hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Welsh Cob - den optimale hesterasen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Welsh Cob - den optimale hesterasen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Ida KR

» VIP

Skrevet - 09/04/2003 :  23:06:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har alle spesielle hesteraser vi liker bedre enn andre raser, og noen raser vi liker mindre. Selv liker jeg de fleste hesteraser, og kan ikke si det er noen jeg direkte misliker eller ikke kunne tenke meg å eie selv.
Men selvom jeg liker kvalitetene til varmblods ridehester spesielt godt, er fascinert av hurtigheten til fullblodshesten, utholdenheten til araberen, styrken til fjordingen, og fremkommeligheten til nordlandshesten, så er det en rase som fascinerer meg mer enn noen annen; Welsh Cob! -Den har alt dette, og enda mer, og er alt jeg kan ønske meg av en hest!!

Welsh Cob`en er en utholdende, sterk, rask, livlig, våken, modig, vennlig, godlynt og intelligent hest (her kan jeg bare ramse opp!!) Den er alltid oppmerksom på deg og er veldig lærevillig. Den egner seg til alle typer bruk; den har et naturtalent for sprang, den har myke, fine bevegelser og swung i dressuren, den er en svært god kjørehest, og dessuten så tar den seg imponerende godt frem i ulendt terreng..
Welsh`en er også fantastisk vakker, med store, kloke, uttrykksfulle øyne, og et harmonisk utseende.. Den har virkelig UTSTRÅLING!!

Det er ikke lenge siden jeg selv fikk øynene opp for denne fantastiske hesterasen. Ei venninne av meg anskaffet seg en, og da MÅTTE bare jeg også! Så jeg kjøpte en nydelig Welsh Cob sec. D, og nå blir jeg bare mer og mer overrasket over hvor mange positive sider denne rasen egentlig har.

Se bilder av min søte, snille, vakre osv. Welsh; Astor(3 år), foreldrene hans, og hans morfar og onkel her: http://www.hestemarked.no/vip.asp?ID=frik

Det som forundrer meg er at Welsh`en ikke er mer utbredt her i Norge...?? Det er rart ikke mange fler har åpnet øynene for denne flotte heste-rasen!!

Hvilken rase ser dere på som den mest allsidige, optimale hesterasen, og hvorfor?

Redigert av frik den 12/04/2003 23:18:01

Redigert av frik den 19/04/2003 00:21:11

Redigert av mix1 den 14/05/2003 12:34:32

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2003 :  00:03:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Enig. Welsh Cob er en flott rase. Av ponniraser liker jeg også de andre Welshponniene og New Forest godt. De er fine for barn, både nybegynnere og viderekommende, har kapasitet innen sprang og dressur, tar seg ut til kjøring og har et veldig trivlig gemytt.

Er egentlig ikke superelsker eller superhater av noen hesteraser. Jeg liker så og si de fleste rasene, og vil bedømme rasen som en flott rase til sitt bruk. Alle raser har jo sine bruksområder.

Men for mitt bruk er det nok de varmblodige- og halvblodigeridehestene som står først i kø. Mest fordi de har kapasitet innen de områdene jeg ønsker, er av høyden som passer til meg, ofte er av den typen hest som jeg liker å ri, og som jeg klarer best (jeg er en typisk person som takler særlig litt heite og følsomme fullblodshester veldig dårlig. De blir for spinkle og "pinglete" rett og slett). Og så bør hesten ha litt mer gang enn en fjording helst.. Jeg synes faktisk fjordingen er grusom å sitte på. Føler ikke at den traver skikkelig, fordi den humper for lite.. Men at jeg av den grunn hater fjordinger og arabere er ikke tilfelle. De passer bare ikke til meg utifra hva jeg liker best. Men at fjordingen er en alsidig brukshest og arabern er flott distansehest er jeg fullt enig i, og synes disse rasene er utrolig flotte til den bruken!

På spørmålet ditt med hvilke rase som er mest allsidig tror jeg jeg vil si Welshponniene og New Foresten. De er fine (som sagt over).. Men jeg er litt stor til å ri disse jeg da Men jeg rei på ponnikurs på rideskole med 7 hvite welshponnier og en brunspraglete New Forest da jeg var liten. Det var tider det.. Disse ponnirasene er jo også avlet for å være som de er. Ment som en flott barneponni i første rekke. Og jeg vil si de har lykkes med å få gode ponnier her!

