hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vi nybegynnere!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Vi nybegynnere!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Selameyjan

Skrevet - 11/10/2005 :  11:10:24  Vis profil  Svar med kopi av melding

Får vel sjekke med forsikringsselskapet, ja. Men det er nok best å vente, siden jeg ikke skal kjøpe hesten ennå - min erfaring med forsikringsselskaper er at den eneste måten de gir informasjon på er å selge deg en forsikring.

Men takk for at du gjøre meg oppmerksom på at dette er noe man bør tenke på.

Pauline

www.selkie.no Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  21:57:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
det har du veldig rett i:)
håper alt ordner seg og at du får riktig forsikring når hesten kommer!

mvh sigrid

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Fallon_lady

» VIP

Skrevet - 15/10/2005 :  15:41:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
har ikke lest igjennom hele tråden her nå, men vil fortelle min erfaring...

var vel 7-8 år da jeg begynte få ri med moren til ei vennine... fikk stelle og gjøre de såkalte drittjobbene... var jo drømmejobb for ei bittelita jente!
var vel ca 10 år når jeg fikk første hest på halvfor...
hetsen kunne være litt vanskelig, men ikke for vanskelig... kravet var at jeg mestret alle gangarter og kunne stelle og møkke ut... annet kunne jeg få hjelp til og sånt...
jeg er enda enormt glad for at jeg fikk ha den ponnien, da jeg aldri har lært så mye som da... ri på kurs så lærer man en del, men lærer mye emr av å ha hest på halvfor, selv om man ikke blir undervist da...
man lærer av å drive emd hest og få erfaringer...
ja, kom opp i en del situasjoner jeg ikke hadde mestret før... men hvordan kan man mestre en situasjon man ikke har vært borti?
man må bare prøve...
etter å ha hatt den ponnien i 3 år, så fikk jeg en litt sprekere og yngre ponni på halvfor, her dukket det opp nye utfordringer og situasjoner... lærte masse mer her, og fikk hjelp fra eier hver gang jeg lurte på noe...

så fikk jeg etterhvert ei new foresthoppe på for, og hadde 2 herlige år med henne... høsten jeg fylte 17 så ringte eier å lurte på om jeg ville kjøpe halve hesten...

etter å ha blitt hesteeier selv, og jaktet på forrytter, så har jeg tenkt mye tilbake på min egen tid som forrytter...
jeg hadde ingen grense på alder... om jentene ikke kunne alt, så var det greit... hadde en veldig snill ponni, så mestring av skritt og trav var ok, å så var vi litt mer nøye på at dem var flink i stallen...
gi de som ikke har all verdens erfaring en sjanse, så lenge du har en hest som krever mye erfaring...
jeg ble stadig vekk overraska over 12-14 år gamle jenter i stallen jeg hadde min hest...
disse jentene var fantastiske med dyrene! ivrige, nøye, flinke, lett å lære opp, og lærevillig... de spurte når de lurte på noe, og prøvde så godt de kunne!
jo tidligere man får begyne stelle og ri hester alene, jo flinkere blir man...
har hatt forryttere på både 12 og 18 år, og må si jeg har fortrukket 12-14 åringer langt framfor 17-18 åringer!

Gå til toppen av siden

-Kristina-

» VIP

Skrevet - 12/12/2005 :  10:53:21  Vis profil  Send %s1% en ICQ melding-Kristina-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kristina-  Svar med kopi av melding

Jeg er ei 16 år nå (blir 17 i februar) og har en kaldblodshingst på för, hun som eieren han ville ha 16 års aldersgrense, kun fordi han er hingst, og kan være litt egen av seg.
men hadde det ikke vært for at han hadde vært så innmari sterk, så hadde fint en 13 åring klart å ridd han =)

har hatt hester på for før, begynte med det når jeg var 13 år, og jeg fikk masse skryt for ridningen min

men må innrømme at jeg var litt "verdens mester" i den alderen
men etterhvert som jeg har blitt eldre, så har jeg forstått at jeg ikke er no verdensmester lenger, jeg kan ri ja, men er ikke ferdig utdannet, men lærer så lenge man lever

Syns egentlig alle aldersgrupper ( fra 12 ++++ ) burde få en sjangs, sier ikke at de bør få hest på for allerede da om hesten er spik spenna gal, men om den er rolig, og forrytteren viser at hun kan ri, og takler hesten, så syns jeg de burde få en sjangs, men som sagt, det finnes jo unntak der å..

Lykke til vidre alle sammen

Smil til verden, og verden smiler tilbake :) Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 12/12/2005 :  13:16:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg kunne godt hatt en hestepasser på 13-14 år, og kunne gitt vedkommende undervisning feks én gang i uken, dersom jeg hadde hatt en hest som kunne lære noen noe.
Men, jeg ville nok aldri hatt en forrytter så ung, fordi meningen for meg med å ha forrytter er å gi meg selv noen dager fri i uken og jeg ville nok ikke stolt på så unge mennesker uten å kjenne dem godt først.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

-Kristina-

» VIP

Skrevet - 12/12/2005 :  13:33:08  Vis profil  Send %s1% en ICQ melding-Kristina-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Kristina-  Svar med kopi av melding
Der er jeg enig
Ung hest børr ha voksne og erfarne ryttere, hvis ikke så kan det gå galt!
eieren kjenner hesten best, og vet hvordan den reagerer i forskjellige reaksjoner

