeg noensinne har møtt.
Dessuten kjenner jeg noen som er 13 år, de har holdt på med hest lenge og noen har egen hest. Men jeg ville aldri latt dem ri hestene mine alene, heller ikke særlig med meg tilstede. De har rett og slett for mye lyst til å galoppere og galoppere. Ikke at jeg kan klandre dem, å galoppere er kjempe gøy. Men man må kunne kjenne sine og hestens grenser. Og mange i denne alderen er heller ikke så interessert i å lære eller bli fortalt hvordan man skal gjøre ting.
Men så blir de litt eldre og da blir mange interessert i gutter og festing.
Så blir de enda eldre og får nok med skole osv.
Nei man må bare se etter folk uansett alder spørr du meg. Men jeg ville nok ikke tatt noen under 14 som forytter, rett og slett fordi at jeg stoler ikke på at de skjønner helt alvor av ting. Jeg kunne ikke latt dem ri alene og da forsvinner litt av poenget med hestepasser/forytter for meg i vært fall. Hadde aldri turt og la noen som ikke tenker på hestens beste ri og passe hestene mine. Kanskje på billigere hester, men ikke på de hestene jeg har hvor skader kan bety ganske mye for hestens fremtid.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  15:11:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Som noen her har nevnt, er det ikke bare å sende ut en person på 10-12-14 år på en stor, sterk hest, uansett hvor snill hesten vanligvis er. Jeg ville aldri latt en såpass ung person ri min hest uten oppsyn, blant annet fordi jeg ville hatt ansvaret hvis noe hadde skjedd.

At det er uansvarlig å sende 14åringer på tur for seg selv, er jeg ikke enig i. Hesten min er ikke barnevennlig å ri, da du må være 100% konsentrert hele tida. Hun kan steile, danse sidelengs, er ikke trafikksikker o.l. Allikevel som 14år rir jeg henne på tur hver dag. Jeg har aldri blitt kastet av henne.

Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2005 :  15:43:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei alle små!!

hestepassere under 15 går greit - men vær alvorlig og bli litt sint hvis folk er skeptiske til dere som hestepasser!:)

Opprinnelig postet av *skywanderer*

hehe.. fantasivip'en sin det!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2005 :  20:23:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
når jeg var rundt 11-12 år for jeg rundt og gjorde slike "drittjobber" for mange av de andre på stallen... det var ofte at noen eiere kom, red hestene sine, men ikke hadde tid til å møkke til dem... så jeg ble ofte spurt om å møkke... og jeg sa ja jeg...:) noen trengte hjelp til å pusse utstyr dagen før et stevne, jeg stilte opp jeg..:) etterhvert kom også folk og lurte på om jeg kunne pusse og sale på hesten før et stevne elr liknende, supert, likte å kose og pusse jeg:) og etterhvert hanket folk tak i meg når de trengte noen til å leie eller skritte hesten mellom klassene...:) da var jeg stoooorfornøyd!! det største øyeblikket hadde jeg vel når en helt fremmed person kom bort til meg, trykte en hjelm på hodet mitt og slengte meg opp i salen på en spranghest som gikk 120-og 130 klasser... med beskjed om å skritte litt rundt... dette var jo kjempestort for meg!!
etterhvert begynte jeg jo også å få ri enkelte privathester en dag i uka, mot å møkke, pusse utstyr og liknende...

så jeg vil si til dere som vil bli hestepasser... begynn i det små, med de såkalte dritt jobbene (hehe... jeg liker de og jeg...:) og jobb dere til tillit hos folk... man må være villig til å jobbe, hvis man vil oppnå noe... de fleste vil ikke sette bort hesten sin til folk de ikke kjenner eller ikke har tillit til...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 06/10/2005 :  12:39:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
» VIP

Skrevet - 05/10/2005 : 20:23:58
når jeg var rundt 11-12 år for jeg rundt og gjorde slike "drittjobber" for mange av de andre på stallen... det var ofte at noen eiere kom, red hestene sine, men ikke hadde tid til å møkke til dem... så jeg ble ofte spurt om å møkke... og jeg sa ja jeg...:) noen trengte hjelp til å pusse utstyr dagen før et stevne, jeg stilte opp jeg..:) etterhvert kom også folk og lurte på om jeg kunne pusse og sale på hesten før et stevne elr liknende, supert, likte å kose og pusse jeg:) og etterhvert hanket folk tak i meg når de trengte noen til å leie eller skritte hesten mellom klassene...:) da var jeg stoooorfornøyd!! det største øyeblikket hadde jeg vel når en helt fremmed person kom bort til meg, trykte en hjelm på hodet mitt og slengte meg opp i salen på en spranghest som gikk 120-og 130 klasser... med beskjed om å skritte litt rundt... dette var jo kjempestort for meg!!
etterhvert begynte jeg jo også å få ri enkelte privathester en dag i uka, mot å møkke, pusse utstyr og liknende...

så jeg vil si til dere som vil bli hestepasser... begynn i det små, med de såkalte dritt jobbene (hehe... jeg liker de og jeg...:) og jobb dere til tillit hos folk... man må være villig til å jobbe, hvis man vil oppnå noe... de fleste vil ikke sette bort hesten sin til folk de ikke kjenner eller ikke har tillit til...