--
spoff
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 10/04/2003 :  00:48:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
For liten... Det er vel den største grunnen til at dette er en ehst som ikke ville passet for meg. Ellrs så er de utrolig flotte, har sett så mage finne at jeg er helt enig med deg, det er veldig rart at de ikke er mer utbredt!!

Har ikke noen favoritt rase, men det er varmblodser jeg liker best. De har bevegslene, styrken og temperaentet jeg foretrekker. Kaldblodser blir for "tunge" i bevegelsene og fullblodser blir som Spoff sier, for "spinkle" og heite. Varmblodsene er liksom helt passe, de er ikke for spinkle og edle, men de er heller ikke for tunge. Så de er midt i blinken for meg.

Men den mest alsidige... Det er vanskelig altså. Kjenner ikke så mye til resultatene som mange raser har når man ser på ridningen. Men jeg liker kaldblodstravere og Døl ganske godt der. Få er vel klar over det, men de kan oppnå en høyere grad av samling, eller kanskje ikke akkutratt samling, men bedre aksjon med bakparten. Passer kjempebra til barokk! Dessuten så hopper de bra, er flotte i terreng og ellers på tur, er som regel roligere enn andre. Så de er skikkelig allroundere. Western takler de også bra.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 10/04/2003 :  14:40:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Welsh Cob sec. D er stor nok for de fleste den...
Eneste krav på høyden er at den skal være min. 1.37 cm. i mh. Den har ingen øvrig grense som den ikke kan overstige, og alle de jeg kjenner til er over 1.50. Min Welsh Cob er ca 1.52, forventet sluttmål når han er ferdig utvokst er 1.54.
Så de er i alle fall ikke noe mindre enn en gjennomsnittlig kaldblods, som også er den rasen den utseende-messig ligner mest på. I hvertfall cob-typen, som er en ganske tung utgave. Araber-typen er litt lettere og edlere, men allikevel sterk og robust. Må innrømme at araber-typen er min favoritt fremfor den litt tunge cob-typen...

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2003 :  22:07:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Helt enig.. Synes Welsh cob'ene er kjempe fine hester. Jeg personlig har ikke hatt mye kontakt med denne hesterasen, men har sett og hørt mye positivt.

Jeg selv er jo da tilhenger av islandshesten. Har hatt islandshest i nesten 7 år. Det jeg liker så god med den er at den har gangartene, og de kan brukes til alt. De er selvfølgelig ikke den perfekte spranghest, men de hopper. Jeg føler at jeg har flere muligheter med en islandshest enn med en annen rase.

Det er noen som ofte sammenligner islandshesten med fjordinger i måten å være på. Det er helt feil. Jeg tror også at det er mange som har fått feil inntrykk av både islandshesten og fjordingen.. Vel jeg skal ikke kritisere noen for at de ikke liker disse hesterasene. Det er jo opp til hver enkelte.

Har ridd en newforest/araber blanding.. Drit fin hest..

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2003 :  11:32:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Welsh Cob,hadde jeg dritlyst på,når jeg nettopp skulle kjøpe meg ny hest.. Men fant ingen som passa meg,eller så var de for dyre.. (eneste ulempe med de?)
De er jo nyyydelige,å kan brukes til alt...
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 12/04/2003 :  21:47:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Wow! Så flott Welsh Cob høres ut!
Har sett noen få, men aldri, aldri ridd dem. Men gjett om jeg fikk lyst av frik sin "markedsføring".

Liker best arabere, fordi de er så utholdene eller nordlandshester siden de kommer fram overalt...
Men det er såå mange hesteraser jeg ikke har ridd, så jeg bytter nok yndlingsraser igjen etter noen år... :o)

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 15/04/2003 :  09:53:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Nå har jeg ikke noe spes forhold til Welsh Cob, men da jeg var i Enland fikk jeg med meg avsmålet for 'Welsh-rasene'.

Det var at med Welsh kunne man holde på med hele livet, fra man er helt liten og til man er gammel.

Welsh Mountain er den minste, den er en ponni som normalt tilhører kat III.

Deretter kommer Welsh Pony, som er noe større. Disse kommer i 'størrelse' kat II og kat I. En typisk Welsh Pony har mye araberpreg.

Når man ble voksen, så kunne man ri Welsh Cob, og en sånn kan man fortsette å ri resten av livet. De er robuste nok til å bære en voksen mann, og er fine kjørehester. De ble tidligere brukt av bakere som kjørte rundt og leverte brød og melk (som folk fikk levert på døren).

