hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Welsh Cob - den optimale hesterasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Welsh Cob - den optimale hesterasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2003 :  14:37:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
nå, jeg har nå alltid ment at døl er den beste, men nå begynner jeg faktisk å tvile

neida, egentlig ikke. men det er vel mest på grunn av at jeg liker tunge raser best, de passer best til mitt bruk (tur, kjøring og bittelittegranne bane) men Astor er jo nydelig da. personlig så er jeg ikke så særlig glad i welsh, men jeg har nå aldir møtt på en cob da. ei på stallen min har en wels mountain hjemme der hun bor da (hun går på skole i Steinkjer, bor egentlig et stykke unna), og han er jo steintøff. bare så synd at hun er for stor til han... det er ponnitypene jeg ikke liker, de har en tendens til å bli litt mislykket på bilde tror jeg. hodene deres blir litt store og flate... ikke noe hets altså, er sikkert nydelige i virkeligheten en annen av yndlingsrasene mine er fjordingen, og de blir iallefall mislykket på bilde... av de lettere rasene så liker jeg dansk varmblods veldig godt, de danske hestene som har stått her er veldig fine og har meg intrykk av at Danmark kan dette med avl. men jeg kan ta feil da, bare rett på meg hvis dere føler for det. ellers så må jeg si til stormy at jeg ikke er helt enig. har til gode å ha møtt en fjording som hopper over sin mkh. men de kan være supre hobbyhester! to fjordinger på rideskolen jeg gikk på hoppet 1.20m og vant alt som var å vinne opp til lB dressur! bare synd at de er døde. den ene hadde så sårlige føtter p.g.a. feilbruk (de brukte han selv om han var halt) at han ble avlivet da han var 16, noe som er alt for tidlig for en fjording Hero og Whisky het de, hester som levde mer opp til navnene sine har jeg ennå til gode å møte. Hero var alles yndling (det var han som var halt), skikkelig snill og god, elsket og hoppe og gjorde det særdeles bra i dressur, og Whisky var klin gæærn, skremte alle som var mindre erfarne, men hoppet 1.10m bane. bestevenner var de og, Hero var den eneste Whisky holdt ut med. og Whisky brakk til og med tannen på hesten til venninnen min! litt gretten av seg skjønner dere...

nå ble dette veldig langt, men jeg måtte bare si det jeg hadde på hjertet.

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 05/10/2003 :  22:00:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Welsh Cob er en nydelig rase. Men det er da vel å ta i litt hardt å si at det er den mest allsidige? Det er MANGE allsidige raser! Jeg for min del foretrekker dølehesten, den mest optimale hesten for meg. De kan meget vel gå MB dressur og hoppe 140cm som å gå i tømmerskogen og dra ut 1000kg tømmer i lasset...DET gjør ikke weslh cob vanligvis... Går ikke an å krangle om raser, hver enkelt finner sin rase som er den mest optimale for de! Men ,å innrømme at welsh cob er herlige hester!

Dølehestfan med to svarte dølahester
Gå til toppen av siden

Torunn & Black Magic
» VIP

Skrevet - 12/10/2003 :  19:33:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig i at Welshen er den mest "anvendelige" hesterasen ja..
Den kan brukes til alt!!
Har selv en Cob (sec D) på 8år som er ca 156 høy.. Syns det blir litt feil å si at denne rasen blir for liten ja...
Gå til toppen av siden

hestepiå

Skrevet - 03/12/2003 :  19:49:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Diskusjonar om kva slags rase som er best, er lavmål. ALLE hesteraser er like gode til sitt bruk. Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  22:11:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Joda, det er umulig å påstå at en rase er bedre enn alle andre... Det kommer jo helt an på øyet som ser og hva man faktisk skal bruke hesten til.
Selv har jeg aldri hatt Welsh, men vi har en helt herlig Welsh Mountain på stallen (Bærum - og den trenger forrytter!), og jeg har tilbragt mye av mitt "hesteliv" i England hvor Welsher i alle størrelser er mye mer utbredte.
Og fine det er de! Flotte å se på, fine å ride og mye mer hardføre enn hva et så elegant eksteriør vil tilsi.
Morsomt at det er entusiastiske Welsh-eiere her til lands, og interessant å se om dere finner på noe spennende sammen for å "fremme" Welshen her til lands.
Finner man en fin hest, som passer til det man ønsker å drive med, så spiller det ingen rolle hvilken rase den er eller om den er renraset eller ei. Selv bryr jeg meg filla bare magefølelsen er rett
Men hvis man "forelsker" seg i en rase bare pga vakre bilder og skryt - ja, da tror jeg nok ikke at Welshen skuffer, og at det kan være starten på en livlang kjærlighet!
Lykke til alle sammen - både dere som har og dere som ønsker dere Welsh.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 06/12/2003 :  01:49:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Diskusjonar om kva slags rase som er best, er lavmål. ALLE hesteraser er like gode til sitt bruk.

Opprinnelig postet av hestepiå

Det er da vel lov å diskutere hesteraser. Ytringsfrihet, hørt om det?

Elx, er helt enig med deg
Jeg er altså av de som liker absolutt alle hesteraser, men Welsh er altså favoritten, hvis det går an å si det sånn..

Gå til toppen av siden

-AndreA-

» VIP

Skrevet - 10/12/2003 :  19:35:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
heyhey!
jeg har en ponnyhoppe på helfor, av rasen welsh riding cob.
mange lurer på om det er er ordentlig rase og sånt, og det skjønner jeg godt for jg hadde aldri hørt om den jeg heller før jg møtte salome
eierene kjøpte henne fra et stutteri i england hvor de aler opp welsher.
salome har et ganske edelt hode men er ikke veldig spinkel i kroppen. hun er bare 128cm høy, men har ganske kraftig bakpart så hun virker større.
hvis du vet noe om denne cob typen, vil jg gjerne høre om den
klem fra andrea og salome
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.