hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vi nybegynnere!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Vi nybegynnere!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

millapus

» VIP

Norway

Skrevet - 14/01/2006 :  00:28:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man må jo også se på hvordan hesten er,og hvordan hest og rytter fungerer sammen.Noen ganger er det nok også lurt å kreve at forrytteren må ri sammen med noen av de litt mer erfarene og ansvarsbeviste i stallen,det er også noe de lærer av.
Elsker Sylvester over alt på jord!Han er verdens beste gutt! Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 14/01/2006 :  23:31:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
dette med hestepassere og sånn er blitt ganske teit nå... alle har vel sin egen meinig, men alikevel så må eg si meg enig med folk som sier at dei flesste bare vil har ryttere over 16. Har du en rytter på over 16, flink å ri og flittig... men "verdensmester" så synst eg at det er bedre å ha en rytter som tar råd fra deg og vil lære... selv om rytteren kan møkje fra før!!!

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Tonje-og-Czardasz

» VIP

Skrevet - 19/01/2006 :  15:47:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:)
Første gangen ej var hestepasser var vell i fjor.. Då var ej 13:) Det gjekk kjempe fint..:) Var hestepasser til et fjordingføll så va kjempe søtt:D men ho ej va hestepasser for kjente mej gått og ho he også lært mej opp endel:) det funka kjempe fint:)
Gå til toppen av siden

linndi&ida

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2006 :  12:32:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelinndi&ida  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselinndi&ida  Svar med kopi av melding
hei =)

Er sjølv 14 år og har min eigen hest som eg fekk når eg var 13.

Fekk hest på heilfor når eg var 12, d var rett nok eio svææært snill og rolig hest!

Hesten eg har no er ikkje av den alt for rolige typen, kan fort finne på å skvette, byrje å galoppere sideleng osv.

ja, var litt OF ditte her, men...

Eg ville nok ikkje ha hatt forrytter på under 14-15 år sjøl i og med at eg veit at d er mange i den alderen som ikkje er så veldig ansvarsfulle og berre tenkjer; "eg er så flink, eg klarer den hesten i gallopp på tur en dag med mykje vind og "skumle" ting overalt, sjølv om eg ikkje har ridd den meir enn ein gong!"
Trur nemleleg at d ikkje hadde gått så veldig bra, kjenner mange som er 12-13 år som er flinke å ri, men ville nok ikkje latt nokon under 14-15 år ha ansvar for hesten min når eg ikkje er tilstades.

så var d noko til eg skulle "sei", men d glømte eg...

Linndipiah <3 Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 24/02/2006 :  16:19:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Skjønner godt skepsisen mange har til unge fôrryttere! Nybegynnere på 8-10 år og oppover er ofte for uerfarne til å ha et så stort ansvar, mens de som begynner å bli litt flinkere og eldre ofte tror de "kan alt" og er "verdensmestere". Kjenner mange på min alder som tror de er mye flinkere enn de ofte er, og påtar seg altfor stort ansvar i forhold til tid og erfaring! Alltid like irriterende :S

Selv fikk jeg min første fôrhest da jeg var 14 år. Kaldblodsen på 12 år, Stavnelan, var gira og en typisk "gå-på" hest, men alikevel dønn stødig når det gjaldt "skumle" traktorer osv. Jeg hadde han på fôr i over et år, og etter en stund lærte vi hverandre å kjenne, og jeg vil nok si at jeg lærte utrolig mye av å ha han på fôr! Men jeg må si at jeg ser på meg selv som ganske ansvarsfull, og villig til å lære, og ikke minst følge instruksene eieren gir meg.. Noen har problemer med slike ting, det er iallefall mine erfaringer! Har heller ikke noe til overs for folk som kunn vil ha hest på fôr for å ri på "heisaturer", hoppe høyt osv.

Men vil du ha hest på fôr når du er såpass ung, er det nok størst sjanse for at du kan ha en rideskolehest et par dager i uka eller noe sånt. Hvis du ikke har muligheten til det, hvorfor ikke bare dra til stallen en gang i uka for å hjelpe til? Når jeg var mindre pleide jeg ofte å bli igjen i stallen etter endt ridetime. Kanskje så jeg på de som red etterpå, og noen ganger var jeg så heldig at jeg fikk måke ut av en boks eller pusse et hodelag, hehe :P Etterhvert vil det nok dukke opp sjanser til å få ri litt også, og viser det seg at du takler ansvaret og gjør "jobben" slik du bli bedt om, vil du nok bli spurt senere også :) Det gjelder å vise andre at man er til å stole på!

Ps. Skjønner at det er litt vanskelig å få noe særlig ansvar i en slik stall du beskriver.. Mye styr og ekstra stell når det er så dyre hester :S

Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

Skipe

Skrevet - 19/03/2006 :  15:12:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt noen forhester før, og har opplevd både opp- og nedturer med de. Har gjort noen store tabber jeg angrer på, men det er sånt jeg lærer av. Nå er jeg så heldig å være forrytter på en kaldblodshoppe, og får delta mye i treningen hennes. Jeg føler absolutt ikke at jeg er verdensmester, faktisk føler jeg meg ofte dårligere enn alle andre. Men selv om jeg ikke har all verdens erfaring, så lærer jeg MYE av å ha hest på for, og jeg er heldig som har fått sjansen. Kanskje jeg ikke er så fornuftig som en 18åring, hva vet jeg? Men jeg prøver mitt beste, jeg lærer, og jeg følger "ordre" fra eieren. Gå til toppen av siden

.::[(Hanne)]::.