Den fineste Cob'ene jeg har sett, var på 1,63cm i mankehøyde. Den var flott. Husker ikke navnet, men den er ganske kjent i England. Så den på en utstilling som ble holdt på Windsor Castle, og jeg tror at det var Dronningen som eide den. Hun har interesse for å avle på de gamle Engelske hesterasene, og har sikret seg noen svært gode eksemplarer som virker i avlen.

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 19/04/2003 :  00:15:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Destrier; Heldiggris! Det må ha vært spennende å se en av Englands, Welsh`ens opprinnelsesland, fineste Welsh Cob`er eid av Dronningen selv!! Artig!

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 23/04/2003 :  10:02:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Welsh cob høres som en perfekt rase for meg. Har for øyeblikket døl som yndkingsrase, liker svensk halvblod også, men høres ut som Welsh Cobén har alt hva jeg ønsker av en hest. Så hadde jeg kjent en slik,hadde jeg kanskje skiftet mening...?
Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 24/04/2003 :  15:45:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjempe fine hester.Men hvilken prisklasse ligger de i?

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 24/04/2003 :  22:41:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Welsh cob`en er dessverre ganske dyr. Men du får også det du betaler for! En god Welsh Cob med bra stamtavle må du regne med ligger på ca. 40.000-90.000 kr, eller mer, alt ettersom hva den kan, hvilket kjønn det er, og hvor god stamtavla er. Du finner dem selvfølgelig billigere, men hvis du skal ha en god hest må du regne med en høy pris.

Redigert av - Ida KR den 24/11/2003 14:17:22 Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 25/04/2003 :  14:26:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Jeg har selv en Welsh Cob (Sec D)på helfor. Hun er for meg den mest perfekte hesten jeg kunne ha hatt. Hun har styrken til en kaldblods og lettheten til en araber. Flotte steg og hardfør er hun også. Og ikke minst vakker. Har i mitt liv sikkert ridd oppimot 200 hester - alt fra døl til halvblods og fullblods. Men Cob'en danker ut alle disse - helt klart. Ikke minst - de lærer fort, er våkne, uredde, tålmodige og nøysomme.

Frik - min Cob har også mye Nebo-blod i seg på farsiden. Hvordan er Cob'en din? Ponnitype eller Cobbete? Min er typisk Cob.

Skulle hatt bildet av henne her - hun er palominofarget med lang lang man og lugg. Skikkelig søt liten hest. Forresten så er alle Welsher - store som små - utrolig vakre.

I Danmark kan man krysse Welsh med alle andre hesteraser, og så lenge en hest har minimum 25 % Welsh-blod i seg vil den bli registrert som Welsh Sec F. Dette er ikke tillatt i Norge.

Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 25/04/2003 :  15:32:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan ikke det ødelegge for rasen da? (den danske metoden) Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 25/04/2003 :  15:54:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Snella: Min Cob er mest araber-type, men han har også noe av det typiske Cob-preget. Han virker som en sterk og hardfør type, samtidig som han er veldig lett på foten, er kjempespretten, og har flotte bevegelser med høye kneløft.
Du kan jo lage deg en egen presentasjonsside og legge ut bilder av Rosita, så de andre her får sett henne, hun er jo så nyydelig!! Ellers så kan jeg godt legge ut bilder av Rosita også på min VIP-side om du vil..

Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 28/04/2003 :  08:42:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Hei Frik - legg gjerne ut bilder av Rosita, det er helt greit. Og det er helt sant - hun er vakker.

I går red jeg på en 6 timers tur med henne. Hun er stød og fin i terrenget. Helt utrettelig er hun også. Vi koste oss skikkelig selv om det både regnet og snødde...
Ellers så har jeg begynt å trene henne litt i sprang. Foreløpig går det litt fort unna, men med litt trening skal dette bli supert.

Gipsy - har sett flere Welsh-blandinger med utrolig bra resultat. De jeg har sett blir brukt som turhester som fungerer utmerket. Tror ikke dette vil ødelegge rasen, da rene Welsher er helst å foretrekke. Og Starum vil heller aldri godkjenne en Sec F uansett, så da vil jo ikke disse krysningene bli godtatt i Norge og heller ikke "ødelegge" rasen. Men å avle med en annen sportsponni vil jo eventuelt avkommet bli registrert som Sportsponni - og det er tillatt...merkelig nok.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.