<<Kunne ikke sagt dt bedre selv:)>>
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  10:25:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Dr_ag_on_86

Var noe av det samme til meg også! Gjorde masse "drittjobber" (som jeg likte!) fra jeg var 9, og fikk min første forhest da jeg var 11 år og hadde hele ansvaret for en hest da jeg var 12.
Det var mye jobbing, men jeg fikk full utelling:)

Hege Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 07/10/2005 :  15:43:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

jeg tror kanskje grunnen til at mange vil ha voksen forrytter har noe med reglene å gjøre. i trafikkreglene står det at folk under 16år ikke har lov til å ri langs veien...
tenk om jeg sendte ut en 13åring på tur alene og det skjedde en stygg ulykke. jeg ville vært økonomisk ansvarlig for ALT.
anbefaler nybegynnere å gå på ridekurs. selv om man føler seg trygg inne er det noe helt annet ute. hestene blir jo gjerne mer våkne og livlige på tur enn inne på en "kjei" ridebane.

men det er bare min mening.

sigrid

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 07/10/2005 :  17:11:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor står det at man må være 16 for å ri i trafikken???
Gjelder ikke aldersgrensene i veitrafikkloven bare for motorkjøretøy og skinnegående kjøretøy?

Man får "ridesertifikat" - en uoffiseill kvalifikasjon til å ri i trafikken etter å ha hatt teori om dette - i forbindelse med rideknappen 3. Den er det jo ikke aldergrense på.

Jeg mener ikke at det ikke er farlig å ri i trafikken, men jeg tviler på at det finnes noen aldersgrense.

Tror heller folk vil ha voksne fôrryttere fordi de har store hester som en kort og lett person ikke vil være i stand til å samle.
De som har ponnier vil nok heller ha barn som fôrryttere. Men kanskje er det færre av dem som anonnserer etter fôrrytter på hestemarked? Det er kanskje lettere å finne noen man kjenner i stallen?
Men det er jo en del som annonserer etter små ryttere også, så ikke gi opp.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 08/10/2005 :  11:32:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg fikk beskjed om aldersgrensa da jeg var i kontakt med forsikringsselskap.
der sto det at du er erstatningspliktig i en ulykke dersom du er uaktsom, og i den forbindelse var aldersgrensa nevnt.
leste også i en brosjyre som lå på trafikkstasjonen at man skulle være over 16 år for å kunne ri alene langs trafikkert vei.

jeg var kanskje uklar, men med aldersgrensa mener jeg ikke at det er lovbrudd dersom du rir i trafikken og er under 16 år, men dersom du er hesteeier og sender en under 16 år på tur og det skulle skje noe så er du ansvarlig.

dette er det jeg har fått beskjed om da, vet ikke om det er likt på alle forsikringer.

Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 08/10/2005 :  13:29:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener du at en eller annen forsikring ikke gjelder hvis rytteren er under 16 år og rir i trafikken?

Jeg kommer antagelig til å kjøpe hest til datteren min, som da vi være 14, til sommeren, så jeg vil være meget takknemlig om du har tid til å utdybe hva slags forsikring dette gjelder.

lucky june

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  14:49:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
min 3.mannsforsikring som jeg har i DnBnor er slik at dersom en ulykke skulle inntreffe, f.eks at hesten min sparker inn i en bil, og rytter er over 16år så vil i alle tilfeller skaden gå utover bileier, enn hvor rart det høres ut.

er rytter derimot under 16 år så vil skaden gå som mitt ansvar siden forsikringsselskapet anser det som en uaktsom handling av meg.
det er da mitt forsikringsselskap som vil vurdere om de betaler for skaden eller ikke.

hvis du kjøper hest til datteren din som er 14år til sommeren regner jeg med at det finnes andre forsikringer enn den jeg har.
er jo slik med bil og at du må betale ungdomstillegg opptil 24 år.

beklager at jeg uttalte meg uten å ha sjekket nøyere hvordan det er med forsikring for dem under 16 år.
det burde jeg kanskje ha gjort.

Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 09/10/2005 :  21:12:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingenting å beklage lykke/stall brubakken, hvis dette er et problem er jeg meget glad for at det kom opp, men jeg skjønner fremdeles ikke hva du mener.
3. mannsforsikring? Hva er det? En egen ansvarforsikring på hesten? Tilsvarende det som finnes for bil? Er det vanlig?

Jeg har innboforsikring hos Gjensidige, som også dekker skader på 3. mann forårsaket av hest. Har man med dette tilstrekkelig ansvarsforsikring hvis man som privatperson eier en hest som brukes til sprang og dressur?

Det eneste unntaket som står listen opp i denne forsikringen er trav- og galopphester i trening, ingenting om rytters alder.
Har imidlertid vært bort i forsikringsselskaper som har unntak som ikke står i forsikringsvilkårene. Kan man forvente noe slik med hensyn til rytters alder?

Trenger man ekstra forsikring hvis rytter er under 16 år?
(I så fall; hvorfor 16? Man er jo ikke juridisk ansvarlig, og kan ikke stå som hesteeier, før man er 18.)

lucky june

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  08:47:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
3. mannsforsikring blir det samme som ansvarforsikring på bil ja, den skal dekke skade på annenmanns eiendom.

jeg har hesten min dekket under innboforsikring i if, men den forsikringa dekket lite (tror det var skade opptil kr 10 000), så jeg har egen forsikring hos DnBNor.
hvordan innboforsikringa til DnBNor er vet jeg ikke....

tror alderen kanskje kan ha med at det er da du har lov til å ferdes rundt i trafikk med bla moped og øvelseskjøring på bil.

jeg vil anbefale deg å ringe forsikringsselskapet ditt og snakke med de?
kan hende min forsikring har en billigre årspremie da jeg har den aldersgrensa på 16 år....

skal sjekke opp litt mer generelt jeg også.

Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.