Skrevet - 23/03/2006 :  19:01:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en del erfaring med folk som leter etter folk som er så og så gamle.
Men når jeg leter etter en forhest, snakker jeg med alle. Selv om de leter etter en voksen rytter (er da 14 år)
Noen ganger har det også hendt at jeg har fått lov til å ha hesten på for, siden jeg red så bra (enda de var på leting etter gammlere ryttere)
Men noen ganger hender det at jeg blir nærvøs når jeg prøverir/treffer hesten for første gang, og dommer meg helt ut. Jeg har ridd i 9 snart 10 år, og har en del erfaring. Men noen ganger blir jeg så nærvøs når jeg skal prøveri (særlig på bane) så derfor liker jeg å ri ut på tur (gjerne alene) når jeg prøverir en hest.
Da kan jeg kjenne selv om jeg føler om jeg har full kontroll over hesten alene, og hvordan hesten reagerer. Hvis jeg føler at hesten er litt for mye for meg, spørr jeg om jeg kan ri hesten en gang til - og da går det som regel bedre.
Når jeg rir på bane blir jeg så nærvøs når eieren ser på. Det er nesten som om jeg kobler ut hjernen og har glemt alt jeg kan om hest Føler meg skikkelig flau "hun-som-har-erfaring-men-kan-ikke-styre-hesten"
Men det går jo som regel bra, og jeg bruker å si at jeg er nærvøs, så jeg håper de skjønner det er derfor jeg rir som om jeg er to år. Men jeg trives best på tur, og sånn er det bare
Okeii, nå skreiv jeg langt å rotete, men jeg håper dere skjønte det
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 31/03/2006 :  10:11:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tips til dere unge:-)

Da jeg var liten, (ca 10 år) fikk jeg mamma til å ordne opp for meg. Jeg er født med hestedilla og har vært vill etter hester i hele mit liv. Moren min tok seg en ringerunde i nabolaget til bønder som hadde hester stående. Vi fikk napp flere steder fra bønder som syntes det var ypperlig å få noen til å ta seg litt av hesten de hadde stående. (Disse ble gjerne tatt frem på vårparten og pusset litt på, så de kune ta seg godt ut til den årlige mønstringen).

Slik startet jeg med å ri på hest, når jeg ble litt eldere, ca 18, fikk jeg min første hest på fòr noen dager pr uke. Etter noen år igjen ble det egen hest, og da møtes endene: Jeg trengte selv hjelp til å ri hesten min.

Min erfaring er at det ikke nødvendigvis er de eldre jentene som er dyktige og som klarer å vise ansvar. Jeg hadde en fòrrytter på 22 år i en kort periode som var helt håpløs. Hun kom aldri når hun skulle, hun red sjeldent når hun først var der, hun hadde med seg venninder på stallen og lånte bort hesten min, etc, etc. Listen med hennes tabber er endeløs...
Jeg fikk derimot en fòrrytter på 14 år etter dette. Hun var kjempedyktig og er det fremdeles. Hun tok ansvar, red hesten min veldig bra og hadde mer i topplokket enn hun på 22 år.

Når det gjelder ansvar for sine hestepassere/fòrryttere: Ha kontakt med forldrene til jentene, sett opp en avtale. Man kan i denne avtalen fraskrive seg alt ansvar - de rir på eget ansvar. Foreldrene er her ansvarlige og må sørge for å forsikre jentene sine. Det går som regel bra, men uhellet KAN være ute:-)

Man må som hesteeier selv få velge hvem man setter til å passe hesten sin. Det er viktig at vi er komfortable og har god samvittighet overfor øyestene våre.
Dere unge jenter må tenke på at det ligger mye hardt arbeide bak en god ridehest, men det skal så fryktelig lite til å rive det ned igjen og ødelegge.

Gå til toppen av siden

HurricaneGirl

Skrevet - 01/04/2006 :  12:07:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er selv snart 15 år, men har ridd siden jeg var 5-6 år.
Det dere som låner vekk hestene deres bør sette vekt på, er hvor lenge denne personen har ridd og hvor godt denne personen takler ``tull`` som bukking, steiling, løpe ut, hypre hester osv...

Har selv en del erfaring med slikt, men jeg kjenner mange som er eldre enn meg, som jeg aldri i livet hadde lånt bort hesten min til, selv om de har ridd før...

