hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tinker - ser fæl ut å ri på!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Tinker - ser fæl ut å ri på!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mae West

Skrevet - 27/11/2003 :  21:03:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stemmer det?? Er det bare fargen som frister alle de nye entusiastene. Ser jout som den stive kjørehesten..

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2003 :  21:10:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann! vet ikke så mye om tinkeren men d jeg har hørt er kjempepositivt! tror det er en god kjøre/ridehest.... jeg synes det ser ut som en topp hest!

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Chatrine

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2003 :  23:49:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei !

Jeg har tinker selv å jeg syntes ikke han er fæl å ri på !
Har ridd han på både tur og bane, eneste er vel at han mangler litt vilje...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/11/2003 :  11:14:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Å si at en tinker ser ut som "den stive kjørehesten" blir vel en tanke fordømmende.
Nå har jeg bare ridd en, og hun var ikke spesiellt velridd, noe som medførte at hun soset litt rundt, men hun hadde da iallfall vilje til å prøve , og etterhvert ble hun jo også bedre.

Ellers har jeg bare sett Tinkere, og flere av dem har sett ut som gode "flerbrukshester" (dvs jeg har sett dem bli ridd, og de har sett svært så greie ut)

Nå har de jo ikke allverdens med egenskaper for å nå langt som ridehester, men det har jo mer med steg osv å gjøre, enn hvordan den faktisk fungerer som ridehest.
Dessuten går det nok ann å være entusiastisk overfor en hesterase selvom den ikke er er en perfekt ridehest, det kan jo ha seg sånn at de som er entusiastiske faktisk liker hester som er stødige, går greit stortsett overalt og dekker de mest "grunnleggende" elementetene inne de grener de ønsker å praktisere.

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Mae West

Skrevet - 28/11/2003 :  12:32:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
jada, du har jo rett i det. Måtte bare provosere litt.. Få som er lettere å provosere enn hestefolk;) Men de ser jo unektelig ikke ut som Grand Prix-hester! Ikke noe galt i det, men lurer jo litt på hvorfor de er blitt såå populære. Synes det er tinker-annonser overalt. Hvorrfor ikke satse litt mer på våre egne raser Nordlandshesten og fjordingen. De har faktisk veldig potensiale dersom noen tar dem seriøst. Ingen kan si at de har et kjedelig utseende heller. Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  15:24:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
folk må få drive på med den hesterasen de selv liker Synes ikke fjording/traver eller nordlands ser ut som grand prix hester heller men de blir satt stor pris på av eieren sine!

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2003 :  15:28:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg og må innrømme at det hadde vært fint om man satset litt på de nasjonale hesterasene. mye av grunnen til at fjording er *dårlige* sportsponnier/hester, og av den grunn mindre populære, er fordi de blir avlet feil! Det blir avlet på korte halser, lange rygger, og korte bein. Har selv to fjordinger, som begge er lette, fine og noenlunde harmonisk bygget:)
Gå til toppen av siden

Ingrid Julia

Norway

Skrevet - 30/11/2003 :  17:16:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv ei tinker hoppe, grunnen til at jeg kjøpte meg tinker var først å fremst utseende og gemyttet. Har alltid hatt sansen for de litt store, tunge rasene. Har ridd både kaldblods og fjording, men tinkeren er altså hesten for meg.

Da det er sagt så var Lotta ett stabeist da hun kom til stallen, utrolig snill men bestemt dame Men nå er hun en kjempe god hest å ri på. Hun kan selvfølgelig ikke brukes i høye klasser, men til mitt bruk så er hun perfekt

Grunnen til at de er blitt så populære er vel for at det er først nå folk har fått øyene opp for de, rasen har fått forening og vi kan begynne å stille de ut osv. De er jo spesielle av utseende, og det fins få like tinkere. Da jeg kjøpte Lotta for tre år siden var de få som hadde sett og hørt om Tinkere.

Mvh Ingrid
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  11:05:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hva er galt med "stive kjørehester"? Det er ikke alle som ønsker å drive med sprang på grand prix nivå. Noen vil faktisk ha en kjempe god kjørehest! Det arrangeres også konkurranser i kjøring. Det er godt at det finnes forskjellige hester til forskjellige formål og mennesker. Selv kunne jeg ikke tenke meg å ha en nervøs,spinkel spranghest som må spjelkes med bandasjer og belegg får å stå på sine 4 ben, uten å skade seg. Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  11:32:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
At Tinkeren ser kjempetøff ut, både i farge og type, og generelt sett har et strålende gemytt er selvsagt med på å gjøre den populær! Men jeg tror nok ikke det finnes mange som kjøper seg en hest bare for at den ser "kul" ut, uten å ta med i betraktningen at den skal være til glede som brukshest også...
Redigert av - elx den 10/12/2003 13:08:55 Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  12:13:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Så tror jeg nå heller ikke at dette i utgangspunktet var ment som noen kritikk mot rasen. På meg virker det som om hun lurer på hvorfor rasen har blitt så populær som ridehest da den i hennes øyne ser ut som en mer typisk arbeids/ kjørehest. Hva er galt med å være nysgjerrig? Er vel det man lærer av.

Det finnes vel store variasjoner innen denne rasen også, som alle andre. Tror f.eks. neppe at alle spranghester må spjelkes og bandasjeres for å holde beina friske. I følge enkelte på forumet vil hester holde seg friske om de har mulighet for et naturlig liv - det gjelder vel de "spinkle og nervøse" også det da???? Eller....

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  12:16:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
enig med deg Vixi, lite sannsynlig at en som ønsker å satse mot Grand Prix i sprang kjøper seg hverken Tinker eller en hest som må "spjelkes" for å holde seg frisk ;) Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 10/12/2003 :  12:33:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Det blir forresten spennende å følge Tinkeren og alle entusiastene framover, og se hva de får ut av rasen, tenker da i forhold til at man har både NM for fjordhester og døl, og mange har etterhvert framvist sine tyngre utgaver (Ardenner osv) som dressurhester på et flott plan (dvs med stort utvalg av øvelser, og muligens noe mangel på steg)

Ellers var vel jeg også litt krass lenger opp her, og det var det vel liten grunn til..sorry for det!!

Det som virker litt "spennende" med rasen er jo at det kan se ut som (iallfall for en utenforstående) at de "leveres i flere tyngder og størrelser". Tenker da likt med fjordingen, fjordingen finnes jo i to utgaver (begge i gult ) den litt tunge, korte som er avlet på arbeidshester. Og den litt lettere som egner seg mye bedre i ridning. Jeg har iallfall sett Tinkere som er ganske store og veldig tunge, og de som er mindre og virker lettere!!
Dermed blir det å se hva det tas vare på i Norge etterhvert..og hvem som egner seg best som "hobbyhest".

Og dette var en real avsporing..sorry

Guro
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  13:23:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Til dere som mente at man ikke må "spjelke" spinkle spranghester for at de skal holde seg friske. Hvorfor gjør "alle" det da? De fleste jeg kjenner som har sprang eller dressurhester, bruke all verdens belegg og bandasjer. De må ha bandasjer når de står inne, bandasjer når de står ute, belegg når de rir - selv om det er en skrittetur på asfalt... Får jo inntrykk av at det er noen pinglehester de har? Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  13:36:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det er ikke hestene som er pinglete, det er eierene! Ingen av dressurhestene her står med bandasjer inne eller belegg ute. Hovedtyngden bruker riktignok belegg under trening.

Belegg/ bandasjer er den billigste forsikringen man kan få.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 10/12/2003 :  13:41:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Godt å høre. Det er det jeg mener jeg også. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.