Smil til verden, og verden smiler tilbake :) Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  13:36:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Skjønner deg Lino. Jeg er 14 år, men ganske ansvarsbevist av meg. Tenker alltid på hesten først og fremst. Sendte første mye via mail med eiern hans, og første gangen vi møtes snakket vi enda mere. Hun gjorde meg oppmerksom på ting hun ikke ville at jeg skulle gjøre.. Det kan være stor forskjell på hvor moden og ansvarsbevist noen på 13-14 år kan være. du må kunne stole på at forrytteren din er flink og ikke gjør noe som kan være farlig.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 12/12/2005 :  14:38:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Og uansett anser jeg det ikke som mitt problem om en eller annen fjortis (no offence) får drømmen sin knust om hun ikke får ri hesten min/ha hest på fór!
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  14:50:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
hehe.. Den personen får da finne seg en annen hest å ri
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Kongur Lover`n

Skrevet - 13/12/2005 :  20:13:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg søker ekstra jobb og jeg har bare ridd 1 1 1/2 år, jeg vil også gjerne jobbe med hest, mne jeg mener at dere erfarne ryttere skal selfølgeligt ikke sette meg på en stor hest og at jeg rir alene i sen skog foreksempel, ikke det at jeg er redd , mne er ikke så veldig sterk så kunne skjedd ulykker om det skjedde.

Jaja, hilsen mg
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  20:46:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste en annonse her en dag om ei jente på 14 år som søkte hest på helfor. Hun skrev at hun var nybegynner og at hun behøvde en "nybegynner hest", i tilegg ville hun ikke betale så mye..
Poenget her er at det finnes ikke noe som heter "nybegynner hest", selvsagt er det enkelte hester som passer bedre for nybegynnere enn andre, men en hest er en hest og det kreves mye ansvar og "rett" tenkning for at noe alvorlig ikke skal skje, verken med hesten eller rytteren.
Man må vite hva man går til når man skal skaffe seg hest på for, er av og til (som annonsen jeg sikter til) man tror det er lettere enn hva realiteten egentlig er...

Hege Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  23:08:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding

unnskyld meg men det er jo ikke alderen som bestemmer vekten her da..det går vel mer på høyden?!
eller???uansett eg veier no mindre enn mange av de som er noenår yngre enn meg...vil det si at eg ikke klarer å ri hesten min like godt som de bare fordet eg er lettere???
tror ikke det har så mye å si...
det har vel mer med hva du har lært og kan enn hvor mye du veier!

skjønner godt at det er irriterende for de under 15,16 som vil bli hestepassere,men det er nå en gang sånn at når man først vil ha noen til å ri/trene hestene sine vil man at de skal kunne mest mulig-og som regel er de eldre mer ansvarsbevisste.selv om eg er sikker på at det er mange der ute i 12,13 års alderen som kan gjøre en like bra jobb og er like ansvarsfull.
men det er jo de som eier hesten som har ansvaret om det skulle skje noe..

selv har eg vært så heldig at eg har vært hestepasser for x ntall hester siden eg var 9år...
begynnte selfølgeli bare med børsting og sånn og heldigvis var det folk som tok seg tiden og bryet med å lære meg alt eg ikke kunne..
men så tok eg jo også en del ridekurs..uansett så har eg vært veldig heldig som fikk mulighet til de..

mange må jo stå på venteliste i ukesvis for å bli hestepasser for en skolehest-og da er vel det eneste du gjør å sale den å leie den til ridehuset??!!

hmmm...skal ikke være lett..

men der finnes vel en eller annen som har noen hobbyhester eller noe dere kan få være med å stelle???

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

millapus

» VIP

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  23:08:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man må jo se på erfaring og ikke alder.Da jeg fikk beauty ville de egentlig ikka ha noen under 15,men siden jeg hadde en mor som er veldig hesteintresert fikk jeg lov alikevel.Selvom jeg har vært på hesteryggen så lenge jeg kan huske,og holdt på gjevnlig med hest siden jeg var 2 år dukker det stadig opp utfordringer som jeg må takkle,det gjør det samme hvor erfaren du tar deg for å være.En gang må være den første,og om man ikke skal la de under 15-16 få prøve seg som forrytter kan man ikke forvente seg at de skal være erfarene når de er 15-16 heller,rideskole og turridning er to HELT forskjellige ting,men alle bør får lov til å prøve seg å lære!
Elsker Sylvester over alt på jord!Han er verdens beste gutt! Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/01/2006 :  23:48:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Når man er uerfaren er det viktig å innse det. Som da f.eks. å spørre etter en snill og erfaren hest når man skal bli fòrrytter. Man lærer av sine feil, og alle har vært uerfarne en gang - Ja, jeg anser meg selv som det enda jeg. man blir aldri utlært
www.hestene.no Gå til toppen av siden

BabyCat

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  00:23:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er sant at de i alle aldere bør få prøve seg, eller så lærer dem heller ikke.
men.....
handler også om det å ta ansvar, det å kunne se konsekvensene ut av en handling.
sier ikke at en på 14 år ikke tar ansvar, men en på 16-18 år kan kunne se dette litt bedre enn en på 14. ikke alle er sånn, men ganske mange. fikk selv hest når jeg var 13, og det var alt for tidlig!
gjorde mange ting som kunne gått ille, noe jeg nå ser.
er et shettis stutteri rett i nærheten, hvor unger fra 8 til 14 år rir. mange av dem vet desverre ikke hva dem gjør. greit, de kan styre hestene, men har fart på asfalten, røsker hardt i tøylene, bruker ikke refleks, straffer hestene for hver minste lille ting o.s.v...
en eldere kan se at disse handlingene er unødvendige og farlige!
jo eldere man blir, jo mer og mer annsvarbevisste. vanligvis da.
som sagt, sier ikke at alle er sånn, men det er jo vanlig at en yngere person er sånn, man skal jo lære av livet. men, setter ikke en så ung person på noen av mine hester uten tilsyn av voksende.

Myla, Glæsir og Odin, dere er alt for meg ;) Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.