Knegg fra Lizzie og Tassen<3
Gå til toppen av siden

Dalsrud_Gaard

Norway

Skrevet - 01/04/2006 :  12:47:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDalsrud_Gaard  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDalsrud_Gaard  Svar med kopi av melding
Hei hei

Jeg har hatt forryttere fra 12-14 år, og de kan dessverre ikke den kunnskapen jeg føler at en forrytter må ha. Det har dessverre alltid blitt noe problemer ut av det. Men de eldre er ikke mye bedre til tider de heller. Fant ei på 18 år som skulle begynne, hun dukket opp første gang 2 timer forseint, og de neste dagene som var avtalt, kom det ingen.
Som skrevet før her, er det nok ikke alderen som skal være hindringen men kunnskapen og påliteligheten. Prøv de alltid først. Er de under 18 år, så skriv kontarkt med foreldre med ansvarfraskrivelse. Det er det jeg har gjort. I tilfelle noe hender, så man ikke får skylden og erstattningkrav. Har gudskjelov ikke skjedd noe her, men jeg har vært føre var hver gang.

Livet er herlig:) Gå til toppen av siden

smulemor

Skrevet - 03/04/2006 :  00:03:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er 25 og har hatt et par hester på halvfor gjennom årene men min erfaring er at det er først etter jeg fylte 18 at jeg har fått særlig "napp".
ett eksempel er en annonse jeg la ut her på hestemarked for en stund siden hvor jeg annonserte etter en turhest 1 gang i uken.

når annonsen hadde ligget ute i 2 dager så hadde jeg 18 svar i mailboksen min, noen ble effektiv luket bort etter å ha forhørt meg litt om hesten og jeg sto igjen med to mulige.

den ene eieren var omtrent desperat etter å få noen med sitat: "vett i skallen" og ikke minst, over 18 med tanke på eventuelle uhellssituasjoner med påfølgende skade, situasjoner som kunne oppstått etc.

jeg kan ikke si annet en at jeg dessverre skjønner de, jeg har sett mye rart i min 18 årige fartstid i staller, mye direkte livsfarlig ridning i trafikk (både som rytter og bilist), mildt sagt merksnodig og livsfarlig håndtering av hest og lista fortsetter.

ikke dermed sagt at jeg drar alle under en kam her for det er mange dyktige ryttere under 18 men dette er min egen erfaring.

sier meg enig i det en del andre her sier, det er bedre for yngre personer å heller jobbe seg opp i et tillitsforhold i en stall, bli med andre på tur men ikke alene osv.

å være hestepasser ser jeg ikke noe galt i så lenge det ikke innebærer ridning alene og håndtering av hingst og unghest.

Redigert av - smulemor den 03/04/2006 00:04:17 Gå til toppen av siden

-Azze-

Norway

Skrevet - 03/04/2006 :  16:40:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Azze-  Svar med kopi av melding
Hei
Får vel hopp i denne diskusjonen jeg og da..
Syns det er litt synd på de ryttere som ikke får noen hest på fôr på grunn av alderen, det bør gå på nivået syns jeg men så har vi det problemet med at det er ikke så mange som får det på grunn av alderen.. Leit det der ja.
Det med at alle vi er verdensmestere(i alderen 13-14). Det kan vel ikke gå utover alle sammen da.. Vi er faktisk forskjellige! jeg f.ek. vennina mi påstår at jeg har altfor dårlig selvtillit.. Det er ikke sant! jeg er ikke noe flink til og ri derme basta! mens noen andre vi kjenner syns de er svært så flink..(ikke fult så flink tror nå jeg da)
Og så har jeg den meningen at hvis eieren IKKE vil at vi skal ri alene på tur så skal man ikke det, eieren bestemmer!!
Gå til toppen av siden

meandmyhorse

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2006 :  16:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei...

Når jeg annonsere på forrytter skriver jeg rytter over 16 det er pga at ryttere under 16 IKKE har lov til og ri på trafikkert vei osv alene og vis de da skal ri hesten min uten at noen andre over 16 skal være med der hesten min står må de ri på banen noe som er kjempe kjedelig vis du må gjøre det hvergang du skal ri

smil til verden så smiler den til deg :) Gå til toppen av siden

The One
» VIP

Skrevet - 10/04/2006 :  18:46:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm.. folk setter ut hesten sin på fôr, sant? Og da er det gjerne han/hun, eieren, som har ridd den stort sett hele tiden. Og hesten står sannsynligvis på en privatstall eller noe. Hesten er ikke vant til at andre enn eieren (og den tidligere fôrrytteren) rir den, og vedkomne er jo veldig rutinert(e).
Så nybegynnere passer kanskje ikke så godt med privathester som vanligvis blir ridd av dyktig eier? Unntak finnes jo, men det er en hvis forskjell på en skolehest og en privathest. Og nybegynnere har ofte lært å ri på en rideskole, på rolige skolehester som kan ris av de fleste.
Veit at det slett ikke er slik bestandig, men det er noe i det, eller hva? Man lærer utrolig mye av å ha hest på fôr da, men er man nybegynner så er det eieren som må "undervise" og lære, og folk trenger gjerne fôrryttere fordi de ikke har nok tid. Hva syns dere?
Gå til toppen av siden

The One
» VIP

Skrevet - 10/04/2006 :  18:48:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sorry leif, mente "[...]men er man nybegynner så er det eieren som må "undervise" og lære bort[...]".. beklager. Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.